Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Particle filter additive level too low
ViestiLähetetty: 10.09.2019 09:07 

Viestit: 6
Auto Citroen C5 1.6 HDi 2006, jossa seuraavanlainen vika:

Kesken ajon näyttöön tuli "Particle filter additive level too low" virheilmoitus.
Säiliö oli yli puolillaan, mutta lisäsin kuitenkin Eolys ainetta säiliön täyteen.
Vikailmoitus ei kuitenkaan poistunut vaan tulee heti kohta kun laittaa virrat päälle.
Vikakoodinlukijalla antaa tuohon viittaavat vikakoodit P1445 ja P1446.

P1445 = "Diesel additive system quantity too high"
P1446 = "Fuel additive low level reached"

Eli samaan aikaan lisäaineen määrä liian korkea ja vähissä.

Vaihdettu toisesta "kolariautosta" lisäainesäiliö, mutta vika ei korjaantunut (Liekö sekin säiliö viallinen).
Vikakoodit saa nollattua, mutta ne tulevat aina uudestaan.

Pari vuotta sitten tuli samainen "Particle filter additive level too low" virheilmoitus, mutta silloin riitti kun lisäsi ainetta säiliöön.

Ostin eBay:stä DiagBox (Lexia) vikakoodinlukijan, mutta silläkään en ole vielä saanut lisätietoa ongelmasta (Vika voi olla käyttäjässä).

Apua ongelman ratkaisussa kaivataan!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Particle filter additive level too low
ViestiLähetetty: 10.09.2019 09:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5822
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Pelkkä täyttö ei riitä, pitää myös nollata eolys-laskuri Lexialla.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C3 Picasso 1.6HDi 110 '09|XM Y3 2.0i' 90|AX 11 TRE '89=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Particle filter additive level too low
ViestiLähetetty: 10.09.2019 12:20 

Viestit: 6
Kiitos Teuski neuvosta!

Pitää koettaa opetella Lexian käyttöä kun kerkeää.

Se vaan mietityttää, että silloin viimeksi kun "Particle filter additive level too low" ilmoitus tuli, niin toiminta oli toisenlainen.

Ilmoitus ei tullut näyttöön heti kuten nyt vaan muistaakseni sopivasti kiidyttäessä tai mäkeä ajaessa, mikä viittaisi siihen, että pinnankorkeutta säiliössä mitataan.

Ja silloin en nollannut mitään laskuria Lexialla kun ei ollut vielä koko värkkiä. Jollain toisella OBD II lukijalla saatoin pelkän vikamuistin tyhjentää.

Tuohan olisi hyvä, jos pelkällä nollauksella selviää, mutta itse pelkään, että saattaapi olla johto poikki, pinnankorkeuden mittauspiiri rikki tai jotain.

Vain kaksi johdintahan tuon lisäainesäiliön liittimeen menee (Siis ainakin pumppu), mutta onhan se mahdollista, että pinnankorkeutta mitataan samoilla piuhoilla.

Voisikohan vika polttoainesuodattimessa aiheuttaa moisia vikailmoituksia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Particle filter additive level too low
ViestiLähetetty: 18.09.2019 09:16 

Viestit: 6
Nyt on kokeiltu Lexialla (Versio 7.62) nollata lisäaineen laskuri, mutta ei ollut menestystä.

"Räätälöity huolto-ohjelma" - "Dieselin lisäaineistuksen huolto-ohjelma" antaa vastaukseksi "Toimintoa ei tueta tässä autossa", eli minä tulkitsen tuon siten, että tässä mun C5:ssa ei ole lisäainelaskuria.

Jostain valikosta löysin kuitenkin kuuntelutestin, jossa on mahdollista ajaa lisäaineen pumppua, jolloin kuuntelemalla voi todeta, että pöyriikö pumppu. Testissä pumppu surahti kerrallaan noin puoli sekuntia, eli tämän perusteella pumppu olisi kunnossa.

Nollasin myös kaikki mahdolliset hälytykset, mutta edelleen näyttöön tulee "Particle filter additive level too low" ilmoitus.

Onko kellään tietoa, että minkälainen lisäaineen pinnankorkeuden mittaus tässä C5:ssa on ja miten sen toimivuuden voisi mitata?

Tuon mainitsemani polttoaineen suodattimen aion vaihtaa lähipäivinä kun viime talven paukkupakkasilla meinasi menovesi hyytyä suodattimeen.



Oijoijoijoi elämä on julmaa mun on pakko sahhaa että saisin rahhaa...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Particle filter additive level too low
ViestiLähetetty: 23.09.2019 09:53 

Viestit: 6
Teurastin tuon ylimääräisen lisäainesäiliön kun ei tuntunut millään saavan kantta tai pumppuyksikköä auki.

Eipä sieltä löytynyt mitään muuta kuin tuo kuvan pumppu. Ei siinä kyllä äkkiseltään näytä olevan mitään pinnankorkeuden mittaamiseen liittyvää komponenttia.

Pumppyyksikön kannessa merkinnät: MARWAL SYSTEMS, 5341A0502, 96 392 337 80, 0973 002 9900

Onko jollain tietämystä tähän mun ongelmaan? :roll:


Liitteet:
Pumppu2.jpg
Pumppu2.jpg [ 28.22 KiB | Katsottu 1551 kertaa ]
Pumppu1.jpg
Pumppu1.jpg [ 36.29 KiB | Katsottu 1551 kertaa ]

Oijoijoijoi elämä on julmaa mun on pakko sahhaa että saisin rahhaa...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Particle filter additive level too low
ViestiLähetetty: 30.09.2019 08:52 

Viestit: 6
Polttoainesuodatin vaihdettu, mutta sillä ei ollut vaikutusta ongelmaan. Uusi suodatin on Hengst H219WK.

Polttoainesuodattimelle tulee kolmenapainen pistoke, jolle ei ole suodattimessa toimivaa liitintä. Siis on liitinpaikka, mutta siinä ei ole ollenkaan kontakteja.

Kuvassa vanha polttoainesuodatin, jossa siinäkään ei ole kontakteja. Huomasin tämän vasta kun irroitin suodattimen, koska pistoke oli kytketty tuohon suodattimen alalaidassa olevaan "tyhjään" liitinpaikkaan.

Mikähän tämä ylimääräinen pistoke on?

Jossain videossa tuohon suodattimen pyöreään kierrereikään laitettiin anturi, joka ilmeisesti puhkaisi tuon reiän pohjan kun se kierrettiin pohjaan. Siinä anturissa oli käsittääkseni tuommoinen kolmenapainen liitin. :?


Liitteet:
Polttoainesuodatin1.jpg
Polttoainesuodatin1.jpg [ 36 KiB | Katsottu 1349 kertaa ]
Polttoainesuodatin2.jpg
Polttoainesuodatin2.jpg [ 33.97 KiB | Katsottu 1349 kertaa ]

Oijoijoijoi elämä on julmaa mun on pakko sahhaa että saisin rahhaa...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Particle filter additive level too low
ViestiLähetetty: 30.09.2019 12:23 

Viestit: 212
Kaipa se on joku vesianturin pistoke olisi.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Particle filter additive level too low
ViestiLähetetty: 01.10.2019 12:05 

Viestit: 6
Löytyihän se laskurien nollaus Lexiasta kun jaksaa kaivella.

Eli valikosta...

Diagnoosi
Kokonaistesti
Katkaise ja kytke virta
Auton konfiguraation haku
Odotetaan vikakoodien luku
Dieselin lisäainejärjestelmä
Ohjausyksikkö ADDG03 Vahvista jatkaaksesi
Kaukopäivitys
Lisäainesäiliön täyttö tai vaihto (lisäaineen minimimäärän merkkivalon syttyminen)
Sitten tulee ohjeita, varmistuksia ja varoituksia nollauksesta
Nollaus saatettu loppuun

Tein Lexialla myös hiukkassuodattimen vaihdon. Pitänee jossain vaiheessa ainakin puhdistaa tuo FAB.

Näillä toimenpiteillä ei enään "Particle filter additive level too low" herjaa tullut näyttöön. :D


Liitteet:
Nollaus7.jpg
Nollaus7.jpg [ 59.53 KiB | Katsottu 1214 kertaa ]
Nollaus8.jpg
Nollaus8.jpg [ 54.13 KiB | Katsottu 1214 kertaa ]

Oijoijoijoi elämä on julmaa mun on pakko sahhaa että saisin rahhaa...
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: