Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Myynnissä räyhäkkäämpi Bx rahahenkilöille http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=11&t=34987 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | eskere [ 15.09.2025 16:38 ] |
Viestin otsikko: | Myynnissä räyhäkkäämpi Bx rahahenkilöille |
Lainaa: Tämä vuoden 1986 Citroën BX 4TC on huomattavan harvinainen homologointierikoisuus, joka on ainoa tehtaalla mustalla värimaailmalla viimeistelty esimerkki. https://collectingcars.com/for-sale/1986-citroen-bx-4tc
Tämä auto valmistettiin alkuperäisen valkoisten autojen tuotannon jälkeen, jotka homologoivat mallin B-ryhmän rallikäyttöön. Heuliezin tehtaan teknikot kokosivat sen ylijääneistä osista ja lahjoittivat tehtaan silloiselle johtajalle hänen eläkkeelle jäämisensä muistoksi, se rekisteröitiin ensimmäisen kerran Alankomaissa vuonna 2019. Autossa on turboahdettu 2,1-litrainen rivinelos, joka kehittää noin 203 hv, joka lähetetään kaikille neljälle pyörälle viisivaihteisen manuaalivaihteiston kautta. Auto on nyt ollut nykyisen omistajansa hallussa 13 vuotta, jota ennen sen on todettu olleen yksin omistuksessa. Matkamittari näyttää 1 517 km, jonka myyjä uskoo olevan oikea kokonaismäärä uudesta. LAITTEET JA OMINAISUUDET... |
Kirjoittaja: | Teuski [ 16.09.2025 06:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Myynnissä räyhäkkäämpi Bx rahahenkilöille |
Lainaa: Tämä auto valmistettiin alkuperäisen valkoisten autojen tuotannon jälkeen, jotka homologoivat mallin B-ryhmän rallikäyttöön. Heuliezin tehtaan teknikot kokosivat sen ylijääneistä osista ja lahjoittivat tehtaan silloiselle johtajalle hänen eläkkeelle jäämisensä muistoksi Aika mielenkiintoinen juttu, "villi" 201:nen auto. Mitenköhän tuo keräilijäpiireissä auton arvoon vaikuttaa virallisiin luokitustuotannon autoihin verrattuna... |
Kirjoittaja: | olli__o [ 16.09.2025 15:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Myynnissä räyhäkkäämpi Bx rahahenkilöille |
Tuolla oli myös tuollainen otaksuma: "Whilst Group B rules required 200 cars to be built, it is believed that just 86 examples were completed, this example was made after the production run." Muistelen että joku muu merkki huijasi rajustikin noissa määrissä, oliko tässäkin kyse pieni juksu vai liittyikö se siihen että B-ryhmä lopetettiin vaarallisuuden takia kyseisenä vuonna. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 16.09.2025 19:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Myynnissä räyhäkkäämpi Bx rahahenkilöille |
Nykyinen omistaja ostanut näköjään myös huutokaupasta, yrittää nyt rahastaa kun on saanut kilpiin? Suomessa ei taitais onnistua rekisteröinti? Sinänsä ihan aikakautensa kampe ja ranskalaisella huolellisuudella koottu, repsottaa sieltä sun täältä ja maalauskin näyttää ammattikoululaisen tekemältä, mutta eihän siitä edustusautoa ole ollut tarkoituskaan tehdä? Jonkun alkuperätodistuksen olisin odottanut näkeväni, tai edes autoon kaiverretun valmistenumeron mutta sekin on kuvattu niin vinosta ja kaukaa ettei sitä erota. Arvohan on just se paljonko siitä on joku valmis maksamaan.. No, kylmätyypit on samanmoisesta (tosin "normaalista" valkoisesta) otettu 2008 Vallelungassa, muisto elää. Varaa mulla ei koskaan tuommoista ole hankkia (korkein tarjous nyt 75kEur +kulut), kuten ei varmaankaan teinivuosien unelmaa Stingraytäkään. Niin ja kun ilmoitus aikanaan häipyy niin historiaan kirjattakoon että aihe käsittelee maailman ainoata mustana tehtaalta lähtenyttä BX4TC:tä. Alun viestin konesuomennos on kyllä melko tönkkö, tässä englanniksi alkuperäisteksti: 1986 Citroën BX 4TC KEY FACTS This 1986 Citroën BX 4TC is a remarkably rare homologation special, which is the only example finished in a black colour scheme from factory. This car was produced after the original production run of white cars which homologated the model for Group B rally use. It was assembled using leftover parts by technicians at the Heuliez factory and was donated to the then Director of the factory to commemorate his retirement, it was first registered in the Netherlands in 2019. The car is powered by a turbocharged 2.1-litre inline-four, which develops around 203hp which is sent to all four wheels via a five-speed manual transmission. The car has now been with its current owner for 13 years, prior to which it is noted to have been in single ownership. The odometer shows 1,517 km, which is believed by the seller to be the correct total from new. EQUIPMENT AND FEATURES The BX 4TC was Citroën’s entry into the fearsome Group B rally series of the 1980s, and was built by French engineering firm Heuliez. Citroën’s regular family hatchback, the BX, was redesigned with a four-wheel-drive chassis and a modified five-speed transmission from the SM. Whilst Group B rules required 200 cars to be built, it is believed that just 86 examples were completed, this example was made after the production run. The only example finished in black, it features red decals and side pinstriping. The cabin is trimmed in dark grey cloth with patterned seat centres. It rides on a set of 390mm metric wheels, fitted with Michelin TRX tyres. Equipment includes a quartet of spotlights, height-adjustable hydro-pneumatic suspension, a rear seat arm rest, a heated rear screen with wiper, attractive Jaeger dials, sun visors, electric windows, elasticated door pockets, and Citroen’s novel design of steering column which dispensed with the column stalks and instead mounted the car’s various functions on fingertip controls within easy reach of the wheel. Accompanying the sale is a history file of paperwork, and two keys. CONDITION Please refer to the photo gallery to assess the exterior and interior condition. Specific notes from the seller include: the bumpers have been repainted. SERVICE HISTORY The latest service was carried out during December 2024 at 1,517 km by Renard Automobiles. The work comprised of an engine oil and filter change, and an inspection. During current ownership, the hydropneumatic suspension and clutch have been replaced. SUMMARY The Heuliez-built Citroën BX 4TC was a homologation special in order to enter the illustrious but ill-fated Group B rally series of the 1980s, and just 86 examples are believed to have been built of a planned production run of 200 before the series was cancelled. The only example ever finished in black, assembled with spare parts after the original production run had completed, this car is highly unique. Noted to be road registered and ready to use, it represents a fantastic and particularly rare opportunity for a marque collector or an enthusiast of 1980s rally royalty to add to their collection. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |