(Linkit päivitetty 18.9.2014)
Ihan ensimmäiseksi, kun potentiaalinen ehdokas on löytynyt, menet www-sivulle
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspxja haet rekisterinumeron perusteella faktat kiesistä. Planketista löytyvät ensirekisteröinnin tiedot, viimeiset katsastukset, ajokilometrit, omistajamäärät, maksamattomat verot ja kenties rahoitukseen liittyvät asiat. Katso, kuka
auton omistaa ja missä se on vakuutettu. Lisäksi jos auto on 1998 tai uudempi, katso EU-tyyppihyväksynnän numerot ja kauppaa tehdessäsi katso, että ne samat koodit ovat myös
auton rekisteriotteessa. Ns. Miljöklass-luokituksella ja hyväksyntänumeroilla katsuri pyyhkii ahteria.
Jos auto on tilassa "avställd", on kyseessä seisonta ja autolla saa tehdä koeajon vain vihreillä koeajokilvillä. Näitä on liikkeessä.
Autoliikkeessä tai yksityisen myyjän kanssa teet kaupat. Periaatteessa tarvitset mukaasi rekisteriotteen molemmat osat (ns. sininen ja keltainen osa).
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... ingsbevis/Sininen on ihan pakollinen maahantuontia varten, jos keltaista osaa et saa (ja luultavasti näin käy) Suomessa rekisteröivä katsastusviranomainen joutuu tekemään kyselyn Ruotsiin, onko auto yleensä rekisteröitävissä Suomeen. Tähän voi kulua 1 viikko. Tullille riittää sinisen osan kopio.
Tarvitset myös todistuksen katsastuksesta, jos tarkoitus on hyödyntää 6 kk sääntö: kuusi kuukautta ennen rekisteröintikatsastusta suoritettu katsastus Ruotsissa pätee myös Suomessa. Varaudu siihen, ettei ummikkosuomalainen katsastusviranomainen ymmärrä planketin sisältöä (esim. jos on ollut pikkuvika, joka ei edellytä jälkinäyttöä on suomalaisen mielestä hylky. Itse taistelin vaihdetusta sivupeilistä ja hävisin.) ja haluaa myydä täyden katsastuspaketin. Muista, että
auton alkuperäisestä rekisteriotteesta näkyvä katsastusaika (4 kk) tulee voimaan myös Suomessa.
Lisäksi tee kauppakirja
auton maksamisesta. Autoliikkeellä on omat planketit, yksityiselle löydät pohjat osoitteesta
http://publikationer.konsumentverket.se ... onbil.htmlMyyjä haluaa luultavasti pitää
auton omat kilvet, koska takakilvessä on raaputusosio, jonka alta löytyvällä koodilla myyjä poistaa
auton Ruotsin rekisteristä. Seisontaan liittyen myyjä tekee kaikki ilmoitukset käyttämällä rekisteriotteen koodia
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Om- ... ngsnummer/Epäselvyyksiä voi siis olla, eikä myyjäkään aina tiedä miten toimia. Rekisteristäpoisto on kuitenkin edellytys, että suomalainen viranomainen saa kyselyynsä (jos ja kun se del 2 puuttuu) positiivisen vastauksen.
Vientikilvet osoitteessa
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... istrering/ja pyydä myyjää hankkimaan ne ennakkoon, jos olet kaupan lähes loppuun jo etukäteen hieronut.
Voit tietysti myös sopia lopullisen kaupan tapahtuvan terminaalialueella ja annat kilvet pois ennen laivaa ajoa. Tässä tapauksessa tilaat autopaikan lauttaan tietty alkuperäisellä rekisterikilpitiedolla. Kotisatamassa jätät
auton terminaalin parkkiruutuun ja kipaiset paperien kanssa tulliin ja haet tarrat. Tulliviranomainen ei tule katsomaan autoa tässä vaiheessa ollenkaan.
Lähtöhetkellä ajat
auton laivaan ja ilmoitat mahdollisen vientikilven tiedot myös laivayhtiölle, että antavat oikean maihinnousukortin autolle. Satamassa ennen lähtöä olet jo soittanut Suomeen ja ottanut autolle liikenne ja autovakuutuksen: esimerkiksi IF antaa puhelimessa vakuutuksen jo pelkällä runkonumerolla. Ota kaikki vakuutukset, mitä saat: näitä ehdit sitten rukkaamaan kun auto on Suomessa. Voit ottaa vakuutukset myös ennen lähtöä Suomessa, kun tunnet valmiiksi
auton valmistenumeron. Vanhoissa rekisteriotteissa sarjanumero on sitten liian lyhyt, alusta puuttuu Citikan koodi "VF7".
Ajat
auton laivasta ja jos tulet Turkuun, kurvaat suoraan tullikonttorille. Palautat tarvittavat lomakkeet täytettynä ja otat autolle siirtoluvan ja temppukilvet.
Osoitteesta
http://opaskartta.turku.fi/huomaat miten lähellä terminaaleja Tullin Satamakadun konttori on. Helsinki on maahantuojan kannalta ikävämpi paikka (kertoivat kaverit...).
Osoitteesta
http://www.tuontimesta.fi/linkit.htmllöydät tullia kiinnostavat lomakkeet.
Huomaa, että autoveroilmoitus on tehtävä 5 päivän kuluessa kun ilmoitus
auton käyttöönotosta on jätetty. Nämä kaikki planketit voi täyttää vaikka laivamatkalla valmiiksi.
Tämän jälkeen olet oikeutettu ajelemaan autolla ja odottamaan autoveropäätöstä. Kannattaa kuitenkin pikaisesti käydä jo ensinäytöllä katsastuskonttorilla ja käydä alustava paperisota valmiiksi, varsinkin jos tuo 6 kk katsastusehto on juoksemassa.
Etsi konttori, jossa maahantuotavan ajoneuvon rekisteröintikatsastus on kohtuullisesti hinnoiteltu. A-katsastuksen hinnat ovat korkeat, mutta minkä hinnassa häviää sen asiantuntemuksessa ja ketutuksessa voittaa. Ehkä.
Huomaa, että 3 kk ajolupa verottamattomalla autolla on voimassa autoverotuspäätöksen eräpäivään asti, jos et ole maksanut veroa. Päätös voi tulla nopeamminkin ja on siis maksettava 14 pv sisällä VAIKKA ajoaikaa olisikin vielä jäljellä ennen varsinaista rekisteröintiä. Autoa et voi kuitenkaan rekisteröidä, ennen kuin olet veron maksanut ja maksun jälkeen voi kulua 5-7 pv ennenkuin katsuri näkee veron maksetuksi.
Suomen katsastusviranomainen käyttää plankettia, joka löytyy osoitteesta
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... a_M1N1.pdfNyrkkisääntönä 1/96-1/98 ensirekisteröity auto aiheuttaa VARMASTI vaatimuksenmukaisuustodistuksen tarpeen: katsuri myy sellaisen ilomielin hintaan 150+ € tai sitten ostat maahantuojalta. Yhteyshenkilöt osoitteessa
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224784 ... 201011.xls Verotusarvoja voi katsella osoitteesta
http://www.ottoauto.de/index.phpja "autoveropäätökset".
Lycka till! Muista tivata oikea huoltokirja. Lisäksi kuvat netissä ja puheet puhelimessa ovat aina kauniimpia kuin todellisuus kentällä. Ruotsalainen voi olla hyvinkin kitsas autonsa huolloissa ja myyjän mielestä puhutaan kuitenkin taskurahahintaisesta vanhasta (romusta) ...
Ja: jotain kuitenkin unohdin, saa täydentää ...