Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 16:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Moro!
Onkos kellään patonkilaisella kokemusta tollasesta halvasta pressutallista tilapäisenä suojana talven yli???
kokemuksia ja vinkkejä olisi kiva kuulla :)
Olisi tarkoitus hommata tollanen noin 3x6M jonne saisi jemmattua ainakin ton Beksin....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 16:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Minulla lensi tuollainen huonon perustuksen takia lensi pari kertaa nurin. Tämän jälkeen putket olivat niin mutkalla, että oli pakko rakentaa puusta kehikko. Pressu noissa taitaa olla sen verran heikkolaatuisia, että kovin monta vuotta ei kestäne. Yhden talven investoinniksi varmaan ihan OK :)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 17:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
saa pultattua maahan niin ettei kaadu,mutta pressun materiaali on todella heikkoa ja putket taipuu pienestäkin lumimäärästä.
En suosittele. Osta halpoja lautoja ja pressua, siitä tilapäinen suoja ja ei maksa enempää kuin hutera pressutalli



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 18:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Tätähän on puitu jo aikaisemminkin ...

viewtopic.php?f=12&t=916

Filtterit päälle ...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 18:16 
Meillä ollut yhden talven käytössä omatekoinen pressutalli. Runko on tukeva, se kyllä kestää kovemmatkin tuulet. Yhden talven käytön jälkeen havaittiin, että olisi kannattanut ostaa kestävämpi pressu ja kattoruoteita olisi pitänyt olla tiheämmin tai tehdä katto levyistä. Nyt sai jatkuvasti puhdistaa lunta tai vettä katolta, muuten pressu painui pussille. Muuten se on hyvä ja halpa tilapäissuoja.


   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 19:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
:) Onhan se toiminut, mutta lumikuorma on pudotettava katolta ja talli kiinnitettävä lujasti maahan tai kyllästettyihin tolppiin.
Katollekin voi laittaa putkirungon päälle vaikka vesivaneria, ettei lumipussikuormia keräänny. Kyllä se putkirunko kestää, kun ei lumikuormaa keräänny.Useamman vuoden kyllä kestää, riippuu tietenkin laadusta ja hinnasta. Pienellä askartelulla sitä runkoa hyväksikäyttäen saa siitä askarreltua pidempiaikaisenkin tallin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 19:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
2cvkimmo kirjoitti:
Tätähän on puitu jo aikaisemminkin ...

viewtopic.php?f=12&t=916

Filtterit päälle ...


Kiitokset tosta linkistä sieltä löytyikin paljon ideaa ja toi puu runko onkin parempi idea :P
ja saa juuri paikkaan sopivan tallin. nyt vaan suunnittelemaan ja kohtahan se onkin talvipaja valmis :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 20:02 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Itse ostin n.11 vuotta sitten Jore tuotteen telttatallin. Siinä pressu on paksua ja on kestänyt repeytymättä tuon ajan. Muutama pieni reikä siihen on tullut, mutta niistä ei edes vesi tule sisään sateella.
Tallissa on putkirunko, oliskohan tuo alumiinia...
Heti aluksi kokoamisen jälkeen kiinnitimme seinien alareunan putkiliitokset toisiinsa pop niiteillä.
Itse tallin ankkuroimme pattingista kyhäämämme jalustan päälle.
Ajan kuluessa tallin ankkurointi tosin löystyi ja pariin otteeseen tallin sai noutaa myrskyn jälkeen viereiseltä pellolta :lol:
Tuokaan ei runkoa rikkonut, eikä putkia vääntänyt.
Lumi- ja vesikuormaa kertyy jostain syystä aina vain takimmaisiin putkiväleihin. Parilla poikittaisella laudalla kertymisestä pääsi eroon.
Kaiken kaikkiaan tuo Jore tuotteen talli on ollut erinomaisen hyvä. Ne tosin ovat noita Honkkarin talleja kallimpia, mutta kestävät paremmin.
Jore tuote löytynee netistäkin.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 20:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Minä suojasin bexin laittamalla kattotelineen paikalleen ja siihen pari pihlajan vartta ja poikkipuuta,siihen sitten pressu päälle :D "Parkkipaikkatalli" :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Jes :!: Hallitus antoi rakennusluvan :D :D :D
mittailin äsken ja rakennan samalla paikat kahdella citikalle :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 26.08.2009 21:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Halpis pressutallikin kestää lumen hiton hyvin sillä se lumi ei jää sinne katolle jos pressu on oikein pingotettu ja sitä ei päästä löystymään. Mulla ollut halpis talli kakkostallina jo vuosia.
Kaikkein viisainta on laittaa muutama ripa kattoon sisäpuolelle pressua tukemaan ja varmistaa ettei keppien päät riko pressua. Auringon UV:ta halpis pressu kestää huonosti. Kerran olen joutnut siis ostamaan palkän uuden kuoren halpikseen. Pelkkä irtokuori maksoi K-raudassa vain 70 eur.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 27.08.2009 07:35 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Muistakaa, jos umpikatos, tuuletuksen pitää toimia. Ja muutenkin maakosteuden eristäminen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 27.08.2009 08:14 

Viestit: 372
Paikkakunta: Järvenpää
Cikatti kirjoitti:
Halpis pressutallikin kestää lumen hiton hyvin sillä se lumi ei jää sinne katolle jos pressu on oikein pingotettu ja sitä ei päästä löystymään. Mulla ollut halpis talli kakkostallina jo vuosia.
Kaikkein viisainta on laittaa muutama ripa kattoon sisäpuolelle pressua tukemaan ja varmistaa ettei keppien päät riko pressua. Auringon UV:ta halpis pressu kestää huonosti. Kerran olen joutnut siis ostamaan palkän uuden kuoren halpikseen. Pelkkä irtokuori maksoi K-raudassa vain 70 eur.


Täällä mitää lunta tuu - toivottavasti.

Mulla joku vuosi sitten meinasi olla toriteltta. Jos sellasen jostain saa, niin putket tuntu ainakin vankoilta. Rumensi maisemaa kuulemma. Piti laittaa eteenpäin.
Mikäköhän maiseman kaunistus se naapurin Koreanletukka-aveo sitten on? Yhtä korkea ku pitkäkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 27.08.2009 09:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
pistät 4" kottikärrin renkaat siihen katokseen tolppiin alle, niin voitte vertailla sen ja aveon rumuutta / käytännöllisyyttä / kestävyyttä porukassa :lol: :mrgreen:

on helpompi tuoda se sitten takasin pellolta, kun tuuli sen sinne paiskaa... 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 27.08.2009 12:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
ealab kirjoitti:
Muistakaa, jos umpikatos, tuuletuksen pitää toimia. Ja muutenkin maakosteuden eristäminen.


Joo toi maakoskeuden eristäminen varmasti onkin isoin ongelma. muuten tuuletus on kohtuu helppo toteuttaa kun ei ihan kokonaan laita umpeen seiniä vaan jättää aukot joista ilmavaihtuu... :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 27.08.2009 12:17 

Viestit: 153
Tässä eräs vaihtoehto, tee heh heh©-talli ;) Ei tuuli vie!

http://www.saunalahti.fi/~sgarden/eyeba ... alli2.html

http://www.saunalahti.fi/~sgarden/eyeba ... talli.html


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 27.08.2009 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Ja tuonhan voi pitää aina mukana. Kyllä ovat naapurit kateellisia, kun on aina tallipaikka... :mrgreen:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 27.08.2009 16:03 

Viestit: 118
Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
HOTHeaDFIN1 kirjoitti:
Joo toi maakoskeuden eristäminen varmasti onkin isoin ongelma.

Pressu tai rakennusmuovi myös maahan koko katoksen alalle. Ei kait mielellään kuitenkaan yli jottei vesi valu pressua pitkin talliin. Kenties kannattaa vielä nostaa auto irti maasta parikytäsenttiä jotta ilma kiertää alustan ali paremmin (etenkin hydepeleissä). Jos on vaan talvisäilytys niin riittänee että laittaa pyörien alle palikkaa, mutta pidemmässä säilössä kannattanee renkaat suojata nostamalla auto akselien tms. varaan. Pitääkö jousilla olla kuormaa säilytyksen aikana vai ei, entä hydesylinterit?

Rakennusmuovia (usein kirkasta) kestävämpää on höyrynsulkumuovi (usein sinistä). Ei ota niin helposti itteensä uv-säteestä.



'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 27.08.2009 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tosta ilmankierrosta on ihan turha huolehtia. Telttatallien päädyt ovat ns eri kappaletta sen ulkokuoren kanssa ja siellä rakenteissa on mahti raot päädyissä. Raot on niin tehty että vesi ei sada sisään mutta ilma kiertää hurjasti. Raot ovat myös teltan alareunassa, ympäri teltan.
Näin siis ovat halpisteltatkin valmistettu.
Maakosteudenkaan kanssa ei kannata hötkyillä muuta kuin niin että valumavedet ei pääse tallin pohjaan. Kun kyse on teltasta niin siellä on käytännössä aina sama ilmankosteus kuin ulkona ja Suomessa ulkona oleva ilmankosteus on yhtä kuin 90% ja käytännössä joka päivä.

http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?pla ... am=13&map=



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 29.08.2009 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Tuosta maakosteudesta on overdrive-foorumilla pitkät tarinat....
Siis onko sitä oikeastaan olenmassa, vai ei ;)
Täälläpäin ainakin sateen jälkeen auton alla on kuiva maa :lol:

Tunnustan säilyttäneeni vanhaa Taunusta taivasalla viitisen vuotta, ja kun lopulta myin sen niin
ostaja sanoi ettei ole koskaan nähnyt näin hyväkuntoista alustaa. Eli jos auto on ruosteessa, niin ruostuminen jatkuu vääjäämättä, jos kosteus% on riittävä. Jos taas pohja on kunnossa, niin ei se tunnu miksikään menevän - toisin kuin vastaavat ikätoverit, joilla rämmitään suolasohjossa.

Overdrive- forumilla todettiin, että Suomessa tuulee aina sen verran, että kyllä se maakosteus
siitä siirtyy 8-)

Mutta palatakseni "asiaan", niin mikä tahansa katos on hyvä ja tarpeellinen, koska tällä vastustetaan todellisia haittoja, kuten: home, sammal, ja vesivahingot. Ja etten kirjautuisi ihan hupiveikoksi, niin kyllä tuo Taunus seisoi sorapohjalla, eikä nurmeen uponneena.



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 30.08.2009 01:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Siis onko sitä oikeastaan olenmassa, vai ei
Täälläpäin ainakin sateen jälkeen auton alla on kuiva maa "

Joo tämä on kiintoisa juttu ja varsin olen huomannut että teltassani on ollut ruutikuiva maa monta vuotta koska teltassa on "ilmastointia" mutta, jos teltta on oikeasti sikatiivis niin maakosteudessa on jotain lievää haittaa aiheuttavaa ongelmaa.

Mutta, unohtakaa maakosteus, se on likempänä myyttiä, pääasia tosiaan on että sateen aihettuama valuma ei tunge talliin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 30.08.2009 01:58 
Ongelmaksi ainakin meillä muodostui kosteuden kondensoituminen pressuun, pressukatto sitten tiputteli melkoisesti niskaan ja sätkän päälle. Talvella kun pressu oli jäätynyt ja siihen muodostui huurretta, työvalon aikaansaama lämpö sulatteli huurretta katosta ja sitten saatiin vettä niskaan ja sätkälle...


   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 01.09.2009 08:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 317
Kuten moni tuossa on jo maininnutkin, myös meillä on ollut ongelmana pressun hajoaminen. Perustukset tavallisesta parrusta ja maapohja. Nyt se on tönöttänyt muutaman vuoden ja odottaa vaneriseiniä ja peltikattoa. Sitten se saattaa kestää meidän hiukan tuulisella mäellä jatkossakin. Runko on kestänyt hyvin, vaikka suurehko lumikuorma ja vesi ovat päässeet painamaan.

Tilapäisratkaisuksi voi olla hyväkin vaihtoehto, jos ei asu yhtä tuulisella paikalla kun mie. Huipulla tuulee... :x



"Normaalia, mutta ei tämän ikäiselle..."
Onko millään enää mitään väliä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 15.09.2009 21:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Paikkakunta: Kalajoki
Oma bexini mallia van majailee talvisin myös pressutallissa, joka on ihan itse tekemä ja aikalailla vielä omalta ideapohjalta: Perustana on puolimetriä (maasta) korkeat lankkupaalut ja niiden päälle 'alajuoksuiksi' (5m) samaista kakkosnelosta reijitettynä (13mm) 20cm:n välein.

Sitten vaan rautakaupasta 8-millistä betoniverkkoa 2kpl:tta. Ja nämä verkot taivutetaan pitkältä sivultaan alajuoksujen reikiin (verkoissahan on jo valmiina kiinnitystapit ;) ).

Itse jätin 5 m:n reikälankkujen välin 2.3 metriseksi, mutta tiukemmastakin auton sisälle vielä saa ja samalla tietysti tallin korkeus (ja kaaren jyrkkyys) kasvaa.
päätyseinä on tehty tavallisesta laudasta ja kiinnitetty hieman säteittäin kaaren muotoa tukien.
Omassa tallissani tuo pressu oli se kallein osa eli se on ehtaa pressukangasta kunnon kiinnitysreijillä, mutta uskonpa halvemmankin version menestyvän hyvin verkon päällä.
Tästä tallista ei myöskään tarvitse pudotella lumia talvisin :)



Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: pressutalli
ViestiLähetetty: 16.09.2009 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Bexmess, eikös katosta tipu ruostevettä auton päälle? Siis kun siinä on se betoniraudotusverkko...
Ruostevettä kun tuppaa syntymään vähän noissa maalatuissa putkissakin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: