|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 18.05.2009 15:44 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Asiantuntijoille kyssäri. Mulla on tarve löytää seuraavaa:
Kuka tekee tällaisia virtalähteitä Suomessa? Eli syöttö sisään olis tod näk 16 A tai 32 A ja 440 VAC ja ulos 2 x 20 A, 110 VAC, 60 Hz.
Tämä pitäs varmaan valmistuttaa sillä ei näitä hyllyssä voi olla missään.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 18.05.2009 16:23 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Cikatti kirjoitti: Asiantuntijoille kyssäri. Mulla on tarve löytää seuraavaa:
Kuka tekee tällaisia virtalähteitä Suomessa? Eli syöttö sisään olis tod näk 16 A tai 32 A ja 440 VAC ja ulos 2 x 20 A, 110 VAC, 60 Hz.
Tämä pitäs varmaan valmistuttaa sillä ei näitä hyllyssä voi olla missään. Hankalanhan tästä tekee tuo tarvittava taajuuden muutos ja melkoisen suuri tehokin vielä. Onko sitä tuohon virtalähteeseen kytkettävää apparaattia mahdollista puukottaa pelittämään 50 Hz taajuudella? Silloin pärjäisit ihan tavallisella muuntajalla. <edit> Eikäkyy olihan tuo syöttökin melko eksoottinen, 440 V. Mistä vehkeestä nyt on kyse ja mistä tuommoista sähköä siihen olisi tarve kytkeä?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 18.05.2009 18:48 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Taisin asetella kyssärin väärin, taas kerran koska en ole voimavirtamies.
Ulos pitää tulla 110 V vaihtovirtaa 20 A ja 60 Hz ei ole eksoottinen sillä se on jenkki-taajuus.
Sisäänsyöttö voi olla vaikka 240 VAC mutta sitten tuskin paukut seinässä riittää joten oikeammin sisäänsyötön tulee olla 3-vaihevirtaa jonka jännite nykyisin lienee jotain jota en muista mutta jos voimavirtamies lukee kysymykseni niin ymmärtää kyllä (en nyt jaksa muistaa 3-vaihejännitettä, olisko 380-400 V). Sisään kolmivaihe ja ulos 110 V 60 Hz virralla 2x20 A. Tarkoitus on pyörittää kahta laitetta jotka tarvii molemmat 20 A ja 110VAC 60 Hz. Tähän asti eri firmat ovat olleet ihan huuli pyöreänä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 18.05.2009 19:24 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Aikoinaan keilahallin radanhoitokoneen muuntajana oli tuollainen vähän erikoisempi pölikkä. Löytyisikö siltä rintamalta? Sisääntulo taisi kyllä olla valovirtaa...
edit: niin siis ulostulo oli 110v koska nuo vehkeethän on niiiin jenkkilää
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 18.05.2009 19:35 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Cikatti kirjoitti: Tarkoitus on pyörittää kahta laitetta jotka tarvii molemmat 20 A ja 110VAC 60 Hz. Tähän asti eri firmat ovat olleet ihan huuli pyöreänä. Tartteeko tuon taajuuden välttämättä olla 60 Hz eli onko niissä vermeissä vaihtovirtamoottoreita sisällä? Jos 50 Hz kelpaa niin pärjäisit ihan tavan 220->110 V muuntajilla. Toinen muuntaja nollan ja vaiheen välille ja toinen muuntaja nollan ja toisen vaiheen välille. Jos tuo taajuusvaatimus on 60 Hz eli pyöritellään vaihtovirtamoottoreita niin homma menee siihen että meikäläinen sähkö tasasuunnataan ja siitä sitten tehdään 60 Hz vaihtosähköä.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 18.05.2009 19:53 |
Viestit: 255
|
Näin täysin maallikon kommenttina, olisiko yksinkertaisempaa/halvempaa vaihtaa oletetut moottorit tahi käämittää ne uudelleen. 
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 18.05.2009 21:15 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Luulisi tosiaan ihan 230 VAC:in riittävän syöttöön, eikä nelisatasta sentään tarvinne? No kuitenkin - monen laitteen taajuussovitus voi olla melko tarkka, vaikka siellä ei mitään moottoreita olisikaan. Nyt olisi hyvä tietää, mistä laitteesta on kyse.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 18.05.2009 23:00 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
laakeri kirjoitti: Luulisi tosiaan ihan 230 VAC:in riittävän syöttöön, eikä nelisatasta sentään tarvinne? No kuitenkin - monen laitteen taajuussovitus voi olla melko tarkka, vaikka siellä ei mitään moottoreita olisikaan. Nyt olisi hyvä tietää, mistä laitteesta on kyse. ...mutta siitä kolmivaiheisesta saa julman paljon tasaisempaa tasajännitettä välijännitepiirille, kuin yksivaiheisesta. Tosin aika raju pudotus tulee 110 volttiin, kun välijännitepiirin jännite olisi ainakin pienellä kuormalla aika lähellä kolmivaiheverkon huippuarvoa...
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 19.05.2009 08:18 |
Viestit: 1228 Paikkakunta: Jokioinen
|
Jos puhutaan virtalähteestä niin ei varmaan mikään firma tee mutta kun vaihdetaan nimeksi taajuusmuunnin niin niitähän sitten löytyy. Pikaisesti vilkaisin omron v1000 sarjalaisia niin taajuuden voi valita 0-400 hz ja jännite 0=>syöttöjännite. Mutta taitaa vaan olla liian kallis ratkaisu? Finparttia luettelo http://www.finnparttia.fi/kuvat/fp_hinnasto.pdfMutta tuo käyttötarve kun ei ole selvillä niin aika vaikea sanoa että käykö nuokaan?
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 19.05.2009 10:04 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"vaihdetaan nimeksi taajuusmuunnin " Aivan, ja tosiaan Finnparttiallahan vois olla ratkaisuja, tänks... Jos mulle tulee vieras kylään joka haluaa 2x20 A 110 VAC 60 Hz niin kyllä mun vaan on tarjottava sitä mitä pyydetään. En voi sanoa vieraalle että kuule, modaa työkalus ennen kun tuut Suomeen 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 19.05.2009 10:47 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tämä on rankka mesta kun tarvii virtalähteen vaikka millaselle koukeroaallolle. Tuntui hinnatkin olevan kohdallaan. Finnparttian ystävällinen palvelu neuvoi tämän putiikin. http://www.noratel.fi/
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 19.05.2009 11:22 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Aivan, ja tosiaan Finnparttiallahan vois olla ratkaisuja Ratkaisuja on varmasti, mutta saa melkoinen rahamies olla sieltä ostaakseen, sen verran kovia hintoja pitävät. Ei ole kyllä vieläkään selvinnyt oikein, että mitä tuon perässä pitäisi pyörittää.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 19.05.2009 19:50 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jos vaikka on 60 Hz:n sähkömoottori, niin 50 Hz:llä saattaa virta hieman nousta ja kone lämmetä hieman enemmän, sekä kierrosluku laskee, myös vähän.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 20.05.2009 08:02 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Jos vaikka on 60 Hz:n sähkömoottori, niin 50 Hz:llä saattaa virta hieman nousta ja kone lämmetä hieman enemmän, sekä kierrosluku laskee, myös vähän. Esimerkiksi jos 50 Hz rälläkkää pyörittää noin 60 Hz:llä, niin savu nousee. Aggregaatti oli joskus työntänyt vähän väärää taajuutta ulos... ehti useampi rälläkkä kärähtää, ennen kuin työkaverit keksivät syyn.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 20.05.2009 11:05 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jees. Mitä suurempi taajuus, sitä pienempi virta ja kääntäen toisinpäin. Taajuuden laskiessa virta kasvaa. Kun taajuus on niin pieni, että on käytännössä tasajännitettä, niin moottorin ottama ( tai käämin yleensä) virta suurimmillaan, nousee sauhu. Riippuu moottorista. Oikosulkumoottorit ovat "varmoja tapauksia", kollektorimoottorit ei niin paljon, jos pääsevät pyörimään vapaasti. Syitä näihin voi hakea netistä vaikka "Lenzin laki"- sanalla. Tähän taajuusperiaatteeseen kuuluu myös mm. kaiutinten jakosuotimien toiminta. Sekä sytkäpuolan toiminta. Nämä kaikki toiminnat on yhtä samaa periaatesovellusta.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 20.05.2009 17:54 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Jahas, jenkille kelpas virtalähde jota tarjosin, 115 VAC 15 A ja 50 Hz. Käyttivät vehkeitään Puolassa tuollasella virtalähteellä ilman savun nousua. Käytettävät vehkeet ovat ultrasonic-laite (liki sama vehje jolla mammojen vatsaa kuvataan), lisäksi kylmäpesuri (käyttää hiilihappojäätä pesemiseen) ja kolmanneksi endoskooppi. Kaik vehkeet toimivat ilman savun nousua tuolla yllä mainitulla tranformerilla. Hintaa vehkeellä vain 300 eur Salossa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: virtalähteistä kysymys Lähetetty: 22.05.2009 16:57 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Jahas, jenkille kelpas virtalähde jota tarjosin, 115 VAC 15 A ja 50 Hz. Käyttivät vehkeitään Puolassa tuollasella virtalähteellä ilman savun nousua. Käytettävät vehkeet ovat ultrasonic-laite (liki sama vehje jolla mammojen vatsaa kuvataan), lisäksi kylmäpesuri (käyttää hiilihappojäätä pesemiseen) ja kolmanneksi endoskooppi. Kaik vehkeet toimivat ilman savun nousua tuolla yllä mainitulla tranformerilla. Hintaa vehkeellä vain 300 eur Salossa. Jaa eli tavan muuntajan tarvit vaan, etkä mitään virtalähdettä. BTW, meillä on töissä käytetty hiilihappojääpesulaitteita ihan 230 VAC:lla ja samoin endoskooppeja...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|