Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: äänentoisto vinkkejä
ViestiLähetetty: 12.03.2010 22:16 
Käyttäjän avatar

Tarkoituksena olisi ruveta asentamaan xantiaan parempia kajareita maustettuna 1300w.n vahvistimella.
Nyt tarvitsisi vinkkejä hyvistä kaiuttimista mitkä passaisi Xantiaan ja ääni olisi hyvä vaikka laittaakin ääntä enemmän.
Eli hinta/laatusuhteeltaan hyviä kaiuttimia etsin. Vinkkejä?

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

Viestin otsikko: Re: äänentoisto vinkkejä
ViestiLähetetty: 12.03.2010 23:48 
Käyttäjän avatar

DLS-pääkajarit. Ja eteen erillissarja, jolloin saat nostettua diskantin paremmalle korkeudelle. Minulla on tällä hetkellä Earthquaken pääkajarit, mutta en ole varma valmistetaanko niitä enää. Yhdessä autossa aikoinaan kuulin DLS:ien saundia ja olin myyty siltä istumalta. Matalien bassojen puhdasta toistoa varten tarvitset subbarin, mutta se ei ole nykyisin enää niin suuri ongelma, kun pirulaiset menevät niin pieneen koteloon tarvittaessa. Vedä vahvistimelle kunnon virtapiuhat, muuten noista wateista ei saa juuri mitään irti. Kondensaattorikaan vahvistimen viereen ei ole huono idea, mutta itsellä on vähän huono maku niiden hankintahinnasta ja kestävyydestä kausisäilytyksen aikana.

Jos hankit uuden soittimen niin suosittelen valitsemaan mallin, jossa on vähintään usb-liitäntä. Aux-in Ipod tuella ja SD-muistikorttipaikka on tietysti mukavaa ekstraa siihen päälle ja jättää option tulevaisuudelle. En ole juuri levyjä pyöritellyt sen jälkeen, kun USB-liittimellä varustetun soittimen ostin. (Toki mp3:sten laadulla on suuri merkitys, en harrasta alle 192kbs tiedostoja...)
Hyvin rakennetusta äänentoistosta on oikeasti iloa vuosiksi...

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 12.03.2010 23:56 
Käyttäjän avatar

Kiitos vinkeistä, katselin tuossa noita dls.ää ja näyttäisi tosiaan olevan asialliset pelit ja hintakaan ei huimaa.
tuosta ruveta rakentamaan pakettia.Tarkoitus olisi saada laadukasta ääntä,ei niinkään mökää :)

Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2010 00:44 
Käyttäjän avatar

Laatuahan ei ihan ilmaiseksi näissä vehkeissä saa... En minä väitä, että nuo ne hifeimmät kajarit olisivat, mutta kyllä ne varmaankin hinta-laatusuhteeltaan hyvät ovat. Itse kun katselin noita ensin Autostudion sivuilta niin ilokseni sain huomata, että googlella löytyy samaa kajaria hieman halvemmallakin jostain liikkeestä. En nyt muista enää mistä, mutta löytynee kyllä DLS:llä googlella.

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2010 01:07 
Käyttäjän avatar

Tämä jos mikä on henkilökohtainen aihealue... Ajaa ohi Citroënin ruuvaamisesta mennentullen. Joten omat korvat käteen ja käyttöön ne samat perustelut joilla päädyit Citroëniin.

Paras äänentoisto saa kuuntelemaan musiikkia.

ViestiLähetetty: 13.03.2010 08:15 

Samoin perustein, kuin vahvistimen virransyötössä poikkipinnat, myös kaiuttimen johdotukset. Esim. oviämyreille vähintäänkin 2,5mm2, 4mm2:ään asti olisi ok. Kiinnitä huomiota myös oviasennuksen jämäkkyyteen, että elementti ei pääse itse "tanssimaan", eikä ovipahvi. Myös ovipahvin onkalot olisi hyvä tukkia ämyrin sivuilta. Että elementin takana "näkyisi" vain itse ovitila, sekin voisi olla vaimennettu.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2010 09:40 
Käyttäjän avatar

On niitä muitakin vaihtoehtoja kuin DLS... jopa tossa satkun hintaluokassa. Itsellä tosin vielä toi DLSn B6A, mutta päivityksessä tuplasti kalliimpaan n. 200€ hintaluokkaan en kyllä DLSää enää valitse. Mm. bassoelementtien rakenne (peltirunko) sekä toiston laatu ei ole välttämättä parasta mitä markkinoilta samaan rahaan saa... Nyt kovimpana harkinnan alla Focalin k2 power 165 kr -satsi (toki siksi että on ranskalainen merkki :lol:).

Toi B6A jäänee muuten tässä keväällä ylimääräiseksi, asennus Xantiaan onnistuu ihan heittämällä orkkisten tilalle kun suotimetkin ovat erilliset diskantille ja bassolle. ;)

Ja asennus on toki tärkeä, Xantiassa mielestäni vakiopaikat kaiuttimille etuovissa ovat suht tukevat kun pahvin kiinnikeruuvit ovat elementin ympärillä. Se suojamuovi kannattaa sitten avartaa kunnolla, muuten voi alkaa pärisemään omituisesti, nimim. kokemusta on. :oops: Saa nähdä mitä ovien vaimennus saa aikaan kunhan kelit lämpenee ja homman pääsee toteuttamaan.

C5 HDi 240 Tourer
Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2010 11:10 

Tarkoitin myös, että ovipahvikin kannattaisi tukea oven rakenteeseen elementin tienoilta. Mitä vähemmän elementti pääsee mekaanisesti värähtelemään ovipahvin kera, sen puhtaampi ääni, olisi vain elementin kartiosta lähtevää ääntä, ei esim. ovipahvista.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.03.2010 11:36 
Käyttäjän avatar

Heh, mikä sattuma. Itse olen viimeiset kaksi iltaa töiden jälkeen eristänyt Xantian etuovia Vibroplastin "starttikiteillä". Kaiuttimiksi laitoin eteen Rainbow Sax 265.20. Kävin noita kuuntelemassa Turun Hifikonexissa, ja jotenkin tuo Rainbowien ääni vain sopi parhaiten omaan makuun. BX:ssä minulla oli DLS:n B5:et ilman mitään eristyksiä, hyvin soivat nekin, tosin mielestäni Rainbowit soivat vielä paremmin. (Ovat tosin pykälän isompaa kokoakin.)
Takakonttiin laitoin Rainbowin 10" Tornadon paritettuna harman/kardon CA280 -vahvistimeen... Toimiipa tämäkin älyttömän hyvin, toisto menee huomattamasti alemmas kuin tuossa jo monta autoa nähneessä Blaupunktin 12-tuumaisessa. Ja viepä tuo vähemmän tilaa kontistakin.

Olen kyllä hyvin tyytyväinen ostoksiini. Soivat mukavasti yhteen. Tuon erillissarjan ääneen olen eniten tyytyväinen, eivät vaadi soittimesta mitään "äänenvääristimiä" päälle, ja soivat todella kauniisti. Varsinkin ääniskaalan keskialueet ja yläpää paranivat aivan eri sfääreihin kuin Xantian vakiokaiuttimilla. En ole mikään elämäntapahifisti, joten nämä riittävät minulle. Niin, eikä rämissyt ovi vaikka miten luukuttaa. Takaluukun sitten sainkin rämisemään aika helpostikin kun yritin. :(

Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa

ViestiLähetetty: 14.03.2010 21:45 
Käyttäjän avatar

Yks tärkeä juttu on muuten kaiutinritilöiden avartaminen, vakiona tuo muovi oviritilöissä on niin tiheä että heikentää keskialueen toistoa. Dremelillä, kuumaliimalla ja kaiutinkankaalla saa oviritilöistä paljon hifimmät.

Ois muuten yhdet ykköskoppaisen Xantian etuovien hifistetyt ritilät joutavana, modasin semmoiset ensin vahingossa kunnes tajusin ettei ne uudempaan käykään... :roll:

C5 HDi 240 Tourer
Poissa

ViestiLähetetty: 14.03.2010 23:10 

Ja alkuperäisämyreistäkin kuuntelee uutisia paljon mieluimmin, kun rapsii kartion edestä muovirunkoisen, italialaistekoisen kaiuttimen oman ritilän pois. Ja vielä parempi tuo edellinen konsti. Sitäkin voisi edelleenkehittää. BX:iin laitoin "siivilän" tilalle kromatun laitetuuletinritilän, hyvä tuli.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2010 13:48 
Käyttäjän avatar

Täytyy muuten tähän väliin kommentoida, että vaikka Xantia II:ssa on samat kaiuttimet kuin Xsara I:ssä (tai ainakin minulle on sattunut samat, sellaiset muovirunkoiset rimpulat), niin Xantiassa ne soivat ihan älyttömän paljon paremmin, etenkin pienen taajuuskorjailun jälkeen.

Asennusmotivaatiota tässä odotellessa, että saisin laiteltua RES Audion kaikattimet joskus paikalleen, DLS:n vahvistimen kera. Odotukset ovat ainakin korkealla. Takakontista paikkansa löytää DLS:n Iridium 10. Ja sitä Vibroplastiakin on hommattuna muutama paketti, tosin itse ajattelin aloittaa katosta ja sitten vasta edetä oviin.

C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2010 14:03 

Tulsku kirjoitti:
Täytyy muuten tähän väliin kommentoida, että vaikka Xantia II:ssa on samat kaiuttimet kuin Xsara I:ssä (tai ainakin minulle on sattunut samat, sellaiset muovirunkoiset rimpulat), niin Xantiassa ne soivat ihan älyttömän paljon paremmin, etenkin pienen taajuuskorjailun jälkeen.

Onko noin? Minulla oli vm ´98 Xsara ja sen kakkaämyrit vaihdoin johonkin kohtuullisen edullisiin Pioneereihin. Äänen laatu muuttui huomattavasti paremmaksi. Samaa mieltä olen Tulskun kanssa, että Xantiassa vakiokaiuttimet soivat paremmin kuin Xsaran alkuperäiset, vaikkeivat häävit ole Xantiankaan soittopelit. Etenkin jos ne ovat molemmissa samat. :D

Xantia on kyllä niin meluinen auto, että mielestäni viisaampaa olisi aloittaa äänieristyksen parantamisesta kuin kaiuttimien vaihtamisesta. Aivan kuten täällä herrat ovat tehneetkin.

Tästä saankin aasinsillan kysymykseen, mikä on mielessä monesti pyörinyt. Onko kukaan vaihtanut vanhaan autoonsa uusia ovien tiivisteitä? Luulisi sen pienentävän melua, koska tuskin ne kumitiivisteet vanhetessaan ainakaan paremmaksi muuttuvat.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2010 18:36 
Käyttäjän avatar

Tirehtööri kirjoitti:
Tulsku kirjoitti:

Onko noin? Minulla oli vm ´98 Xsara ja sen kakkaämyrit vaihdoin johonkin kohtuullisen edullisiin Pioneereihin. Äänen laatu muuttui huomattavasti paremmaksi. Samaa mieltä olen Tulskun kanssa, että Xantiassa vakiokaiuttimet soivat paremmin kuin Xsaran alkuperäiset, vaikkeivat häävit ole Xantiankaan soittopelit. Etenkin jos ne ovat molemmissa samat. :D

Xantia on kyllä niin meluinen auto, että mielestäni viisaampaa olisi aloittaa äänieristyksen parantamisesta kuin kaiuttimien vaihtamisesta. Aivan kuten täällä herrat ovat tehneetkin.

Tästä saankin aasinsillan kysymykseen, mikä on mielessä monesti pyörinyt. Onko kukaan vaihtanut vanhaan autoonsa uusia ovien tiivisteitä? Luulisi sen pienentävän melua, koska tuskin ne kumitiivisteet vanhetessaan ainakaan paremmaksi muuttuvat.

Melun pienentäminen tarkoittaisi konkreettisesti sitä että purkaisi sisustan pois,vuoraisi äänieristemattoa sisäpohjaan seka oviin,lisäksi eristäisi uudestaan moottorin,eli hirveä savotta.Näin saisi rengasmelua ja koneen melua pois.
Itselläni ei ole tarkoitus peittää melua kun nykyisilläkin kajareilla sen saa suht piiloon,vaan puhtaampi äänentoisto.
eikä nyt dieseli beksin jälkeen xantia ole meluisa,päinvastoin tuntuu aika äänettömältä

Poissa

ViestiLähetetty: 15.03.2010 21:53 
Käyttäjän avatar

Activa on huomattavasti hiljaisempi kuin vastaava 1.8 16v Xantia, siispä missä on ne suurimmat erot äänieristyksessä?

Tämä keskustelu motivoi taas sen verran automusavehkeiden saralla, että pistin pääkajarit hankintaan :D

Poissa

ViestiLähetetty: 16.03.2010 08:40 
Käyttäjän avatar

Tirehtööri kirjoitti:

Näin ainakin omat havainnot kertovat. :) Xsaran etuovet kun eivät ole mitkään parhaat mahdolliset, niissä on isoja aukkoja paljon, eivät siis ole tiivistä nähneetkään. Ja se vaikuttaa bassotoistoon eniten. Sen takia odotukset ovatkin korkealla tuon Xantian suhteen, kun RES Audion 180 FVH:t toimivat kohtuullisen hyvin Xsarassakin (siis tilkityissä ja vaimennetuissa etuovissa), ja Xantian toisto on vakioämyreilläkin liki samalla tasolla, siis midbassojen osalta. Myönnettäköön, taajuskorjausta on tehty jonkin verran, eli yläbassoja korostettu ja toisaalta alimmat leikattu pois, mutta kuitenkin.

Vielä kun saisi joskus jotain aikaiseksi. :lol:

Ps. Kakkoskoppaiseen Xantiaan saa virtapiuhan vedettyä konehuoneesta sisälle oikean pyöräkotelon kautta, jos joku tätä tietoa kaipailee. Itsellä tössäsi tähän viime kesänä asennukset, kun ei löytynyt läpivientiä... Vasta viime viikonloppuna tuli sitten mieleen katsoa, että mistä sisälämmittimen johto on vedetty. :oops:

C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa

ViestiLähetetty: 18.03.2010 22:04 
Käyttäjän avatar

Tuli neljä DLS:ää postissa ja yksi mennyt paskaksi... Että sellaista palvelua postilaitokselta.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.01.2013 22:13 

Vanha topic, tiedetään. Mutta, mistä -98 xsarassa kannattas vahvarin piuha vetää akulta peräluukkuun? Farkku Xsara siis kyseessä..

Xsara 1.8 16v farmari -98
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ]