Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 09.10.2015 10:21 

Viestit: 4
Laitanpa molemmille merkkifoorumeille ajankulukseni yhden opettavaisen (siis ainakin itselleni) tarinan. Olen jostain saanut päähäni, että kun käyttää pajaa joka on erikoistunut Citikoihin, saa paitsi asiantuntevaa palvelua myös alkuperäisiä tai ainakin laadultaan alkuperäisiin verrattavia varaosia. Oletan edelleen, että näin myös tapahtuu pääosassa merkkiä nimessään käyttävissä liikkeissä. Poikkeuksiakin kuitenkin löytyy.
Vaihdatin viime vuoden toukokuussa autooni (C5 V6 2005) vasemman etupyörän laakerin, autolla oli tuolloin ajettu reilut 181 000 km . Laakerin vaihtanut Citikkaan erikoistunut korjaamo sijaitsee naapurikaupungissani Lahdessa, tarkemmin Ahtialassa. Hakiessani autoa kysyin yrittäjältä, että missä maassa valömistetun laakerin te autooni laitoitte? Vastaus oli, että sitä laatikkoa ei nyt tässä näy..., ja asia jäi sillä kertaa. Ajelin tyytyväisenä kesän ajan, kunnes elokuussa, n. 4000 km myöhemmin alkoi jälleen kuulua laakerin jurinaa. Oletus oli luonnollisesti, että sehän on tällä kertaa oikea puoli. Kun ei ollut oikein aikaa viedä autoa Lahteen, vaihdatin laakerin lähes naapurissani sijaitsevalla Auto-Asi korjaamolla. Sanoivat siellä remontin jälkeen, että tehtävänantoni mukaan vaihdetussa vasemmassa laakerissa ei näkynyt mitään vikaa, eikä muuten äänikään hävinnyt – ääni tuli siis Citikkakorjaamossa vaihdetusta laakerista jolla oli tuolloin ajettu 5000 km. No eipä siinä mitään, onpahan uusi laakeri toisellakin puolella. Menin Lahteen näyttämään kulkupeliäni, jossa ilmoitettiin että ei muuten mene takuuseen. Syynä oli jarrulevyssä ollut pieni tummentuma, joka oli aiheutunut jarrun laahaamisesta. Minulla on ollut Bx ja pari Xantiaa (joista toinen on vieläkin), eli käsijarrujen laahaamisesta (etenkin pakkasilla) on kokemusta. Joskus Xantioissa jarrut ovat vaijerin kuoren rikkoutumisesta johtuen laahanneet niin että käry käy, eikä etupyörän laakereita ole mennyt. C5:n vaijerit jumittavat toisesta syystä, mutta tiedän kyllä koska käsijarru laahaa ja koska ei. Tässä tapauksessa on tulkintani mukaan ollut kyse lyhytaikaisesta päälle jäämisestä, joka on lauennut itsestään. Automaattivehkeessä kun ei tule käytettyä käsijarrua edes joka kuukausi. Nyt olin käyttänyt käsijarrua pitkiin aikoihin ainoan kerran edellispäivänä, kun jätin auton mäkeen peräkärryn kanssa.
Ajattelin tässä vaiheessa että olkoon sitten niin. Koska he eivät tarjonneet edes ”puolikasta” hyvitystä, päätin vaihdattaa tämänkin laakerin Auto-Asi korjaamolla. Yksi syy oli hinta. Naapurin korjaamon lasku oikean puolen laakerista oli 180€, kun Citikkakorjaamo oli ottanut samasta työstä 265€ ja lisäksi päästömittauksesta 35€. Vaihdatin samalla käsijarruvaijerit putkineen, koska kerran oli olemassa merkkejä että ne alkavat jumittelemaan. Tosin kun auto katsastettiin kesällä, ei jumittelua esiintynyt, eli ei putket/vaijerit vielä kovin pahat olleet pari kuukautta myöhemminkään.
Juttu olisi jäänyt osaltani tähän, mutta laakerin vaihtanut asentaja sanoi, että eipä ole nähnyt moista täysin palasiksi mennyttä laakeria aikaisemmin. Käsijarruteoria tuntui hänestä tässä tapauksessa todella kaukaa haetulta, hän sanoi että tuo laakeri on kyllä pyörinyt viallisena jo jonkin aikaa. Paja on ollut pystyssä kymmeniä vuosia eli kokemusta heillä on, jotain erikoistahan laakerissa siis täytyi olla. Lausunnosta innostuneena otin laakerin riekaleet itselleni ja aloin tekemään hieman salapoliisityötä. Kyseessä oli suureksi yllätyksekseni Motonetin kiinalainen halpislaakeri (GSP), jonka verollinen hinta tiskillä oli 59,90€. Motonetillä olisi ollut tarjolla myöskin SKF hintaan 74,90. Korjaamo veloitti minulta kuitin mukaan laakerista 100€. Ymmärrän kyllä, että korjaamo ottaa varaosista katetta, mutta olisin mielelläni maksanut vielä 15€ enemmän jos autooni olisi asennettu SKF. Koko episodiahan ei tällöin olisi käyty. Valitin asiasta kuluttajariitalautakuntaan, josta tuli hylky johtuen korjaamon lausunnosta, jonka mukaan jarrulevyn kitkapinta oli muuttunut siniharmaaksi ja jarrulevyn ulkokehän reuna ja keskiosa olivat värjäytyneet punaruskeiksi. Tuossa kuluttajariitalautakunnalle lähetetyssä lausunnossa on käytetty vielä hieman enemmän värikynää kuin yrittäjän heti kyselyni jälkeen minulle lähettämässään s-postissa: "MUTTA EDELLEENKIN TOTEAN JARRULEVYN KUUMENTUMINEN ON AIHEUTANUT LAAKERI VIAN. LEVY ON KÄYNYT PÄÄSTÖ LÄPÖTILASSA NOIN  500 ASTEEN KAHTAPUOLTA  JARULEVY OLI VÄRJÄÄNTYNYT SINIHARMAAKSI, KUN LEVY PINALTAAN ON KIRKAS NORMAALI OLOSSA”. Tuolloin siis värjääntymää oli yrittäjän itsensäkin mukaan vain kitkapinnassa. Levyssä oli todellisuudessa yhdessä kohdassa (ei siis esim. koko kierroksella) pieni jälki. Kun laakeri sitten toisella korjaamolla vaihdettiin, ei jarrulevyssä ollut ammattilaisenkaan silmin havaittavissa mitään poikkeavaa, pieni tummentuma siis oli hioutunut pois jarrutellessa parissa viikossa. Lienee selvää, että jos ulkokehä ja keskusta ovat muuttaneet väriään ”punaruskeiksi”, eivät ne muutu takaisin normaaleiksi vaikka niitä pidettäisi 50:n asteen pakkasessa kolme vuotta. Samoin levy ei ole kuumentunut kovin pahasti, jos jäljet pyyhkiytyvä jarrutellessa parissa viikossa pois. Eikä laakerin kuulauriinkaan tule siellä ollutta ruostetta, jos ei vaurio ole alun perin syntynyt jo kuukausia aikaisemmin, jolloin esim, katsastuksessa ei ole havaittu laahaamista.
Motonetin lausunnon mukaan laakerissa oli kuumenemisen merkkejä ja siksi rasvakin on kuumentunut ja tullut ulos. Näytin laakeria työpaikallani työskentelevälle laakerifirman asentajalle, ja hänen käsityksensä mukaan laakerin tiivistys on pettänyt jo heti alkuvaiheessa, jonka vuoksi sinne on päässyt kosteutta ja epäpuhtauksia. Loppujen lopuksi tuloksena on rasvan häviämistä ja sitä kautta kuumenemista ym. ja seurauksena on lopullinen hajoaminen. Kyselyn perusteella löytyi myöskin työpaikkani kautta kaveri, jolta oli hajonnut kaksi Motonetin höttölaakeria samasta etukulmasta 3-4000 km:n jälkeen juuri samoihin aikoihin kuin minun ongelmani esiintyi. Kaveri oli vaihtanut laakerit itse (töissä kunnossapitofirmassa, eli kunnolliset prässit ym. löytyvät), ja hän sai Oulun Motonetista tiskiltä uudet tilalle ilman sen kummempaa ihmettelyä. Tosin jälkimmäisessä vaihdossa hän antoi hieman lisää rahaa ja sai SKF:n, joka on kestänyt. Auto on tässä tapauksessa Laguna jossa on vastaavat laakerit, mutta käsijarru ei vaikuta eteen. Juttu on siis tuttu Motonetille, mutta minun tapauksessani lienee ongelmana se, että Motonet joutuisi korvaamaan myös asennuksen. Pelkkä laakerihan ei Kiinassa maksane vitosta enempää (Broman Group/Motonet tuo itse maahan) joten niitä voi kyllä jaella huoletta aina kun joku tulee reklamoimaanpelkästä laakerista ilman asennuskustannuksia.
Kuluttajariitalautakunnan tuomiolla ei ole minulle niinkään väliä, vaatimallani rahalla ei saa kuin 3 tankillista bensaa, ja kyseisellä vehkeellä moisen määrän saa menemään hyvinkin nopeasti. Se mikä asiassa ottaa todella vahvasti kupoliin on, että ”merkki”korjaamo laittaa autooni paskimman osan, mitä markkinoilta löytyy. Ja sitä ei edes pysty päättelemään laskusta (laakerin hinta minulle siis 100€). Vaikka hajoamisen syy olisikin käsijarrusta johtuva kuumeneminen, ei kiinalaisen höttölaakerin asentaminen siitä erikseen sopimatta ole kovin rehellistä toimintaa.
Korjaamon nettisivuilla kerrotaan, että ”panostamme laatuun” ja lisäksi on mainittu heidän yhteistyökumppaninsa. Laakeritoimittajista siellä on ainoastaan Atoy Oy, jonka sivuilla kerrotaan näin: ”Alkuperäis/alkuperäislaatuiset varaosat kansainvälisiltä varaosavalmistajilta, jotka myyvät tuotteitaan myös ensiasennusosiksi autotehtaille”. Ainoa laakerimerkki Atoylla on SKF. Kun Atoy mainitaan sivuilla laakeritoimittajaksi, pitäisi kuluttajan voida luottaa varaosien laatuun Atoyn tekstin mukaisesti. Koska Motonet on kyseisen korjaamon laakeritoimittaja (ja oletettavasti muidenkin osien toimittaja), minkähän vuoksi kyseistä laatutoimittajaa ei kehdata mainita nettisivuilla, vaan harhautetaan kuluttajia muilla logoilla??? Rehellinen yrittäjä lisäisi Motonetin yhteistyökumppaneiden joukkoon, kun kerran sitä käyttää. Sieltä saa varmasti kunnollistakin kamaa, mutta nämä Kiinan laakerit ovat kyllä kuuluisia ”laadustaan”. Harva niitä taitaa laittaa ns. pitoautoon, myyntivehkeisiin ne tietysti ovat omiaan. Osaltani jäävät kyllä tulevaisuudessa nämä kunnollisetkin osat ostamatta kyseisestä liikkeestä.
Tässä tapauksessa olisin varmaankin suostunut maksamaan uudesta vaihdosta puolet hinnasta, eivätkä he olisi tuolloin jääneet kiinni kiinalaisista laakereista. Samalla olisin vaihdattanut käsijarruvaijerit ja jos homma olisi mennyt hyvin, olisin varmaankn teettänyt kohta edessä olevan nokkahihnaremontin ym. suuremmat hommat joita ei viitsi tehdä tai ei pysty tekemään itse, ko. korjaamolla. Kun kyseistä korjaamoa ei tule enää käytettyä, uskon säästäväni tuon kolmen tankillisen hinnan kevyesti teettämällä hommat muilla pajoilla, ja ihan kotikaupungissani. Kun ko. paja epäonnistui viimeksi pari vuotta sitten rattiakselin ja viiksisarjan vaihdossa (alkuun laitettiin heidän tilaamansa käytetty rattiakseli joka kuulemma aiheutti erään viiksipaketin osan rikkoutumisen. Myivät sitten uuden akselin mutta eivät veloittaneet uudesta vaihtotyöstä), he kyllä hoitivat auton takuuna kuntoon. Oli syy sitten mikä hyvänsä, juttu hoitui loppujen lopuksi sillä kertaa ihan asiallisesti – toisin kuin tässä laakerihommassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 09.10.2015 11:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7766
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Voisko tota tekstiä vähnä jäsentää luettavammaksi? Nykyisellään ei oikein innosta lukemaan...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 09.10.2015 11:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2190
Paikkakunta: Laukaa
Mielenkiintoinen juttu aloittajalta. Luulisi korjaamon esittävän asiakkaalle laakerivaihtoehdot ennen asennusta, niinhän Motonettikin tekee. Myös asennuksen onnistuminen on tärkeää, sillä voi saada laatulaakerinkin nopeasti pilalle.

Itse olen omaan C5:een ostanut molemmat etulaakerit Motonetistä. Toinen on SKF ja toinen Kiinamalli, asennus teeseitse. Täytyypä seurata kumpi puoli ensin rupeaa jurisemaan, vai rupeaako enää ollenkaan, koska autolla on ajettu 440 tkm ja saattaa matka loppua kesken jo jostain muusta syystä.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 09.10.2015 15:10 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Motonetistä molemmille puolille SNR t eli alkuperäis plaatuva vieläkin OK



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 09.10.2015 19:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2743
Paikkakunta: Koria
Eiköhän tuo laakerin kestoikä ole yksilöllistä. Olen omaan XM:ään vaihtanut 5 tai 6 kertaa etupyörän laakerin 600 000 km ajossa. Tekee siis keskiarvoksi n. 200 000 /laakeri. Lyhimmillään SNR kesti alle 50 000, parhaimmillaan varmaan reilusti yli 300 000 km. Tuo aloituksessa mainittu alle 5000 km on kyllä poikkeuksellisen lyhyt kestoikä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 09.10.2015 20:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Parainen
China laakereissa tuoreöljy voitelu, eikä öljy pysy tuoreena viittä donaa kauempaa. Varma tieto, kuulin Essolla kantapeikoilta.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 09.10.2015 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
c5.seen vaihdettiin molemmat etulaakerit Rekarassa, reilun 20tkm.n päästä havaittiin etulaakerissa väljyyttä,toinen puoli visu.
Laakerin malli on jo sellainen että väljyys on harvinaista sekä tuskinpa kulumasta on kyse. Meni kyllä katsastuksesta läpi että ajellaan vielä hetken. Ääntähän se ei väljyydestä huolimatta pidä.
Hyvin pajat väistelee ongelmatilanteissa, kommentti oli että joskus näin voi käydä eivätkä rupea sponssaamaan uutta laakeria.
Ei tässä sponssia tarvita vaan sitä että työ tehdään hyvin eikä ongelmatilanteissa luikerrella. No tietääpä missä käyttää autoa jatkossa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 09.10.2015 23:46 

Viestit: 228
Paikkakunta: Lahti
Tuo aloitusviestissä mainittu korjaamohan on Citikkamake.
Itse tuohon pajaan veisi autoani edes 0-työveloituksella.
Sen verran välinpitämätöntä palvelua sieltä olen saanut sen ainoan kerran kun siellä olen vieraillut.



vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA
2 Xsara farkkua
2 Xsara Picasso 1,6i 16v -07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 10.10.2015 00:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 624
Paikkakunta: espoo
Surkea tapaus kertakaikkiaan. En nyt tarkoita tätä tapausta, mutta kyllä monesti myös asiakkaat tinkaa hinnasta ja veivaa, laskut voi jäädä lopulta maksamatta jne - ei käy kateeksi korjaamon pitäjääkään aina. Sitten varmaan aika helposti motivaatio alkaa hiipumaan ja toiminta voi saada tuollaisia piirteitä. Pidetään siis vaan huolta niistä hyväksi tiedetyistä tekijöistä. Itse ajan säännöllisesti 120km suuntaansa Citroenia huollattamaan, sen verran paikallisten pajojen kiireistä haistap..ka palveluakin on tullut nautittua ettei harmita yhtään ;)



GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere
CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique
C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium
MB C43 AMG Touring 2017

Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 10.10.2015 01:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1310
Paikkakunta: Järvenpää
Ei kinkkilaakeri tänäpäivänä ole suden synonyymi, mutta laatua löytyy laidasta laitaan. "Päästövärit" jarrulevyssä ovat hapettumisen seurauksena syntynyttä alkavaa oksidoitumista aivan pinnassa ja kuluu nopeasti pois. Jos laakerissa kuumenemisen aiheuttamaa värjäytymistä, mutta edelleen jonkin verran rasvaa sisällä, silloin todennäköisesti kuuma tullut ulkopuolelta. Staattinen rasva ei osallistu laakerin jäähdyttämiseen, mutta alentaa kitkoja ja sitä kautta lämpenemistä. Varsin vähäinenkin voitelumäärä riittää muodostamaan riittävän kalvon vierintäkontakteihin. Tuollainen laakerointi alkaa "sisäisesti" kuumenemaan vasta kutakuinkin kuivana. Autojen laakerit on mitoitettu kestämään naurettavat muutama tuhat tuntia toisin kuin monissa teollisuusaplikaatioissa joissa puhutaan 100 000h:sta tai yli. Tämä tarkoittaa niin korkeita pitapaineita että pienikin ero materiaalin laadussa voi vaikuttaa kilometritasolla kymmenkertaista eroa.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 10.10.2015 05:59 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Hyvässä laakerissa lukee SKF.Huonossa jokin muu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 10.10.2015 08:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Myös SKF'llä on valmistusta Kiinassa :lol:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 10.10.2015 13:18 

Viestit: 725
Magneettikehälaakerit eivät myöskään tunnu olevan yhtä hyvin suojattuja kuin vanhat hammaskehälliset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 10.10.2015 14:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Jos levy pääsee kunnolla kuumaksi se alkaa useimmiten ravistamaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 10.10.2015 19:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 280
Paikkakunta: lahti
Vaimon serkulla, oli kyseisen firman kanssa erimielisyyksiä, jotka johtivat oikeuskäsittelyyn. Henkilökohtaisesti valitsisin holmassa sijaitsevan firman.



Suomi / Lahti

Citroen Evasion 2.0 16V 8-paikk."eeva" -00,
Škoda 110 L -75, Renault Laguna 2.0 -04
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 21.10.2015 15:01 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
kilgao kirjoitti:
Laitanpa molemmille merkkifoorumeille ajankulukseni yhden opettavaisen (siis ainakin itselleni) tarinan. Olen jostain saanut päähäni, että kun käyttää pajaa joka on erikoistunut Citikoihin, saa paitsi asiantuntevaa palvelua myös alkuperäisiä tai ainakin laadultaan alkuperäisiin verrattavia varaosia. Oletan edelleen, että näin myös tapahtuu pääosassa merkkiä nimessään käyttävissä liikkeissä. Poikkeuksiakin kuitenkin löytyy.
Vaihdatin viime vuoden toukokuussa autooni (C5 V6 2005) vasemman etupyörän laakerin, autolla oli tuolloin ajettu reilut 181 000 km . Laakerin vaihtanut Citikkaan erikoistunut korjaamo sijaitsee naapurikaupungissani Lahdessa, tarkemmin Ahtialassa. Hakiessani autoa kysyin yrittäjältä, että missä maassa valömistetun laakerin te autooni laitoitte? Vastaus oli, että sitä laatikkoa ei nyt tässä näy..., ja asia jäi sillä kertaa. Ajelin tyytyväisenä kesän ajan, kunnes elokuussa, n. 4000 km myöhemmin alkoi jälleen kuulua laakerin jurinaa. Oletus oli luonnollisesti, että sehän on tällä kertaa oikea puoli. Kun ei ollut oikein aikaa viedä autoa Lahteen, vaihdatin laakerin lähes naapurissani sijaitsevalla Auto-Asi korjaamolla. Sanoivat siellä remontin jälkeen, että tehtävänantoni mukaan vaihdetussa vasemmassa laakerissa ei näkynyt mitään vikaa, eikä muuten äänikään hävinnyt – ääni tuli siis Citikkakorjaamossa vaihdetusta laakerista jolla oli tuolloin ajettu 5000 km. No eipä siinä mitään, onpahan uusi laakeri toisellakin puolella. Menin Lahteen näyttämään kulkupeliäni, jossa ilmoitettiin että ei muuten mene takuuseen. Syynä oli jarrulevyssä ollut pieni tummentuma, joka oli aiheutunut jarrun laahaamisesta. Minulla on ollut Bx ja pari Xantiaa (joista toinen on vieläkin), eli käsijarrujen laahaamisesta (etenkin pakkasilla) on kokemusta. Joskus Xantioissa jarrut ovat vaijerin kuoren rikkoutumisesta johtuen laahanneet niin että käry käy, eikä etupyörän laakereita ole mennyt. C5:n vaijerit jumittavat toisesta syystä, mutta tiedän kyllä koska käsijarru laahaa ja koska ei. Tässä tapauksessa on tulkintani mukaan ollut kyse lyhytaikaisesta päälle jäämisestä, joka on lauennut itsestään. Automaattivehkeessä kun ei tule käytettyä käsijarrua edes joka kuukausi. Nyt olin käyttänyt käsijarrua pitkiin aikoihin ainoan kerran edellispäivänä, kun jätin auton mäkeen peräkärryn kanssa.
Ajattelin tässä vaiheessa että olkoon sitten niin. Koska he eivät tarjonneet edes ”puolikasta” hyvitystä, päätin vaihdattaa tämänkin laakerin Auto-Asi korjaamolla. Yksi syy oli hinta. Naapurin korjaamon lasku oikean puolen laakerista oli 180€, kun Citikkakorjaamo oli ottanut samasta työstä 265€ ja lisäksi päästömittauksesta 35€. Vaihdatin samalla käsijarruvaijerit putkineen, koska kerran oli olemassa merkkejä että ne alkavat jumittelemaan. Tosin kun auto katsastettiin kesällä, ei jumittelua esiintynyt, eli ei putket/vaijerit vielä kovin pahat olleet pari kuukautta myöhemminkään.
Juttu olisi jäänyt osaltani tähän, mutta laakerin vaihtanut asentaja sanoi, että eipä ole nähnyt moista täysin palasiksi mennyttä laakeria aikaisemmin. Käsijarruteoria tuntui hänestä tässä tapauksessa todella kaukaa haetulta, hän sanoi että tuo laakeri on kyllä pyörinyt viallisena jo jonkin aikaa. Paja on ollut pystyssä kymmeniä vuosia eli kokemusta heillä on, jotain erikoistahan laakerissa siis täytyi olla. Lausunnosta innostuneena otin laakerin riekaleet itselleni ja aloin tekemään hieman salapoliisityötä. Kyseessä oli suureksi yllätyksekseni Motonetin kiinalainen halpislaakeri (GSP), jonka verollinen hinta tiskillä oli 59,90€. Motonetillä olisi ollut tarjolla myöskin SKF hintaan 74,90. Korjaamo veloitti minulta kuitin mukaan laakerista 100€. Ymmärrän kyllä, että korjaamo ottaa varaosista katetta, mutta olisin mielelläni maksanut vielä 15€ enemmän jos autooni olisi asennettu SKF. Koko episodiahan ei tällöin olisi käyty. Valitin asiasta kuluttajariitalautakuntaan, josta tuli hylky johtuen korjaamon lausunnosta, jonka mukaan jarrulevyn kitkapinta oli muuttunut siniharmaaksi ja jarrulevyn ulkokehän reuna ja keskiosa olivat värjäytyneet punaruskeiksi. Tuossa kuluttajariitalautakunnalle lähetetyssä lausunnossa on käytetty vielä hieman enemmän värikynää kuin yrittäjän heti kyselyni jälkeen minulle lähettämässään s-postissa: "MUTTA EDELLEENKIN TOTEAN JARRULEVYN KUUMENTUMINEN ON AIHEUTANUT LAAKERI VIAN. LEVY ON KÄYNYT PÄÄSTÖ LÄPÖTILASSA NOIN  500 ASTEEN KAHTAPUOLTA  JARULEVY OLI VÄRJÄÄNTYNYT SINIHARMAAKSI, KUN LEVY PINALTAAN ON KIRKAS NORMAALI OLOSSA”. Tuolloin siis värjääntymää oli yrittäjän itsensäkin mukaan vain kitkapinnassa. Levyssä oli todellisuudessa yhdessä kohdassa (ei siis esim. koko kierroksella) pieni jälki. Kun laakeri sitten toisella korjaamolla vaihdettiin, ei jarrulevyssä ollut ammattilaisenkaan silmin havaittavissa mitään poikkeavaa, pieni tummentuma siis oli hioutunut pois jarrutellessa parissa viikossa. Lienee selvää, että jos ulkokehä ja keskusta ovat muuttaneet väriään ”punaruskeiksi”, eivät ne muutu takaisin normaaleiksi vaikka niitä pidettäisi 50:n asteen pakkasessa kolme vuotta. Samoin levy ei ole kuumentunut kovin pahasti, jos jäljet pyyhkiytyvä jarrutellessa parissa viikossa pois. Eikä laakerin kuulauriinkaan tule siellä ollutta ruostetta, jos ei vaurio ole alun perin syntynyt jo kuukausia aikaisemmin, jolloin esim, katsastuksessa ei ole havaittu laahaamista.
Motonetin lausunnon mukaan laakerissa oli kuumenemisen merkkejä ja siksi rasvakin on kuumentunut ja tullut ulos. Näytin laakeria työpaikallani työskentelevälle laakerifirman asentajalle, ja hänen käsityksensä mukaan laakerin tiivistys on pettänyt jo heti alkuvaiheessa, jonka vuoksi sinne on päässyt kosteutta ja epäpuhtauksia. Loppujen lopuksi tuloksena on rasvan häviämistä ja sitä kautta kuumenemista ym. ja seurauksena on lopullinen hajoaminen. Kyselyn perusteella löytyi myöskin työpaikkani kautta kaveri, jolta oli hajonnut kaksi Motonetin höttölaakeria samasta etukulmasta 3-4000 km:n jälkeen juuri samoihin aikoihin kuin minun ongelmani esiintyi. Kaveri oli vaihtanut laakerit itse (töissä kunnossapitofirmassa, eli kunnolliset prässit ym. löytyvät), ja hän sai Oulun Motonetista tiskiltä uudet tilalle ilman sen kummempaa ihmettelyä. Tosin jälkimmäisessä vaihdossa hän antoi hieman lisää rahaa ja sai SKF:n, joka on kestänyt. Auto on tässä tapauksessa Laguna jossa on vastaavat laakerit, mutta käsijarru ei vaikuta eteen. Juttu on siis tuttu Motonetille, mutta minun tapauksessani lienee ongelmana se, että Motonet joutuisi korvaamaan myös asennuksen. Pelkkä laakerihan ei Kiinassa maksane vitosta enempää (Broman Group/Motonet tuo itse maahan) joten niitä voi kyllä jaella huoletta aina kun joku tulee reklamoimaanpelkästä laakerista ilman asennuskustannuksia.
Kuluttajariitalautakunnan tuomiolla ei ole minulle niinkään väliä, vaatimallani rahalla ei saa kuin 3 tankillista bensaa, ja kyseisellä vehkeellä moisen määrän saa menemään hyvinkin nopeasti. Se mikä asiassa ottaa todella vahvasti kupoliin on, että ”merkki”korjaamo laittaa autooni paskimman osan, mitä markkinoilta löytyy. Ja sitä ei edes pysty päättelemään laskusta (laakerin hinta minulle siis 100€). Vaikka hajoamisen syy olisikin käsijarrusta johtuva kuumeneminen, ei kiinalaisen höttölaakerin asentaminen siitä erikseen sopimatta ole kovin rehellistä toimintaa.
Korjaamon nettisivuilla kerrotaan, että ”panostamme laatuun” ja lisäksi on mainittu heidän yhteistyökumppaninsa. Laakeritoimittajista siellä on ainoastaan Atoy Oy, jonka sivuilla kerrotaan näin: ”Alkuperäis/alkuperäislaatuiset varaosat kansainvälisiltä varaosavalmistajilta, jotka myyvät tuotteitaan myös ensiasennusosiksi autotehtaille”. Ainoa laakerimerkki Atoylla on SKF. Kun Atoy mainitaan sivuilla laakeritoimittajaksi, pitäisi kuluttajan voida luottaa varaosien laatuun Atoyn tekstin mukaisesti. Koska Motonet on kyseisen korjaamon laakeritoimittaja (ja oletettavasti muidenkin osien toimittaja), minkähän vuoksi kyseistä laatutoimittajaa ei kehdata mainita nettisivuilla, vaan harhautetaan kuluttajia muilla logoilla??? Rehellinen yrittäjä lisäisi Motonetin yhteistyökumppaneiden joukkoon, kun kerran sitä käyttää. Sieltä saa varmasti kunnollistakin kamaa, mutta nämä Kiinan laakerit ovat kyllä kuuluisia ”laadustaan”. Harva niitä taitaa laittaa ns. pitoautoon, myyntivehkeisiin ne tietysti ovat omiaan. Osaltani jäävät kyllä tulevaisuudessa nämä kunnollisetkin osat ostamatta kyseisestä liikkeestä.
Tässä tapauksessa olisin varmaankin suostunut maksamaan uudesta vaihdosta puolet hinnasta, eivätkä he olisi tuolloin jääneet kiinni kiinalaisista laakereista. Samalla olisin vaihdattanut käsijarruvaijerit ja jos homma olisi mennyt hyvin, olisin varmaankn teettänyt kohta edessä olevan nokkahihnaremontin ym. suuremmat hommat joita ei viitsi tehdä tai ei pysty tekemään itse, ko. korjaamolla. Kun kyseistä korjaamoa ei tule enää käytettyä, uskon säästäväni tuon kolmen tankillisen hinnan kevyesti teettämällä hommat muilla pajoilla, ja ihan kotikaupungissani. Kun ko. paja epäonnistui viimeksi pari vuotta sitten rattiakselin ja viiksisarjan vaihdossa (alkuun laitettiin heidän tilaamansa käytetty rattiakseli joka kuulemma aiheutti erään viiksipaketin osan rikkoutumisen. Myivät sitten uuden akselin mutta eivät veloittaneet uudesta vaihtotyöstä), he kyllä hoitivat auton takuuna kuntoon. Oli syy sitten mikä hyvänsä, juttu hoitui loppujen lopuksi sillä kertaa ihan asiallisesti – toisin kuin tässä laakerihommassa.


Tuo työnhinta tuntuu nyt minustakin aivan älyttömältä.Sain laakerityön Citroen C2 1.6VTS(ajettu 80tkm) hintaan 80e/puoli.Laakereina on moogit mitkä tilasin ebayltä vajaalla 60e(kyllä,autossa on ABS) pari.Säästöä nyt noin 100e(vrt motonet).Eikä kyseessä ole 6 euron pitsa.Useimmat pyynnit tästäkin työstä yli 400e.
Työ tehdään irroittamatta ripustusta(ulosvetimellä)joten nyt ei tarvits suunnata pyöriäkään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 21.10.2015 19:39 

Viestit: 326
Paikkakunta: Kotka
Taas on korjaamo ottanut itselleen parhaan mahdollisen katteen välittämättä työn laadusta.Toki se skf:kin voi hajota mutta on se varmempi valinta kuin halvin merkitön laakeri.Ilmeisesti ei kyseisessä puljussa ole juurikaan tietotaitoa tai kiinnostusta tehdä asioita kunnolla,tärkeämpää on saada tehdystä työstä suurin mahdollinen voitto.Harmi vaan yrittäjälle kun asiakkaat alkaa tolla menolla äänestää jaloillaan.Mistään jarrun lämpenemisestä tuo ei varmasti ole hajonnut,noista motonetin halpis laakereista olen kuullut monta huonoa tarinaa.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 04.11.2015 06:15 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Pieleen meni toi minunkin halppisebaymooglaakeriremontti.Alkoi heti asentamisen jälkeen herjaamaan etupyörän ABS koodia.Nyt on minulla alla ad:n SKF:t ja yksi uusi ABS anturi.Rahaa paloi yli 500 euroa eikä se riitä.Osa tuosta hinnasta oli sen autokorjaamon töppiä.Väittivät siellä minulle ettei anturi saanut mangnetoituneesta laakerista tarpeeksi vahvaa signaalia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 04.11.2015 07:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7766
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
rundvik kirjoitti:
Pieleen meni toi minunkin halppisebaymooglaakeriremontti.Alkoi heti asentamisen jälkeen herjaamaan etupyörän ABS koodia.Nyt on minulla alla ad:n SKF:t ja yksi uusi ABS anturi.Rahaa paloi yli 500 euroa eikä se riitä.Osa tuosta hinnasta oli sen autokorjaamon töppiä.Väittivät siellä minulle ettei anturi saanut mangnetoituneesta laakerista tarpeeksi vahvaa signaalia.

Kuulostaa enemminkin korjaamon vialta, ei laakerin :D
Miten perustelivat uuden anturin tarpeen?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 04.11.2015 08:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Oliko laakeri oikein päin, ja oliko magneettikehää kolhittu? Ovat nimittäin kaksi todella yleistä asennusvirhettä...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 04.11.2015 09:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
rundvik kirjoitti:
Hyvässä laakerissa lukee SKF.Huonossa jokin muu.


Kyllä oleellisempaa on missä se on tehty. Hyvä esimerkki on 80-luvun lopun rättisitikoiden vaihteistot; rakenteellisesti täsmälleen samaa kamaa, mutta lähes poikkeuksetta äänekkäämpiä kuin 60-70-luvun vaihteistot. Ainut ero? Kasarilaakereissa lukee SKF Made in Poland. Ts. sen ajan halpatuotantomaa ko. merkille.

Samasta syystä Xantian pyöränlaakereiden kohdalla ei tuottanut pienintäkään tuskaa valita SNR SKF:n tilalle, kun kuulemani mukaan SKF:nkin laadussa on vaihtelua tänäkin päivänä.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 04.11.2015 10:10 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
zX-files kirjoitti:
Oliko laakeri oikein päin, ja oliko magneettikehää kolhittu? Ovat nimittäin kaksi todella yleistä asennusvirhettä...


Väittivät että oli ja että magneettikehä olisi ollut siinä liian heikko.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 04.11.2015 10:16 

Viestit: 884
Paikkakunta: Naantali
Teuski kirjoitti:
rundvik kirjoitti:
Pieleen meni toi minunkin halppisebaymooglaakeriremontti.Alkoi heti asentamisen jälkeen herjaamaan etupyörän ABS koodia.Nyt on minulla alla ad:n SKF:t ja yksi uusi ABS anturi.Rahaa paloi yli 500 euroa eikä se riitä.Osa tuosta hinnasta oli sen autokorjaamon töppiä.Väittivät siellä minulle ettei anturi saanut mangnetoituneesta laakerista tarpeeksi vahvaa signaalia.

Kuulostaa enemminkin korjaamon vialta, ei laakerin :D
Miten perustelivat uuden anturin tarpeen?


Se anturi taisi kärsiä laakerinvaihdossa hieman.Onhan se tietenkin harmi.Milläs näitä töppejä sitten jälkeenpäin osoittaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 04.11.2015 10:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7766
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eli olivat rikkoneet anturin ja sen takia väittivät laakeria huonoksi. Lopulta pistivät sinut maksamaan molempien uusimisen?

:roll:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri
ViestiLähetetty: 04.11.2015 11:09 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Tommosia ne " halpalaakerit" on motonetistä SNR alkuperänen ja laittelee kunnon korjaamossa.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: