|
Kirjoittaja |
Viesti |
kilgao
|
Viestin otsikko: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 09.10.2015 10:21 |
Viestit: 4
|
Laitanpa molemmille merkkifoorumeille ajankulukseni yhden opettavaisen (siis ainakin itselleni) tarinan. Olen jostain saanut päähäni, että kun käyttää pajaa joka on erikoistunut Citikoihin, saa paitsi asiantuntevaa palvelua myös alkuperäisiä tai ainakin laadultaan alkuperäisiin verrattavia varaosia. Oletan edelleen, että näin myös tapahtuu pääosassa merkkiä nimessään käyttävissä liikkeissä. Poikkeuksiakin kuitenkin löytyy. Vaihdatin viime vuoden toukokuussa autooni (C5 V6 2005) vasemman etupyörän laakerin, autolla oli tuolloin ajettu reilut 181 000 km . Laakerin vaihtanut Citikkaan erikoistunut korjaamo sijaitsee naapurikaupungissani Lahdessa, tarkemmin Ahtialassa. Hakiessani autoa kysyin yrittäjältä, että missä maassa valömistetun laakerin te autooni laitoitte? Vastaus oli, että sitä laatikkoa ei nyt tässä näy..., ja asia jäi sillä kertaa. Ajelin tyytyväisenä kesän ajan, kunnes elokuussa, n. 4000 km myöhemmin alkoi jälleen kuulua laakerin jurinaa. Oletus oli luonnollisesti, että sehän on tällä kertaa oikea puoli. Kun ei ollut oikein aikaa viedä autoa Lahteen, vaihdatin laakerin lähes naapurissani sijaitsevalla Auto-Asi korjaamolla. Sanoivat siellä remontin jälkeen, että tehtävänantoni mukaan vaihdetussa vasemmassa laakerissa ei näkynyt mitään vikaa, eikä muuten äänikään hävinnyt – ääni tuli siis Citikkakorjaamossa vaihdetusta laakerista jolla oli tuolloin ajettu 5000 km. No eipä siinä mitään, onpahan uusi laakeri toisellakin puolella. Menin Lahteen näyttämään kulkupeliäni, jossa ilmoitettiin että ei muuten mene takuuseen. Syynä oli jarrulevyssä ollut pieni tummentuma, joka oli aiheutunut jarrun laahaamisesta. Minulla on ollut Bx ja pari Xantiaa (joista toinen on vieläkin), eli käsijarrujen laahaamisesta (etenkin pakkasilla) on kokemusta. Joskus Xantioissa jarrut ovat vaijerin kuoren rikkoutumisesta johtuen laahanneet niin että käry käy, eikä etupyörän laakereita ole mennyt. C5:n vaijerit jumittavat toisesta syystä, mutta tiedän kyllä koska käsijarru laahaa ja koska ei. Tässä tapauksessa on tulkintani mukaan ollut kyse lyhytaikaisesta päälle jäämisestä, joka on lauennut itsestään. Automaattivehkeessä kun ei tule käytettyä käsijarrua edes joka kuukausi. Nyt olin käyttänyt käsijarrua pitkiin aikoihin ainoan kerran edellispäivänä, kun jätin auton mäkeen peräkärryn kanssa. Ajattelin tässä vaiheessa että olkoon sitten niin. Koska he eivät tarjonneet edes ”puolikasta” hyvitystä, päätin vaihdattaa tämänkin laakerin Auto-Asi korjaamolla. Yksi syy oli hinta. Naapurin korjaamon lasku oikean puolen laakerista oli 180€, kun Citikkakorjaamo oli ottanut samasta työstä 265€ ja lisäksi päästömittauksesta 35€. Vaihdatin samalla käsijarruvaijerit putkineen, koska kerran oli olemassa merkkejä että ne alkavat jumittelemaan. Tosin kun auto katsastettiin kesällä, ei jumittelua esiintynyt, eli ei putket/vaijerit vielä kovin pahat olleet pari kuukautta myöhemminkään. Juttu olisi jäänyt osaltani tähän, mutta laakerin vaihtanut asentaja sanoi, että eipä ole nähnyt moista täysin palasiksi mennyttä laakeria aikaisemmin. Käsijarruteoria tuntui hänestä tässä tapauksessa todella kaukaa haetulta, hän sanoi että tuo laakeri on kyllä pyörinyt viallisena jo jonkin aikaa. Paja on ollut pystyssä kymmeniä vuosia eli kokemusta heillä on, jotain erikoistahan laakerissa siis täytyi olla. Lausunnosta innostuneena otin laakerin riekaleet itselleni ja aloin tekemään hieman salapoliisityötä. Kyseessä oli suureksi yllätyksekseni Motonetin kiinalainen halpislaakeri (GSP), jonka verollinen hinta tiskillä oli 59,90€. Motonetillä olisi ollut tarjolla myöskin SKF hintaan 74,90. Korjaamo veloitti minulta kuitin mukaan laakerista 100€. Ymmärrän kyllä, että korjaamo ottaa varaosista katetta, mutta olisin mielelläni maksanut vielä 15€ enemmän jos autooni olisi asennettu SKF. Koko episodiahan ei tällöin olisi käyty. Valitin asiasta kuluttajariitalautakuntaan, josta tuli hylky johtuen korjaamon lausunnosta, jonka mukaan jarrulevyn kitkapinta oli muuttunut siniharmaaksi ja jarrulevyn ulkokehän reuna ja keskiosa olivat värjäytyneet punaruskeiksi. Tuossa kuluttajariitalautakunnalle lähetetyssä lausunnossa on käytetty vielä hieman enemmän värikynää kuin yrittäjän heti kyselyni jälkeen minulle lähettämässään s-postissa: "MUTTA EDELLEENKIN TOTEAN JARRULEVYN KUUMENTUMINEN ON AIHEUTANUT LAAKERI VIAN. LEVY ON KÄYNYT PÄÄSTÖ LÄPÖTILASSA NOIN 500 ASTEEN KAHTAPUOLTA JARULEVY OLI VÄRJÄÄNTYNYT SINIHARMAAKSI, KUN LEVY PINALTAAN ON KIRKAS NORMAALI OLOSSA”. Tuolloin siis värjääntymää oli yrittäjän itsensäkin mukaan vain kitkapinnassa. Levyssä oli todellisuudessa yhdessä kohdassa (ei siis esim. koko kierroksella) pieni jälki. Kun laakeri sitten toisella korjaamolla vaihdettiin, ei jarrulevyssä ollut ammattilaisenkaan silmin havaittavissa mitään poikkeavaa, pieni tummentuma siis oli hioutunut pois jarrutellessa parissa viikossa. Lienee selvää, että jos ulkokehä ja keskusta ovat muuttaneet väriään ”punaruskeiksi”, eivät ne muutu takaisin normaaleiksi vaikka niitä pidettäisi 50:n asteen pakkasessa kolme vuotta. Samoin levy ei ole kuumentunut kovin pahasti, jos jäljet pyyhkiytyvä jarrutellessa parissa viikossa pois. Eikä laakerin kuulauriinkaan tule siellä ollutta ruostetta, jos ei vaurio ole alun perin syntynyt jo kuukausia aikaisemmin, jolloin esim, katsastuksessa ei ole havaittu laahaamista. Motonetin lausunnon mukaan laakerissa oli kuumenemisen merkkejä ja siksi rasvakin on kuumentunut ja tullut ulos. Näytin laakeria työpaikallani työskentelevälle laakerifirman asentajalle, ja hänen käsityksensä mukaan laakerin tiivistys on pettänyt jo heti alkuvaiheessa, jonka vuoksi sinne on päässyt kosteutta ja epäpuhtauksia. Loppujen lopuksi tuloksena on rasvan häviämistä ja sitä kautta kuumenemista ym. ja seurauksena on lopullinen hajoaminen. Kyselyn perusteella löytyi myöskin työpaikkani kautta kaveri, jolta oli hajonnut kaksi Motonetin höttölaakeria samasta etukulmasta 3-4000 km:n jälkeen juuri samoihin aikoihin kuin minun ongelmani esiintyi. Kaveri oli vaihtanut laakerit itse (töissä kunnossapitofirmassa, eli kunnolliset prässit ym. löytyvät), ja hän sai Oulun Motonetista tiskiltä uudet tilalle ilman sen kummempaa ihmettelyä. Tosin jälkimmäisessä vaihdossa hän antoi hieman lisää rahaa ja sai SKF:n, joka on kestänyt. Auto on tässä tapauksessa Laguna jossa on vastaavat laakerit, mutta käsijarru ei vaikuta eteen. Juttu on siis tuttu Motonetille, mutta minun tapauksessani lienee ongelmana se, että Motonet joutuisi korvaamaan myös asennuksen. Pelkkä laakerihan ei Kiinassa maksane vitosta enempää (Broman Group/Motonet tuo itse maahan) joten niitä voi kyllä jaella huoletta aina kun joku tulee reklamoimaanpelkästä laakerista ilman asennuskustannuksia. Kuluttajariitalautakunnan tuomiolla ei ole minulle niinkään väliä, vaatimallani rahalla ei saa kuin 3 tankillista bensaa, ja kyseisellä vehkeellä moisen määrän saa menemään hyvinkin nopeasti. Se mikä asiassa ottaa todella vahvasti kupoliin on, että ”merkki”korjaamo laittaa autooni paskimman osan, mitä markkinoilta löytyy. Ja sitä ei edes pysty päättelemään laskusta (laakerin hinta minulle siis 100€). Vaikka hajoamisen syy olisikin käsijarrusta johtuva kuumeneminen, ei kiinalaisen höttölaakerin asentaminen siitä erikseen sopimatta ole kovin rehellistä toimintaa. Korjaamon nettisivuilla kerrotaan, että ”panostamme laatuun” ja lisäksi on mainittu heidän yhteistyökumppaninsa. Laakeritoimittajista siellä on ainoastaan Atoy Oy, jonka sivuilla kerrotaan näin: ”Alkuperäis/alkuperäislaatuiset varaosat kansainvälisiltä varaosavalmistajilta, jotka myyvät tuotteitaan myös ensiasennusosiksi autotehtaille”. Ainoa laakerimerkki Atoylla on SKF. Kun Atoy mainitaan sivuilla laakeritoimittajaksi, pitäisi kuluttajan voida luottaa varaosien laatuun Atoyn tekstin mukaisesti. Koska Motonet on kyseisen korjaamon laakeritoimittaja (ja oletettavasti muidenkin osien toimittaja), minkähän vuoksi kyseistä laatutoimittajaa ei kehdata mainita nettisivuilla, vaan harhautetaan kuluttajia muilla logoilla??? Rehellinen yrittäjä lisäisi Motonetin yhteistyökumppaneiden joukkoon, kun kerran sitä käyttää. Sieltä saa varmasti kunnollistakin kamaa, mutta nämä Kiinan laakerit ovat kyllä kuuluisia ”laadustaan”. Harva niitä taitaa laittaa ns. pitoautoon, myyntivehkeisiin ne tietysti ovat omiaan. Osaltani jäävät kyllä tulevaisuudessa nämä kunnollisetkin osat ostamatta kyseisestä liikkeestä. Tässä tapauksessa olisin varmaankin suostunut maksamaan uudesta vaihdosta puolet hinnasta, eivätkä he olisi tuolloin jääneet kiinni kiinalaisista laakereista. Samalla olisin vaihdattanut käsijarruvaijerit ja jos homma olisi mennyt hyvin, olisin varmaankn teettänyt kohta edessä olevan nokkahihnaremontin ym. suuremmat hommat joita ei viitsi tehdä tai ei pysty tekemään itse, ko. korjaamolla. Kun kyseistä korjaamoa ei tule enää käytettyä, uskon säästäväni tuon kolmen tankillisen hinnan kevyesti teettämällä hommat muilla pajoilla, ja ihan kotikaupungissani. Kun ko. paja epäonnistui viimeksi pari vuotta sitten rattiakselin ja viiksisarjan vaihdossa (alkuun laitettiin heidän tilaamansa käytetty rattiakseli joka kuulemma aiheutti erään viiksipaketin osan rikkoutumisen. Myivät sitten uuden akselin mutta eivät veloittaneet uudesta vaihtotyöstä), he kyllä hoitivat auton takuuna kuntoon. Oli syy sitten mikä hyvänsä, juttu hoitui loppujen lopuksi sillä kertaa ihan asiallisesti – toisin kuin tässä laakerihommassa.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 09.10.2015 11:01 |
Viestit: 7766 Paikkakunta: Eurajoki
|
Voisko tota tekstiä vähnä jäsentää luettavammaksi? Nykyisellään ei oikein innosta lukemaan...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 09.10.2015 11:41 |
Viestit: 2190 Paikkakunta: Laukaa
|
Mielenkiintoinen juttu aloittajalta. Luulisi korjaamon esittävän asiakkaalle laakerivaihtoehdot ennen asennusta, niinhän Motonettikin tekee. Myös asennuksen onnistuminen on tärkeää, sillä voi saada laatulaakerinkin nopeasti pilalle.
Itse olen omaan C5:een ostanut molemmat etulaakerit Motonetistä. Toinen on SKF ja toinen Kiinamalli, asennus teeseitse. Täytyypä seurata kumpi puoli ensin rupeaa jurisemaan, vai rupeaako enää ollenkaan, koska autolla on ajettu 440 tkm ja saattaa matka loppua kesken jo jostain muusta syystä.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 09.10.2015 15:10 |
Viestit: 1585 Paikkakunta: Tampere
|
Motonetistä molemmille puolille SNR t eli alkuperäis plaatuva vieläkin OK
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 09.10.2015 19:05 |
Viestit: 2743 Paikkakunta: Koria
|
Eiköhän tuo laakerin kestoikä ole yksilöllistä. Olen omaan XM:ään vaihtanut 5 tai 6 kertaa etupyörän laakerin 600 000 km ajossa. Tekee siis keskiarvoksi n. 200 000 /laakeri. Lyhimmillään SNR kesti alle 50 000, parhaimmillaan varmaan reilusti yli 300 000 km. Tuo aloituksessa mainittu alle 5000 km on kyllä poikkeuksellisen lyhyt kestoikä.
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 09.10.2015 20:17 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Parainen
|
China laakereissa tuoreöljy voitelu, eikä öljy pysy tuoreena viittä donaa kauempaa. Varma tieto, kuulin Essolla kantapeikoilta.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 09.10.2015 22:22 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
c5.seen vaihdettiin molemmat etulaakerit Rekarassa, reilun 20tkm.n päästä havaittiin etulaakerissa väljyyttä,toinen puoli visu. Laakerin malli on jo sellainen että väljyys on harvinaista sekä tuskinpa kulumasta on kyse. Meni kyllä katsastuksesta läpi että ajellaan vielä hetken. Ääntähän se ei väljyydestä huolimatta pidä. Hyvin pajat väistelee ongelmatilanteissa, kommentti oli että joskus näin voi käydä eivätkä rupea sponssaamaan uutta laakeria. Ei tässä sponssia tarvita vaan sitä että työ tehdään hyvin eikä ongelmatilanteissa luikerrella. No tietääpä missä käyttää autoa jatkossa
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
oddjob58
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 09.10.2015 23:46 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Lahti
|
Tuo aloitusviestissä mainittu korjaamohan on Citikkamake. Itse tuohon pajaan veisi autoani edes 0-työveloituksella. Sen verran välinpitämätöntä palvelua sieltä olen saanut sen ainoan kerran kun siellä olen vieraillut.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA 2 Xsara farkkua 2 Xsara Picasso 1,6i 16v -07
|
|
|
|
 |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 10.10.2015 00:47 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
Surkea tapaus kertakaikkiaan. En nyt tarkoita tätä tapausta, mutta kyllä monesti myös asiakkaat tinkaa hinnasta ja veivaa, laskut voi jäädä lopulta maksamatta jne - ei käy kateeksi korjaamon pitäjääkään aina. Sitten varmaan aika helposti motivaatio alkaa hiipumaan ja toiminta voi saada tuollaisia piirteitä. Pidetään siis vaan huolta niistä hyväksi tiedetyistä tekijöistä. Itse ajan säännöllisesti 120km suuntaansa Citroenia huollattamaan, sen verran paikallisten pajojen kiireistä haistap..ka palveluakin on tullut nautittua ettei harmita yhtään 
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 10.10.2015 01:08 |
Viestit: 1310 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ei kinkkilaakeri tänäpäivänä ole suden synonyymi, mutta laatua löytyy laidasta laitaan. "Päästövärit" jarrulevyssä ovat hapettumisen seurauksena syntynyttä alkavaa oksidoitumista aivan pinnassa ja kuluu nopeasti pois. Jos laakerissa kuumenemisen aiheuttamaa värjäytymistä, mutta edelleen jonkin verran rasvaa sisällä, silloin todennäköisesti kuuma tullut ulkopuolelta. Staattinen rasva ei osallistu laakerin jäähdyttämiseen, mutta alentaa kitkoja ja sitä kautta lämpenemistä. Varsin vähäinenkin voitelumäärä riittää muodostamaan riittävän kalvon vierintäkontakteihin. Tuollainen laakerointi alkaa "sisäisesti" kuumenemaan vasta kutakuinkin kuivana. Autojen laakerit on mitoitettu kestämään naurettavat muutama tuhat tuntia toisin kuin monissa teollisuusaplikaatioissa joissa puhutaan 100 000h:sta tai yli. Tämä tarkoittaa niin korkeita pitapaineita että pienikin ero materiaalin laadussa voi vaikuttaa kilometritasolla kymmenkertaista eroa.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 10.10.2015 05:59 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
Hyvässä laakerissa lukee SKF.Huonossa jokin muu.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 10.10.2015 13:18 |
Viestit: 725
|
Magneettikehälaakerit eivät myöskään tunnu olevan yhtä hyvin suojattuja kuin vanhat hammaskehälliset.
|
|
|
|
 |
Kooma
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 10.10.2015 14:29 |
Viestit: 349 Paikkakunta: Lempäälä
|
Jos levy pääsee kunnolla kuumaksi se alkaa useimmiten ravistamaan.
|
|
|
|
 |
samforman71
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 10.10.2015 19:41 |
Viestit: 280 Paikkakunta: lahti
|
Vaimon serkulla, oli kyseisen firman kanssa erimielisyyksiä, jotka johtivat oikeuskäsittelyyn. Henkilökohtaisesti valitsisin holmassa sijaitsevan firman.
Suomi / Lahti
Citroen Evasion 2.0 16V 8-paikk."eeva" -00, Škoda 110 L -75, Renault Laguna 2.0 -04
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 21.10.2015 15:01 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
kilgao kirjoitti: Laitanpa molemmille merkkifoorumeille ajankulukseni yhden opettavaisen (siis ainakin itselleni) tarinan. Olen jostain saanut päähäni, että kun käyttää pajaa joka on erikoistunut Citikoihin, saa paitsi asiantuntevaa palvelua myös alkuperäisiä tai ainakin laadultaan alkuperäisiin verrattavia varaosia. Oletan edelleen, että näin myös tapahtuu pääosassa merkkiä nimessään käyttävissä liikkeissä. Poikkeuksiakin kuitenkin löytyy. Vaihdatin viime vuoden toukokuussa autooni (C5 V6 2005) vasemman etupyörän laakerin, autolla oli tuolloin ajettu reilut 181 000 km . Laakerin vaihtanut Citikkaan erikoistunut korjaamo sijaitsee naapurikaupungissani Lahdessa, tarkemmin Ahtialassa. Hakiessani autoa kysyin yrittäjältä, että missä maassa valömistetun laakerin te autooni laitoitte? Vastaus oli, että sitä laatikkoa ei nyt tässä näy..., ja asia jäi sillä kertaa. Ajelin tyytyväisenä kesän ajan, kunnes elokuussa, n. 4000 km myöhemmin alkoi jälleen kuulua laakerin jurinaa. Oletus oli luonnollisesti, että sehän on tällä kertaa oikea puoli. Kun ei ollut oikein aikaa viedä autoa Lahteen, vaihdatin laakerin lähes naapurissani sijaitsevalla Auto-Asi korjaamolla. Sanoivat siellä remontin jälkeen, että tehtävänantoni mukaan vaihdetussa vasemmassa laakerissa ei näkynyt mitään vikaa, eikä muuten äänikään hävinnyt – ääni tuli siis Citikkakorjaamossa vaihdetusta laakerista jolla oli tuolloin ajettu 5000 km. No eipä siinä mitään, onpahan uusi laakeri toisellakin puolella. Menin Lahteen näyttämään kulkupeliäni, jossa ilmoitettiin että ei muuten mene takuuseen. Syynä oli jarrulevyssä ollut pieni tummentuma, joka oli aiheutunut jarrun laahaamisesta. Minulla on ollut Bx ja pari Xantiaa (joista toinen on vieläkin), eli käsijarrujen laahaamisesta (etenkin pakkasilla) on kokemusta. Joskus Xantioissa jarrut ovat vaijerin kuoren rikkoutumisesta johtuen laahanneet niin että käry käy, eikä etupyörän laakereita ole mennyt. C5:n vaijerit jumittavat toisesta syystä, mutta tiedän kyllä koska käsijarru laahaa ja koska ei. Tässä tapauksessa on tulkintani mukaan ollut kyse lyhytaikaisesta päälle jäämisestä, joka on lauennut itsestään. Automaattivehkeessä kun ei tule käytettyä käsijarrua edes joka kuukausi. Nyt olin käyttänyt käsijarrua pitkiin aikoihin ainoan kerran edellispäivänä, kun jätin auton mäkeen peräkärryn kanssa. Ajattelin tässä vaiheessa että olkoon sitten niin. Koska he eivät tarjonneet edes ”puolikasta” hyvitystä, päätin vaihdattaa tämänkin laakerin Auto-Asi korjaamolla. Yksi syy oli hinta. Naapurin korjaamon lasku oikean puolen laakerista oli 180€, kun Citikkakorjaamo oli ottanut samasta työstä 265€ ja lisäksi päästömittauksesta 35€. Vaihdatin samalla käsijarruvaijerit putkineen, koska kerran oli olemassa merkkejä että ne alkavat jumittelemaan. Tosin kun auto katsastettiin kesällä, ei jumittelua esiintynyt, eli ei putket/vaijerit vielä kovin pahat olleet pari kuukautta myöhemminkään. Juttu olisi jäänyt osaltani tähän, mutta laakerin vaihtanut asentaja sanoi, että eipä ole nähnyt moista täysin palasiksi mennyttä laakeria aikaisemmin. Käsijarruteoria tuntui hänestä tässä tapauksessa todella kaukaa haetulta, hän sanoi että tuo laakeri on kyllä pyörinyt viallisena jo jonkin aikaa. Paja on ollut pystyssä kymmeniä vuosia eli kokemusta heillä on, jotain erikoistahan laakerissa siis täytyi olla. Lausunnosta innostuneena otin laakerin riekaleet itselleni ja aloin tekemään hieman salapoliisityötä. Kyseessä oli suureksi yllätyksekseni Motonetin kiinalainen halpislaakeri (GSP), jonka verollinen hinta tiskillä oli 59,90€. Motonetillä olisi ollut tarjolla myöskin SKF hintaan 74,90. Korjaamo veloitti minulta kuitin mukaan laakerista 100€. Ymmärrän kyllä, että korjaamo ottaa varaosista katetta, mutta olisin mielelläni maksanut vielä 15€ enemmän jos autooni olisi asennettu SKF. Koko episodiahan ei tällöin olisi käyty. Valitin asiasta kuluttajariitalautakuntaan, josta tuli hylky johtuen korjaamon lausunnosta, jonka mukaan jarrulevyn kitkapinta oli muuttunut siniharmaaksi ja jarrulevyn ulkokehän reuna ja keskiosa olivat värjäytyneet punaruskeiksi. Tuossa kuluttajariitalautakunnalle lähetetyssä lausunnossa on käytetty vielä hieman enemmän värikynää kuin yrittäjän heti kyselyni jälkeen minulle lähettämässään s-postissa: "MUTTA EDELLEENKIN TOTEAN JARRULEVYN KUUMENTUMINEN ON AIHEUTANUT LAAKERI VIAN. LEVY ON KÄYNYT PÄÄSTÖ LÄPÖTILASSA NOIN 500 ASTEEN KAHTAPUOLTA JARULEVY OLI VÄRJÄÄNTYNYT SINIHARMAAKSI, KUN LEVY PINALTAAN ON KIRKAS NORMAALI OLOSSA”. Tuolloin siis värjääntymää oli yrittäjän itsensäkin mukaan vain kitkapinnassa. Levyssä oli todellisuudessa yhdessä kohdassa (ei siis esim. koko kierroksella) pieni jälki. Kun laakeri sitten toisella korjaamolla vaihdettiin, ei jarrulevyssä ollut ammattilaisenkaan silmin havaittavissa mitään poikkeavaa, pieni tummentuma siis oli hioutunut pois jarrutellessa parissa viikossa. Lienee selvää, että jos ulkokehä ja keskusta ovat muuttaneet väriään ”punaruskeiksi”, eivät ne muutu takaisin normaaleiksi vaikka niitä pidettäisi 50:n asteen pakkasessa kolme vuotta. Samoin levy ei ole kuumentunut kovin pahasti, jos jäljet pyyhkiytyvä jarrutellessa parissa viikossa pois. Eikä laakerin kuulauriinkaan tule siellä ollutta ruostetta, jos ei vaurio ole alun perin syntynyt jo kuukausia aikaisemmin, jolloin esim, katsastuksessa ei ole havaittu laahaamista. Motonetin lausunnon mukaan laakerissa oli kuumenemisen merkkejä ja siksi rasvakin on kuumentunut ja tullut ulos. Näytin laakeria työpaikallani työskentelevälle laakerifirman asentajalle, ja hänen käsityksensä mukaan laakerin tiivistys on pettänyt jo heti alkuvaiheessa, jonka vuoksi sinne on päässyt kosteutta ja epäpuhtauksia. Loppujen lopuksi tuloksena on rasvan häviämistä ja sitä kautta kuumenemista ym. ja seurauksena on lopullinen hajoaminen. Kyselyn perusteella löytyi myöskin työpaikkani kautta kaveri, jolta oli hajonnut kaksi Motonetin höttölaakeria samasta etukulmasta 3-4000 km:n jälkeen juuri samoihin aikoihin kuin minun ongelmani esiintyi. Kaveri oli vaihtanut laakerit itse (töissä kunnossapitofirmassa, eli kunnolliset prässit ym. löytyvät), ja hän sai Oulun Motonetista tiskiltä uudet tilalle ilman sen kummempaa ihmettelyä. Tosin jälkimmäisessä vaihdossa hän antoi hieman lisää rahaa ja sai SKF:n, joka on kestänyt. Auto on tässä tapauksessa Laguna jossa on vastaavat laakerit, mutta käsijarru ei vaikuta eteen. Juttu on siis tuttu Motonetille, mutta minun tapauksessani lienee ongelmana se, että Motonet joutuisi korvaamaan myös asennuksen. Pelkkä laakerihan ei Kiinassa maksane vitosta enempää (Broman Group/Motonet tuo itse maahan) joten niitä voi kyllä jaella huoletta aina kun joku tulee reklamoimaanpelkästä laakerista ilman asennuskustannuksia. Kuluttajariitalautakunnan tuomiolla ei ole minulle niinkään väliä, vaatimallani rahalla ei saa kuin 3 tankillista bensaa, ja kyseisellä vehkeellä moisen määrän saa menemään hyvinkin nopeasti. Se mikä asiassa ottaa todella vahvasti kupoliin on, että ”merkki”korjaamo laittaa autooni paskimman osan, mitä markkinoilta löytyy. Ja sitä ei edes pysty päättelemään laskusta (laakerin hinta minulle siis 100€). Vaikka hajoamisen syy olisikin käsijarrusta johtuva kuumeneminen, ei kiinalaisen höttölaakerin asentaminen siitä erikseen sopimatta ole kovin rehellistä toimintaa. Korjaamon nettisivuilla kerrotaan, että ”panostamme laatuun” ja lisäksi on mainittu heidän yhteistyökumppaninsa. Laakeritoimittajista siellä on ainoastaan Atoy Oy, jonka sivuilla kerrotaan näin: ”Alkuperäis/alkuperäislaatuiset varaosat kansainvälisiltä varaosavalmistajilta, jotka myyvät tuotteitaan myös ensiasennusosiksi autotehtaille”. Ainoa laakerimerkki Atoylla on SKF. Kun Atoy mainitaan sivuilla laakeritoimittajaksi, pitäisi kuluttajan voida luottaa varaosien laatuun Atoyn tekstin mukaisesti. Koska Motonet on kyseisen korjaamon laakeritoimittaja (ja oletettavasti muidenkin osien toimittaja), minkähän vuoksi kyseistä laatutoimittajaa ei kehdata mainita nettisivuilla, vaan harhautetaan kuluttajia muilla logoilla??? Rehellinen yrittäjä lisäisi Motonetin yhteistyökumppaneiden joukkoon, kun kerran sitä käyttää. Sieltä saa varmasti kunnollistakin kamaa, mutta nämä Kiinan laakerit ovat kyllä kuuluisia ”laadustaan”. Harva niitä taitaa laittaa ns. pitoautoon, myyntivehkeisiin ne tietysti ovat omiaan. Osaltani jäävät kyllä tulevaisuudessa nämä kunnollisetkin osat ostamatta kyseisestä liikkeestä. Tässä tapauksessa olisin varmaankin suostunut maksamaan uudesta vaihdosta puolet hinnasta, eivätkä he olisi tuolloin jääneet kiinni kiinalaisista laakereista. Samalla olisin vaihdattanut käsijarruvaijerit ja jos homma olisi mennyt hyvin, olisin varmaankn teettänyt kohta edessä olevan nokkahihnaremontin ym. suuremmat hommat joita ei viitsi tehdä tai ei pysty tekemään itse, ko. korjaamolla. Kun kyseistä korjaamoa ei tule enää käytettyä, uskon säästäväni tuon kolmen tankillisen hinnan kevyesti teettämällä hommat muilla pajoilla, ja ihan kotikaupungissani. Kun ko. paja epäonnistui viimeksi pari vuotta sitten rattiakselin ja viiksisarjan vaihdossa (alkuun laitettiin heidän tilaamansa käytetty rattiakseli joka kuulemma aiheutti erään viiksipaketin osan rikkoutumisen. Myivät sitten uuden akselin mutta eivät veloittaneet uudesta vaihtotyöstä), he kyllä hoitivat auton takuuna kuntoon. Oli syy sitten mikä hyvänsä, juttu hoitui loppujen lopuksi sillä kertaa ihan asiallisesti – toisin kuin tässä laakerihommassa. Tuo työnhinta tuntuu nyt minustakin aivan älyttömältä.Sain laakerityön Citroen C2 1.6VTS(ajettu 80tkm) hintaan 80e/puoli.Laakereina on moogit mitkä tilasin ebayltä vajaalla 60e(kyllä,autossa on ABS) pari.Säästöä nyt noin 100e(vrt motonet).Eikä kyseessä ole 6 euron pitsa.Useimmat pyynnit tästäkin työstä yli 400e. Työ tehdään irroittamatta ripustusta(ulosvetimellä)joten nyt ei tarvits suunnata pyöriäkään.
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 21.10.2015 19:39 |
Viestit: 326 Paikkakunta: Kotka
|
Taas on korjaamo ottanut itselleen parhaan mahdollisen katteen välittämättä työn laadusta.Toki se skf:kin voi hajota mutta on se varmempi valinta kuin halvin merkitön laakeri.Ilmeisesti ei kyseisessä puljussa ole juurikaan tietotaitoa tai kiinnostusta tehdä asioita kunnolla,tärkeämpää on saada tehdystä työstä suurin mahdollinen voitto.Harmi vaan yrittäjälle kun asiakkaat alkaa tolla menolla äänestää jaloillaan.Mistään jarrun lämpenemisestä tuo ei varmasti ole hajonnut,noista motonetin halpis laakereista olen kuullut monta huonoa tarinaa.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 04.11.2015 06:15 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
Pieleen meni toi minunkin halppisebaymooglaakeriremontti.Alkoi heti asentamisen jälkeen herjaamaan etupyörän ABS koodia.Nyt on minulla alla ad:n SKF:t ja yksi uusi ABS anturi.Rahaa paloi yli 500 euroa eikä se riitä.Osa tuosta hinnasta oli sen autokorjaamon töppiä.Väittivät siellä minulle ettei anturi saanut mangnetoituneesta laakerista tarpeeksi vahvaa signaalia.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 04.11.2015 07:28 |
Viestit: 7766 Paikkakunta: Eurajoki
|
rundvik kirjoitti: Pieleen meni toi minunkin halppisebaymooglaakeriremontti.Alkoi heti asentamisen jälkeen herjaamaan etupyörän ABS koodia.Nyt on minulla alla ad:n SKF:t ja yksi uusi ABS anturi.Rahaa paloi yli 500 euroa eikä se riitä.Osa tuosta hinnasta oli sen autokorjaamon töppiä.Väittivät siellä minulle ettei anturi saanut mangnetoituneesta laakerista tarpeeksi vahvaa signaalia. Kuulostaa enemminkin korjaamon vialta, ei laakerin  Miten perustelivat uuden anturin tarpeen?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 04.11.2015 08:53 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Oliko laakeri oikein päin, ja oliko magneettikehää kolhittu? Ovat nimittäin kaksi todella yleistä asennusvirhettä...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 04.11.2015 09:04 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
rundvik kirjoitti: Hyvässä laakerissa lukee SKF.Huonossa jokin muu. Kyllä oleellisempaa on missä se on tehty. Hyvä esimerkki on 80-luvun lopun rättisitikoiden vaihteistot; rakenteellisesti täsmälleen samaa kamaa, mutta lähes poikkeuksetta äänekkäämpiä kuin 60-70-luvun vaihteistot. Ainut ero? Kasarilaakereissa lukee SKF Made in Poland. Ts. sen ajan halpatuotantomaa ko. merkille. Samasta syystä Xantian pyöränlaakereiden kohdalla ei tuottanut pienintäkään tuskaa valita SNR SKF:n tilalle, kun kuulemani mukaan SKF:nkin laadussa on vaihtelua tänäkin päivänä.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 04.11.2015 10:10 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
zX-files kirjoitti: Oliko laakeri oikein päin, ja oliko magneettikehää kolhittu? Ovat nimittäin kaksi todella yleistä asennusvirhettä... Väittivät että oli ja että magneettikehä olisi ollut siinä liian heikko.
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 04.11.2015 10:16 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
Teuski kirjoitti: rundvik kirjoitti: Pieleen meni toi minunkin halppisebaymooglaakeriremontti.Alkoi heti asentamisen jälkeen herjaamaan etupyörän ABS koodia.Nyt on minulla alla ad:n SKF:t ja yksi uusi ABS anturi.Rahaa paloi yli 500 euroa eikä se riitä.Osa tuosta hinnasta oli sen autokorjaamon töppiä.Väittivät siellä minulle ettei anturi saanut mangnetoituneesta laakerista tarpeeksi vahvaa signaalia. Kuulostaa enemminkin korjaamon vialta, ei laakerin  Miten perustelivat uuden anturin tarpeen? Se anturi taisi kärsiä laakerinvaihdossa hieman.Onhan se tietenkin harmi.Milläs näitä töppejä sitten jälkeenpäin osoittaa?
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Citroenpaja/Motonetin kinkkilaakeri Lähetetty: 04.11.2015 11:09 |
Viestit: 1585 Paikkakunta: Tampere
|
Tommosia ne " halpalaakerit" on motonetistä SNR alkuperänen ja laittelee kunnon korjaamossa.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
|
|
|
|
 |
|
|