Eiköhän tuo ole vain oikeudelle käynyt ajatusvirhe/kämmi, jonka ylemmät asteet korjaa? Vastaavastihan kun voisi myös erilaisissa muissa tilanteissa vaadittavista todistuksista sanoa: on mulla mutta on hukkunut, ja se valtiokin on lakannut olemasta, ei voi tarkistaa, "Olen minä lääkäri vaikkei ole todistusta tallessa" tai "on minulla ammattilentäjän lupakirja, ei nyt vaan ole tallessa", "on mulla bussi ja rekkakortti"....
Suomessa hyväksytään EU/ETA/Pohjoismaat sekä Geneven ja Wienin tieliikenteen yleisopimukseen liittyeiden maiden ajokortit, Afganistan tai Irak ei liene edes niissä mukana, mutta Syyria löytyy.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla ... s_suomessa.
Ja ikävaatimus lienee erikseen, joissain maissa 16/17 vuotiaana saatu kortti ei auta, eikä auomlaisen vaihtarin suorittama väliaikaisesti asustaneen kortti. Mutta miksi tuo on tehty myös siten, että suomalainen ei voi ajaa ajokorttia vaikka Tallinnassa ja vaihtaa sen suomalaiseen, jos kerran virolainen puoli vuotta Suomessa opiskeleva voi sen tehdä ihan saman vaihdoksen (tosin miksi tekisi)?