Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 11:51 

Viestit: 2011
Paikkakunta: JKL
Tulee melko usein tehtyä manuaalilaatikolla vaihtaminen tyyliin 1-2-4 tai sitten kolmoselta suoraan kutoselle. Eli hyppään jonkun pykälän yli. Tietysti siten että ei mene liian pienille kierroksille. Onkohan tuo merkki siitä että pitäisi saada automaattivaihteinen auto :roll:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 12:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Eikös tuo nyt ole ihan normaalia? Noin ainakin 2000-luvun alussa autokoulussakin opetettiin...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 12:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Nyky automaatitkin jättävät vaihteita välistä pois, jos tarpeellista.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 12:33 

Viestit: 2011
Paikkakunta: JKL
Teuski kirjoitti:
Eikös tuo nyt ole ihan normaalia? Noin ainakin 2000-luvun alussa autokoulussakin opetettiin...


Mutta ei tuota opetettu 80-luvun alussa autokoulussa. Itse on pitänyt opetella... :lol:

Mutta kun haluaisi automaatin...



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 12:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
C4_robotti kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Eikös tuo nyt ole ihan normaalia? Noin ainakin 2000-luvun alussa autokoulussakin opetettiin...

Mutta ei tuota opetettu 80-luvun alussa autokoulussa. Itse on pitänyt opetella... :lol:

No ei kai kun silloin viides vaihde oli sellainen ylellisyysvaruste että ihan rehvastelun nimissä piti kaikki kepittää läpi :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 12:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3158
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
C4_robotti kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Eikös tuo nyt ole ihan normaalia? Noin ainakin 2000-luvun alussa autokoulussakin opetettiin...


Mutta ei tuota opetettu 80-luvun alussa autokoulussa. Itse on pitänyt opetella... :lol:

Mutta kun haluaisi automaatin...

Ei 90-luvun alussakaan henkilöautoilijoille moista opetettu, kuorma-auton kanssa asiasta kyllä jutusteltiin ja tultiin samaan tulokseen että jos vaan kepeästi jaksaa, niin ei niitä kaikkia vaihteita tarvitse käyttää. Kuorma-autossa (joku pitkänokkainen Scania, mallinumero unohtunut) kun niitä pykäliä oli vähän enemmän henkilöautoon verrattuna, ja maksimikuorman mukaan mitoitettu, niin aika helposti siitä sai joka toisen käytännössä välistä jättää, olikohan niitä 7 vai 8 pykälää, kertojan kanssa meni jotenkin hupsusti että piti muistaa mikä on aina minkäkin jälkeen seuraava missäkin kertojan asennossa...

Vaan saa kai automaatin hankkia sellaisen halutessaan, vaikkei ns. järkiperustein sitä olisikaan valmis perustelemaan..?

Jos muutaman perusteen automaatille heittäisi? Mukavuus, liikkeellelähdön (mahdoton sammuttaa liikkeellelähdöissä) helppous, leppoisampi ajokokemus (siis toimivan, ei nykivän/arpovan kanssa), paremmin saa keskityttyä oleelliseen, varmasti muitakin syitä löytyy. Haittapuolena sitten, aina ei ole just se pykälä mitä haluaisi, ja polttoainettakin saattaa vähän enemmän mennä. Ja nämä kokemukset siis perinteisistä mehusekoittimista, jotka tuntuu mukavammilta kuin sähköohjatut mehusekoittimet, eikä robottilaatikoita mielestäni tähän pitäisi sekoittaa...

Semmoinen pikkulisäys liittyen omiin romuihin, on tullut suosittua ratkaisua jossa käyttöautossa on automaatti, ja harrasteautoissa sitten manuaali. Vaikka kyllähän harrasteautoonkin sellainen kävisi, etenkin kun vähän välillä hämärtyy käyttö-ja harrasteauton rajat...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 15:56 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Myös Xantia 1.8:lla kolmonen pois välistä. Veto kyllä riittää. Ja kun ei tarvitse maksimikiihdytyksiä....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 17:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Xantia 3.0:lla jätän usein nelosen välistä, kun kiihdytän ensin kolmosella rajoittajaan.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Tuon kun kelaa lunttaamatta läpi, on aika tekijä.

Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 19:55 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
rmattila kirjoitti:
Tuon kun kelaa lunttaamatta läpi, on aika tekijä.

Kuva


Niinpä, ja on vielä synkronoimaton. Siinä voi saada kolhoosin vuoden traktoristin mitalin kun ei hammaspyörät karahda kertaakaan alasvaihtaessa pykälä kerrallaan.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 22.01.2018 23:54 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Eikös se ole sen merkki jos paljon vaihteita,että moottorissa liian vähän vääntöä.. :D



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 24.01.2018 14:19 

Viestit: 2011
Paikkakunta: JKL
Northstar kirjoitti:
Eikös se ole sen merkki jos paljon vaihteita,että moottorissa liian vähän vääntöä.. :D


Juuri näin. Siksi omassa vanhassa autossa (Volvo Amazon favorit) riitti ne kolme vaihdetta B18-moottorin kaverina :lol:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 24.01.2018 14:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Northstar kirjoitti:
Eikös se ole sen merkki jos paljon vaihteita,että moottorissa liian vähän vääntöä.. :D


Siitä se varmaan johtuu, kun jouduttu automaattiinkin laittamaan 9 vaihdetta, kun vääntöä vain 700Nm. :?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 24.01.2018 20:05 

Viestit: 1225
Paikkakunta: Turku
Northstar kirjoitti:
Eikös se ole sen merkki jos paljon vaihteita,että moottorissa liian vähän vääntöä.. :D


Tosiäijät ajaa pelkällä momentinmuuntimella!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Vaihteiden vaihtaminen...
ViestiLähetetty: 25.01.2018 03:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
yason kirjoitti:
Northstar kirjoitti:
Eikös se ole sen merkki jos paljon vaihteita,että moottorissa liian vähän vääntöä.. :D


Tosiäijät ajaa pelkällä momentinmuuntimella!


Mulla on tallin lattialla yksi. Tervetuloa päristämään.

Powerglidessakin on sentään kaksi vaihdetta, mutta Daf-peruisissa hihnavolvoissa joita mulla on kaksi, niin ei oikeasti ole vaihteita kuin eteen ja taakse.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: elevaari ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: