Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 28.02.2018 13:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
betaromeo kirjoitti:
Mikä kirvoitti aloittamaan tämän ketjun, oli runsas kosteuden kertyminen imukanaviin, niin se ongelma on tuntunut viime päivinä kadonneen.

Isommat bensa V8 moottoritkin tuntuvat lähtevät hyvin käyntiin ja lämmöntuottokin tuntuu olevan hyvä! ;)

Täällä suunnalla ei tuota kosteutta haitaksi asti ollut, ehkä siellä reuna-alueilla eli meren lähellä tilanne on toinen..?

Näillä pakkasilla sitä vaan hyvillä mielin voi jatkaa "ilmaston lämmittämistä" bensakutosilla ja -kaseilla. Sitä vaan ei manuaaliryypyllisen kanssa pitkästä aikaa ajellessa meinaa oikein uskoa miten paljon sitä ryyppynuppia pitää kiskoa, tyhmäkäynti huutaa parissa tonnissa mutta kun ajossa yrittää ryyppyä vähentää niin voimanpuutos on sitä luokkaa että vaihdetta vaihtaessa jos ei olisi vöissä kiinni niin nenä olisi tuulilasissa. Menohalut kyllä löytyy ryypystä kiskaisemalla, tai steppaamalla kaasupolkimella, ja kun ne halut löytyy niin kivan murahduksen saattelemana hyökkää taas vauhtiin... Eilen tuli vähän vahingossa lähdettyä ilman esilämmittelyjä liikkeelle, ja hyvin oli unohtunut miten ryypyn kanssa kylmällä koneella kunnon pakkasessa kikkaillaan, vaan äkkiä se muistilokero kuitenkin löytyi missä se omaksuttu asia sijaitsi...

Viehän nuo bensaa, varsinkin kylmiltään pikkupyörityksessä, mutta siitä ilosta mieluusti maksaa että lämmintä tulee tupaan jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen. Ja lämpiäähän se iso alumiinikone aika hätäseen käyntilämpöön, jolloin palataan normaalikulutuksen (joka on, hmm, huomattavasti enemmän kuin ykspisteäkäsiin tottuneilla) lukemiin... Mutta näillä ajoilla, ennemmin kivaa kuin joka ajossa harmitusta, vielä ei ole neljää tonnia vuoteen tullut isoimpaan bensarosvoon...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 28.02.2018 14:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
Hienoinen yllätys tuli eilisiltana, kun 2.0 HDi ei käynnistynyt useammallakaan yrityksellä ilman lämmitystä. Pakkasta oli kuitenkin vain -15. :shock:

Aikansa kyllä starttia pyörittäessä ryskyttäen lupaili, mutta sitten ilmeisesti polttoaineen syöttö loppui. Uusilla yrityksillä sama juttu: ensin lupaili, mutta sitten yritys loppui.

4-5 vuotta vanhassa akussa kyllä riitti puhti reippaaseen pyörittämiseen, mutta olisiko akun jännite kuitenkin pudonnut liian alas jolloin moottorin ECU tai BSI sammui tai sekosi alijännitteen takia? 10 min Webastolla lämmittämisen jälkeen moottori käynnistyi ilman ongelmia.

Pitää tänään katsoa, mitä vikakoodeja tuo käynnistymättömyys aiheutti. Moottorin vikavalo palaa nimittäin normaalia pidempään startin jälkeen, joka vihjaa siihen, että muistissa on vikakoodeja tallentuneena.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 28.02.2018 22:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
Akku kypsä. Vikakoodi P0652 (System voltage low) löytyikin monesta paikasta: moottori, vaihteisto, ohjaustehostin, ESP jne. Ei tämä tosin kovin haasteellista ole, vaan ihan normaali vanhan akun hyytyminen pakkasilla. Haasteellisinta taitaa olla löytää kauppa, jonka hyllystä löytyy sopiva patteri.

Onneksi on pihassa autoja, joista aamulla voi valita sen, joka käynnistyy.... :D



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 06:33 

Viestit: 624
Kyl on mennyt surkeiksi nykyautot elektronisine härpäkkeineen, "vikaa muistissa vaikka ei ole mitään vikaa"!
Olen ollut tyytyväinen tuohon 28 vuotiaaseen pikku ranskikseen kun ei omista moisia ja kori on suojattu tehtaalta lähtöisin erinomaisesti niin pikku vuosi suojauksella on mahdollista pysyäkin ilman hitsipilliä.
Ei ole ollut pakkaset ongelmina käyntiinlähdössä vaikka moottoria ei esilämmittäisikään, -30 asteessa öljyä olen hetken lämmittänyt jotta varmasti voitelee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 07:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7766
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kaipa ne nykysitikat (siis nuo 2000-luvun alun vitoset millä pääasiassa on tullut ajeltua) on vielä vähän paremmin suojattu tehtaalla, sillä ei niillä kyllä tule mieleenkään mitään pikku vuosisuojauksia tehdä :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 11:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Haasteellinen joo, eilinen aamu (-25 C) oli sikäli hankala että Xm:ssä joutui tekemään ihan niin ison korjausliikkeen tien päällä että käänsin lämmityksen säädintä kello kolmestatoista kello viiteentoista. Kokeilin täysiäkin tehoja mutta piti sitten pienennellä kun tuli kuuma ;)



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 11:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
citax kirjoitti:
Kyl on mennyt surkeiksi nykyautot elektronisine härpäkkeineen, "vikaa muistissa vaikka ei ole mitään vikaa"!
Kuinka niin? Onhan siinä vikaa, eli akku on viallinen. Vaikka akun lepojännite on normaali 12,7 volttia, se romahtaa startin aikana hetkellisesti jopa 9 volttiin. Varoituksia alijännitteestä on kertynyt vikalokiin jo useamman viikon ajalta eli jos olisin reagoinut ajoissa, olisin voinut vaihtaa akun jo ennenkuin auto jätti käynnistymättä ilman lämmitystä.

Nytkin auto käynnistyy lyhyellä lämmityksellä ja vikadiagnostiikan avulla tiedän suoraan, että vika on akussa. Se vasta surkeaa olisi, että etsisin pakkasessa vikaa mittaillen yleismittarilla hehkutulppia, joiden vika aiheuttaisi saman oireen. Tai vaihtaisin kädet kohmeessa tukkoiseksi epäilemääni polttoainesuodatinta, joka jälleen oireilisi samalla tavalla. :shock: ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 19:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Kaikki on niin... suhteellista. Eräskin kaveri jaksaa kertoa miten Toyotiin ei tarvi akkuja vaihdella kun ne on niin hyviä autoja. Nii. Jos auto on antiikkisella dieselpadalla ja sähköllä toimii tasan starttimoottori, lämppärinpuhallin, vilkut ja valot niin saattaa siinä akkukin päästä vähän helpommalla.

Tämä oli kevennys. 8-) :mrgreen: :D



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 19:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2147
kaseva kirjoitti:
Kaikki on niin... suhteellista. Eräskin kaveri jaksaa kertoa miten Toyotiin ei tarvi akkuja vaihdella kun ne on niin hyviä autoja. Nii. Jos auto on antiikkisella dieselpadalla ja sähköllä toimii tasan starttimoottori, lämppärinpuhallin, vilkut ja valot niin saattaa siinä akkukin päästä vähän helpommalla.

Tämä oli kevennys. 8-) :mrgreen: :D


Kerron ton kevennyksen kaverille, kun huomenna tuo pihalle C5:n, jossa huohotin jäätyi ja kone poks! :lol:



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Ei kai jäätyvä huohotin selitä huonoa akun kestoa oikein millään lailla. Että älä kerro, ei se ymmärrä. :)



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 20:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2147
kaseva kirjoitti:
Ei kai jäätyvä huohotin selitä huonoa akun kestoa oikein millään lailla. Että älä kerro, ei se ymmärrä. :)


Niin taitaa olla viisaampi, kun oli juuri vaihtanut sen lämppärin moottorin, etuvastuksen ja sen pistokkeet. Niin viiksipaketinkin, että sai valot pysymään päällä.
Sanon vaan, että käyttänyt Citroenin edistyksellistä tekniikkaa väärin! ;)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Ei se ymmärrä sitäkään. :P



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2147
kaseva kirjoitti:
Ei se ymmärrä sitäkään. :P


Niin onkin, sehän on Citroenin omistaja, niin ymmärtää ainoastaan, miten huonoja muut autot ovat. :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.03.2018 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Ei, kun se ei ymmärrä miten huono sen oma auto on.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 31.03.2018 20:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Lunta on kyllä enemmän kuin moneen vuoteen. Verstaallakin on hieman tuota lunta kertynyt, jossain määrin jopa haitaksi asti...

Kuva
Tuon pikkukasan (pituutta kymmenkunta metriä, korkeutta vähän yli kaksi) takana on pari Xm:ää, jotka myyntiin laitoin...

Kuva
Vähän keväämmäksi kyllä menee ennenkuin tämäkin on esillä..?


Kuva
Eikä tuo Dyane tuosta ihan omin voimin liikahda, vaikka raapiikin joka nurkasta...

Pakko myöntää että tällä kertaa talvi yllätti minut, lumen määrällä ainakin. Kun ei moneen vuoteen ole tullut kuin murto-osa nyt sataneesta lumesta, niin jotenkin on unohtanut miten paljon tuota voi tullakaan. Ja ylihuomenna vielä vähän lisää...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Onko talvi ollut erityisen haasteellinen?
ViestiLähetetty: 01.04.2018 12:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Ei ole ollut mitään ongelmia.

Alkutalvi ei kelien puolesta vaikuttanut sen lupaavammalta, kuin 3-4 edellistäkään, mutta osoittautui sitten lopulta ihan kelvolliseksi.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: