Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 20.02.2021 03:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1774
Paikkakunta: Pirkanmaa, vai oliko tää Satakuntaa?
Ykkössarjan CX GTi Turbolle tehdas lupailee 168 hevosvoimaa. 1986 tuli suuri uudistus ja kaikki muuttui. Ainakin melkein.

Ainakin välijäähdytin istutettiin nokalle. Ei tullut katalysaattoria vielä tässä kohtaa. Tehdaslupaus pysyi kuitenkin samana. 168 hevosvoimaa. Kusetettiinko kuluttajaa, vai kierrettiinkö veroja?



__________________________________________________________________
518d A Business F10 -16 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid -14 || 96 V4 1980 || Ducati Monster 620ie -02 || 
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 20.02.2021 14:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 593
Paikkakunta: Mäntyharju
Kierrettiin veroja. Ranskassa.

Kerran lastututin GTi Turbo II:n. Penkitettiin vakiona ennen lastutusta, tuli 186 hv. Lastutuksen jälkeen 235 hv. Siitä 500 kilsaa ja kytkin rivahti.




DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C6 3.0i Exclusive 06
C6 3.0 HDi Exclusive 09
C8 V6 04
CX25 Prestige 87
CX25 GTi 87
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98 ja 00
20 x Xantia 1.8-2.0 95-00
Austin Healey 100BN1 54
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 22.02.2021 18:47 

Viestit: 326
Paikkakunta: Lahti
Millaisia nämä turbot on omistaa ja ylläpitää? Oma CX on ihan perus kaasarikoneella varustettu. GTi:tä haaveilin joskus, mutta australialaisella kaverilla on ainakin ollut ruiskun kanssa ongelmia -no, siellä syynä voi toki osittain olla osaamisen puute ja osien hankala saatavuus. Ihan ensimmäiset turbot on kyllä hienoja, mutta miten on luotettavuden laita?



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 22.02.2021 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 593
Paikkakunta: Mäntyharju
Kyllä turbo-CX on auto ihanimmasta päästä. Itse olen aina tykännyt juuri turbon tehokäyrästä ja -väännöstä, ne tasapainottavat CX:n etupainoisuutta ja taipumusta aliohjautuvuuteen. Kaasulla kun keula kummasti kevenee. . . vaikka vakiona ahtopaine ei juuri 0,5 baria enempää olekaan.

Ei mulla ruiskun kanssa ole useassa CX:ssä mitään ongelmaa ollut. Heikko lenkki ovat ykk-anturit, jotka simahtelevat säännöllisesti mutta sellaista voi pitää hanskalokeron pohjalla kyydissä, helppo vaihtaa lähes lennosta.

Turbon pahin ongelma on kytkin. Vakiokytkin ei tahdo kestää em. turbon voimaa ja vääntöä. Yritin etsiä korvaavaa kytkintä siihen lastutettuun, silloin en löytänyt, pistin vakion ja möin aika nopeasti pois.




DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C6 3.0i Exclusive 06
C6 3.0 HDi Exclusive 09
C8 V6 04
CX25 Prestige 87
CX25 GTi 87
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98 ja 00
20 x Xantia 1.8-2.0 95-00
Austin Healey 100BN1 54
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 23.02.2021 12:29 

Viestit: 383
Netissä surffaillessani törmäsin CX Turboon tarkoitettuun nelilapaiseen kytkimeen. En katsonut sen tarkemmin paljonko potkua sen luvattiin kestävän, mutta onkos tuollaiset vähän hankalia kaupunkiajossa? Vaikka saihan CXiä automaatteinakin, muistaakseni Sitikan kuorissa on aika yleinen ZF:n laatikkotyyppi johon luulisi saavan vahvempia palikoita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 23.02.2021 20:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 593
Paikkakunta: Mäntyharju
Säxä77 kirjoitti:
Vaikka saihan CXiä automaatteinakin, muistaakseni Sitikan kuorissa on aika yleinen ZF:n laatikkotyyppi johon luulisi saavan vahvempia palikoita.

GTi turboon kolmilovinen automaatti? Se kyllä turbokoneen komeasti kuohitsisi!




DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C6 3.0i Exclusive 06
C6 3.0 HDi Exclusive 09
C8 V6 04
CX25 Prestige 87
CX25 GTi 87
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98 ja 00
20 x Xantia 1.8-2.0 95-00
Austin Healey 100BN1 54
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 23.02.2021 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2023
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kappas kun tuli just turbo2 kytkinpaketti Vastaan torissa.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 23.02.2021 22:21 

Viestit: 1030
Paikkakunta: Porvoo
Lahti411 kirjoitti:
Millaisia nämä turbot on omistaa ja ylläpitää? Oma CX on ihan perus kaasarikoneella varustettu. GTi:tä haaveilin joskus, mutta australialaisella kaverilla on ainakin ollut ruiskun kanssa ongelmia -no, siellä syynä voi toki osittain olla osaamisen puute ja osien hankala saatavuus. Ihan ensimmäiset turbot on kyllä hienoja, mutta miten on luotettavuden laita?

Se ahdin (Garret) taitaa olla kestävimpiä osia tuollaisessa turbo-cx:ssä..



Eldorado-95,VW Polo-98,Jonsered-06,LG 65"-20,LG 42"-15,Best Tools-10,Bosch-21,Harvia Legend-20,Kota-18,Mocca Master-16 ja-13,Green Cut-13,PS1,2,3,4,Jäspi-20,Lenovo-19 ja-14,Gradient-03,Philips -02,-07-10
+Tehdas Biltema OBD
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 24.02.2021 12:20 

Viestit: 383
En tiedä montako sataa tuhatta kilometriä on takana mutta turbossa on vähän klappia ja välijäähdyttimessä oli öljyä. Kaikki tiivisteet ja laakerit sisältävän korjaussarjan sai Tarvikemotista 39 eurolla ja mitä olen videoita katsonut, ei pitäisi olla liian vaikea vaihtaa vaikka ensi kertaa asialla olenkin. Jos siis ruuvit eivät ole ruostuneet kiinni. Mutta hukkaportin kalvo repesi purkaessa ja niitä taas ei noin vain saakaan ainakaan kohtuulliseen hintaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 24.02.2021 18:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ainoa ogelma on pakoputken ja turbon liitännän pultit. turbon ja pakosarjan putit ovat palaneet , mutta lähtevät kyllä . hoida turbon palikat kuntoon ja huolehdi että KAIKKI liitännät ovat tiiviitä. kinkkisintä ovat ilmamäärämittarin ja turbon imupuoli ja luonnollisesti painepuoli. se mikä aiheuttaa ongelmia on nakutustunnistin . löytyy lohkon etupuolelta turbon takaa. älypää on hanskalokeron takana . , tosin nykyisillä bensoilla tuskin aiheuttaa ongelmia , varsinkaan RE85 kun sen oktaaniarvo on 104. . ei tarvii muutella syttyajoitusta hak. tunnistimen ja AEI boksin kesken . muutenkin aikoinaan ajoitusten muuttaminen oli enemmän manuaalista ja vain osittain mutta CX2500 Gti Turbo 1 on upee kuten KAIKKI CX mallit ellei ruostumista oteta huomioon. upein keksintö mitä on yli 30 vuoden aikana kohdalleni tullut . toinen upee on GSA Pallas kojelaudalla jossa kellon paikalla oli muuta kuin kello . VIsa 14 Trs OLI terhakka upeella alustalla rautajousitukseksi . ja tietenkin BX kaikkine munneltavuineen . sitä voi muokata kivireestä leijuvaksi kuten CX mallejakin . kunhan vain huolehtii alustasta . D malleihin en ota kantaa paljokaan koska kokemus rajoittuu iian vähäisiin yksilöihin , vakka olenkin joutunut iitten kanssa tekemisiin ja tunnen järjestelmät . no siinä ajatuksia/kokemuksia/ työtä ryökseni / oman yritykseni ajalta lähes 40 vuoden sitikka ajalta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 25.02.2021 12:09 

Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
kokemjne kirjoitti:
.... no siinä ajatuksia/kokemuksia/ työtä ryökseni / oman yritykseni ajalta lähes 40 vuoden sitikka ajalta


Miten on varaosien saatavuus noissa CXissä, ajatellen jopa rajoitettua käyttöä ihan käyttöautona? Muistelen jostain lukeneeni että apurungon irrotus kokonaisena auton alta ruostevaurioiden korjaamiseksi ei taida onnistua helposti, jos lainkaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 25.02.2021 13:49 

Viestit: 216
Paikkakunta: Hki
Säxä77 kirjoitti:
...Mutta hukkaportin kalvo repesi purkaessa ja niitä taas ei noin vain saakaan ainakaan kohtuulliseen hintaan.

Minä leikkasin aikoinaan vm. 1980 turboSaabiin uuden kalvon mustasta sisäkumista. Tiedä hänen jäykkyydestään, mutta auton oman ahtopainemittarin mukaan toimi hyvin. Muutaman vuoden sillä sitten ajelin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 26.02.2021 12:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1356
Paikkakunta: Espoo
Macinaggio kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
.... no siinä ajatuksia/kokemuksia/ työtä ryökseni / oman yritykseni ajalta lähes 40 vuoden sitikka ajalta


Miten on varaosien saatavuus noissa CXissä, ajatellen jopa rajoitettua käyttöä ihan käyttöautona? Muistelen jostain lukeneeni että apurungon irrotus kokonaisena auton alta ruostevaurioiden korjaamiseksi ei taida onnistua helposti, jos lainkaan?


Kori lepää 12 tyynyllä apurungon päällä ja käytännössä koko voimalinja ja ripustukset on kiinnitetty apurunkoon. Apurungon kunnostaminen on hankalaa, jos korroosio on edennyt pitkälle. Rungossa on paljon kotelo - ja hyllyrakenteita ja lisäksi se on pääosin tehty niittaamalla ja liimaamalla peltikotelot useampaan kerrokseen. Uusia ei käytännössä ole saatavana.

Takarunko ja keskipalat on helpohkosti irroitettavissa erikseen. Käytännössä pitää varautua putkien uusintaan, kun irroittaa apurungon. Putkea saa metritavarana mm. auto-artikkelista.

Etupään kallistuksenvakaaja on omanlaisensa karvalakkimalliin verrattuna ja tietenkin kansi ja venttiilit. Myös kytkin on turbossa omansa, mutta niitä vielä saa varaosana. MIttaristossa on eroja ja sisustan osissa, mutta muuta palikat käyvät. .. ruiskun ohjainyksikkö on eri.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 26.02.2021 14:43 

Viestit: 383
Macinaggio kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
.... no siinä ajatuksia/kokemuksia/ työtä ryökseni / oman yritykseni ajalta lähes 40 vuoden sitikka ajalta


Miten on varaosien saatavuus noissa CXissä,


Motonetin tiskiltä ei enää paljon osia saa, Sitroselta saa monenlaista ja CXbasiksesta Saksasta (melkoiseen hintaan) melkein kaikkea. Ebayssakin on kaikenlaista. Toki jotkut osat käyvät muistakin autoista. Kannattaa esimerkiksi kysellä romuttamoista XJ220-mallin Jaguaareja, niistä saa juuri oikeanmalliset sivupeilit :D

Turbon polttoainepuoli tulee Garretilta ja Boschilta eli niihin löytyy kyllä osia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 26.02.2021 16:23 

Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Kiitos rakenneinfosta ja tuo CX-basis oli myös täysin tuntematon putiikki minulle.
Kävin pari vuotta sitten Citroenin tehtaan museolla Alnayssa ja näin siellä tuommoisen CX:n luurangon, jossa oli tosiaan kaikki kiinni mitä siihen saa koria lukuunottamtta. Ajattelin silloin että jos auton saisi puretuksi siihen pisteeseen, ei olisi konsti eikä mikään rakennella itselleen kaikin puolin näyttelytasoinen CX. Mutta tässäkin siis paholainen piilee yksityiskohdissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 26.02.2021 17:57 

Viestit: 85
Kirvestä ei kannata heittää kaivoon cx:n kulutusosien kanssa. Ensimmäisenä ei kannata lähteä ostamaan ulkomailta. Nykyaikaisesta harrastehenkisestä autotarvikeliikkeestä löytyivät tilaamalla vuosina 2019-20 20 tre kaasutinmalliin kohtuuhinnoin seuraavat osat: yläpallot ja alapallot eteen, pyöränlaakerit eteen ja taakse, jarrulevyt ja -palat eteen, vesipumppu ja jakopään korjaussarja (hihna). Starttimoottorin olisi saanut myös. Ainoat ulkomailta tulleet (liike tilasi) olivat etujarrulevyt. Hinnat kohtuullisia paitsi jarrulevyt eteen vähän yläkanttiin. Toimitusajat 3pv-2vk,paitsi etujarrulevyt noin1kk. Tilasin koko tuon paketin pl.startti vaikka tarvitsin välttämättä vain jakopään ja vesipumpun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 26.02.2021 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1630
Paikkakunta: Parainen
Vähän hankalampia on sitten mm. Koiranluut, etujarrujen banjoputket, breakin takajarrulevy, kallistuksenvakaajan muovipuslat, etutukivarsien laakeroinnit, moottorin tukikumit , ehjät mittarit ja lokerokannet kojelautaan ja vanhemmat ehjät ovipahvit. Ei se korin pois nostaminen alustalta niin mahdoton operaatio ole. Mielummin se, kuin Xantian lämppärikennon vaihto.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 26.02.2021 23:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1774
Paikkakunta: Pirkanmaa, vai oliko tää Satakuntaa?
CX GTi TURBO tai 2 niin ei siihen oikein osaa automaattia kaivata, niin paljon kuin niistä pidänkin. Koneen varsin mojova vääntökäyrä yhdistettynä myllykiveen rinnastettavaan vauhtipyörään muuttaa vaihteiden vaihtamistapahtuman tarpeen lähinnä ajankuluksi ajellessa.

Sellainen ”tehoero” tosin muistuu nyt mieleen, että TURBO 2 ei piristynyt läheskään niin paljon syksyisenä viileän hapekkaana iltana kuin kuin TURBO.

Oi niitä aikoja.



__________________________________________________________________
518d A Business F10 -16 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid -14 || 96 V4 1980 || Ducati Monster 620ie -02 || 
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 27.02.2021 12:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1697
Paikkakunta: Korpilahti
kaseva kirjoitti:
CX GTi TURBO tai 2 niin ei siihen oikein osaa automaattia kaivata, niin paljon kuin niistä pidänkin. Koneen varsin mojova vääntökäyrä yhdistettynä myllykiveen rinnastettavaan vauhtipyörään muuttaa vaihteiden vaihtamistapahtuman tarpeen lähinnä ajankuluksi ajellessa.

Sellainen ”tehoero” tosin muistuu nyt mieleen, että TURBO 2 ei piristynyt läheskään niin paljon syksyisenä viileän hapekkaana iltana kuin kuin TURBO.

Oi niitä aikoja.


Eli Turbo2:n välijäähdytin toimi niinkuin pitikin 8-)

Semmoista huhua olen itsekkin kuullut, että TB2:ssa olisi tehot oikeasti lähempänä 200hp verrattuna TB1:n 170.

Kytkin on tosiaan TB2:n "ongelma". J5 Turbo pakun kytkin on kuulemma kestävämpi, ja käy suoraan tilalle (en tiedä, onko näidenkään saatavuus sen parempi) joskus kysyin Sachin racing puolelta, paljonko maksaisi hiilikuitukytkin, ja sanoivat, että 800-1200 e ensimmäinen kpl. ja seuraavat on halvempia... käytökseltään olisi kuulemma liki vakiokytkimen oloinen, kun taas sintterikytkin toimii on/off.

Vakionakin TB2 on väkevä, ja koppahan ei paljoa paina :mrgreen: Kyllä lähtee...
Ainakin alkuperäisillä jousipalloilla alusta on hienosti tasapainossa.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", C5 V6 "Kutvonen" -01
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX GTI Turbojen tehoero?
ViestiLähetetty: 27.02.2021 12:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1356
Paikkakunta: Espoo
Vapaavirtausputsarin kanssa T1 kuulostaa ihan scanialta pienoiskoossa, Henkäisee sen vihellyksen jälkeen, kun oikein rivaksasti kiihdyttää. Ei kuitenkaan räjähdä. Mutkatie on tuollekin ajopelille paras alusta. Tuo on ollut aikanaan aika tykki, kiihtynyt 0-100 puolta nopsemmin kuin aikakauden perheautot. Eikä ole hidas vieläkään.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: