Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 08.04.2021 10:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1336
Paikkakunta: Järvenpää
Netissä törmäsin suru-uutiseen Robertin poismenosta. Korona vei 89 vuoden ikään ehtineen viimeisen aitojen Citroen mallien suunnittelijan 29.3.2021. Opronin käsialaa olivat mm SM, GS ja CX. Hän vastusti omistajaksi tulleen Peugeotin valtapolitiikkaa minkä johdosta CX ei koskaan saanut 6-syliteristä moottoria sarjatuotantoautoon. Se olisi ollut liian paha vastus muutekin rämpivälle 604:lle. Robert jätti talon mutta sanoi ettei eronnut koskaan Citroenilta, -vain Peugeotilta. Myöhemmin hän jatkoi Renaultilla ja konsultoi mm italialaisia. Renaultilla esim 25 on hänen käsialaansa.
Jatketaan me hänen luomistöistään nauttimista ja pidetään niitä hyvänä niin pitkään kuin henki pihisee!



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 08.04.2021 17:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 345
Oho, enpäs tiennytkään tätä suunnittelijaa - ilmankos Renault 25 Nevada miellyttää silmää; jospa löytäisi vielä jostain hyvän yksilön...



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 10.04.2021 14:36 

Viestit: 1242
Ei löydä kovin helposti. Ruostuneet pois keskuudestamme. Nevada oli 21-mallin farmari. 25 taas se 5-ovinen Saab 9000, Fiat Chroma, R25 euroautoprojekti, varsin onnistunut laite. 2-litraiset 21:t oli samanlaisella pitkittäin olevalla koneella, olikos se sama kone joissain sitikan isoissa kissoissa? Kaksvitosia on mulla ollut kaksi ja 21-mallisia puolisen tusinaa. Nettiautossa on ollut silloin tällöin yksittäisiä autoja, 1,7 -koneisten vaihdelaatikon ja ohjaustehostimen ongelmat on isoja. Mitsubishi Carismassa, 340 Volvossa on sama Volvo-Rellu 1,7 kone, mikä usein Rellu 21:ssä, porsi kansipahvin jäähdyttimen hankalasti ilmattavan paisuntasäiliön vuoksi.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 10.04.2021 14:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Renaul 25:llä ei ole kyllä mitään tekemistä 9000n, Theman jne kanssa.

Safranen entisenä omistajana 25 kyllä herättää omistushaluja...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 10.04.2021 18:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 345
Ishmael kirjoitti:
Oho, enpäs tiennytkään tätä suunnittelijaa - ilmankos Renault 25 Nevada miellyttää silmää; jospa löytäisi vielä jostain hyvän yksilön...


Sattumalta bongasin juuri yhden netistä (ja Suomesta) ko. mallia, jota tarkoitin:

https://www.etuovi.com/kohde/p32937?haku=M1637348278

Renault näkyy kuvassa vasemmalla, taustalla. Onko tuo nyt sitten Renault 21 vai Renault 25???
Kuva ei valehtele; ainakin yksi on vielä olemassa ;)



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 10.04.2021 19:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1529
Paikkakunta: The City of Häijää
Renault 25:stä ei ollut farmarimallia, joten kyseessä on 21. Ei ne nyt niin yhteneväiset ole mielestäni etteikö erottaisi muutenkin.

Palatakseni aiheeseen, niin RIP Robert Opron! Ei ole monta viikkoa kun katselin jotain haastattelua hänestä Youtubessa. Lupsakan oloinen kaveri ja hienoja designeja :)



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 10.04.2021 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1727
Paikkakunta: Parainen
Yksi mieleenpainuvimmista Opronin suunittelemista, yhteistyössä Bertonen kanssa, ajoneuvoista on Belphegor kuormuri. Ja kevyet mullat maestrolle.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 10.04.2021 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Funtsin tuossa tänään että Robert on ollut siinä 40v huitteissa tehdessään merkittävät uudistukset, GS:n ja SM:n Hänen on pitänyt olla huippulahjakas omalla alallaan.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 10.04.2021 23:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Teuski kirjoitti:
Renaul 25:llä ei ole kyllä mitään tekemistä 9000n, Theman jne kanssa.

Safranen entisenä omistajana 25 kyllä herättää omistushaluja...


Eikös se sukuyhteys ollut
Saab 9000/Fiat Croma/Lancia Thema/Alfa 164
serkuksia keskenään?



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 11.04.2021 09:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
peltipolvi kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Renaul 25:llä ei ole kyllä mitään tekemistä 9000n, Theman jne kanssa.

Safranen entisenä omistajana 25 kyllä herättää omistushaluja...


Eikös se sukuyhteys ollut
Saab 9000/Fiat Croma/Lancia Thema/Alfa 164
serkuksia keskenään?

Jep, Tipo 4 oli projektin nimi. Ei vaan eteläeurooppalainen turvallisuuslaatu kelvannut saabille ja siksi 9000 on kuitenkin aika erilainen.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 11.04.2021 11:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Sitruunaseppä kirjoitti:
Nevada oli 21-mallin farmari.
Meillä oli ammattikoulussa sähköosaston autona 7-pakkainen 21 Nevada. Joskus tuli sillä itsekin ajettua ja joskus paksissakin matkustettua. Jälkimmäisenä mainittu oli kyllä melkoisen ahdasta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 13.04.2021 13:37 

Viestit: 85
Paikkakunta: Espoo
[quote=
Jep, Tipo 4 oli projektin nimi. Ei vaan eteläeurooppalainen turvallisuuslaatu kelvannut saabille ja siksi 9000 on kuitenkin aika erilainen.[/quote]

En tiedä mitä kukakin valmistaja yhteistyöstä hyötyi, mutta edellinen autoni oli Thema ja siinä oli kyllä äärimmäisen tehokas lämmityslaite. Saab sen sijaan ei hyväksynyt etelänmiesten taka-akselistoa vaan tyytyi omaan jäykkään taka-akselirakenteeseensa.

Varmaan kuuluisin Chromalla suoritettu "kolaritesti" oli Capacin pommi-isku 1992, jonka uhriksi oli valittu tuomari Giovanni Falcone. Siinä moottoritien alle asetettu pommi nosti tien kirjaimellisesti pystyy auton edessä ja auto törmäsi siihen moottoritienopeudella. Auto säilyi olosuhteisiin nähden kohtalaisessa kunnossa ja se on säilytetty ja sitä kierrätetään erilaisissa mafian vastaisissa tilaisuuksissa ja turvallisuusalan näyttelyissä. Olen itsekin nähnyt sen Roomassa. Isku oli tarkkaan suunniteltu ja ajoitusta oli harjoiteltu, mutta silti ajoitus meni sen verran pieleen että kolmen auton saattueesta ensimmäinen poliisien Thema osui suoraan pommin päälle. Syyksi on arveltu parissakin tapahtumasta tehdyssä elokuvassa (hengissä takapenkillä säilynyt autonkuljettaja ei muista mitään) että tuomari, joka ajoi autoa oli tarkoitus ottaa auto vaimonsa kanssa haltuunsa ja jättää autonkuljettaja kotiinsa, ryhtyi irrottamaan autonkuljettajan kotiavaimia samasta nipusta jossa auton virta-avain oli, mikä johti ajonopeuden arvaamattomaan hiljentymiseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Robert Opron on poistunut keskuudestamme
ViestiLähetetty: 13.04.2021 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Heitetäämpä sellainen knoppi/väite, että Opron ei piirtänyt SM:ää. Sen teki hänen tiimissään tuolloin työskennellyt suunnittelija, jonka työstä Opron tässä kohtaa vei kunnian.

Kevyet mulla silti.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: