Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 07.10.2021 21:42 

Viestit: 87
pvalila kirjoitti:
public kirjoitti:
Mulla on nyt ajossa Autoverkkokaupasta hommattu Hyundain sähköauto. Toimii tosi hyvin ja vaikuttaa järkevältä diililtä. Takuuta on 5v ja akkutakuuta 8v. Ajelen tällä varmaan pari vuotta ja vaihdan sitten seuraavaan samanlaiseen. Polttoainehinnat on just nyt sen verran karmeat etten mielellään tankkaisi kuin harrasteautoja, ja kohtahan ne onkin taas kaikki talveksi pois ajosta.


Mä olen niin vanhanaikainen ihminen, että edelleen kuvittelen, että auton hinta romahtaa kaupan ovella. Onko uskomukseni vanhentunut, onko nykyisin edullista ajella upouudella autolla ja silläkin vain pari vuotta?

Ihan fiksut ihmiset noita uusia autoja ostavat, siksi olen valmis kyseenalaistamaan oman asenteeni.

Liisareiden uskon myös olevan kalliita, mutta siinäkin saatan olla väärässä.

Vertailukohtana on se rapiat kymmenenvuotias C5 ja lisäpelkona se, etteivät nämä uudet sähkövehkeet välttämättä ole maantiellä yhtä hiljaisia ja mukavia.


Tuo on se #uusivuodeksi-sopimus, eli että 12-60 kuukautta saa ajella samalla autolla ja sillä välillä sen saa antaa kuukauden varoajalla takaisin. 15tkm on perushinnan kilometrikatto ja 25tkm saa ajaa jos maksaa 50 euroa ekstraa per kk. Omat kulut on karvan yli 400 euroa kuukaudessa, kahdet renkaat kuuluu ja latausjohdot. Vakuutukset ja käyttömaksu päälle, yksi huolto pitää ilmeisesti teettää vuodessa. Johonkin tuohon on leivottu arvonmenetys 36 tonnin autolle. Loppujen lopuksi kyse on vain siitä mitä maksaa käydä töissä 74 kilometrin päässä muutamana päivänä viikossa.

En liisaisi mitään mikä tarvitsisi jotain polttoainetta tankkiin, enkä ostaisi uutta sähköautoa omaksi. Vaihtoehdoksi on ajella leasing-sähkärillä joka ei tosiaan ole niin hiljainen kuin toivoisin, mutta onneksi melkein ilmainen latailla.



1992 Mi16 XU9J4Z
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 08.10.2021 07:22 

Viestit: 128
kaseva kirjoitti:
Loogista toki, mutta kovin surullista. Tai ainakin hölmöä, sillä jättämättä sähköoption käyttämättä jättää aika ison osan auton ominaisuuksista käyttämättä. Lataushybridi kun on parhaimmillaan ladattuna. Puhumattakaan sähköllä ajamisen hienoudesta, polttiskone vaikuttaa ihan järjettömältä keksinnöltä kun sähköllä päästää menemään. Mutta jos ei autoilun ilot kiinnosta niin ei sitten.

Yhdyn kyllä tähän mielipiteeseen täysin. Kun nyt on noita kyläpyörittelyjä on ajanut nyt pelkällä sähköllä, niin polttomoottorin käynnistäminen tuntuu paluulta kaukaiseen menneisyyteen. Sen verran mukavaa tuolla sähköllä on mennä. Ja vaikka se ei tuossa C5 AC:ssa olekaan kuin 81 kW teholtaan, niin se on kyläralliin täysin riittävä.

Toisaalta, ihan mieluusti kyllä edelleen hyppään vanhan C5:n rattiin silloin kun pitää oikein pitkää siivua alkaa vetämään.



C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid
(ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 08.10.2021 10:47 

Viestit: 148
Nyt on ollut 308sw gt ollut alla 4kk ja 15tkm, aikalailla tasan 5,5l/100 kulutus. Tekee jotakuinkin 1320€ polttoainekuluksi ja 330€/kk.

Sähköllä olisi aikapaljon halvempaa, mutta se 200km kelissä kuin kelissä pitäisi päästä ja farmarikoriselle autolle on tarve.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 08.10.2021 14:58 

Viestit: 117
Paikkakunta: Lempäälä
Nyt on ollut C5 AC Hybrid ajossa n.5kk. Meidän ajotarpeet on ladattavalle hybridille erittäin otolliset, n.15-60km päivämatkoja pääasiassa. Toki muutamia pitempiäkin matkoja on osunut matkalle, missä bensakonetta on tarvittu myös.
Bensan kulutus on meillä ollut reilun 5200km:n matkalla 1,68L/100km. Lisäksi sähköä menee n. 3,60eur/100km. Eli bensalitroiksi muutettuna kulutus on n.3,7-3,8L/100km.
Tuo tuloshan on ihanteellinen johtuen kesästä ja sopivista ajopituuksista. Lukemat nousee kunhan talvi tulee ja bensan osuus kasvaa vääjäämättä.
Tuohon sähkön hintaan ottaisin sen verran kantaa, että minun laskelmissani viimeisen 4kk:n aikana on Kwh hinta ollut 18,1cnt, ei lähelläkään 10cnt:ä. Pelkän sähkön hinta sopimuksessa on 5,5Cnt, ja siihen päälle siirto+verot. Vaihtelua on ollut n 16-21Cnt/Kwh.
Sähköautojen kulutuksesta sanoisin,että aika harva auto menee tuolla 15Kw/100km, kun otetaan erilaisia ajotilanteita huomioon.
C5 Ac:n sähkönkulutus on käsitykseni mukaan n. 22-25Kw/100km.
Sähkönkulutusta arvioin vertaamalla viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa tämän vuoden "hybridiaikaan", eli tuloksissa saattaa olla pientä epätarkuutta, vaikkakin kiinteistöni kulutus on pysynyt aika vakaana jo useampia vuosia.
Tätä on mielenkiintoista seurata, onhan asia meille kaikille uusi ja juttuja liikkuu erilaisia.
Se,että hybridi on erittäin mukava käytössä, on minusta tärkempää, kuin se viekö se muutaman KW:n enemmän tai vähemmän. Niinkuin kaseva tuolla aiemmin mainitsi, olen samaa mieltä.
Halusin tuoda nämä luvut esiin, koska näihin laitteisiin liittyy paljon olettamuksia ja osa niistä on ylioptimistisia.
Itse olen positiivisesti yllättynyt auton ominaisuuksista kokonaisuutena, meidän käyttöön sopivana kulkimena.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 08.10.2021 20:47 

Viestit: 93
Xmveku kirjoitti:
Tuohon sähkön hintaan ottaisin sen verran kantaa, että minun laskelmissani viimeisen 4kk:n aikana on Kwh hinta ollut 18,1cnt, ei lähelläkään 10cnt:ä.


Hmm. Moottoripolttoöljyssä energian hinta taitaa olla 10 snt/kWh. Eli periaatteessa, jos kesällä talon energiantarpeen tyydyttäisi aurinkopaneeleilla ja talvella sähkö tehtäisiin dieselaggregaatilla jonka hukkalämpö otetaan talon lämmitykseen, niin aika halvaksi tulisi (mikäköhän osuus energiasta menee hukkaan pakokaasujen mukana, osa siitäkin lämmöstä saadaan hyödynnettyä). Paitsi että alkuinvestoinnit on aika isoja.

Ja tietysti pitäisi saada jostakin ei-tieliikennekäyttöön tarkoitettua biopolttoöljyä (jossa energian hinta on kyllä verottomanakin yli 10 snt/kWh).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 08.10.2021 21:09 

Viestit: 4093
kaseva kirjoitti:
Se on kyllä harmi, että nämä liisarisopparit sun muut suosii "autoilijaa" joka ei oikeasti auto välttämättä tarvitse. Järkihintaan (=siedettävällä kuukausimaksulla) saa uutta lataushybridiä alle, kunhan sillä ei juuri aja. Sitten me pitkää siivua vetävät körötellään menemään vanhoilla tupaöljypannuilla kun se on ainoa taloudellisesti järkevä ja/tai mahdollinen ratkaisu. Tässä on mun mielestä pieni ristiriita suhteessa autoilun päästöjen leikkaamiseen. :roll:


Tuossa pitää muistaa se, että öljypannut joutuivat pannaan ihan muiden kuin CO2-päästöjen takia.

Tavallaan tapa, jolla dieseleitä kohdeltiin, kertoo CO2-päästöjen yllättävän vähäisestä merkityksestä. Jos ne oikeasti olisivat se tärkein juttu, olisi noita NOxeja päätetty sietää ilmastonmuutoksen nimissä. Ja sama juttu Saksan ydinvoiman suhteen: jos CO2 olisi täysin ylivertainen huoli muihin verrattuna niin siirtymää ydinvoimasta hiileen ei olisi tehty.

Muistatteko ne kuvat aivan hillittömän kokoisista parkkipaikoista, jonne Volkkari oli parkkeerannut jenkkilästä takaisinostettuja dieseleitä?
Ovatkohan ne autot edelleen siellä, hissukseen ruostumassa?
Suomeen kun olisi noita saatu, vanhojen juoppojen bensa-autojen tilalle...Olisi siinä CO2-päästöjen ohessa liikenneturvallisuuskin parantunut huimasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 09.10.2021 18:55 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
pvalila kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
Se on kyllä harmi, että nämä liisarisopparit sun muut suosii "autoilijaa" joka ei oikeasti auto välttämättä tarvitse. Järkihintaan (=siedettävällä kuukausimaksulla) saa uutta lataushybridiä alle, kunhan sillä ei juuri aja. Sitten me pitkää siivua vetävät körötellään menemään vanhoilla tupaöljypannuilla kun se on ainoa taloudellisesti järkevä ja/tai mahdollinen ratkaisu. Tässä on mun mielestä pieni ristiriita suhteessa autoilun päästöjen leikkaamiseen. :roll:


Tuossa pitää muistaa se, että öljypannut joutuivat pannaan ihan muiden kuin CO2-päästöjen takia.

Tavallaan tapa, jolla dieseleitä kohdeltiin, kertoo CO2-päästöjen yllättävän vähäisestä merkityksestä. Jos ne oikeasti olisivat se tärkein juttu, olisi noita NOxeja päätetty sietää ilmastonmuutoksen nimissä. Ja sama juttu Saksan ydinvoiman suhteen: jos CO2 olisi täysin ylivertainen huoli muihin verrattuna niin siirtymää ydinvoimasta hiileen ei olisi tehty.

Muistatteko ne kuvat aivan hillittömän kokoisista parkkipaikoista, jonne Volkkari oli parkkeerannut jenkkilästä takaisinostettuja dieseleitä?
Ovatkohan ne autot edelleen siellä, hissukseen ruostumassa?
Suomeen kun olisi noita saatu, vanhojen juoppojen bensa-autojen tilalle...Olisi siinä CO2-päästöjen ohessa liikenneturvallisuuskin parantunut huimasti.

EU on tehnyt aina vain vaikeammaksi auton tuonnin Yhdysvalloista,ja mitä uudempi,sen hankalampaa..
Veikkaan että olisi tullut kalliimmaksi tuoda tänne kuin vastaavan auton hankinta täällä.
Hyvänä puolena olisi kylläkin ollut kunnon radio,(XM Sirius)ja muutama muukin varuste jota täällä euroopan pölhölässä ei saa ollenkaan..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 09.10.2021 19:10 

Viestit: 4093
Northstar kirjoitti:
EU on tehnyt aina vain vaikeammaksi auton tuonnin Yhdysvalloista,ja mitä uudempi,sen hankalampaa..
Veikkaan että olisi tullut kalliimmaksi tuoda tänne kuin vastaavan auton hankinta täällä.
Hyvänä puolena olisi kylläkin ollut kunnon radio,(XM Sirius)ja muutama muukin varuste jota täällä euroopan pölhölässä ei saa ollenkaan..


Eikös EU ole tuossa tuojien kiusaamisessa amatööri? Mun käsittääkseni pakujen vienti jenkkilään on jokseenkin mahdotonta, ainakin avolavojen. Toki siellä Tojotoja ja Volkkareita myydään, mutta ne ovat merkistä huolimatta sikäläistä tuotantoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 09.10.2021 20:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Kaapelimies kirjoitti:
Kärkkäisellä Lahessa oli diesel 1.229 (yksi piste kaksi kaksi yhdeksän). Eikä ollut edes erityisemmin jonoa, köyhyys on poistunut seudulta.

Onko köyhyys palaamassa seudulle nyt, kun Kärkkäinen pyytää tänään dieselistä 36 centtiä enemmän...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 09.10.2021 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Paikkakunta: Päijät-Häme
Northstar kirjoitti:
Hyvänä puolena olisi kylläkin ollut kunnon radio,(XM Sirius)ja muutama muukin varuste jota täällä euroopan pölhölässä ei saa ollenkaan..

Eipä sillä radiolla täällä mitään tekisikään kun satelliittien lähetykset rajoittuvat jenkkilään. Yhtä hyödyllinen kuin DAB-vastaanotin.. Suomihan oli aikaansa edellä ja lopetti DAB-lähetykset ennenkuin ne oli Norjassa ehtineet edes alkaa :lol: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 09.10.2021 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Xmveku kirjoitti:
Nyt on ollut C5 AC Hybrid ajossa n.5kk. Meidän ajotarpeet on ladattavalle hybridille erittäin otolliset, n.15-60km päivämatkoja pääasiassa. Toki muutamia pitempiäkin matkoja on osunut matkalle, missä bensakonetta on tarvittu myös.
Bensan kulutus on meillä ollut reilun 5200km:n matkalla 1,68L/100km. Lisäksi sähköä menee n. 3,60eur/100km. Eli bensalitroiksi muutettuna kulutus on n.3,7-3,8L/100km.
Tuo tuloshan on ihanteellinen johtuen kesästä ja sopivista ajopituuksista. Lukemat nousee kunhan talvi tulee ja bensan osuus kasvaa vääjäämättä.
Tuohon sähkön hintaan ottaisin sen verran kantaa, että minun laskelmissani viimeisen 4kk:n aikana on Kwh hinta ollut 18,1cnt, ei lähelläkään 10cnt:ä. Pelkän sähkön hinta sopimuksessa on 5,5Cnt, ja siihen päälle siirto+verot. Vaihtelua on ollut n 16-21Cnt/Kwh.
Sähköautojen kulutuksesta sanoisin,että aika harva auto menee tuolla 15Kw/100km, kun otetaan erilaisia ajotilanteita huomioon.
C5 Ac:n sähkönkulutus on käsitykseni mukaan n. 22-25Kw/100km.
Sähkönkulutusta arvioin vertaamalla viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa tämän vuoden "hybridiaikaan", eli tuloksissa saattaa olla pientä epätarkuutta, vaikkakin kiinteistöni kulutus on pysynyt aika vakaana jo useampia vuosia.
Tätä on mielenkiintoista seurata, onhan asia meille kaikille uusi ja juttuja liikkuu erilaisia.
Se,että hybridi on erittäin mukava käytössä, on minusta tärkempää, kuin se viekö se muutaman KW:n enemmän tai vähemmän. Niinkuin kaseva tuolla aiemmin mainitsi, olen samaa mieltä.
Halusin tuoda nämä luvut esiin, koska näihin laitteisiin liittyy paljon olettamuksia ja osa niistä on ylioptimistisia.
Itse olen positiivisesti yllättynyt auton ominaisuuksista kokonaisuutena, meidän käyttöön sopivana kulkimena.


ZOE menee jotain 16Kw/100km maantie/motari/kaupunki aikalailla kaikkia saman verran. Aika iso toi C5 AC kulutus siihen nähden kyllä.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 10.10.2021 10:34 

Viestit: 117
Paikkakunta: Lempäälä
ZOE menee jotain 16Kw/100km maantie/motari/kaupunki aikalailla kaikkia saman verran. Aika iso toi C5 AC kulutus siihen nähden kyllä.[/quote]
Niin, millä tavalla tuo on mitattu? Ja en tiedä, onko nuo autot nyt vertailukelpoisia keskenään kun on tuota koko-/painoeroakin aikalailla. Sähkön apuhan on suurin taajamaliikenteessä ja liikkeelle lähdöissä, isompi auto luonnollisesti kuluttaa enempi.
Jonkun videon näin missä hybridi volkkarin kulutus liikkui kans siellä vähän päälle 20Kw:n.
Aiemmalla kirjoituksellani tarkoitin vaan sitä, että yleensä luullaan sähkö-/hybridiauton kuluja sähkön osalta pienemmiksi kuin ne todellisuudessa ovat. Eli realismia peliin.
Kokonaisuutena (bensa+sähkö) en pidä C5 AC:n kulutusta suurena, ainakaan kesäaikana. Talvi näyttää sitten miten rumiksi lukemat muuttuu.
Edelleen on kulutusta tärkeämpää, että auto sopii tehtäväänsä hyvin. Jos sen kulutus on lisäksi pieni, niin sehän on mukava lisäarvo käyttäjälle.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: