jean-michel kirjoitti:
2013 espanjassa kartoitettiin 200% nopeuslisäyksiä. Valitettavasti rytäkässä kuoli ja loukkaantui useita ihmisiä.
Espanjassa ei tuolloin ollut junien kulun valvontaa, järjestelmää joka Suomessa valvoo ja tarvittaessa pysäyttää ylinopeudella ajavan junan.
https://www.youtube.com/watch?v=7-ZtCFqf7UIJunan kulljettaja muistaakseni selitti, että hän hahmotti olevansa eri kohdassa matkaa kuin todellisuudessa oli.
Jenkkikuuluttaja kertoi, että heillä junarungot tehdään vahvemmiksi.
Eiköhän se kannattaisi panostaa siihen, etteivät junat törmäile miten sattuu?
Jenkithän ovat tunnetusti pahasti tippuneet junien kehityksestä, vaikkakin kai aivan viime aikoina ovat jotenkin tilanteeseen havahtuneet?
Juupi tarjosi seuraavaksi videoksi tämän:
https://www.youtube.com/watch?v=EOdATLzRGHcJos Espanjassa puuttui kulunvalvonta niin mä en näe tuossa TGV:n nopeuskokeessa aitoja lainkaan. Ehkä ne ovat niin kaukana radasta, ettei niitä näe?
Aina puhutaan maglev-junista, mutta kyllä tuo TGV menee tuossa ihan selvästi melkein kuuttasataa ihan perinteisillä rautakiskoilla ja sähkönsyöttö on sekin täysin perinteistä mallia.
Kuskin hymy ei muuten hyydy koko videon aikana!