|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 08.01.2023 23:40 |
Viestit: 3656
|
Onko jollakulla kokemusta moisesta? Mietin lämmön talteenottoa sekä Webasto-tyylisen lämmittimen pakokaasuista että pienen aggregaatin pakokaasuista.
Webastoa pitäisi kaiketi säätää jollain tavalla, jos sen pakokaasujen virtaus muuttuu pidemmän ("tukkoisemman") pakoputkiston seurauksena huonommaksi? Aggregaattia ei kaiketi voi/tarvitse säätää mitenkään? Nelareissa pakoputken mitoitus ei kai ole samalla tavalla kriittinen juttu kuin kaksitahtisissa ja nelitahtisiahan aggregaatit yleensä ovat.
Tuo lämmön määrä ei muuten ole pieni.
Omat haasteensa sen hyödyntämisessä on, mm. siksi, että lämpötilan laskiessa myös vesihyöry tiivistyy vedeksi, joka on yleensä aivan liian hapan halvimpia pakoputkimateriaaleja ajatellen. Rosteri ei kai riitä, pitäisi olla haponkestävää? Ja kuinka kupari kestää pakokaasuja, tai valurauta? Siis jos pakokaasut laskee vanhan ajan malmiradiaattorin läpi, sitä ajattelin. Jossain ehdotettiin paksun rosterisen pakoputken työtämistä tavallisen, ruostuvasta materiaalista valmistetun mutta öljyllä täytetyn radiaattorin läpi. Öljyn tehtävänä siis vain siirtää lämpö rosteriputkesta radiaattorin pintaan.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 00:35 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Vähän, mutta kuitenkin jotakin, siis kokemusta tuommoisestakin...
Meillä kun on tallissa lisälämmittimenä semmoinen viritelmä, missä on testipenkiksi kasattuna diesel-Webasto, ja sen kaverina Xm:n syyläri. Aika kivasti irtoaa 5kW polttimesta lämpöä, ja jossain vaiheessa tuli sitten kokeiltua saako vielä vähän paremmin tiristettyä lämpöjä talteen, -juurikin tuosta pakokaasusta...
Sopivasti sattui tallista löytymään vanhan Range Roverin syyläri, siinä meno- ja tuloputket on eri kulmissa, ja toisessa päädyssä yläreunassa sopivasti vielä pari pientä letkuliitäntää. Syyläri nurinpäin, alakulmasta pakokaasu sisään, yläkulmasta tuli sitten huoneenlämpöisenä pakokaasut ulos, sisäänmennessä lämpöä kuitenkin sen verran että sen päädyn tinaukset lähti sulamaan. Raksapuhallin vielä tehostamaan ilman liikettä, ja kyllä tuolla ainakin jonkin tason psykologinen vaikutus oli, saattoi jopa talli lämmetä vähän nopeammin tuon virityksen kanssa...
Niin, se kondenssivesi, jota sitten tuli kippoon valutettua sieltä entisestä yläkulman lähdöstä. Niitä oli kaksi, tulppasin toisen, ja toisesta sitten letku ämpäriin. Jos en ihan väärin muista, niin siinä kun pari tuntia käytti Webastoa, niin sai alun toista litraa tislattua vettä pakokaasusta. Ettei ihan vähäinen määrä ollut se, suorastaan yllätti...
Eikä sitä juurikaan edes huomannut, että oli poltettu dieselillä lämpöä, kunnossa ollessaan Webastosta ei isommin käryä tule. Ja ennenkuin tullaan huomauttamaan häkäkaasuun tukehtumisen riskistä, tuohon tilaan tulee korvausilmaa ihan tarpeeksi, välillä tuntuu että liiankin kanssa. Kuitenkin 60-luvulla rakennettu talo, tallissa kaksi isoa pariovea, ja on useampia ilmanvaihtoreikiä suuntaan ja toiseen olemassa...
Tarkemmat mittaukset jäi tekemättä, osaksi senkin takia kun olosuhteiden toistettavuus ei kovin hyvä ole. Välillä pakokaasut lämmön talteenoton jälkeen ohjattiin kyllä oven läpi uloskin, mutta sen putkituksen ollessa lähes aina tiellä, sitä ei monesti tullut punottua takaisin. Se käryttömyys osaksi latisti mielihalua putken viritykselle. Tuosta jäi mielikuva, ettei olisi ollut käytännön merkitystä mihin sen jäähdytetyn pakokaasun lopulta suuntasi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 09:37 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
Eikös joissain autoissakin ollut joku pakoputkeen viritelty lämmön talteenotto juurikin jotta saataisiin talvella paitsi koppia pidettyä lämpöisenä, mutta myös nopeutettua sen itse moottorin lämpenemistä = moottorin kok.hyötysuhde olisi näin parempi. Jotenkin mieleen tälläisestä viritelmästä tulee BMW, mutta jostain kumman syystä myös C4 Picasso 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 09:57 |
Viestit: 7766 Paikkakunta: Eurajoki
|
HiTec kirjoitti: Eikös joissain autoissakin ollut joku pakoputkeen viritelty lämmön talteenotto juurikin jotta saataisiin talvella paitsi koppia pidettyä lämpöisenä, mutta myös nopeutettua sen itse moottorin lämpenemistä = moottorin kok.hyötysuhde olisi näin parempi. Jotenkin mieleen tälläisestä viritelmästä tulee BMW, mutta jostain kumman syystä myös C4 Picasso  Joissain HDi-koneissa on ainakin vesikiertoinen vaippa EGR:n putken ympärillä. Muistan lukeneeni, että EGR:n tulppaus haukkaisi aika paljon lämmitystehoa. Eilen satoi alijäähtynyttä vettä ja oli ihan hirveä ajokeli. Huomasin, että vaimon 163HDi pysyi paremmin sulana kuin oma 136HDi kun perkkäin ajeltiin.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 10:45 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
Teuski kirjoitti: Joissain HDi-koneissa on ainakin vesikiertoinen vaippa EGR:n putken ympärillä. Muistan lukeneeni, että EGR:n tulppaus haukkaisi aika paljon lämmitystehoa. Niin vai olisiko tässä pikemminkin haettu sen takaisinkierrätyksen jäähdyttämistä kuin sitä lämmön talteenottoa Meinaan näissä nykyisissä BlueHDi taidetaankin puhua jo ihan jopa kylmästä takaisinkierrätyksestä, joka otetaan vasta FAP:n jälkeen. Toki tuossa yritetään ratkaista myös EGR:n nokeentumisen ongelmaa, mutta pakokaasut ovat tuossa kohtaa jo huomattavasti vilposemmat kuin suoraan sieltä pakosarjasta sivuun otettuina
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 11:31 |
Viestit: 7766 Paikkakunta: Eurajoki
|
HiTec kirjoitti: Teuski kirjoitti: Joissain HDi-koneissa on ainakin vesikiertoinen vaippa EGR:n putken ympärillä. Muistan lukeneeni, että EGR:n tulppaus haukkaisi aika paljon lämmitystehoa. Niin vai olisiko tässä pikemminkin haettu sen takaisinkierrätyksen jäähdyttämistä kuin sitä lämmön talteenottoa Se se varmaan on se perimmäinen syy, mutta sivutuotteena tulee tuo lisälämpö. Tästä tuli mieleen, että on tässä viime aikoina käynyt mielessä lämpöpumppujen käyttö pakkasilla. Kun kerran hyötysuhde laskee kovilla pakkasilla, onko olemassa jotain tapoja ilman esilämmitykseen esim. lämmön talteenoton avulla jotta pumppu saadaan toimimaan tehokkaammin? Tai olisiko jopa sähkövastusten käyttö kannattavaa tietyn pakkasrajan yli mentäessä? En ole juuri perehtynyt aiheeseen kun ei pumppua vielä itsellä ole, mutta jossain vaiheessa pitäisi vesi-ilp laittaa öljyn tilalle. No, tällä hetkellä ajatus kyllä on jättää tuet ottamatta ja pitää öljy rinnalla pahan päivän varalle...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
aapo
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 12:50 |
Viestit: 221 Paikkakunta: Villeneuve
|
jasu kirjoitti: Vähän, mutta kuitenkin jotakin, siis kokemusta tuommoisestakin...
Meillä kun on tallissa lisälämmittimenä semmoinen viritelmä, missä on testipenkiksi kasattuna diesel-Webasto, ja sen kaverina Xm:n syyläri. Aika kivasti irtoaa 5kW polttimesta lämpöä, ja jossain vaiheessa tuli sitten kokeiltua saako vielä vähän paremmin tiristettyä lämpöjä talteen, -juurikin tuosta pakokaasusta...
Sopivasti sattui tallista löytymään vanhan Range Roverin syyläri, siinä meno- ja tuloputket on eri kulmissa, ja toisessa päädyssä yläreunassa sopivasti vielä pari pientä letkuliitäntää. Syyläri nurinpäin, alakulmasta pakokaasu sisään, yläkulmasta tuli sitten huoneenlämpöisenä pakokaasut ulos, sisäänmennessä lämpöä kuitenkin sen verran että sen päädyn tinaukset lähti sulamaan. Raksapuhallin vielä tehostamaan ilman liikettä, ja kyllä tuolla ainakin jonkin tason psykologinen vaikutus oli, saattoi jopa talli lämmetä vähän nopeammin tuon virityksen kanssa...
Niin, se kondenssivesi, jota sitten tuli kippoon valutettua sieltä entisestä yläkulman lähdöstä. Niitä oli kaksi, tulppasin toisen, ja toisesta sitten letku ämpäriin. Jos en ihan väärin muista, niin siinä kun pari tuntia käytti Webastoa, niin sai alun toista litraa tislattua vettä pakokaasusta. Ettei ihan vähäinen määrä ollut se, suorastaan yllätti...
Eikä sitä juurikaan edes huomannut, että oli poltettu dieselillä lämpöä, kunnossa ollessaan Webastosta ei isommin käryä tule. Ja ennenkuin tullaan huomauttamaan häkäkaasuun tukehtumisen riskistä, tuohon tilaan tulee korvausilmaa ihan tarpeeksi, välillä tuntuu että liiankin kanssa. Kuitenkin 60-luvulla rakennettu talo, tallissa kaksi isoa pariovea, ja on useampia ilmanvaihtoreikiä suuntaan ja toiseen olemassa...
Tarkemmat mittaukset jäi tekemättä, osaksi senkin takia kun olosuhteiden toistettavuus ei kovin hyvä ole. Välillä pakokaasut lämmön talteenoton jälkeen ohjattiin kyllä oven läpi uloskin, mutta sen putkituksen ollessa lähes aina tiellä, sitä ei monesti tullut punottua takaisin. Se käryttömyys osaksi latisti mielihalua putken viritykselle. Tuosta jäi mielikuva, ettei olisi ollut käytännön merkitystä mihin sen jäähdytetyn pakokaasun lopulta suuntasi... Jos ei pakokaasua ulos johdeta, jää sen lämpö joka tapauksessa sisälle, myös ilman lämmönvaihdinta.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 16:09 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
aapo kirjoitti: jasu kirjoitti: Vähän, mutta kuitenkin jotakin, siis kokemusta tuommoisestakin...
Meillä kun on tallissa lisälämmittimenä semmoinen viritelmä, missä on testipenkiksi kasattuna diesel-Webasto, ja sen kaverina Xm:n syyläri. Aika kivasti irtoaa 5kW polttimesta lämpöä, ja jossain vaiheessa tuli sitten kokeiltua saako vielä vähän paremmin tiristettyä lämpöjä talteen, -juurikin tuosta pakokaasusta...
Sopivasti sattui tallista löytymään vanhan Range Roverin syyläri, siinä meno- ja tuloputket on eri kulmissa, ja toisessa päädyssä yläreunassa sopivasti vielä pari pientä letkuliitäntää. Syyläri nurinpäin, alakulmasta pakokaasu sisään, yläkulmasta tuli sitten huoneenlämpöisenä pakokaasut ulos, sisäänmennessä lämpöä kuitenkin sen verran että sen päädyn tinaukset lähti sulamaan. Raksapuhallin vielä tehostamaan ilman liikettä, ja kyllä tuolla ainakin jonkin tason psykologinen vaikutus oli, saattoi jopa talli lämmetä vähän nopeammin tuon virityksen kanssa...
Niin, se kondenssivesi, jota sitten tuli kippoon valutettua sieltä entisestä yläkulman lähdöstä. Niitä oli kaksi, tulppasin toisen, ja toisesta sitten letku ämpäriin. Jos en ihan väärin muista, niin siinä kun pari tuntia käytti Webastoa, niin sai alun toista litraa tislattua vettä pakokaasusta. Ettei ihan vähäinen määrä ollut se, suorastaan yllätti...
Eikä sitä juurikaan edes huomannut, että oli poltettu dieselillä lämpöä, kunnossa ollessaan Webastosta ei isommin käryä tule. Ja ennenkuin tullaan huomauttamaan häkäkaasuun tukehtumisen riskistä, tuohon tilaan tulee korvausilmaa ihan tarpeeksi, välillä tuntuu että liiankin kanssa. Kuitenkin 60-luvulla rakennettu talo, tallissa kaksi isoa pariovea, ja on useampia ilmanvaihtoreikiä suuntaan ja toiseen olemassa...
Tarkemmat mittaukset jäi tekemättä, osaksi senkin takia kun olosuhteiden toistettavuus ei kovin hyvä ole. Välillä pakokaasut lämmön talteenoton jälkeen ohjattiin kyllä oven läpi uloskin, mutta sen putkituksen ollessa lähes aina tiellä, sitä ei monesti tullut punottua takaisin. Se käryttömyys osaksi latisti mielihalua putken viritykselle. Tuosta jäi mielikuva, ettei olisi ollut käytännön merkitystä mihin sen jäähdytetyn pakokaasun lopulta suuntasi... Jos ei pakokaasua ulos johdeta, jää sen lämpö joka tapauksessa sisälle, myös ilman lämmönvaihdinta. Kuten yllä kirjoitin, jossain vaiheessa tuli sitten kokeiltua, ja siitä sitten sitä tarinaa lisää... Eli, parisataa asteinen pakokaasu jäähtyi parikymmenasteiseksi, käytyään syylärissä, luovuttaen siis lämpönsä siinä sekä kosteuden vedeksi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 16:57 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Teuski kirjoitti: HiTec kirjoitti: Teuski kirjoitti: Joissain HDi-koneissa on ainakin vesikiertoinen vaippa EGR:n putken ympärillä. Muistan lukeneeni, että EGR:n tulppaus haukkaisi aika paljon lämmitystehoa. Niin vai olisiko tässä pikemminkin haettu sen takaisinkierrätyksen jäähdyttämistä kuin sitä lämmön talteenottoa Se se varmaan on se perimmäinen syy, mutta sivutuotteena tulee tuo lisälämpö. Noh, ainakin Bemarilla lisälämpöä tulee pakokaasusta tapauksessa. Jos se ei nimittäin siitä EGR-jäähdyttimestä siirry vesikiertoon, niin sitten se seuraava etappi eli muovinen imusarja lämmittää mukavasti moottoritien varressa... jotain savuhaittoja voi tosin olla. Onpahan ihan EW10J4:ssäkin EGR-jäähdytin. Vaikea niitä kaasuja on pakosarjasta saada imupuolelle ilman jäähdytystä. Jossain Toyotan malleissa oli ainakin ihan puhtaasti lämmitystarkoituksessa erillinen lämmönvaihdin pakosarjassa/pakoputkessa.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 17:07 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ainiin, monelta lie unohtunut ilmajäähyvermeet, eli yleisemmin Kupla-Wolkkari, ja palstan henkeen sopivammat eli GeeSut ja 2CV -pohjaiset laitokset. Noista ei omaa kokemusta ole kuin se mitä jokkis-Kuplalla jääradalla kaahailtiin, sekä alun toistakymmentä talvea Dyanella. Pakko se on myöntää että toisinaan oli kyllä kylmää kyytiä Dyanessakin, kun -42 pakkasessa ei enää Eberi käynnistynyt eikä tuolloin ollut kuin toinen lämmönvaihdin kytkettynä sekä ymmärrys ilmajäähyn kanssa toimintaa vielä haettiin. Ei sitä lämpöä paljoa irtoa, jos kone ei lämpene, eikä sen lämpöisen ilman sisääntuloon ole mitenkään panostanut. Tuo opetti sen, ettei pelkän Eberin varaan kannattanut lämmitystä jättää, monenlaista omaankin tuli sittemmin viriteltyä, mutta tälläkin palstalla vaikuttaa kavereita joilla on vietynä pikkasen pitemmälle se lämmön talteenotto lämmönvaihtimista. Parhaimmillaan sitä lämmintä tulee tehostetuista lämmönvaihtimista siten että pahviset lämpöputket syttyy...
2CV -pohjaisissa, siis Nelkut ja Kutoset, omaavat sylinterien ohi puhalletun jäähdytysilman talteenoton lisäksi kummassakin pakoputkessa lämmönvaihtimen. Niistä irtoaa vakionakin siten lämpöä että kyllä siellä sisällä aina ulkoilmaa lämpimämpää on, helposti sen verran kuumaa ettei tuulilasille tulevassa ilmavirrassa sormiaan montaa sekuntia pidä. Tehostamaan jos lähtee, niin helposti saa lisätehoa kun avaa lämmönvaihtimen kuoret, laittaa lisää tehollista pinta-alaa pakoputkeen vaikka sullomalla vaihtimen täyteen kupariputkea, ja kuoren palauttamisen jälkeen vielä laittaa pintaan lämpöeristettä. Jotain semmoista mikä ei helposti syty, eristetty pakoputki kun osaa hehkua punaisena enemmän konetta kuormittaessa... Ja tottakai keulaa tukkoon sekä moottorin alle suojaa, omista on tullut jätettyä öljynjäähdytin pois kun ei oikein tahdo kesäkelissäkään öljyt tarpeeksi lämmetä. Wanhuksiin oli monenlaista lisälämmönlähdettä tarvikeosastollakin, taisi "Pätsi" -nimellä myyty olla kotimainen huomattavan tehokas lämmönvaihdin, joka kytkettiin alkuperäiseen pakoputkeen. Mielikuva on että ainakin parilla palstalaisella moinen löytyy hallusta...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 09.01.2023 23:26 |
Viestit: 2589 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
jasu kirjoitti: Niin, se kondenssivesi, jota sitten tuli kippoon valutettua sieltä entisestä yläkulman lähdöstä. Niitä oli kaksi, tulppasin toisen, ja toisesta sitten letku ämpäriin. Jos en ihan väärin muista, niin siinä kun pari tuntia käytti Webastoa, niin sai alun toista litraa tislattua vettä pakokaasusta. Ettei ihan vähäinen määrä ollut se, suorastaan yllätti... Kummaltakos puolelta syyläriä se kondenssi tuli? Pakokaasun puolelta siinä saattaa olla rikkihappoa, ainakin näin öljylämmittäjänä sillä on perusteltu että savukaasuja ei saisi päästää alle sataan asteeseen ja siksi putkitetun piipun yläösassa on haponkestävä putki. Vaikka löpössä ei nykyään rikkiä ole, joku vety-yhdiste sen hapon tekee palotuotteena. Toki se akkuun käy silti, silitysrautaan ei ehkä?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 10.01.2023 12:20 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kaapelimies kirjoitti: jasu kirjoitti: Niin, se kondenssivesi, jota sitten tuli kippoon valutettua sieltä entisestä yläkulman lähdöstä. Niitä oli kaksi, tulppasin toisen, ja toisesta sitten letku ämpäriin. Jos en ihan väärin muista, niin siinä kun pari tuntia käytti Webastoa, niin sai alun toista litraa tislattua vettä pakokaasusta. Ettei ihan vähäinen määrä ollut se, suorastaan yllätti... Kummaltakos puolelta syyläriä se kondenssi tuli? Pakokaasun puolelta siinä saattaa olla rikkihappoa, ainakin näin öljylämmittäjänä sillä on perusteltu että savukaasuja ei saisi päästää alle sataan asteeseen ja siksi putkitetun piipun yläösassa on haponkestävä putki. Vaikka löpössä ei nykyään rikkiä ole, joku vety-yhdiste sen hapon tekee palotuotteena. Toki se akkuun käy silti, silitysrautaan ei ehkä? Sisäpuolelta, letkulähdöstä letkua pitkin kippoon. Siis pakokaasusta tiivistynyttä vettä, nestettä, rikkihappoa tms mitä nyt sattui pakokaasusta tiivistymään. Saattoi olla osassa poltettua dieseliä rikkiäkin mukana, todennäköisesti yhdessä Liperistä saapuneessa tankissa oli rakkaan itänaapurin polttoainetta, sitä poltellessa savutti selkeästi ja kärysi nenäänkin, kotimaisella nämä ominaisuudet puuttuivat... Siis savu ja käry... Tuossapa jollekin tutkittavaa, jolla mahdollisuus semmoiseen on, että mitä kaikkea jännää sieltä pakokaasusta tiivistyneestä nesteestä löytyykään..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 10.01.2023 13:04 |
Viestit: 1146
|
Mulla Sätkässä lämmön tuotto sylinterin siivistä toimii vallan hyvin kesäkelillä. Tosin omassani on vain jalkatilassa suulakkeet. Junakeula Volkkarissa pakokaasu kiersi lämmönvaihtimen sisällä. Ne olivat kulutustavaraa ja syöpyivät aika nopeasti puhki. Sen huomasi siitä, kun alkoi suulakkeesta tulla pakokaasua sisälle. Volkkaria piti ajaa yhdellä kädellä, kun toinen käsi käytti skrapaa.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 10.01.2023 17:49 |
Viestit: 3656
|
Pakokaasujen laskeminen sisätiloihin on kaiketi rajatapaus.
Polttoöljykäyttöiset infrapunalämmittimet tuuppaavat pääsääntöisesti pakokaasunsa huonetilaan. Nuo ovat kuitenkin kohtalaisen isojen tilojen lämmittämiseen tarkoitettuja laitteita, ja sen verran hinnakkaita, että palamistapahtumaa säädetään varmaankin aika tarkasti. Häkävahtikin noissa taitaa olla?
Perinteiset öljykaminat taas toimivat ilman sähköä ja automaatiota, niiden energialuokka on huono (D, jos muistan oikein) ja palamisen säätö niin epätarkkaa, että öljykaminat pitää aika liittää kunnon hormiin.
Kummallinen tapaus oli tuo, jossa ilmeisesti nuoret asentelivat autotallissa autoradioita moottori käyden ja häkä tappoi lopulta niin pojat autotalliin kuin talon omistajat yläkertaan. Häkä on mauton, hajuton ja myrkyllinen ja siksi niin vaarallinen.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 24.01.2024 00:57 |
Viestit: 5001
|
Kappas, muutama päivä ennen tuota edellistä viestiä UK-hallinto kielsi yhden Vevorin diesel-lämmittimen tuomisen maahan, tukehtumisvaara palokaasuihin, ei sen takia että vuotaisi tms. vaan sen takia että ei siinä ole mukana ohjetta että pakoputki pitää viedä ulos sisätiloista: https://www.gov.uk/product-safety-alert ... -2212-0008Törmäsin tuollaiseen videoon, jossa joku virittelee erilaisia lämmönvaihtimia ja haaveilee myös kaikenlaisia muita, kuten höyrykone tuottamaan sähköä ja lämpöä, mutta tee-se-itse hiekkavaraajan vaihtaa vaan pitkään putkeen, jota jäähdytetään tietokonepuhaltimella, "They banned my super cheap heating!": https://www.youtube.com/watch?v=gNKTZosL6d8Kyllä tuossakin tietysti riskinsä on, putket ruostuvat aikoinaan puhki ja palokaasuista tiivistyvä vesi on myös rautaa ruostuttavaa/syövyttävää... Vertailee myös "ei kiellettyjä" bokseja, jotka ovat ihan yhtä huonoilla asennusohjeilla, mutta myydään britanniassa kuitenkin. Joidenkin noiden poltoaineletkut on muuten ihan kelvotonta kumia, eli liukenevat dieseliin ja muuttuvat purukumiksi parissa vuodessa, eli sitäkin on syytä seurata pakoputkivuotojejen/häkävaroittimen lisäksi.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Lämmön talteenotto pakokaasuista Lähetetty: 24.01.2024 13:44 |
Viestit: 5699 Paikkakunta: Lahti
|
Pakokaasut on vielä salakavalia, sitä kun käytät konetta että saat paineet eikä siitä juuri mitään käryä tule mutta kun käyt välillä ulkona sisään ei viitsi takaisin tulla.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|