|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 30.01.2023 00:13 |
|
|
Tulipa tuossa hankittua 5G-reititin, vaikka mun tarpeisiini on vanha 4G-reititinkin riittänyt oikein hyvin.
Osittain mun tyytyväisyyteni johtuu varmaankin siitä, että lähimpään GSM-tukiasemaan on noin 80 metriä.
Olen kuullut, että monet ovat saaneet uusilla 5G-reitittimillä selvästi parempia 4G-nopeuksia, kuin vanhoilla 4G-laitteilla.
Onko kenelläkään kokemusta asiasta?
Mun nyt halutessani helppo siirtyä 5G-aikaan: soitto Elisaan riittää ja nopeus nousee seuraavana yönä. - Päivittävät noita nopeuksia yöaikaan, kuulemma.
|
|
|
|
 |
|
TeeKoo
|
Viestin otsikko: Re: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 30.01.2023 10:26 |
|
|
Ei reitittimistä mutta puhelimessa 5G antoi paljon enemmän vauhtia kuin 4G. Elisan myyntipisteessä kun vaan puolta luvatusta valitin, niin kaveri kokeili omalla luurilla ja sai melkein sen mitä luvattu on. Minä vain puolet. Tyyppi sanoi, että hänellä on 4G-luuri 5G -verkossa. Mutta riittää tuo keskimäärin 100-150 megan vauhti minulle.
C5 Break HDi204 A vm 2011
|
|
|
|
 |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 30.01.2023 19:12 |
|
|
Jos vanha 4G-modeemi on iänkaikkisen vahna tai operaattorin lahjus, se ei osanne käyttää kuin yhtä kantoaaltoa. 5G-modeemissa sen sijaan on parasta laatua oleva 4G-modeemikin, joka osaa käsitellä neljää yhtäaikaista kantoaaltoa. Jos siinä lähitolpassa vaan on eri taajuusalueiden tekniikoita niin nettinopeus saattaa parantua ihan huimasti, olen nähnyt lisäyksen 4MB/s -> 180MB/s. Toki tällöin modeemikin asennettiin ulos, joten jäi yhden ikkunan vaimennus pois välistä. 5G:llä sitten vielä lisää, jos tolppa näkyy, muuten on vähän tuurissaan mutta niitäkin on laitettu siten että tolppaa ei näkynyt ja etäisyyttä kolmisen kilometriä niin 150MB/s tuli vielä. Sisä 4G:llä tuossakin kohteessa oli parhaimmillaan 20 megaa, iltaisin 2-4, vaikka kentänvoimakkuudet modeemilla oli hyviä. Ruuhkat on vaan kovia maaseudulla kun tarjolla on vain yksi tolppa. 5G ei tuo mitään lisää normaalikäyttäjälle (pl. ruuhkaisimmat tukiasematolpat), säästä vaan ne kuukausimaksun korotukset siihen sähköautoon.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 30.01.2023 19:13 |
|
TeeKoo kirjoitti: Tyyppi sanoi, että hänellä on 4G-luuri 5G -verkossa. Se valehteli.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 30.01.2023 22:08 |
|
Kaapelimies kirjoitti: TeeKoo kirjoitti: Tyyppi sanoi, että hänellä on 4G-luuri 5G -verkossa. Se valehteli. Tai ainakin erehtyi. 4G-luuri ei vain kerta kaikkiaan osaa hyödyntää 5G-verkkoa. Toisin päin onnistuu oikein hyvin, 5G-luuri käyttää sujuvasti 4G-verkkoa.
|
|
|
|
 |
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 30.01.2023 22:17 |
|
|
Vaihdoin 4G kännykän juuri 5G kännykkään. Ei se nopeus uudella puhelimella sen kummemmaksi muuttunut 4G simmillä.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 31.01.2023 01:24 |
|
Aakku kirjoitti: Vaihdoin 4G kännykän juuri 5G kännykkään. Ei se nopeus uudella puhelimella sen kummemmaksi muuttunut 4G simmillä. Puhelin on kuitenkin hieman eri asia kuin reititin. Reitittimen olisi hyvä olla juuri niin nopea kuin suinkin mahdollista, kännyköiden nopeudet on usein rajoitettu jollekin kohtuulliselle tasolle. Kännykkää voi käyttää tukiasemana (hot spot) mutta ei sitä tuohon käyttöön ole optimoitu (lämmönhallinta jne.).
|
|
|
|
 |
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 31.01.2023 09:15 |
|
pvalila kirjoitti: Puhelin on kuitenkin hieman eri asia kuin reititin. Reitittimen olisi hyvä olla juuri niin nopea kuin suinkin mahdollista, kännyköiden nopeudet on usein rajoitettu jollekin kohtuulliselle tasolle. Kännykkää voi käyttää tukiasemana (hot spot) mutta ei sitä tuohon käyttöön ole optimoitu (lämmönhallinta jne.). Näin varmaan. Mun vanha Huawei 4G langaton reititin on melko onneton. Kännykkä peittoaa sen mennen tullen. Tämä nykyinen kännykkä tukiaseman tuntumassa näyttäisi jotain 150 Megaa, mikä on ihan eri lukema, kuin maalla kotioloissa. Saattaisi näyttää enemmänkin, mutta siinä apissa (Speedtest) asteikko loppu. Käytössä on teoreettinen 200 Megan 4G simmi.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: 5G-reititin 4G-simmin kanssa Lähetetty: 30.04.2023 23:21 |
|
|
Kolme kuukautta hujahti ohi, ennen kuin tuli sopiva tilaisuus ottaa 5G-reititin käyttöön.
Ja nopeudet tosiaan nousivat, vaikka mulla edelleen on 4G-simmi käytössä.
Download nousi suunnilleen 30 ==> 70 Mbit/s ja upload vähän ajankohdasta riippuen muuttui arvosta 35 Mbit/s arvoon 23 - 50.
Jahka ehdin, niin tutkailen vähän tuota heikkoa uploadia.
Eli aina ei tarvitse hankkia kallista 5G-liittymää, pelkkä reitittimen päivittäminen saattaa antaa merkittävästi lisää vauhtia.
|
|
|
|
 |
|
|