|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Teslojen hintaero Lähetetty: 07.05.2023 14:10 |
Viestit: 4013
|
|
Näyttäisi Teslan karvalakkien hintaero olevan nyt tasan viisi tonnia: kolmonen maksaa 43 tonnia ja pulleampi Model Y jokseenkin tasan 48 tonnia.
Hintaero on siis äkkiä katsoen tuo viisi tonnia, mutta koukkua tarvitselle ero onkin vain 3500 euroa (koska kalliimmassa mallissa se sisältyy hintaan ja kolmoseen siitä saa kärsiä 1500 euroa lisähintaa).
Maailmantalous on hyytymässä pahan kerran: jos autonvalmistajat haluavat sähköautojaan myydä niin jokin tolkullinen hinta heidän autoillaan pitää olla suhteessa Teslan hintoihin.
Mulla on sellainen kuva, että esimerkiksi Model Y:n jousitusmukavuus on enintään kohtalainen: kehittäjien huomio on ollut enemmän siellä sporttipuolella.
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 07.05.2023 19:21 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
On se 43t€ aika paljon autosta jonka laatu on tasoa Dacia 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 07.05.2023 22:43 |
Viestit: 4013
|
Xari kirjoitti: On se 43t€ aika paljon autosta jonka laatu on tasoa Dacia  Onko edelleen? Kurja maalipinta ja surullisen huono ovien istutus olivat kyllä tapetilla aikaisemmin, mutta nyt on näkynyt aivan päinvastaistakin tietoa (väittävät, että Teslan uudet Gigafactoryt ovat huippuluokkaa). Teslalta on tullut uusia malleja viime aikoina tosi vähän, ehkä ovatkin panostaneet tuotannon kehittämiseen?
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 08.05.2023 20:30 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Xari kirjoitti: On se 43t€ aika paljon autosta jonka laatu on tasoa Dacia  Onko edelleen? Kurja maalipinta ja surullisen huono ovien istutus olivat kyllä tapetilla aikaisemmin, mutta nyt on näkynyt aivan päinvastaistakin tietoa (väittävät, että Teslan uudet Gigafactoryt ovat huippuluokkaa). Teslalta on tullut uusia malleja viime aikoina tosi vähän, ehkä ovatkin panostaneet tuotannon kehittämiseen? Ei kyllä mitään todellista tietoa mistään, jonkun giga-tehtaan pistäminen tyhjästä pystyyn saattaa olla tosin vähän haastavaa ainakin tuon päällikön johtamistyylillä, tai ilman sitäkin.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 08.05.2023 20:50 |
Viestit: 2650 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
pvalila kirjoitti: Xari kirjoitti: On se 43t€ aika paljon autosta jonka laatu on tasoa Dacia  Onko edelleen? Kurja maalipinta ja surullisen huono ovien istutus olivat kyllä tapetilla aikaisemmin Ehkä noihin on saatu tehtyä firmispäivitys 
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 09.05.2023 00:58 |
Viestit: 4013
|
|
Täytyypä kurkkia noiden Teslojen ovia, josko ne raot ovat edelleen hurjan kokoisia.
Helppoa tuo kurkkiminen on sikäli, että noita näkyy nykyisin liikenteessä poskettoman paljon.
Valkoisia varsinkin, se kun on se halpa perusväri.
|
|
|
|
 |
|
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 09.05.2023 07:52 |
Viestit: 1527 Paikkakunta: The City of Häijää
|
pvalila kirjoitti: Mulla on sellainen kuva, että esimerkiksi Model Y:n jousitusmukavuus on enintään kohtalainen: kehittäjien huomio on ollut enemmän siellä sporttipuolella. Käsityksesi on osittain oikea. Se ei ole kohtalainen, vaan surkea. Voisi ajoittain luulla, ettei jousitusta ole ollenkaan. Meillä oli viime vuonna moinen laite vuokralla viikon verran kun oltiin Norjan reissulla. Voimalinja ja tilat olivat hyvät, kaikki muu sitten todella heikoissa kantimissa tai muuten ärsyttävää. Kova alusta pilaa elämyksen, ei vain kuljettajalta vaan myös matkustajilta. Hiljaisuuden ja väljyyden tuoma matkustusmukavuus kompensoidaan ravistelemalla sisäelimiä uuteen järjestykseen ja tekemällä virkistäviä haamu-hätäjarrutuksia (hälytyssummerin säestämänä) aika ajoin. Silloin kun Model Y esiteltiin, joku toimittaja ajoi auton nurmikolle vinottain lievään notkelmaan. Auto jäi ristiriipuntaan todella helpossa paikassa. En tiedä minkä verran apua on noihin myytävistä comfort-alustasarjoista jos alustageometrian määrittelemä suurin mahdollinen pyörän joustomatka mitataan muutamissa senteissä. On ihmeellistä miten voi olla niin vaikeaa tehdä kunnon jousitus autoon jonka painopiste on todella matala (ei tarvita jäykkiä kallistuksen vakaajia) ja kantavuuskin on vain 15% omamassasta eli jousituksen kuormitus vaihtelee vain vähän.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 13.05.2023 21:31 |
Viestit: 4013
|
Hessu kirjoitti: pvalila kirjoitti: Mulla on sellainen kuva, että esimerkiksi Model Y:n jousitusmukavuus on enintään kohtalainen: kehittäjien huomio on ollut enemmän siellä sporttipuolella. Käsityksesi on osittain oikea. Se ei ole kohtalainen, vaan surkea. Voisi ajoittain luulla, ettei jousitusta ole ollenkaan. Meillä oli viime vuonna moinen laite vuokralla viikon verran kun oltiin Norjan reissulla. Voimalinja ja tilat olivat hyvät, kaikki muu sitten todella heikoissa kantimissa tai muuten ärsyttävää. Kova alusta pilaa elämyksen, ei vain kuljettajalta vaan myös matkustajilta. Hiljaisuuden ja väljyyden tuoma matkustusmukavuus kompensoidaan ravistelemalla sisäelimiä uuteen järjestykseen ja tekemällä virkistäviä haamu-hätäjarrutuksia (hälytyssummerin säestämänä) aika ajoin. Silloin kun Model Y esiteltiin, joku toimittaja ajoi auton nurmikolle vinottain lievään notkelmaan. Auto jäi ristiriipuntaan todella helpossa paikassa. En tiedä minkä verran apua on noihin myytävistä comfort-alustasarjoista jos alustageometrian määrittelemä suurin mahdollinen pyörän joustomatka mitataan muutamissa senteissä. On ihmeellistä miten voi olla niin vaikeaa tehdä kunnon jousitus autoon jonka painopiste on todella matala (ei tarvita jäykkiä kallistuksen vakaajia) ja kantavuuskin on vain 15% omamassasta eli jousituksen kuormitus vaihtelee vain vähän. Hämmästyttävää. Nimittäin Tesla on tuonut Model Y:hyn markkinoille Comfort Suspensionin. Kaikkein yllättävintä on, että uuden mallin jousitus myydään muutaman satasen hinnalla myös vanhan mallin omistajille (asentamaan Tesla ei noita myymiään osia suostu, asennus maksaa toisaalla jokusen satasen). Mitään älyjousitusta tuohon hintaan ei tietenkään saa eivätkä joustovaratkaan absoluuttisesti ottaen taida pidentyä. Mutta jos se himojäykkä orkkisjousitus käytti käytettävissä olevasta joustovarasta vain pienen osan, niin muutoksen jälkeen joustot saattavat olla ihan oikeasti pidempiä. Juutuupissa on videoita siitä, kuinka paljon parempi comfort on kuin se normijousitus. Ero on ilmeisesti suuri, mutta ei Model Y sentään täysin eri autoksi noin halvalla muutu. https://www.youtube.com/watch?v=LpwctWk9KxE
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 07.06.2023 16:56 |
Viestit: 4013
|
|
Näin ekan kerran luonnossa hopeanharmaan värisen Model Y:n.
Oli yllättävän nätti peli, arvokkaamman oloinen kuin nuo muut värit.
Lisähinta tuosta väristä on 1600 egeä, eli saman verran kuin sinisestä. Punainen maksaa tasarahan 2000 euroa, mustan värin lisähinta on 1200.
Punainen sopii sporttiseen type kolmoseen, mutta tuohon pulleaan katumaastoriin mieluummin hopea.
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 20.06.2023 01:42 |
Viestit: 4013
|
|
Kävin koeajamassa Model Y RWD:n.
Mun olettamukseni oli, että Y on vähintääntäänkin riittävän hyvä auto muutoin, mutta sen matkustusmukavuus saattaa olla huonohko ceevitoseen tottuneen mielestä.
Sattumalta ajoin isäukon vanhaa TSI-golfia edellisenä päivänä, ja siihen tuo Y vertautui paljon läheisemmin kuin ceevitoseen.
Jahka ehdin, niin käyn koeajamassa ceenelosen sähköversion. Siinäkään ei iskunvaimennus säädy sähköisesti, mutta aika pehmeä sen jousituksen pitäisi kai olla (nykymittapuulla mitattuna). Sähkösäätöiset iskarit tapaavat vanhemmiten korvautua ihan tavallisilla pumpuilla: mahtaako esimerkiksi Pösön 607:ään edes saada niitä sähkösäätöisiä enää? Hyde pysyy Hydenä, vanhanakin.
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 20.06.2023 09:03 |
Viestit: 1944 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Kävin koeajamassa Model Y RWD:n. Mun olettamukseni oli, että Y on vähintääntäänkin riittävän hyvä auto muutoin, mutta sen matkustusmukavuus saattaa olla huonohko ceevitoseen tottuneen mielestä. Eikös tuota Y:tä ole nimenomaan moitittu hiukan turhankin jäpäkästä jousituksesta ja siihen tehtiinkin jo joku softapäivitys, jolla homma parani, mutta kuulemma yhä on amalgaamit hiukka turhan kovilla, mikään mukava cruiseri tuo ei olisi vieläkään 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Teslojen hintaero Lähetetty: 22.06.2023 23:03 |
Viestit: 4013
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Kävin koeajamassa Model Y RWD:n. Mun olettamukseni oli, että Y on vähintääntäänkin riittävän hyvä auto muutoin, mutta sen matkustusmukavuus saattaa olla huonohko ceevitoseen tottuneen mielestä. Eikös tuota Y:tä ole nimenomaan moitittu hiukan turhankin jäpäkästä jousituksesta ja siihen tehtiinkin jo joku softapäivitys, jolla homma parani, mutta kuulemma yhä on amalgaamit hiukka turhan kovilla, mikään mukava cruiseri tuo ei olisi vieläkään  Ei ollut mikään softapäivitys, vaan ihan laitettiin jousitusta vaihtoon. Hiukan yllättäen Tesla jopa myy noita muutettuja osia erikseen ja vieläpä varsin halvalla (muutalla sadalla taalalla). Kolmannen osapuolen jousituspaketteja on niitäkin ollut jo aiemminkin tarjolla, mutta ne ovat kalliimpia kuin nuo Teslan omat hilut. Käsittääkseni Model Y:n jousitus ei ole mitenkään sähkösäätöinen eli softalla siihen ei voi vaikuttaa. Ei tuo kauhean paha ollut mutta ceevitosen jälkeen aika harva auto tuntuu mukavalta.
|
|
|
|
 |
|
|