|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
citrophoros
|
Viestin otsikko: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 01.07.2023 11:49 |
Viestit: 407 Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
|
|
Uusi riesa tulee kaikille tutuksi 2020-luvun aikana uusilla autoilla ajaville Euroopan Unionin jäsenmaissa (ja varmasti EFTA-maissakin).
Jos ajat 1 km/h- ylinopeutta (tai oikeammin autosi nopeus ylittää auton älyboksiin ohjelmoidun nopeustiedon, joka on Suomessa useimmiten virheellinen), alkaa kuulua ämyreistä samanlaista piipitystä kuin miltä turvavöiden muistutuspiippaus kuullostaa.
Aamulehdessä roudittiin jotain eteläkorealaista autouutuutta kesäkuussa 2023 ja siinäpä kirjoitettiin tästä uusriesasta. Piipityksen saa kytkettyä ajon aikana pois, korealaisessa kuuden painalluksen takana, mutta Merdecest-Benjissä riittänee yksi painallus.
PSA tekee tästä taatusti elämää vaikeamman toimenpiteen eli ollaan varmaan korealaisissa painallusmäärissä piipityksen poiskuittauksessa.
Piipitysriesa aktivoituu AINA kun käynnistät autosi uudestaan.
---
Kysyin Citroënin huoltopäälliköltä, olisiko mahdollista kytkeä C4 PureTechiin ajotapavalitsin pysyvästi urheiluasentoon (oletus: Normaali). Vastaus: Ei onnistu, EU-lainsäädäntöä (ja polttoainekulutuksen maltistamista).
Omassa autossa käy aina taisto muutellessa parametrejä ajaessani. Katse aina kääntyy pois tuulilasin näkymistä: Nopeus / ajotapavalitsin / automaattivaihde: 30 km/h / Urheilu 50 km/h / Urheilu 80 km/h / Urheilu (D6) 100 km/h / Normaali (D8) 120 km/h / Normaali (D8)
Etäisyystutka talvella / kesällä: 30 km/h: kaukana / normaali 50 km/h: kaukana / normaali 80 km/h: kaukana / normaali 100 km/h: kaukana / normaali 120 km/h: (laiton nopeus) / lähellä
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 01.07.2023 12:13 |
Viestit: 4013
|
|
No, elektroniikka on tulevaisuudessa varmasti vähintään yhtä suosittu harraste kuin nykyisin.
Hälyttimen saa varmasti helposti hakkeroitua kokonaan pois päältä, mutta järkevintä olisi, jos piipittimen äänen saisi vaihdettua viehättävämpään ja hälytyskynnyksen nostettua järkevämmälle tasolle.
Eiköhän pian tule myyntiin CAN-väylään sopiva pieni dongeli, joka näihin vaivoihin auttaa.
Kiinalaiset autot taitavat muuten kautta linjan piipittävän muita enemmän.
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 01.07.2023 15:11 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Hälyttimen saa varmasti helposti hakkeroitua kokonaan pois päältä, mutta järkevintä olisi, jos piipittimen äänen saisi vaihdettua viehättävämpään ja hälytyskynnyksen nostettua järkevämmälle tasolle.
Eiköhän pian tule myyntiin CAN-väylään sopiva pieni dongeli, joka näihin vaivoihin auttaa.
Kiinalaiset autot taitavat muuten kautta linjan piipittävän muita enemmän. Takapenkin alta kuuluvaan anopin ääneen "pitääkö sitä taas kaahata" Kiinalaisissa saattaa olla muutakin valvonta-automatiikkaa, jos jossain Subarussa penkit säätyy kasvojentunnistuksella niin miettikääs mitä mikä on kiinalainen vaihtoehto toiminnoille...
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 01.07.2023 19:04 |
Viestit: 1222 Paikkakunta: Turku
|
|
Tämmönen ei kyllä houkuttele uusissa autoissa ollenkaan. Musta on ihan ok, jos autossa on varoittimia ja kaistavahteja ja start&stoppeja yms. jos ne voi kytkeä haluamaansa asentoon pysyvästi, ja laittaa sitten tarvittaessa päälle ja pois. Mekaaniset napit on näihin toimintoihin ihan ok. Mutta jos ne on softassa ja valikoiden takana, niiden ohittamiseen tarvitaan huomattavasti enemmän paukkuja. Oman auton käytöstä pitää pystyä säätämään haluamakseen.
|
|
|
|
 |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 01.07.2023 19:55 |
Viestit: 2650 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
|
Kyllä sieltä Lexiasta saa jo nyt ylinopeuspiipittimen päälle ainakin kaikissa C5:ssä. Se on "Peninsula speed warning" tai jotain semmoista, arabimaissa lainsäädännön mukaan piipityksen pitää alkaa 120km/h nopeudessa. Selvisi joku aika sen jälkeen kun kävin Dubaissa ja kaikissa takseissa piipitti matkan aikana. Siellä suurin nopeusrajoitus taisi olla 100km/h moottoritielläkin..
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 01.07.2023 22:38 |
Viestit: 4013
|
Kaapelimies kirjoitti: Kyllä sieltä Lexiasta saa jo nyt ylinopeuspiipittimen päälle ainakin kaikissa C5:ssä. Se on "Peninsula speed warning" tai jotain semmoista, arabimaissa lainsäädännön mukaan piipityksen pitää alkaa 120km/h nopeudessa. Selvisi joku aika sen jälkeen kun kävin Dubaissa ja kaikissa takseissa piipitti matkan aikana. Siellä suurin nopeusrajoitus taisi olla 100km/h moottoritielläkin.. Perinteinen tapa hoitaa nopeushälytin on sellainen perässä ajava auto, joka soittaa sireeniä ja vilkuttaa sinistä ja punaista valoa. Ei saa pois Lexialla.
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 03.07.2023 15:56 |
Viestit: 1242
|
|
Euroopan Liikennetutkimuksen raportin (avoin) 2020 mukaan kuljettaja oppii varsin nopeasti välttämään piipitystä seuraamalla useammin nopeusmittaria. Ero ylinopeusvaroitinta käyttävän kuljettajan ajonopeuden havainnointiin ja ylinopeuden vättämiseen 60:n nopeusalueella on suurin. Lisätietoja ohjattiin pyytämään VTT:n liikennelabran Esko Lehtoselta.
Nouseeko auton vakuutusluokka, jos piipityksen on poistanut?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 03.07.2023 18:04 |
Viestit: 4013
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Euroopan Liikennetutkimuksen raportin (avoin) 2020 mukaan kuljettaja oppii varsin nopeasti välttämään piipitystä seuraamalla useammin nopeusmittaria. Ero ylinopeusvaroitinta käyttävän kuljettajan ajonopeuden havainnointiin ja ylinopeuden vättämiseen 60:n nopeusalueella on suurin. Lisätietoja ohjattiin pyytämään VTT:n liikennelabran Esko Lehtoselta.
Nouseeko auton vakuutusluokka, jos piipityksen on poistanut? Oppiminen on varmaankin sitä nopeampaa, mitä suurempaa kipua valittu äänimerkki tuottaa.
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 03.07.2023 21:15 |
Viestit: 1242
|
Valila..  ...perkele....!
| Liitteet: |

kipuilijat.jpeg [ 84.53 KiB | Katsottu 3680 kertaa ]
|
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 03.07.2023 21:20 |
Viestit: 1186
|
|
Ei mua haittaa, vaikka ylinopeudesta piipittäisi. Sitten vasta mulla tuskan hiki nousisi, jos piipitys seuraisi alinopeudesta.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Pakollinen ylinopeuspiipitin - EU-lainsäädäntöä Lähetetty: 03.07.2023 22:02 |
Viestit: 4013
|
|
Mulle olisi ihan tervetullut sellainen hälytin, joka antaa hillityn äänimerkin, jos ajan yli sakkorajan. Sellaisesta olisin kiitollinen ja siitä voisin jopa vähän maksaa.
Oikeasti tulossa on jokin hermoja repivä, rumaääninen räikkä, joka mittarivirheen takia huutaa jo alle lainmukaisen nopeusrajoituksen.
Nopeusrajoituksen tunnistus toimii nykyautoissa vähän miten sattuu, joten räikkäkin tulee väistämättä huutamaan ajoittain turhaan.
Ihan oikeasti EU voisi panostaa siihen, että saataisiin koko unionin kattava liikennemerkkien etälukusysteemi käyttöön. Naiivia, että kaiken NFC-teknologian keskellä autot yrittävät lukea lumen peittämiä liikennemerkkejä kameroiden avulla.
|
|
|
|
 |
|
|