|
Kirjoittaja |
Viesti |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Coop-paristot Lähetetty: 17.11.2024 19:27 |
Viestit: 1982 Paikkakunta: JKL
|
Coop-patterit maksaa murto-osan siitä, mitä laatumerkit. Onkohan niiden laatu samassa suhteessa?
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 17.11.2024 23:41 |
Viestit: 7766 Paikkakunta: Eurajoki
|
Todennäköisesti. Painosta voi jotain päätellä; otapa toiseen käteen laatupatteri ja toiseen joku telkkarin kaukosäätimen mukana tullut kiinalainen...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 18.11.2024 10:19 |
Viestit: 5001
|
Moneen käyttöön voi silti olla ihan Ok, kapasiteetti ei aina ole aina kovin olennainen osa, eniten minua ärsytti aikoinaan kun oli tottunut nappaamaan Vartaa paristoista ja kerran saman paketin paristot vuotivat kahteen eri laitteeseen, jotka olivat vielä jotenkin aina parin kuukauden välein käytössäkin, toinen taisi menna romuksi kun ei viitsinyt putsailla. Mutta aika harvoin paristot nykyään enää vuotavat ulospäin, toisaalta pääosin tulee myös otettua paristot pois, jos siirtää jonkun laitteen "pitkäaikaissäilöön". Toisaalta joissain laitteissa voi ärsytttää jännitteen alenemakin, vaikka usein paljon käytettyä kaukosäädintä voi joutua suuntaamaan tarkemmin ja toimintavarmuus kärsii, kun patterit heikot,vmutta riippuu tosiaan ihan laitteesata ja sen käytöstä mihin kannattaa sijoittaa, itse olen tuon laatumerkkiepisodin jälkeen käyttänyt oaljon myös merkittömiäkin, mutta ei ole tullut juuri seurattua miten hyvin suoriutuvat, yhdessä otsalamppuLEDissä muistan ihmetelleeni että menipä ne äkkiä (eli valoteho hiipui täysterholla, mutta sekin voi olla ehkä enemmänkin fiilis halvasta varavalosta, kun tottunut akkukäyttöisiin LEDeihin)
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 18.11.2024 12:39 |
Viestit: 2742 Paikkakunta: Koria
|
Paljonkohan on AA- tai AAA-pattereiden energiakapasiteetti Wattitunteina keskimäärin?
Ladattavista muistelen joskus hyvin kauan sitten näähneeni AA/LR6 kokoisessa 1100mAh, *1,2 V. Olisikohan uusimmissa Li-ion akuissa jo moninkertaisesti tuo määrä.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 18.11.2024 13:23 |
Viestit: 7766 Paikkakunta: Eurajoki
|
Alkalipariston kapasiteetti on voimakkaasti riippuvainen kuormasta.
Silti on jännä juttu, ettei ole olemassa mitään yleistä standardoitua laskentatapaa markkinointikäyttöön.
Käyttökohde myös vaikuttaa paljon, koska pariston jännite laskee varauksen mukana ja eri laitteisiin se vaikuttaa eri tavalla.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 18.11.2024 13:40 |
Viestit: 7766 Paikkakunta: Eurajoki
|
Toisin sanoen esim. taskulampussa se huono paristo nousee esiin ihan eri tavalla kuin vaikka tv:n kaukosäätimessä; kukaan ei muista kestikö se 3 vai 4 vuotta.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 20.11.2024 04:44 |
Viestit: 5001
|
XM-Hannu kirjoitti: Paljonkohan on AA- tai AAA-pattereiden energiakapasiteetti Wattitunteina keskimäärin?
Ladattavista muistelen joskus hyvin kauan sitten näähneeni AA/LR6 kokoisessa 1100mAh, *1,2 V. Olisikohan uusimmissa Li-ion akuissa jo moninkertaisesti tuo määrä. Muistan joskus testanneeni ladattavia sormiparistoja laturilla, jolla sai myös tehtyä kuormitustestin ja näytti mAh arvot mitä tuli ulos ja mitä meni latauksessa patterin suuntaan, laturi ei ehkä ollut luotettavin ja hajosi, mutta perinteisille nikkeli metallihybridi akuille sai kapasiteettia aika normiversioina 2000-3000 mAh, yläpään arvot kyllä erikoismalleja, mutta silloin 2600 mAh oli aika normaalia (jännite on paristoa alempi eli nimellisjännite 1,2 V) ja siten vaikuttaa myös energiamääriin (Wh), mutta totesin että en niissä satsaa suurinpiin kapasiteetteihin, vaan pienimpiin itsepurkausarvoihin, normiladattavat muuttuivat varsin nopeasti sellaisiksi että hyllyaika oli lyhyt ladattuna ja ne olivat aina tyhjät kun olisi muutaman kuukauden päästä tarvinnut, silloin päädyin Sanyon Eneloop ladattaviin paristoihin ja vieläkin luotan niihin jos esimerkiksi tarvitsee jossain laitteessa uusia akut (Philipshave partakoneissa oli joskus uutena kehnot akut) laitan Eneloopit juotoskorvilla. (Varmasti on paljon hyviä merkkejä ja tuollaisia pitkään tyhjentymättä kestäviä on monia, mutta itsellä kokemusta vain noista ja GP ReCyKoista ja minun kokemuksella ne jälkimmäiset ovat muuttuneet muutaman vuoden jälkeen enemmän itsepurkautuviksi, eli töissä kokeilin kesän (alle 3 kk) jälkeen että 13 akusta moni (5) oli täysin tyhjä vaikka olivat muovilaatikossa irtonaisena). En tiedä onko Li-ion akkuja juurikaan AA-koossa, koska yleensä AA-koko on noin 1,5 volttia, mutta on aikakin sellaisia, jossa tehdään Li-ion akun isommasta jännitteestä napoihin 1,5 V sisäisellä hakkurilla ja sisältää myös suoja- ja latauspiirin sekä kyljessä on suoraan paikka USB-C-liittimelle (tai vanhemmissa mikro-USB), Näissä jännite on ihan tasainen loppuun saakka, mutta maksavat paljon esim: https://www.adita.fi/akut-ja-akkutarvik ... escriptionMutta on kyllä jotain litiumparistoja 1,5V jännitteillä, en ole ihan varma mikä niitten patterikemia on, mutta osin tuossa markkinoinnissa Litium taitaa olla myös valittu tarkoittamaan "uusi ja hyvä, parempi kuin alkali", mutta litiumparistoja on silti ollut vaikka kuinka kauan, mutta niiden litiumparistojen jännite oli silloin 3 V (esim kameraparistoja filmiaikaan tai nappiparistoja vaikka CR2032) Minusta aĺkaliparistoilla kapasiteetit (mAh yksiköissä, ei kauheasti eroa myöskään energialla mitattuna mWh tai Wh, jännite-ero on aika pieni 1,2 V vs. 1,5 V) on aika samaa luokkaa ladattavien NiMH eli hatusta temmattuna alkaliparistoille normi purkuvirroilla: AAA=800 mAh ja AA=2000 mAh, tuolla on hiukan isommat arviot: https://fi.wikipedia.org/wiki/SauvaparistoParistotestejä on säännöllisesti (kuluttajalehti ja TM ainakin olliut, mutta tarkemmat tulokset maksumuurin takana) COOPeja ei näkynyt niissä, mutta Pirkkaa, Rainbow ja Lidl merkkejä ja muita paljonkin, joskus joku Lidl "voitti" AA testin, mutta erityisesti koska €/mAh oli pieni johtuen halvimmasta hinnasta. Noista liikkeen merkeistä ei voi myöskään päätellä onko samannäköinen ja niminen paristo parin vuoden päästä samasta tehtaasta vai tuleeko toisesta (ei kyllä aina merkkiparistoistakaan tiedä mistä maasta ja tehtaasta tulevat).
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 20.11.2024 11:52 |
Viestit: 2742 Paikkakunta: Koria
|
Tattuin viime perjantaina Tokmannin tarjoukseen, jossa myytiin Energy+ AA ja AAA-pattereita 3 x 16kpl 10€. Siis 21c/kpl. Riittää ainakin jonkun aikaa otsa- ja taskulamppuihin, joita pimrän aikaan tarvitaan.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 20.11.2024 12:16 |
Viestit: 1146
|
XM-Hannu kirjoitti: Tattuin viime perjantaina Tokmannin tarjoukseen, jossa myytiin Energy+ AA ja AAA-pattereita 3 x 16kpl 10€. Siis 21c/kpl. Riittää ainakin jonkun aikaa otsa- ja taskulamppuihin, joita pimrän aikaan tarvitaan. Samoja minäkin käytän ja ihan toimivia ovat olleet. Ainoastaan Jyskin omalla nimellään myytävät paristot ovat vuotaneet järjestään. Niitä en huolisi ilmaiseksikaan. En tiedä myydäänkö niitä enää.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
TeeKoo
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 20.11.2024 18:09 |
Viestit: 200 Paikkakunta: Turku
|
Mä olen melkein kokonaan siirtynty IKEAn akkuihin. Tiettävästi samaa tavaraa kuin Eneloopit mutta hinta paljon halvempi. Kympillä saa 4 AA-akkua.
C5 Break HDi204 A vm 2011
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 21.11.2024 02:22 |
Viestit: 5001
|
XM-Hannu kirjoitti: Tattuin viime perjantaina Tokmannin tarjoukseen, jossa myytiin Energy+ AA ja AAA-pattereita 3 x 16kpl 10€. Siis 21c/kpl. Riittää ainakin jonkun aikaa otsa- ja taskulamppuihin, joita pimrän aikaan tarvitaan. Törmäsin tuollaiseen tee-se-itse testiin AA-paristoille (vähän hakusessa termit, kun puhuu 100 mAh kun tarkoittaa 100 mA kuormitusvirtaa ja sama 300 mA kanssa), mutta jos höpinät häiritsee, niin 8 minuutin jälkeen videota tuloksia kuvaajamuodossa (100 mAh siinä listassa tarkoittaa että yksittäistä paristoa on purettu 100 mA virralla, kahta samanlaista testattu kerralla), Energy+ pari eri versiota mukana. En tiedä onko mitään iloa listasta, mutta ainakin minulla toi varmistusta Vartan välttelylle? https://www.youtube.com/watch?v=ai5-GNQ3lHcOikein tehokkaat LEDilamput voi olla isompiakin virtoja kuin testin isompi 300 mA, mutta ainakin itse harvoin käytän tehokkaissa täyttä tehoa (jos sitä käyttää työkohteen valaisuun). (LEDin tehoakin voi tuossa jotenkin haarukoida, esimerkiksi taskulamppu kolmella AA-paristolla kapasiteetiltaan 2000 mAh on energiaa luokkaa 4 V* 2 Ah = 8 Wh), senkun jakaa todetuilla käyttötunneilla saa summittaisen lampun tehon watteina. (tuo keskiarvojännite taitaisi jäädä allekin 4 V, 3*1,5 olisi 4,5 V ja ainakin tuolla akkulaturin testillä jännite taitaa tippua volttiin tai alle/paristo, koska se on suunniteltu NiMH akuille, 1,2 V), pääosin puikulamalliset lamput on minulla yhdellä (tai kahdella) Li-ion18650 akuilla ja lataus irtolaturilla, laatulamput on kyllä julmetun kalliita, mutta minulla on ainakin halvat kiinalaiset ebay tms. lamput sattuneet olemaan ihan Ok, ei tosin mitään valtaisan isoa käyttötuntimäärää niille kerry, mutta kun hinta voi olla paljon alle kymmenesosa puoliammattikäyttöön tarkoitetuista lampuista Suomesta, niin ei niin harmita vaikka hajoaisi tai katoaisi. Siitä tulikin mieleen, pitäisikin ostaa silikonirasvaa noihin parempiin lamppuihin, ettei o-renkaat hajoa patterikannesta tai muista liikkuvista osista. Kaikissa noissa paremmissakin lampuissa on minulla ärsyttävät napit, yksi ainoa nappi ja sen painelu kiertää eri tehoja ja moodeja peräkkäin, yhdessä painetaan naksukytkintä pohjaan, toisessa riittää sytyksen jälkeen kevyempi painallus teho/moodi valintaan, kolmannessa pidetään sormea vain napin päällä ja eri valotehot vaihtuvat syklisesti, osa muistaa seuraavalla sytytyksellä mitä käytti viimeksi, osassa täytyy aloittaa kelaaminen alusta - yritin pitkään löytää halpislamppua, jossa olisi kaksi käyttökytkintä, toinen valo päälle ja toinen teho tai vilkkumoodien valinta - ei löytynyt. Kahden kennon lamppu on niin tehokas, ettei sitä viitsi käyttää täydellä teholla sisätiloissa, niin on muodostunut sormirefleksi naksutella sitä aina kaksi kertaa=puoliteho (ja kolmas naksaus on ärsyttävä strobovilkku) On akku/ladattavissa valoissa tietysti huonojakin puolia, mutta esimerkiksi otsavalolle minulla on sille yleensä varavalona paristo-otsalamppu (tai kuinkakohan monta...), jos sitä normaalia täytyy ladata, voi lamppua ladata virtapankista USB-liittimellä ja käyttää toista sen aikaa. Otsalampuissa en tykkää isoista 18650 lampuista vaan pienistä kevyistä integroiduilla akuilla varustetuista. Osassa taskulamppuja on myös itsessään USB-latausliitin ja myös erillislaturi on USBilla. (Ja onpa latureita ja työvalaisimiakin, jotka toimivat myös virtapankkeina). Mutta suosittelen kokeilemaan jotain ladattavaa taskulamppua tai 18650 Li-ion akuilla toimivia lamppuja, niitä löytyy aika moneen makuun, minulla ei ole niiden jälkeen jäänyt kuin vanha itäsaksalainen patteri Arras taskulamppu (ja sekin on modattu LEDille ja 3*AA sovitin lituskapariston sijaan ja sitäkään en kyllä ikinä käytä) Mutta noiden LEdi lamppujen mainonta on aika villiä Suomessakin, yksikin mainostaa että 15 W LED ja 3 tuntia käyttöaika maksimiteholla ja siinä on yksi 18650 li-ion akku joku tuossa yhtälössä ei toteudu, veikkaan ettei mikään väite?
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 21.11.2024 21:49 |
Viestit: 2190 Paikkakunta: Laukaa
|
Paristot ostan aina tarjouksesta, merkillä ei väliä. Riistakamera nielee niitä aina 10kpl kerralla, joten jokunen niitä menee kolmessa kamerassa. Tokmannin hyvät tarjoukset käytän, Energyt ovat olleet tosi edullisia, nytkin oli 20kpl vitosella, joten koko kympin uhrasin pattereihin hintaan 0,25€/kpl.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Coop-paristot Lähetetty: 22.11.2024 15:47 |
Viestit: 5001
|
Reilun pakkasen kestossa on suuria eroja sekä paristoissa ja erityisesti Li-ion akuissa, akuissa on yleensä lisämaininta, jos sietävät pakkasta - paristoista saa ehkä parhaiten selville sopivista vertailutesteistä - ei oikein muuten selviä, mutta ei joskus aikoinaan Kuluttaja-lehden testissä ainakaan hinnasta voinut päätellä ollenkaan pakkaskestävyyttä, ja kaikki olivat varsin hyviä ja pääsääntöisesti "eurolla tunteja" erot kasvoivat halpisten eduksi pakkasessa. Painostakaan ei pysty pakkaskestävyyttä tutkimaan, litium-paristot (siis nämä 1,5 voltin "litiumit") ovat kevyempiä, mutta kestävät pakkasta hyvin, mutta ovat myös kovin kalliita tarjousparistoihin verrattuna, eli hinnan puolesta ei kannata (Li-ion akut taas eivät normiversioina tykkää välttämättä yhtään pakkasesta, mutta niitäkin on erilaisia versioita jos sellaista tarvitsee).
Ja vaikka sähkö on kallista jos laskee per kWh paristoissa, niin ei taida juuri kannattaa viritellä tuohon hintaan mitään aurinkokenno/akkusysteemejä tai sähkösyöttöjä riistakameroihin, ellei satu olemaan jotain joutilaita osia itsellä ja liikaan aikaa, ja ainakin talvella on lisäksi ongelmana huono tuotto (jos aurinko kerran viikossa kurkistaa pilven takaa ja aurinkoistakin on vain muutama tunti päivässä) ja lisäksi helposti lumi peittää kennot...
|
|
|
|
 |
|
|