|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 10.03.2025 17:18 |
Viestit: 3645
|
Ensimmäinen retroauto taisi olla Volkswagenin New Beetle, ja myöhemmin samaa teemaa ovat toteuttaneet esimerkiksi Mini ja Fiat 500. Kaikista näistä on jo ehditty tuoda markkinoille toinen sukupolvi. Valitettavasti jokainen näistä autoista on toisen sukupolven myötä mennyt ulkonäön osalta huonompaan suuntaan, vaikka tekniikkapuoli varmaankin on parantunut.
Sellaisiakin retroja on nähty, jotka eivät välttämättä johonkin tiettyyn edeltäjään perustu: esimerkiksi Rover 75 ei muistuta juurikaan saman nimistä vanhempaa mallia, pienennettyä Jaguar Mark X:ää enemmänkin.
Mikähän on seuraava klassikko, josta tehdään nykyversio? 2CV? Tipparellun uusintapainos ei mun silmääni miellytä, mutta se R5 voisi olla aivan mainio pikkusähkäri meidän perheen tarpeita ajatellen.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 10.03.2025 17:33 |
Viestit: 5687 Paikkakunta: Lahti
|
Fiat 124 ja idän ihannoijille mukaan toiset merkit ja ovenkahvat 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 10.03.2025 17:57 |
Viestit: 4994
|
PT Cruiser kuulunee luokkaan ja oli ilmeisesti vähän joka tavalla huono autoksi, vaikka muotoilulla oli haettu vanhaa henkeä. Mutta lähtiköhän boomi jo Japanista, vaikkei niitä silloin viety ulkomarkkinoille, ainakin tuon mukaan Nissan Figaro aloitti tuon: https://www.carandclassic.com/magazine/ ... etro-cool/Japanissa oli paljon muitakin, eivät tosin usein saaneet kuin summittaisia vaikutteita esikuvista ja saattoivat olla minikokeistettuja.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 10.03.2025 20:19 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
En nyt sanoisi, että New Beetle olisi mennyt huonompaan suuntaan The Beetlen myötä. New oli ruma uusretrokötöstys, joka ei näyttänyt kuplalta The taas on ainakin omaan silmään ihan tyylikäs ja näyttääkin kuplalta.
Onhan noita uusretroja tehty aiemmin jo Japanissa, esim Micra pohjaiset S-Cargo, Figaro, Pao jne...
Jenkkilässä PT Cruiserin kanssa samoihin aikoihin mm. Plymouth Prowler, Chevrolet SSR, Ford Thunderbird ynnä muut...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 10.03.2025 20:40 |
Viestit: 3645
|
Teuski kirjoitti: En nyt sanoisi, että New Beetle olisi mennyt huonompaan suuntaan The Beetlen myötä. New oli ruma uusretrokötöstys, joka ei näyttänyt kuplalta The taas on ainakin omaan silmään ihan tyylikäs ja näyttääkin kuplalta.
Onhan noita uusretroja tehty aiemmin jo Japanissa, esim Micra pohjaiset S-Cargo, Figaro, Pao jne...
Jenkkilässä PT Cruiserin kanssa samoihin aikoihin mm. Plymouth Prowler, Chevrolet SSR, Ford Thunderbird ynnä muut... Tuo vikan sukupolven ukkoslintu oli erikoinen laite. Jakoi alustan muistaakseni esimerkiksi Jaguar S-typen kanssa. Jotenkin tuosta vikasta mallista tulee mieleen ne vanhimmat ja epämääräisesti jokin vanha elokuva, jossa sivuteemana paikallinen radioasema ja elokuvassa utuisesti vilahtava Thunderbird, jota sompaili blondi. Sorry, en muista elokuvan juonta enkä nimeä. Tämä: https://www.youtube.com/watch?v=ofuXWGnfjjo
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 10.03.2025 21:01 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Ja jos lähdetään laveammin miettimään tuota uusretroa, niin tulee mieleen esim. Mazda MX-5, Dodge Viper, Subaru BRZ/Toyota GT86, uusio-Mini, Mersu SLS AMG, Jeep Cherokee 2000-luvulta...
Nämä on ollut ehkä niitä onnistumisia sitten?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 11.03.2025 16:00 |
Viestit: 3645
|
Teuski kirjoitti: Ja jos lähdetään laveammin miettimään tuota uusretroa, niin tulee mieleen esim. Mazda MX-5, Dodge Viper, Subaru BRZ/Toyota GT86, uusio-Mini, Mersu SLS AMG, Jeep Cherokee 2000-luvulta...
Nämä on ollut ehkä niitä onnistumisia sitten? Näitä tehdasautoja vielä täydentävät ns. practical classic -autot, joissa vanhaan klassikkoon on laitettu sisään uudemman mallin tekniikka. Ne ovat muutoin kivoja, mutta kolariturvallisuuden osalta ne jäävät usein vuosikymmenten takaiselle tasolle.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 11.03.2025 16:14 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
No jos lavennetaan noin paljon, niin olikos ne viimeiset Datsun 100A:t, jotka haalittiin Suomeen uutena myytäviksi valmistuksen päättymisen jälkeenkin sitten retroautoja? Nuo "laitetaan vanhaan autoon sähkömoottori"-tyyliset ratkaisut nyt on ihan eri asia kuin nämä (uus)retroautot. Mutta entäs sitten tämä uus-Escort tai vaikka Ineos Grenadier, jolla ei tietenkään ole mitään yhteistä oikean Land Rover Defenderin kanssa? Itse siis käsitän retroautoiksi nämä vanhoja ainoastaan ulkonäöllisesti jäljittelevät uudet mallit, ei mitkään uustuotannot tai piensarjaelvytykset.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 17.03.2025 01:42 |
Viestit: 3645
|
Teuski kirjoitti: No jos lavennetaan noin paljon, niin olikos ne viimeiset Datsun 100A:t, jotka haalittiin Suomeen uutena myytäviksi valmistuksen päättymisen jälkeenkin sitten retroautoja? Nuo "laitetaan vanhaan autoon sähkömoottori"-tyyliset ratkaisut nyt on ihan eri asia kuin nämä (uus)retroautot. Mutta entäs sitten tämä uus-Escort tai vaikka Ineos Grenadier, jolla ei tietenkään ole mitään yhteistä oikean Land Rover Defenderin kanssa? Itse siis käsitän retroautoiksi nämä vanhoja ainoastaan ulkonäöllisesti jäljittelevät uudet mallit, ei mitkään uustuotannot tai piensarjaelvytykset. Samalla tavalla minäkin retroauton käsitteen ymmärrän. Uusvanhan ulkonäön alla noissa on tietenkin täysin nykyaikainen tekniikka, eiväthän nuo muutoin törmäystesteistä jne. vaatimuksista selviytyisi. Ekan sukupolven Fiat 500-retro olisi Abarth-versiona kiva lelu. Sähköisenä myös, mutta pieni akku ja pikalatauksen puute on hankala yhdistelmä.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Retroautot ovat vaikea laji Lähetetty: 17.03.2025 07:53 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Xari kirjoitti: Fiat 124 ja idän ihannoijille mukaan toiset merkit ja ovenkahvat  Tästä tuli mieleen, että uusi Fiat 124 Spiderhän on omaa sukua vielä kauempaa idästä, eli Mazda MX-5.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|