Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 6/7 [ 157 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Harkitsetko sähköautoa; mieti vielä..!
ViestiLähetetty: 17.02.2025 13:18 
Käyttäjän avatar

Karma on iskemässä tunnetun sähköautotubettajan Harri Salo - Böö-median elämään, nimittäin akkutuotannossa välttämättömän litiumin kaivamista varten avattavaa kaivosta suunnitellaan aloitettavaksi hänen mökkimaiseman takapihalle Heinolaan.

Haluamme puhtaasti tuotettua sähköä haitat ulkoistaen - sinne jonnekin kunhan ei minulle koidu siitä maisema/melu/pöly/liikenne/kiinteistön arvon lasku- ym haittoja. Mutta aina ne jonkun elinpiirin runtelee, oli sitten kyseessä tuulimyllyt, aurinkopannelit, kaivokset, siirtojohdot. :roll:

Tässä Youtube-video Harri Salon visiointiin kaivoshankkeesta:
https://www.youtube.com/watch?v=D-AHx8ccczY

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 17.02.2025 15:18 

eskere kirjoitti:
Karma on iskemässä tunnetun sähköautotubettajan Harri Salo - Böö-median elämään, nimittäin akkutuotannossa välttämättömän litiumin kaivamista varten avattavaa kaivosta suunnitellaan aloitettavaksi hänen mökkimaiseman takapihalle Heinolaan.

Haluamme puhtaasti tuotettua sähköä haitat ulkoistaen - sinne jonnekin kunhan ei minulle koidu siitä maisema/melu/pöly/liikenne/kiinteistön arvon lasku- ym haittoja. Mutta aina ne jonkun elinpiirin runtelee, oli sitten kyseessä tuulimyllyt, aurinkopannelit, kaivokset, siirtojohdot. :roll:

Tässä Youtube-video Harri Salon visiointiin kaivoshankkeesta:
https://www.youtube.com/watch?v=D-AHx8ccczY

Harrille tulee kuittailua, koska hän on sähköautomies ja kyse on akuissa käytettävien mineraalien kaivostoiminnasta.

Mutta ei tuo peruskuvio muutu, vaikka kyseessä olisi ihan kuka vain mökkiläinen ja maaperästä olisi löytynyt vaikka kultaa.

Tai sitten maanomistaja ja kyseessä ihan vain tielinjaus. Tai päihteidenkäyttäjien kuntoutuskeskus omaan kaupunginosaan.

Harri tekee kyllä itsestään hölmön, kun hän valittaa, että kaarnanäytteiden ottaminen on ollut rikos. :roll:

Eskere, litium on tämän hetken suosikki. Vaihtoehtoisia akkutekniikkoja on kyllä tulossa, varsinkin sovelluksiin, joissa akun paino ei ole erityisen kriittinen ominaisuus. Litiumia on myös merivedessä, mutta haasteena meriveden hyödyntämisessä litiumin lähteenä on kaiketi riittävän edullisen sähkön saaminen.

Ihmisillä on kuva, että sähkön tarve kasvaa valtavasti, jos autot muuttuvat sähköautoiksi. Ei kasva, jatkossakin teollisuus ja lämmitys vievät meillä Suomessa pääosan sähköstä.

Kun olin nuori teekkari, rakentamistalouden proffa saarnasi meille: kannattaa mieluummin rakentaa yksi ydinvoimala enemmän kuin rakentaa viimeisetkin huonot voimalapaikat täyteen koirankopin kokoisia vesivoimaloita. Nykyisin kaiketi tuon vesivoimalan kohdalla voi ajatella tuulivoimalaa, mutta peruskuvio on yhä sama.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.02.2025 15:49 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Kun olin nuori teekkari, rakentamistalouden proffa saarnasi meille: kannattaa mieluummin rakentaa yksi ydinvoimala enemmän kuin rakentaa viimeisetkin huonot voimalapaikat täyteen koirankopin kokoisia vesivoimaloita. Nykyisin kaiketi tuon vesivoimalan kohdalla voi ajatella tuulivoimalaa, mutta peruskuvio on yhä sama.

No odotellaan vähän aikaa ja alkaa olemaan noita koirankopin kokoisia SMR-ydinvoimaloitakin vähän jokaisen suuremman kulutuskohteen läheisyydessä :lol:

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 18.02.2025 03:10 

HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

No odotellaan vähän aikaa ja alkaa olemaan noita koirankopin kokoisia SMR-ydinvoimaloitakin vähän jokaisen suuremman kulutuskohteen läheisyydessä :lol:

Varmaankin. Ja taitavat kohta suurimmat tuulimyllytkin olla kooltaan lähempänä ydinvoimalaa kuin koirankoppia.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.03.2025 21:30 

Oonko mä seonnut :shock: olen vakavasti miettimässä hybridin ostoa, itselataavana nelivetona.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 27.03.2025 23:07 

Xari kirjoitti:
Oonko mä seonnut :shock: olen vakavasti miettimässä hybridin ostoa, itselataavana nelivetona.

Voihan tuollainen itselataavakin sopivalla ajoprofiililla jotain hyötyjäkin tuottaa: jarrutusenergia saadaan talteen ja hidasvauhtisessa kaupunkiajossa auto saattaa hetkittäin pitää polttomoottorin sammuksissa. Jos sun matkasi ovat tyypillisesti pitkiä, niin plugari ei tuota kauheasti enempää etuja: plugarihan on mahtava silloin, kun ajoista merkittävä osuus saadaan hoidettua sähköllä (ts. matkat ovat vain vähän pidempiä kuin plugarin range).

Moottori-lehti myi koeajossa olleen vanhan 124-farkun pois ja osti tilalle 300 tkm ajetun Priuksen. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon korjauskuluja viiden tonnin plugari aiheuttaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.03.2025 23:44 

pvalila kirjoitti:
Xari kirjoitti:

Voihan tuollainen itselataavakin sopivalla ajoprofiililla jotain hyötyjäkin tuottaa: jarrutusenergia saadaan talteen ja hidasvauhtisessa kaupunkiajossa auto saattaa hetkittäin pitää polttomoottorin sammuksissa. Jos sun matkasi ovat tyypillisesti pitkiä, niin plugari ei tuota kauheasti enempää etuja

Toi vaihtoehtojen vähyys jos ei halua ureaa tai jotain pikkumoottoreita, ja jos ko paketti on ollut tuotannossa suht samanlaisena 20v eikä se edes ole Toyota, tekniikassa tosin paljon yhteistä.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.03.2025 02:51 

Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Xari kirjoitti:

Voihan tuollainen itselataavakin sopivalla ajoprofiililla jotain hyötyjäkin tuottaa: jarrutusenergia saadaan talteen ja hidasvauhtisessa kaupunkiajossa auto saattaa hetkittäin pitää polttomoottorin sammuksissa. Jos sun matkasi ovat tyypillisesti pitkiä, niin plugari ei tuota kauheasti enempää etuja

Toi vaihtoehtojen vähyys jos ei halua ureaa tai jotain pikkumoottoreita, ja jos ko paketti on ollut tuotannossa suht samanlaisena 20v eikä se edes ole Toyota, tekniikassa tosin paljon yhteistä.

Minä jouduin valitsemaan kahden vuosimallin, 2014 ja 2015 välillä. Vanhemman kirouksena oli robottivaihteisto, jälkimmäisessä oli oikea automaattivaihteisto mutta myös AdBlue. Robottiin minä päädyin, siinä houkutteli ureattomuuden lisäksi erittäin korkea varustelutaso ja kevyet (70.000) kilsat.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.03.2025 09:32 

pvalila kirjoitti:
Minä jouduin valitsemaan kahden vuosimallin, 2014 ja 2015 välillä. Vanhemman kirouksena oli robottivaihteisto, jälkimmäisessä oli oikea automaattivaihteisto mutta myös AdBlue. Robottiin minä päädyin, siinä houkutteli ureattomuuden lisäksi erittäin korkea varustelutaso ja kevyet (70.000) kilsat.

Minun pitäisi valita sit yli 2020, tässä olis joku planeettapyörästö, mä en kyllä tajua miten toi toimii mut jos se on ollut tuotannossa jo vuodesta 2005 ja sitä käyttää Toyotakin ei siinä ainakaan lastentauteja pitäisi olla, ladattavat tuli vasta nykymalliin ja ne on taas jälleen latauskiellossa, tosin Eurooppaan noi itselataavatkin tuli vasta 2020, sisälle mene halpa Dexon 6, bensakoneena kunnon perustekniikka oleva 2,5L vapari, eihän se kyllä mikään auto ole...

tuolta löytyy läjäpäin kunnon videoita täyssähköistä ja vähän vajaimmistakin. https://www.youtube.com/watch?v=hHU5xFOBcsU

Poissa

ViestiLähetetty: 28.03.2025 21:38 

Xari kirjoitti:

Jep. Oikean merkkisen olisin vielä laskenut hieman kajahtanut sektoriin mutta en noita muita.
Töpselitön hyrpiti on turhuuksista turhin ainakin omaan käyttöön . Sama se on ajella sitten riisseli nelikolla ilman extra riesoja. Ja nyky hinnoilla voisi mennä pensa vermeetkin. Ostettavassa hintaluokassa nelikko töpseli tai puoli töpseli on vaihtoehdot sitten taas vähissä. DS, VAG , Volvo ja Jaguar osuu omiin hakutuloksiin.. Ja rahaa palaa noista jokaiseen kun 40tkm vuodessa ajelee. Tuurista kiinni tuleeko kalliit vai tosi kalliit kilometrit 2-3-4 vuoden pidolla.. tankkiin menevä kyllä puolittuisi vähintään..

Poissa

ViestiLähetetty: 29.03.2025 01:14 

Riisselissä tulee urea, yks tuossa just vaihtoi alle 80tkm ajettuun Arteoniin sinne yhden anturin 1500€, ei jäänyt odottelemaan sen toisen hajoamista, meni vaihtoon, muutenkin VAG nykylaatu ei just vakuuta, DS ja THP :lol: Jaguaaria ja muita Intialaisia saa puoli-ilmaiseksi, siihen on yleensä joku syy.

Vaatimuksena on että autoon pitää päästä ilman että pipo putoaa päästä, toimiva 4x4 eli ei Hondaa, ajattava eli ei Toyotaa, ei mitään kääpiömoottoreita.

Poissa

ViestiLähetetty: 29.03.2025 11:12 

No jos rajat on että vähintään 2020 ja enintään 25t€ ja 4x4 A niin tuolla ei kyllä Volvoakaan saa kuin jollain sysipaskalla sähkötakavedolla ja V60 nyt kaatuu jo tuohon pipoon, Toyota Yaris Cross ei ole vaihtoehto, eikä Mitsu, mä en jaksa noita ladattavia, töissä kun katselee ukkoja joilla osarit on laskettu sen varaan ettei tarvi bensaa ostaa ja maailma kaatuu kun latauspaikat on täynnä ja pitää olla päivä syömättä että selviää :roll:

BMW:tä on läjäpäin mut se on kyllä tekniikaltaan täysi pommi, Subaru kiinnostaa mut menee varaosilta niin hankalaksi, älkääkä selittäkö että kun se variaattori on...sitä ei uudemmissa ole https://www.youtube.com/watch?v=QRMajgb8KiM

Poissa

ViestiLähetetty: 29.03.2025 12:53 

Xari kirjoitti:
No jos rajat on että vähintään 2020 ja enintään 25t€ ja 4x4 A niin tuolla ei kyllä Volvoakaan saa kuin jollain sysipaskalla sähkötakavedolla ja V60 nyt kaatuu jo tuohon pipoon, Toyota Yaris Cross ei ole vaihtoehto, eikä Mitsu, mä en jaksa noita ladattavia, töissä kun katselee ukkoja joilla osarit on laskettu sen varaan ettei tarvi bensaa ostaa ja maailma kaatuu kun latauspaikat on täynnä ja pitää olla päivä syömättä että selviää :roll:

BMW:tä on läjäpäin mut se on kyllä tekniikaltaan täysi pommi, Subaru kiinnostaa mut menee varaosilta niin hankalaksi, älkääkä selittäkö että kun se variaattori on...sitä ei uudemmissa ole https://www.youtube.com/watch?v=QRMajgb8KiM

Pelkästään huonoja vaihtoehtoja tarjolla.. mikä vähiten huono? Itsellä tuon nelikon lisäksi koukku listalla. 2018-> on hakuehtona myös. Joku penari jo melkein alkoi kiinnostaa kunnes selvisi vetomassa .. tasan 0kg. Ja yhen yhtä riisseli töpseliä ei kyllä osu speksiin. Motin osalta vaihtoehdot taitaa olla VAG tai Volvo (Q5 ja V60/V90).
Töissä lataus rajallista joten noiden range riitä kun meno matkaan..

Poissa

ViestiLähetetty: 30.03.2025 16:56 

Kesä ja kesälomat tässä lähestyvät hissukseen. Ja Xari tykkää matkustaa.

Eli jos vanhasta autosta eroon pääseminen ei "pakota" ostamaan uutta autoa kaupasta, niin valtakunnanrajan toisella puolella valikoima on isompi ja merkistä riippuen voi jokusen roposenkin säästää.

Silloin joskus minä kyllästyi odottamaan sopivaa yksilöä ja kävin ostamassa ceevitosen Ruotsista. Helppoa oli kuin heinänteko, mutta verot kyllä verta joivat. Plugarin jos ostaa, niin verot ovat tosi kevyet.

Ulkomailta kun ostaa, niin saattaa saada autolle pidemmän tehdastakuun kuin Suomessa samalle merkille annetaan. Ja nuo hövelit ulkomaiset takuut sitovat myös Suomessa, esim. Hyundain takuu saattaakin tuontiautossa olla 8 vuotta.

Xari, kuinka totinen on tuo sun 4x4 tarpeesi? Maastoon sähköisellä nelivedolla ei ole asiaa, mutta jos ongelmana on vaikka kotitalon sijainti pahan mäen juurella niin siihen sähköinenkin riittää ihan kivasti.

Daciaa kovasti kehuvat, ja paremmat Daciat ovat joissakin maissa saatavilla Renaultin logolla: punastella toki edelleen pitää, mutta vähemmän, jos nokalla on salmiakkilogo...

Poissa

ViestiLähetetty: 30.03.2025 21:36 

Kotimaasta saa melkein halvemmalla, plugaria saa halvalla mut en halua vehjettä jossa on koko pohjan kokoinen akku ja noi sähköiset 4x4, Toyotasta hajoaa johdot ja Volvosta mekaaninen kytkentä, Fordista en tiedä kun moista saa vain Trumpistanista ja siinä lukee Lincoln.

Ford, kun siihen sysipaskaan 1,0 ecobommiin saatiin viimeinkin märkähihnan tilalle ketju sinne jätettiin öljypumpulle hihna, onhan se vähän halvempaa kun ennen molempien hihnojen vaihto maksoi 1500€ niin nyt sen pelkän öljypumpun hihnan vaihtaa vaivaisella 1400€ :lol: sama rakenne on uudemmissa 1.5, 2.0 ecobluessa ja 3.2V6:ssa ja ??? Kugan 2,5 pitäisi olla toimiva perusmoottori, nelikon saa vain dieselinä tai itselataavana bensahybridinä.

VAG, parilla kaverilla on vanhempia Q5:sia ja ne pelittää hienosti, uudemmassa on urea ja myyjäliikkelle siitä mennyt lasku oli 1800€

Polestareja on työmaalla usempi ja niissä ei ole ollut mitään.

Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2025 21:49 

Xari kirjoitti:
Kotimaasta saa melkein halvemmalla, plugaria saa halvalla mut en halua vehjettä jossa on koko pohjan kokoinen akku ja noi sähköiset 4x4, Toyotasta hajoaa johdot ja Volvosta mekaaninen kytkentä, Fordista en tiedä kun moista saa vain Trumpistanista ja siinä lukee Lincoln.

Ford, kun siihen sysipaskaan 1,0 ecobommiin saatiin viimeinkin märkähihnan tilalle ketju sinne jätettiin öljypumpulle hihna, onhan se vähän halvempaa kun ennen molempien hihnojen vaihto maksoi 1500€ niin nyt sen pelkän öljypumpun hihnan vaihtaa vaivaisella 1400€ :lol: sama rakenne on uudemmissa 1.5, 2.0 ecobluessa ja 3.2V6:ssa ja ??? Kugan 2,5 pitäisi olla toimiva perusmoottori, nelikon saa vain dieselinä tai itselataavana bensahybridinä.

VAG, parilla kaverilla on vanhempia Q5:sia ja ne pelittää hienosti, uudemmassa on urea ja myyjäliikkelle siitä mennyt lasku oli 1800€

Polestareja on työmaalla usempi ja niissä ei ole ollut mitään.

Eikö tuo matalalla laahaava akku ole enemmän täyssähköjen kuin plugarien ongelma? Kun akku on pienempi, on se kaiketi helpompi piilottaa auton sisällekin.

Oletko muuten nähnyt, kuinka loistavan hyvin vanhojen sähkö-focusten akku on laitettu turvaan? :lol: :lol: :lol:
https://www.finn.no/mobility/item/396889172?ci=9

Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2025 23:06 

Kyllä ne akut on monesti plugareissakin koko pohjan kokoisia, ja tuollaisen SUV:in maastokyky, Hondasta on monta vastaavaa videota, se ei edes yritä mennä mihinkään https://www.youtube.com/watch?v=SsEFOH7KP-Q&t=60s

Poissa

ViestiLähetetty: 13.04.2025 23:59 

Xari kirjoitti:
Kyllä ne akut on monesti plugareissakin koko pohjan kokoisia, ja tuollaisen SUV:in maastokyky, Hondasta on monta vastaavaa videota, se ei edes yritä mennä mihinkään https://www.youtube.com/watch?v=SsEFOH7KP-Q&t=60s

Eivät uskaltaneet ottaa mukaan yhtään sähköautoa tai edes plugaria. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka ne olisivat pärjänneet. Subaru tuntuu edelleen olevan Subaru, mutta Jeepistä on tullut Stellantis.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.04.2025 16:09 

Ihan vain takaveto, mutta ainakin ulkonäön puolesta uusi Mazda 6e enemmän kuin kelpaisi minulle:

https://muropaketti.com/tietotekniikka/ ... e_vignette

Poissa

ViestiLähetetty: 14.04.2025 16:35 

pvalila kirjoitti:
Ihan vain takaveto, mutta ainakin ulkonäön puolesta uusi Mazda 6e enemmän kuin kelpaisi minulle:

O.t. Mazda 6e on pohjimmiltaan kiinalainen sähköauto (auton perustana on Changanin Deepal-brändin SL03-sähkösedan).

Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
Poissa

ViestiLähetetty: 16.04.2025 17:16 

Tkarkka kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

O.t. Mazda 6e on pohjimmiltaan kiinalainen sähköauto (auton perustana on Changanin Deepal-brändin SL03-sähkösedan).

Parasta noissa "sedaneissa" on se, että ne eivät oikeasti ole sedaneita. Mieleen tulee etsimättä ekan sukupolven ceeviis.

Valmistusmaata suurempi haaste noille autoille on se, ettei niiden jousitus taida kovin kummoinen.

Mazdaa vertaavat kympin kalliimpaa ID seiskaan. Volkkarin säätyvä alusta on käsittääkseni nykymittapuulla ihan mukava, jousituksen osalta saattaa saksalainen viedä pidemmän korren (Deepaliin nähden Mazdan jousitusta on kai vähän kuitenkin hiottu).

Poissa

ViestiLähetetty: 16.04.2025 22:03 

pvalila kirjoitti:
Tkarkka kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Parasta noissa "sedaneissa" on se, että ne eivät oikeasti ole sedaneita. Mieleen tulee etsimättä ekan sukupolven ceeviis.

Valmistusmaata suurempi haaste noille autoille on se, ettei niiden jousitus taida kovin kummoinen.

Mazdaa vertaavat kympin kalliimpaa ID seiskaan. Volkkarin säätyvä alusta on käsittääkseni nykymittapuulla ihan mukava, jousituksen osalta saattaa saksalainen viedä pidemmän korren (Deepaliin nähden Mazdan jousitusta on kai vähän kuitenkin hiottu).

Ei Ei ole volkkarin sähkö iskarit kuulleetkaan mukavasta.. pehmeimmällä setupilla ja rengas valinnalla nippa nappa siedettävä.. parin erikokoisen vaggilaisen kokemuksella tämä.. Karvalakki DS7 kävin kokeilemassa ja ei siitäkään tullut omistamisen halua. Sanoin kävi karvalakki I Pace kanssa.. Ja on nuo täys sähkö murkulat kyllä järjettömän tuntuisia laitoksia. Tonnin painavampia kuin nykyinen vaggilainen diesel nelikko farkku.. ja nyt jokusen merkin mallin koe ajojen perusteella valitettavasti valinta osunee ilmajousiseen vaggilaiseen. (Etron)

Poissa

ViestiLähetetty: 16.04.2025 23:47 

vtsbx kirjoitti:
Ei Ei ole volkkarin sähkö iskarit kuulleetkaan mukavasta.. pehmeimmällä setupilla ja rengas valinnalla nippa nappa siedettävä.. parin erikokoisen vaggilaisen kokemuksella tämä.. Karvalakki DS7 kävin kokeilemassa ja ei siitäkään tullut omistamisen halua. Sanoin kävi karvalakki I Pace kanssa.. Ja on nuo täys sähkö murkulat kyllä järjettömän tuntuisia laitoksia. Tonnin painavampia kuin nykyinen vaggilainen diesel nelikko farkku.. ja nyt jokusen merkin mallin koe ajojen perusteella valitettavasti valinta osunee ilmajousiseen vaggilaiseen. (Etron)

Omakohtaista kokemusta näistä minulla ei ole, mutta muistaakseni Cupra Bornin koeajajat suosittelivat auton ostamista sähkösäätöisellä alustalla.
Bornin tapauksessa suositus saattoi perustua osittain siihen, että lisähinta oli varsin maltillinen. Ja onhan Born sen verran sporttinen malli, että sen normijousitus saattaa olla arkiajossa vähän turhan tiukka ilman sähkösäätöä.
Born on muuten tavallaan vanhan Golf GTI:n nykyaikainen sähköversio: myös GTI oli maltillisesti sporttinen, normiajoon oikein hyvin sopiva auto. Born valmistetaan Saksassa, vaikka Cupra onkin.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.04.2025 09:52 

Omakohtaista kokemusta ilmajousista ei ole ja kun työkaverin taistelua E-Mersun vastaavien kanssa muutaman vuoden katseli niin ei myöskään tule.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.04.2025 01:04 

Xari kirjoitti:
Omakohtaista kokemusta ilmajousista ei ole ja kun työkaverin taistelua E-Mersun vastaavien kanssa muutaman vuoden katseli niin ei myöskään tule.

Tuossa Cupra Bornissa on ihan vain perinteinen säätyvä iskunvaimennus, ei siinä ilmajousia ole. Eikös tuo ID7 ole myös sen verran edullinen auto, ettei siihenkään ilmajousitusta saa, pelkän sähkösäätöisen vaimennuksen vain?

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 6/7 [ 157 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava