|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 04.12.2024 00:06 |
Viestit: 3806
|
Minullahan vaihtui auto syyskuussa, nyt alla kymmenvuotias 70 tkm ajettu 3008 robovaihteistolla ja pikkuhodarilla.
Tänään töiden jälkeen löin auton käyntiin ja aloin raapia pahasti jäässä olevia ikkunoita auki. Etulasin puolelle kun ehdin, hämmästyin: kahdessa minuutissa oli jää alkanut sulaa ja skrabaaminen oli tosi helppoa. Taustalta kuului tuttu, hiljainen kohina: mun autossa on Webasto, jee!
Kumma, ettei auton myynyt autoliike ollut siitä varusteisiin listannut. Sisätilalämppärin kyllä, mutta Webastoa eivät. Kiertovesipumppua ja kelloa tuossa ei siis ole, mutta tosi kiva yllätys näinkin.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 10.12.2024 20:14 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Käännytin entisen työkaverin aikanaan sitikkamieheksi vinkkaamalla patonkilaiselta X7:n. Nyt se viimein antautui (oletettavasti hetkellisesti) yli 500tkm ajettuna ja kaveri osti päivälleen 11 vuotta myöhemmin seuraavan sitikan. Käännytystyö siis onnistui paremmin kuin hyvin Ja eiköhän se vanhakin vielä liikkeelle saada...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 13.12.2024 21:45 |
Viestit: 3806
|
Teuski kirjoitti: Käännytin entisen työkaverin aikanaan sitikkamieheksi vinkkaamalla patonkilaiselta X7:n. Nyt se viimein antautui (oletettavasti hetkellisesti) yli 500tkm ajettuna ja kaveri osti päivälleen 11 vuotta myöhemmin seuraavan sitikan. Käännytystyö siis onnistui paremmin kuin hyvin Ja eiköhän se vanhakin vielä liikkeelle saada... Mihin Sitikkaan kaveri päätyi? Aika vaikea on löytää X7:lle seuraajaa, Hyde kun on historiaa... Mulle tuli tilapäisratkaisuksi 3008; kyllä sillä mun vähät ajot ajaa mutta ei sitä edeltäjäänsä voi verrata. Karsea on upouuden ajokin hintaluokka, ennen kuin auto kyydeiltään on X7:n veroinen.
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 13.12.2024 22:25 |
Viestit: 712
|
pvalila kirjoitti: Mihin Sitikkaan kaveri päätyi? Aika vaikea on löytää X7:lle seuraajaa, Hyde kun on historiaa...
Mulle tuli tilapäisratkaisuksi 3008; kyllä sillä mun vähät ajot ajaa mutta ei sitä edeltäjäänsä voi verrata.
Karsea on upouuden ajokin hintaluokka, ennen kuin auto kyydeiltään on X7:n veroinen.
Jos ei tarvitse kaikkia nykyajan pieruappeja niin ainahan voi ostaa toisen vähemmän ajetun X7:n. 
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 15.12.2024 01:56 |
Viestit: 3806
|
Akseli kirjoitti: pvalila kirjoitti: Mihin Sitikkaan kaveri päätyi? Aika vaikea on löytää X7:lle seuraajaa, Hyde kun on historiaa...
Mulle tuli tilapäisratkaisuksi 3008; kyllä sillä mun vähät ajot ajaa mutta ei sitä edeltäjäänsä voi verrata.
Karsea on upouuden ajokin hintaluokka, ennen kuin auto kyydeiltään on X7:n veroinen.
Jos ei tarvitse kaikkia nykyajan pieruappeja niin ainahan voi ostaa toisen vähemmän ajetun X7:n.  Kovasti vain ovat hinnan kiroissa viimeiset hyväkuntoiset ceevitoset. Samalla hinnalla ei enää saa, jolla omani Ruotsista seitsemän vuotta sitten hain. Köyhyyden takia päädyin tuohon 3008 robottiin. Siinä ilmeni tänään outo piirre: se piti ovia avattaessa samanlaista hurinaa kuin X7. Outoa, eihän tuossa mitään hydraulikkapumppua ole, mikähän siellä hurahti käyntiin jo ennen auton starttaamista? Aiemmin en ole tuota huomannut, nyt sattui auto olemaan hiljaisessa autotallissa.
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 15.12.2024 12:29 |
Viestit: 712
|
pvalila kirjoitti: .
Siinä ilmeni tänään outo piirre: se piti ovia avattaessa samanlaista hurinaa kuin X7. Outoa, eihän tuossa mitään hydraulikkapumppua ole, mikähän siellä hurahti käyntiin jo ennen auton starttaamista?
Aiemmin en ole tuota huomannut, nyt sattui auto olemaan hiljaisessa autotallissa. Jos tämä oli robotilla niin mekatroniikan pumppu siellä hurahtaa.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 18.04.2025 13:26 |
Viestit: 3806
|
Akseli kirjoitti: pvalila kirjoitti: .
Siinä ilmeni tänään outo piirre: se piti ovia avattaessa samanlaista hurinaa kuin X7. Outoa, eihän tuossa mitään hydraulikkapumppua ole, mikähän siellä hurahti käyntiin jo ennen auton starttaamista?
Aiemmin en ole tuota huomannut, nyt sattui auto olemaan hiljaisessa autotallissa. Jos tämä oli robotilla niin mekatroniikan pumppu siellä hurahtaa. OK, kiitoksia tiedosta, Akseli! Minä luulin, että tuollainen loota toteutettaisiin puhtaasti solenoideilla ja askelmoottoreilla. 
|
|
|
|
 |
citrophoros
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 29.06.2025 18:21 |
Viestit: 396 Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
|
Digi.kansalliskirjasto.fi-sivustolta löytynyt uutinen Valkeakosken ja Sääksmäen Sanomissa 27.07.1933:
Huomioikaa tämän materiaalin olevan tekijäinoikeussuojattua.
Liitteet: |

Screenshot 2025-06-29 at 18-16-56 27.07.1933 Valkeakosken ja Sääksmäen Sanomat no 30 - Digitaaliset aineistot - Kansalliskirjasto.png [ 85.01 KiB | Katsottu 656 kertaa ]
|
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 30.06.2025 01:53 |
Viestit: 5064
|
citrophoros kirjoitti: Digi.kansalliskirjasto.fi-sivustolta löytynyt uutinen Valkeakosken ja Sääksmäen Sanomissa 27.07.1933:
Huomioikaa tämän materiaalin olevan tekijäinoikeussuojattua. Muistan Citroen mainoksen Eiffelissä kuvista, mutta piti oikein katsoa tarkemmin, näemmä Citroen-tekstin E oli myös yhdistetty kello, mutta jos se oli se, niin 200 m on aikamoista liitoittelua, toisaalta jossain kuvassa oli myös pelkkä kello, mutta aika samoissa kohdissa sekin, aika monenlaista tietoa on kellon koostakin. ilmeisesti kello oli ensin yksin ja palasi sitten 30 luvulla joksikin aikaa jo aiemmin laitetun Citroen tekstin yhteyteen, eli on voinut olla oikeastikin eri kokoa ja valaistusta muutenkin muuteltiin vuosien varrella, mutta tuo teksti viittaa nimenomaan siihen Citroen-tekstin yhteydessä olleeseen kelloon.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 30.06.2025 12:19 |
Viestit: 5064
|
 Mahtaakohan Wikipedian kuva näkyä?
|
|
|
|
 |
citrophoros
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 01.07.2025 23:57 |
Viestit: 396 Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
|
Tässäpä on todella "herkullinen" paljastus liikemies André Citroënin pelikuvioista autobisneksessä Ranskassa 1930-luvulta. En tietenkään tiedä, mistä Aamulehden toimittaja on aineistonsa hankkinut, luultavasti vain suomentanut valmiin aineiston. Muistakaa jälleen kerran, tämä aineisto on tekijänoikeussuojaamaa. Aamulehti 13.tammikuuta 1935: https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanom ... en&page=10
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ilahdutti Lähetetty: 02.07.2025 11:00 |
Viestit: 5064
|
Missäköhän kunnossa Andre oli 30-luvulla, kuoli -35 mahasyöpään. Suomessakin oli -30 pieniä Citroen kähmyjä maahantuotujen autojen verotuksissa: https://monamicitroen.blog/2024/08/17/c ... 0-luvulla/Katselin ensin ihmetellen "Hänellä oli käsissään 88 miljoonaisen kansan markkinat...", mutta taisi ollakin kärpäsenpaskaa ladonnass tai skannauksessa, se onkin 38 eikä 88... Maailmalla 20 luvun talouskasvu oli aika hillitöntä, huomaa Suomessakin kun katsoo isompien kaupunkien keskustojen kivitalojen ikäjakaumaa, 20-luvulla rakennettiin ihan hillittömästi, 30-luvulla ei rakennettu juuri mitään kun tuli lama ja nuo uudet taloyhtiöt sinnittelivät läpi laman kärvistellen. Siihen nähden ei mikään ihme että autotehdas joka perustettiin 1919 ja kasvoi raketin lailla 20-luvun ja juuri kun uudet tehtaat oli saatu valmiiksi iski maailmanlaajuinen lama, mutta lainat jäljellä ja johtajakin vielä oli sairas mies (tai ei kyllä mitään tietoa kauanko sairasti syöpää, voi olla että siihen aikaan kuoli nopeastikin) Tuolloin Michelin rengasfirma pelasti Citroenin konkurssin jälkeen, mutta lamavuosien aikana tuli silti ainakin autot Rosalie ja Traction Avant ja sitten alkoikin jo toinen maailmansota, eli ei ollut helppo alkutaival.
|
|
|
|
 |
|
|