Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5-mallit
ViestiLähetetty: 19.10.2025 13:35 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
C-mersulla ajettu 2,5 vuotta ja on tarjonnut hyvää laatua ja miellyttävää ajettavuutta. Silti, jostain syystä C5 alkanut kiinnostamaan. Tuolla bx-ketjussa olikin jo juttua, mutta kyselempä vielä omassa ketjussa. Oma käsitys, että ykköskoppainen on se ruma, mutta luotettavin (?), seuraavassa oli murhetta ainakin lämppärin läppien kanssa ja olikos kolmannessa siiten ne etutolpat murheena? Mutta että mitäs muuta? Jos c5:een jollain aikavälillä päädyn niin bensakone 1.8/2.0. Onko ykköskoppaisen kohdalla vielä osiensaantimurheita?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-mallit
ViestiLähetetty: 19.10.2025 13:52 

Viestit: 4013
Aapeli kirjoitti:
C-mersulla ajettu 2,5 vuotta ja on tarjonnut hyvää laatua ja miellyttävää ajettavuutta. Silti, jostain syystä C5 alkanut kiinnostamaan. Tuolla bx-ketjussa olikin jo juttua, mutta kyselempä vielä omassa ketjussa. Oma käsitys, että ykköskoppainen on se ruma, mutta luotettavin (?), seuraavassa oli murhetta ainakin lämppärin läppien kanssa ja olikos kolmannessa siiten ne etutolpat murheena? Mutta että mitäs muuta? Jos c5:een jollain aikavälillä päädyn niin bensakone 1.8/2.0. Onko ykköskoppaisen kohdalla vielä osiensaantimurheita?


Minulla on ollut ykkönen ja kolmonen. Ykkönen näytti rumalta silloin ja näyttänee tulevaisuudessakin, muuta pahaa sanottavaa siitä minulla ei ole. Facelift poisti ne rumat ajovalot, toisten mielestä auto menetti myös yksilöllisyyttänsä.

Lämppärin säätimet menivät faceliftissä huonompaan suuntaan, mutta koteloporan avulla ne pääsee vaihtamaan paljon helpommin kuin kojelaudan purkamalla. Automaattiloota taisi parantua jo siihen faceliftiin, eikö siinä ole sama Aisinin loota kuin kolmosessakin?

Ykkös- ja kakkoskoppasen voi hyvin ostaa jättikokoisena (sedanin näköisenä) hatchbackinä, kolmoskorinen on "pakko" ostaa farkkuna (järjettömän pienen takaluukun takia). Kolmoskoppasesta farkusta jäi mieleen miinuksena vain se, että etupää kolahteli ulosjoustoissa rumasti eikä "erkkikään" osannut sitä korjata.

Kaikilla näillä alkaa olla jo ikää, sillä kolmoskoppasetkin ovat vanhoja, jos haluat autosi luotettavalla bensavaparilla ostaa. Uusiin TurboHighPerformance versioihin ei kannata sekaantua, vaikka ajossa ne varmasti ovat upeita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-mallit
ViestiLähetetty: 19.10.2025 19:25 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Sellaiset reunaehdot vielä, että koiran takia farmari ainoa vaihtoehto ja manuaaliloota mahdollista ajo-opetusta silmällä pitäen.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-mallit
ViestiLähetetty: 19.10.2025 20:25 

Viestit: 985
Meinaat siis opettaa koiran ajamaan (ajokoiraksi?) :D
Ykkösiin ja kakkosiin löytyy hyvin osia, lukuunottamatta joitakin hydeputkia, ja ne kuuluisat kakkosen lämppärin läpät originaaleina alkaa olla vaikeita. Kolmosen etutolpat vissiin myös. Kolmosen riesa on säköisen kässärin kalliit osat. Vanhemmissa kässärin murtuvien vaijerien putket puolestaan vaikeat asentaa itse ellei auton alle saa kunnolla tilaa, osat kumminkin halpoja.
Etupuörien laakereita menee suunnilleen samaa tahtia kuin jakohihnoja pitää uusia. Takalaakereita ei melkein koskaan jos lisää vaseliinia ajoissa. Ykkösessä ja kakkosessa takatukivarsian laakerointi 250t välein ja takaluukun ikävät kaasumetallijouset 10v välein.
Kolmonen ruostuu, vanhemmat ei niinkään. Kolmosessa kalliimpi rengaskoko.
Manuaalivaihteiset ei kovin yleisiä ja niitä on enempi perusmalleissa joista voi silloin puuttua esim parkkitutkat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5-mallit
ViestiLähetetty: 19.10.2025 20:51 

Viestit: 4013
IJN kirjoitti:
Meinaat siis opettaa koiran ajamaan (ajokoiraksi?) :D
Ykkösiin ja kakkosiin löytyy hyvin osia, lukuunottamatta joitakin hydeputkia, ja ne kuuluisat kakkosen lämppärin läpät originaaleina alkaa olla vaikeita. Kolmosen etutolpat vissiin myös. Kolmosen riesa on säköisen kässärin kalliit osat. Vanhemmissa kässärin murtuvien vaijerien putket puolestaan vaikeat asentaa itse ellei auton alle saa kunnolla tilaa, osat kumminkin halpoja.
Etupuörien laakereita menee suunnilleen samaa tahtia kuin jakohihnoja pitää uusia. Takalaakereita ei melkein koskaan jos lisää vaseliinia ajoissa. Ykkösessä ja kakkosessa takatukivarsian laakerointi 250t välein ja takaluukun ikävät kaasumetallijouset 10v välein.
Kolmonen ruostuu, vanhemmat ei niinkään. Kolmosessa kalliimpi rengaskoko.
Manuaalivaihteiset ei kovin yleisiä ja niitä on enempi perusmalleissa joista voi silloin puuttua esim parkkitutkat.


Tosiaan, tuosta kolmosen sähköisestä käsijarrusta...
Jos munkin autooni olisi ajoissa vaihdettu se holkki, josta jarrukaapeli alkaa, niin olisin säästänyt satoja euroja rahaa. Holkki itse maksaa alle kympin, joten sen vaihtaminen ihan vain varmuuden vuoksi on hyvä idea. Käsijarru pääsee vetämään liikaa vaijeria sisäänsä, jos tuo holkki pettää, ja arvaukseni mukaan laitteen sisältä hajoaa anturi, joka tunnistaa käsijarrun olevan täysin sisäänvedetyn. Vähän kuin kovalevystä hajoaisi Zero Track Sensor.

- Automaattivaihteisista yksilöistä kannattaa napsauttaa automaattinen käsijarru pois käytöstä, sen saa päälle ja pois valikoista ihan ilman Diagboxia. Kojelautaan jää keltainen varotusvalo palamaan, mutta ei se ajoa haittaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: