Morientes, vähän olen kirjoittanut mutta jos taasen.
Voin myöntää suorilta että tämä Cactus on uusista autoista (joihin kynsi mahdollisesti yltää) eniten kiinnostava. Ei liikaa rikkoutuvia hienosteluosia, kuitenkin tyyliltään sopii meikäläisen silmään, bensakone vapaastihengittävä (pikkuturbot eivät vakuuta sitten ollenkaan ja mitä on katsellut niin eipä ne sen vähemmällä mene kuin vaparitkaan, hieman vilkkaampia kyllä mutta mikä ilo siitäkään on tässä ikuisen rospuuton maassa).
3kk kokemus vw:n golf variant 1.4tsi 122hv kera dsg:n, alkutalvella (loka-marras-joulukuu 2012). Tilanne oli se että äitee halus eroon autolainastaan ja meikäläinen halus "paremman" luokan auton. Teimme vaihtokaupan, annoin mammalle uutena ostamani Renault Twingo 1.2 vm -08 75heppainen, ajettu 55tkm ja 14ke ja sain kys. golfin vm -11 ja ajettu 23tkm. a): 7-vaihteinen laatikko vaihtoi isoimmalle kun vauhti oli 60km/h ja kierrokset 1200, b) lämmityslaite tuntui siltä että jos tuli astekin lämpimämpää kuin kylmin, tuntui että autoon tukehtuu c) jotenkin ei vain oma kroppa sopinut siihen ratin ja penkin väliin vaikka oli olevanaan "paremmat" penkit. Ensimmäinen lumisade ja perään suojasää ja pakkanen, etuovien kulmat vekillä. Takuukorjaukseen ja jne (ja klassinen "ei oo tämmösiä kyllä tullut vastaan, hah)
Upeinta tässä kokemuksessa kuitenkin on että mamma tuli katumapäälle ja sain vaihdettua takaisin samaan twingoon ainoastaan 500e persnetolla (jossa välissä mamma oli vaihdattanut nokkahihnan 350e...)

. Saattaa kuulostaa hullulta mutta edelleen, vaikka kokemuksesta on aikaa kohta puolitoista vuotta, olen twingoon edelleen tyytyväinen eikä ole volkkaria hiukkaakaan ikävä. 75tkm mittarissa ja kertaakaan ei ole ollut ylimääräistä asiaa korjaamolle. Suurin puute twingossa on on ettei vakkaria löydy, sitä kaipaa yllättävän usein. Eli mielestäni jotain sanoo että volsu joka maksoi uutena 30.000e ei pärjää mun silmissä kirppurellulle joka maksoi uutena 13.000e.
Seuraava uutena kaupasta haettava auto on 80% todennäköisyydellä joko cactus tai sitten c1 (ja nimenomaan sitikan versio tuosta) Vaikka näissä ei ole hydejousitusta niin cactus miellyttää filosofialtaan, vähemmän on enemmän. Ja C1 taas on mulkosilmineen ja muutenkin olemuksineen hyvin miellyttävän oloinen kapiste.
Kaveriksi sitten vois hommata sen XM:n joita ihaillut siitä asti kun niitä maanteille tuli

Tällä hetkellä onkin pihassa Tuo kyseinen twingo, Yaris -99 (uudesta asti, ja saattaa pysyä pidempään kuin rellu...) ja sokerina pohjalla land rover series III vm-79 2,25d joka tasoittaa noita taloudellisia pikkuautoja 14litran löpönkulutuksellaan kun ajaa huippunopeutta eli sitä satasta

. Niin kamala laite että se on hieno.
Noita XM:iä tulee säännöllisesti katseltua.
Tässä tuli nyt niin paljon asian vierestäkin että toivottavasti ei banninappi heilahda vaan tosiaan, itsellä cactus herättää hyvinkin paljon positiivista mielenkiintoa vrt mikään muu tällä hetkellä myytävä auto tai edes lähiaikoina tuleva.