|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 03:33 |
Viestit: 4093
|
|
Tai oikeastaan, kuinka sillä suunnitellaan reitti?
Annetaanko ajotietokoneelle lähtöpiste ja loppupiste, laite laskee reitin, valitsee latausasemat, varmistaa että latausasema on kunnossa ja varaa sen käyttöön tarvittavaksi ajaksi? Ja tietenkin huomio eri latausasemien hinnat?
Jos latausasemalle menee aikaa varaamatta, miten siellä jonotetaan? Onko jokaiselle "pumpulle" oma jononsa vai kaikille pisteille yhteinen? Jonotetaanko ihan fyysisesti vai mennäänkö johonkin elektroniseen jonoon, jolloin aseman tietokone osaa suoraan kertoa, että edelläsi on xxx kappaletta autoja, jotka tulevat viemään yyy minuuttia aikaa ja vuorosi on kello xx.xx? Ja pitääkö tuota aikaa xx.xx jäädä autoon odottamaan? Meneekö paikka pumppujonossa, jos piipahtaa vartiksi kahville odottamaan latauspisteen vapautumista? Ovatko kaikki autot samalla statuksella vai menevätkö VIP-lataajat ohi?
En oikein voi uskoa, että vaikkapa jossain Lapissa ihmiset ajaisivat viimeisillä mehuilla jonnekin korpiasemalle, huomaisivat sen olevan rikki ja sitten vain tyynesti jäisivät istumaan jäähtyvään autoonsa odottamaan, kumpi tulee ensin: aseman korjaaja vai viikatemies. On kai olemassa jokin tapa varmistua etukäteen siitä, että noin ei tule tapahtumaan, jos reittinsä jonkin aseman varaan laskee?
Ihan bensallakin olen onnistunut viimeisen 40 vuoden aikana jokusen kerran tien reunaan tankki tyhjänä jäämään. Miten sähköauton kanssa noissa tilanteissa toimitaan? Saako niitä hinata, vaikka tavallaan automaattivaihteisia ovatkin?
Pienen ja satunnaisesti vaihtelevan (lämpötila jne.) toimintasäteen sekä harvan latausverkoston takia noita tien reunaan jäämisiä voi olettaa tapahtuvan kertaluokkaa enemmän kuin fossiilivehkeiden kanssa. Netti on täynnä sähköautoilijoiden tarinoita siitä, kuinka he ovat aivan viimeisten "tippojen" voimin ontuneet latausasemalle; olettaisin, että aika paljon on kertomatta jätettyjä tarinoita, joissa auto ei ole jaksanut edes kävelyvauhtia ontua elektronipumpulle asti.
Sori, tässä on vain näitä tietämättömän pelkoja. Mun painajaiskuvissani sähköihmiset vain summassa painavat eteenpäin, rukoilevat seuraavan laturin olevan ehjä ja jopa vapaana. Aavistelen, ettei tilanne älykkäiden verkkojen maailmassa ihan noin umpityperä ole, mutta autolehtien koeajoraportit keskittyvät yleensä ajoneuvoon ja valottavat huonosti latausinfran toimintaa.
"Saavuimme Saloon ja odottelimme hetken pikalatausaseman vapautumista" antaa kuvan villin lännen toiminnasta, jossa tankkaus saattaa kestää vartin mutta jonottaminen tuurista riippuen ehkä monin verroin enemmän. Järkeni sanoo, ettei se ihan noin voi olla, kun puhutaan työelämässä olevista ihmisistä, joiden on pysyttävä aikataulussa eikä työnantaja salli siihen aikatauluun aivan järjettömiä pelivaroja.
Tässä mun kirjoittelussa on vähän takakireä sävy, mutta oikeasti olen tosi kiinnostunut sähköautoilusta.
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 10:01 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Kuuntele Sähköautomiehet-podcastia. Siellä on paljon asiaa sähköautoista. Yksi jakso pyhitetty kokonaan näille latausasioille. Sori, vähän tylsä vastaus.
Mutta jos vähän vielä jatketaan, niin kyllähän vakuutuksiin pian leivotaan, jos ei ole jo, mahdollisuus siirrättää tyhjäakkuinen hyrysysy laturille hinausauton toimesta.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 12:36 |
Viestit: 2011 Paikkakunta: JKL
|
|
Kai nämä samat pelot olivat jo sata vuotta sitten, kun hevospeleistä alettiin pikkuhiljaa siirtymään automobiileihin (horseless carriage). Vaan siihenkin totuttiin. Toinen asia on, pysyykö infra mukana sähköautojen lisääntyessä. Mieluummin pitäisi mennä infra edellä...
Suomessa tietysti mennään niin, että bensan hinta ensiksi ylös, sitten vasta muu toiminta...
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 12:41 |
Viestit: 5937 Paikkakunta: Lahti
|
|
Töihin ja kauppaanhan sillä ajettaisiin, kummassakin voi ladata, kodin lisäksi, eihän moisella mihinkään pidemmälle voi lähteä.
Kait noi eri latausasemat yhteen navigaattoriin vielä joskus saadaan, joskus.....
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 13:52 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Onhan noita äppejä/sivustoja, joiden avulla voi matkansa suunnitella. Ja olikohan vielä niin, että voi valita tietyn automallin ja matka vaikka Hangosta Kuusamoon, niin se näytti ajoajan ko. autolla huomioiden rangen, latausajat jne.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 16:59 |
Viestit: 5158
|
Englannissa syyskuun lopussa ihmeteltiin kuinka bensa-autoilla ajetaan, kun ei ollut tankkiautoille kuskeja riittävästi ja bensa loppui asemilta ja tietysti silloin alkaa valtaisa hamstraus ja bensa loppuu vielä useammalta asemalta, erilaisilta somekanavilta saatii vinkkiä mihin asemalle oli tullut bensaerä ja sinne ryntäsi kaikki hamstraamaan. tähän sähköautot tuovat ainakin ratkaisun, ei ole niin isoja akkuja (vielä) että voisi kauhean paljon hamstrata 
|
|
|
|
 |
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 19:52 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Xari kirjoitti: Töihin ja kauppaanhan sillä ajettaisiin, kummassakin voi ladata, kodin lisäksi, eihän moisella mihinkään pidemmälle voi lähteä.
Kait noi eri latausasemat yhteen navigaattoriin vielä joskus saadaan, joskus..... Varmasti saadaan laturit naveihin..Saatiinhan ne nopeusvalvontakameratkin pika-pikaa,että kaaharit pääsee toteuttamaan itseään...
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 20:13 |
Viestit: 7850 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
Hyviä kysymyksiä pvalilalla. Eipä ole tullut tuota juuri ajateltuna kun ei itseä koske. Sitä olen itsekin pohtinut, että miten paljon siihen lataustapahtumaan oikeasti kuluu aikaa kun pitää reissun päällä ladata. Nykyisellään toki sähköautot eivät sellaista paljon vaativassa käytössä olekaan...
Tässä ketjussa paistaa taas käsittämättömyys siitä, että sähköautoja on suuremmassa määrin ollut vasta muutaman vuoden. Ne, jotka sellaisen voivat hankkia ovat yhden sortin pioneereja kun joutuvat tällaisten asioiden kanssa painimaan. Infra rakentuu pääasiassa kysynnän ja tarjonnan lainalaisuuksien mukaan. Nykyisellään se on ymmärtääkseni kohtalaisen hyvä tämänhetkiselle sähköautokannalle ja kasvaa koko ajan. Samalla useampi hankkii sähköauton ja vauhti sen kun kiihtyy.
Itse uskon, että tässä käy kuten monen muunkin innovaation kanssa, että se yleistyy nopeammin kuin osaamme odottaakaan. Vielä kun käytettyjen markkinat saadaan kunnolla vauhtiin ja uskoa käytettyjen kanssa pärjäämiseen nostettua niin kymmenen vuoden päästä voidaan ihmetellä kuinkas kävikään.
Tuo nopeuskameravertaus oli hyvä, juuri niin se menee että tollaset pikkuasiat ratkeavat kyllä. Eiköhän joku Google Maps kohta suunnittele reitit latausten kanssa ja kohta systeemi jo integroidaan autoihin jos ei ole jo.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 05.11.2021 21:02 |
Viestit: 5158
|
|
Tulee varmaan myös sähköisiä "hinausautoja", jotka eivät otakaan hinaukseen vaan niistä voi johdolla pikaladata sen verran virtaa että pääsee pois pahasta paikkaa - ehkä tulevaisuudessa tulee myös ainakin nopeahkoja tapoja ladata omastakin sähköautosta toista (vai onko jo jossain olemassa). Tai eihän tuon hinausauton tarvitse olla sähköinen, voihan se olla erillinen akkumötikkäkin lavan reunalla, tai vaikka bensa-auton takaluukussa jossa on sopiva latausasema perässä kiinni. Tai jos huoltoasemilta saisi panttia vastaan paketin, jossa on akku ja latausasema, tuollaisenhan voisi laittaa takapenkille ja sieltä johto luikertelisi lataustöpseliin (tosin nykyään autot ei suostu lähtemään liikkeelle, jos latausjohto on kiinni) Ja taitaa niissä aina jonkinlainen paloriskikin olla ettei varmaan heti tule toista latausliitäntää takakontin sisäpuolellekaan tuohon tarkoitukseen? Muuten olisi näppärä tapa pelastaa virrattomia autoja, matkalaukku-akkupaketti takaluukkuun ja johto kiinni ja puolessa tunnissa sen verran virtaa että pääsee seuraavaan latauspaikkaan (esim 11 kWh akkupaketti, joka kykenee lataamaan 22 kW teholla noin 1/2 h, sillä pääsisi ehkä 50 km - ei toki Lapissa riitä kovin pitkälle, mutta riittäisi normaaleihin "virhearvioihin" tai tiuhemman asutuksen alueella pääsee etsimään seuraavaa toimivaa asemaa). Pikatarkastelulla täytyykin ehkä puolittaa yhden akkupaketin koko noin 5 kWh ettei tarvitse pyytää kauheasti voimamiehiä avuksi.
Jotenkin luulisia että ainakin 400 V kolmivaihesähköä pystyisi saamaan sähköautosta ulospäinkin, kun moottoreihin saadaan eri taajuisia ja erilaisia jännitteitä ja mun sähköfillarikin kykenee tekemään kolmivaihesähköä eri taajuuksilla ja tuollahan olisi sitten käyttöä myös sähkökatkosten aikana tai se unelma sähköautojen akustojen käytöstä sähköverkon kuorman tasaajina.
|
|
|
|
 |
|
jto
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 01:11 |
Viestit: 93
|
|
Jaa. Nyt ja 10 seuraavan vuoden sisällä uudella tai käytetyllä sähköautolla voinee tuudittautua 200 km rangeen. Pidemmilllä matkoilla pitää sitten miettiä tarkemmin. Minulla tuollaisia tulee ehkä 3-4 kertaa vuodessa.
Valitettavasti sähköautojen valmistajat ovat tehneet tuotteittaan tekniikan ehdoilla, eli millaisia sähköautoja voidaan markkinoille valmistaa. Esimerkiksi range extenderiä käyttäen pitkät matkat sähköautolla olisi voinut mahdollistaa, mutta siihen ei ole menty. Eli sähköautot nykyisellään vastaavat toisenlaiseen tarpeeseen kuin 1000 km ajomatkaan ilman kusitaukoa.
Kai nuo kaipaa hieman toisenlaista ajattelutapaa. Eli työnantajan harvoin kannattaa maksaa työntekijälle monen tunnin palkkaa pelkästä kehon siirtämisestä.
|
|
|
|
 |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 01:21 |
Viestit: 2666 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
|
Mallia voi katsoa Norjasta, nurkka-ajoon on sähkäri (työmaalle ajamista varten), ja sitten kun lähdetään mökille, otetaan se pihan polttomoottoriauto käyttöön ja työnnetään sinne vuoristoon, jos nyt ei ilman kusitaukoja niin ainakin siihen saa voima-ainetta pistoolista matkan varrelta. Moni on sillä verotuksella päätynyt kahden auton taloudeksi vaikka ennen riitti yksi. Reksiterikilvetkin loppui jo vuosia sitten kesken (EL-xxxxx), ja Oslon bussikaistat ruuhkautui. Mutta onhan siellä maassa pirusti sähköautoja!
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 01:26 |
Viestit: 5937 Paikkakunta: Lahti
|
Mä olen tässä suunnitellut sellaista sähköauton käyttötapaa että ajaisi sen aina voimalaitokselle ladattavaksi niin ei tarvisi maksaa siirtomaksua siitä lataussähköstä kun omalla roikalla vetäisi suoraan voimalasta 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 02:30 |
Viestit: 4093
|
Xari kirjoitti: Mä olen tässä suunnitellut sellaista sähköauton käyttötapaa että ajaisi sen aina voimalaitokselle ladattavaksi niin ei tarvisi maksaa siirtomaksua siitä lataussähköstä kun omalla roikalla vetäisi suoraan voimalasta  Älä suunnittele, tuo kielletään kuitenkin. Nykylain mukaan sähköä ei saa siirtää tonttirajan yli kuin monopoliyhtiö ja vaikka energia onkin auton akuissa kemiallisessa muodossa niin kyllä tuo siirtokielto tulee koskemaan myös akkuihin varautunutta energiaa. Omat aurinkopaneelit ja tuulivoimalat sallittaneen ilman siirtomaksuja, kunhan vain niiden taloudellinen kannattavuus on riittävän huono.
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 02:35 |
Viestit: 4093
|
Kaapelimies kirjoitti: Mallia voi katsoa Norjasta, nurkka-ajoon on sähkäri (työmaalle ajamista varten), ja sitten kun lähdetään mökille, otetaan se pihan polttomoottoriauto käyttöön ja työnnetään sinne vuoristoon, jos nyt ei ilman kusitaukoja niin ainakin siihen saa voima-ainetta pistoolista matkan varrelta. Moni on sillä verotuksella päätynyt kahden auton taloudeksi vaikka ennen riitti yksi. Reksiterikilvetkin loppui jo vuosia sitten kesken (EL-xxxxx), ja Oslon bussikaistat ruuhkautui. Mutta onhan siellä maassa pirusti sähköautoja! Miksi pitää olla kaksi erillistä autoa? Miksi ei voi olla BMW i3 REXin tyylisiä autoja, joilla ensin ajetaan parisataa kilsaa sähköllä ja jos ei lataus onnistu, niin sitten päräytetään aggregaatti tulille ja jatketaan matkaa fossiilisten voimalla? Tuo Bemari on lajinsa ainoa edustaja, muita ei ole.
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 09:14 |
Viestit: 7850 Paikkakunta: Eurajoki
|
pvalila kirjoitti: Nykylain mukaan sähköä ei saa siirtää tonttirajan yli kuin monopoliyhtiö ja vaikka energia onkin auton akuissa kemiallisessa muodossa niin kyllä tuo siirtokielto tulee koskemaan myös akkuihin varautunutta energiaa.
Omat aurinkopaneelit ja tuulivoimalat sallittaneen ilman siirtomaksuja, kunhan vain niiden taloudellinen kannattavuus on riittävän huono. Eli sähköautolla ei saisi poistua omalta tontilta? Vaikeeksi menis Periaattessa jos se sähkö tuotetaan siinä latausasemalla niin myyjä voi määritellä oman siirtomaksun, tossahan on potentiaalia 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 12:09 |
Viestit: 4093
|
|
|
|
 |
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 19:43 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
|
Sähkötolpalta toiselle...
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 06.11.2021 21:02 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
pvalila kirjoitti: Miksi pitää olla kaksi erillistä autoa? Miksi ei voi olla BMW i3 REXin tyylisiä autoja, joilla ensin ajetaan parisataa kilsaa sähköllä ja jos ei lataus onnistu, niin sitten päräytetään aggregaatti tulille ja jatketaan matkaa fossiilisten voimalla?
Tuo Bemari on lajinsa ainoa edustaja, muita ei ole. Ampera/Volt on periaatteessa täysin vastaava, toki siinä polttomoottori ei ole valinnaisvaruste kuten bemmissä.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 07.11.2021 02:16 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Xantippa kirjoitti: pvalila kirjoitti: Miksi pitää olla kaksi erillistä autoa? Miksi ei voi olla BMW i3 REXin tyylisiä autoja, joilla ensin ajetaan parisataa kilsaa sähköllä ja jos ei lataus onnistu, niin sitten päräytetään aggregaatti tulille ja jatketaan matkaa fossiilisten voimalla?
Tuo Bemari on lajinsa ainoa edustaja, muita ei ole. Ampera/Volt on periaatteessa täysin vastaava, toki siinä polttomoottori ei ole valinnaisvaruste kuten bemmissä. Voimansiirto erilainen. Monimutkaisemmalla (tai no ainakin erilaisella) voimansiirrolla vältetty generaattorin häviöt. Ja eikös Amperan range oli paljon pienempi kuin i3:ssa? Kolmannes? Normaalit arkiajot olisi mukava hoitaa ilman latauksia ajojen välillä. Vasta yöksi lataukseen.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 07.11.2021 13:04 |
Viestit: 4093
|
Xantippa kirjoitti: pvalila kirjoitti: Miksi pitää olla kaksi erillistä autoa? Miksi ei voi olla BMW i3 REXin tyylisiä autoja, joilla ensin ajetaan parisataa kilsaa sähköllä ja jos ei lataus onnistu, niin sitten päräytetään aggregaatti tulille ja jatketaan matkaa fossiilisten voimalla?
Tuo Bemari on lajinsa ainoa edustaja, muita ei ole. Ampera/Volt on periaatteessa täysin vastaava, toki siinä polttomoottori ei ole valinnaisvaruste kuten bemmissä. Amperalla voi ihan käytännössä ajaa pelkällä bensalla: tankki on iso ja moottorin teho riittää. Yli 48 km/h nopeuksissa Amperassa moottori voi haluttaessa jopa kytkeytyä vetämään suoraan pyöriä. REX on ihan vain minimalistinen hätäratkaisu, jonka voimin matka jatkuu, vaikka latausasema olisikin rikki tai varattu. Jokaisessa sähköautossa voisi olla takaluukussa paikka, johon pitkiä matkoja varten voisi tuupata vuokratun aggregaatin. Tai ehkä jokin perävaunutyyppinen juttu olisi helpompi?
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 07.11.2021 13:37 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Vähän luulen, että imagosyistä ei haluta aggregaatteja takakonttiin. Se voisi luoda mielikuvan, että sähköautoistuminen ei usko itseensä. Järjellä ajateltuna toki olisi toimiva juttu.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
public
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 07.11.2021 16:56 |
Viestit: 87
|
|
Minulla ei todennäköisesti olisi sähköautoa jos en voisi ladata sitä voimavirrasta kotona, sillä sen verran helppoa, halpaa ja turvallista se on. Aina kotoa lähtiessä on akku täysi ja "tankkauspysähdyksille" ei työmatkakäytössä ole tarvetta. Pystyn hyödyntämään työpäivät omien hommieni lisäksi auton lataamiseen työpaikan parkkialueen tolpista, mikä on kyllä verraton (ja veroton vuoteen 2025) etu.
Koska auto on hommattu tähän työmatkan kelaamiseen, sitä on tarvinnut ladata julkisista latauspisteistä lähinnä huvin vuoksi ja viikonloppureissuja olen ehtinyt heittää vasta pari. Hommasin muutaman eri palveluntarjoajan sovelluksen julkisia latauspisteitä varten, ja niistä näkee jos tolpalla on jo joku tai siellä on vikatila päällä. Auton CCS-standardin mukaisia pikalatureita on pulpahdellut nyt Pähkinäsaaren rauhan mukaisen rajan länsipuolelle aika kiitettävästi, mutta sen itäpuolella kannattaa varautua auton jättämiseen esimerkiksi läheisen S-marketin hitaalle laturille tuntikausiksi jos autoa ei ole tarkoitus latailla lämpötolpasta.
Tämäkään ei varsinaisesti haittaa, koska omani on vähän tuhnu pikalataamaan varsinkin vähänkin täydemmällä akulla, ja tämän takia hidaslataus on se edullinen vaihtoehto. Tuolla 22kW laturilla ladattuna 100km maksaa noin 2,25 euroa, mikä ei ole kaukana kotilataamisen hinnoista, ja en myöskään tunne tunnontuskia jättäessäni auton makaamaan maksulliselle laturille pitkäksi aikaa. Jos kyseessä olisi Lidlin hidas mutta ilmainen laturi, olisi vähän sikamaista viedä joltain kaupassa asioijalta latausmahdollisuus. Moni muu sähköauto latautuu kolmivaihevirralla, mutta omani lataa vain yhdestä vaiheesta mikä venyttää kaikkia latausaikoja. Toisaalta se on markkinoiden pienikulutuksisimpia. Jos pieniakkuisessakin autossa on nopea pikalataus (28kWh Ioniq ottaa parhaimmillaan 70kW teholla), saa vartin jaloittelutauon aikana aika paljon lisää kilometrejä akkuun tyypillisellä 20 sentin minuuttihinnalla.
Mielestäni tässä pätee edelleenkin vähän samat säännöt kuin polttomoottoriautolla ajellessa. Senkin kanssa tietää millä asemalla on yleensä halvat hinnat (sovelluksesta näkee mitä lataus maksaa) ja millä asemalla kannattaa omien ajojensa takia käydä ja milloin polttoainetta kannattaa ostaa, ja miten tyhjään tankkiin. Osa sähköautoista näkee latauspaikat navigaattorin avulla ja osaa lämmittää akun suotuisaan lämpötilaan niin, että pikalaturilla tulee parhaat latausnopeudet, mutta omassani riittää se että pitää valikosta erillistä "talvitilaa" päällä (eikä mene liian täydellä akulla lataamaan, tässä on takana jäähdytystekniset syyt). Talvitila ei näytä vaikuttavan toimintasäteeseen. Tietty ero on se, että ladatessa matkan päällä ei ole tarkoituskaan ladata akkua tappiin asti, vaan vain sen verran että latausta kertyy sopivalla nopeudella sopivan aikaa.
En luota vielä infraan niin paljoa että lähtisin juhannusreissulle omalla sähköautolla kun koko Suomi on samaan aikaan liikkeellä. Jo polttiksellakin meinaa palaa hermot juhannusruuhkissa ja palveluasemilla, saati sitten todennäköisesti tukossa olevien latauspaikkojen takia. Mutta tuo on vain yksi pitkä viikonloppu koko vuoden aikana, joten jos ympäri vuoden saa selvää säästöä kun ei tarvitse ostaa polttoaineita, niin ehkäpä juhannuksena voi ajella bensalla tai dieselillä.
1992 Mi16 XU9J4Z
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 07.11.2021 21:22 |
Viestit: 4093
|
public kirjoitti: Hommasin muutaman eri palveluntarjoajan sovelluksen julkisia latauspisteitä varten, ja niistä näkee jos tolpalla on jo joku tai siellä on vikatila päällä.
Osa sähköautoista näkee latauspaikat navigaattorin avulla ja osaa lämmittää akun suotuisaan lämpötilaan niin, että pikalaturilla tulee parhaat latausnopeudet, mutta omassani riittää se että pitää valikosta erillistä "talvitilaa" päällä (eikä mene liian täydellä akulla lataamaan, tässä on takana jäähdytystekniset syyt). Onko tilanne tosiaan se, että tolppaa ei voi varata etukäteen? Tuntuu jotenkin surkealta palvelutasolta! Ei niin huonosti palvelevaa parturiliikettä löydy mistään, etteikö tukanleikkuuta voisi varata etukäteen. Miten insinöörit eivät kykene siihen, mihin parturit pystyvät? Public, kiitoksia aitoja kokemuksia sisältävästä kommentistasi!
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 07.11.2021 21:30 |
Viestit: 4093
|
Aapeli kirjoitti: Vähän luulen, että imagosyistä ei haluta aggregaatteja takakonttiin. Se voisi luoda mielikuvan, että sähköautoistuminen ei usko itseensä. Järjellä ajateltuna toki olisi toimiva juttu. Tuossa on ehkä ajateltu, että ortodoksit ajavat täyssähköillä ja uskossaan heikot plugareilla? Plugarit ovat kuitenkin todellisuudessa enemmän tavallisia fossiiliautoja kuin sähkäreitä: plugarilla on helppo ajaa ilman että lataa sitä milloinkaan, mutta tosi vaikea ajaa niin, ettei autoa koskaan aja bensalla. Plugarien verokohtelu on kyllä ihmeen hellää, käytännössä hyvin moni painaa niska kyyryssä plugarilla lataamatta autoaan tolpasta milloinkaan. Pekka Haavistolla on muuten plugari, mahtaako sitä latailla lainkaan? Kova kiire miehellä ratin takana ainakin on, väittää aina valpas media.
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kuinka sähköautolla ajetaan? Lähetetty: 07.11.2021 22:14 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Tarkoitin että valmistajat eivät halua aggregaatteja
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
|