|
Kirjoittaja |
Viesti |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 15.03.2009 08:27 |
Viestit: 2699
|
Ylen uutisotsikoista tuollaista luin. Mm. naisille ja miehille erilaista opetusta. Ja tietenkin myös hurjasti hintaa lisää.
Kaikkea sitä.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 15.03.2009 08:47 |
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 15.03.2009 09:27 |
Viestit: 1146
|
Kuulostaa aikamoiselta kuvitelmalta tuo juttu. Varmaankin liikennepsykologi Keskisen omia fantasioita. Ajokorttiuudistus toteutuu ensi syksynä, jolloin sitä harmonisoidaan EU säännösten mukaiseksi. Kansalliset muutokset ovat yhä vaikeampia toteuttaa. Monta mutkaa on vielä edessä.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 15.03.2009 11:44 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
r_a_n_u kirjoitti: naisille ja miehille erilaista opetusta Ei tule onnistumaan, tasa-arvovaltuutettu pistää varmasti hanttiin. Ihme, että erilaiset elimet sallitaan tässä maassa miehillä ja naisilla vielä. No mutta, ei hyvältä kuulosta. Mikähän idea siinä opettajan istuttamisessa kyytiin parille ajolle kortin saamisen jälkeen on? Todennäköinen kolarointi siirtyy parin ajokerran verran tulevaisuuteen, mutta onko siitä muka jotain käytännön apua? Toki jotain täytyy tehdä, että liikenteessä liikkuviin saataisiin vähän enemmän järkeä, kuin nykyään keskiverrolla on. Mutta eivätpä muutokset kuulosta tuohon auttavilta, lähinnä rahastukselta kuulostavat vain. En nyt muista, onko tässä muutaman viime vuoden aikana tullut muuhun kuin A- ja C-opetukseen oleellisia muutoksia, mutta ainakin omien kokemuksien perusteella (kortit A1 '00, ABC '02, ABECE '05) ainakin teoriakokeitten vaativuutta pitäisi lisätä huomattavasti. Tuon opettajan mukana istumisen sijasta mielestäni voisi yksi vaihtoehto olla vaikka "tarkastusinssi" tms esim. puolen vuoden päästä kortin saamisesta. Siinä voitaisiin jopa kartoittaa ajattajan puolesta hieman sitä, mitkä asiat liikennekäyttäytymisessä muuttuvat poispäin halutuista/turvallisista. Tiedä sitten, olisiko tuostakaan mitään käytännön hyötyä... Aivan selväähän kuitenkin on, että tässä maassa apinallekin annetaan ajokortti, jos apinalla on rahaa siihen. Nyt ilmeisesti on havahduttu siihen, että kortin saa liian helpolla, mutta valitettavasti ainoaksi rajoituskeinoksi on sitten keksitty se raha? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 15.03.2009 11:52 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"naisille ja miehille erilaista opetusta."  Tiiätte varmaan miksi.... naisilla on keskimmääräistä kaksiulotteisempi hahmotuskyky kuin miehillä ja tämä taas juontaa jo juurensa tuolta jurakaudelta kun naiset hoitivat luolaa ja tulta niin miehet juoksivat keihään ja kivikirveen kanssa metsällä tähtäämässä velociraptoria päähän.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Sitruunasafööri
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 15.03.2009 19:52 |
Viestit: 154 Paikkakunta: Suomenmaa
|
Cikatti kirjoitti: velociraptoria Olisit nyt sanonut raflaavasti T-Rex! 
"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 15.03.2009 20:10 |
|
laakeri kirjoitti: Ei tule onnistumaan, tasa-arvovaltuutettu pistää varmasti hanttiin. Ihme, että erilaiset elimet sallitaan tässä maassa miehillä ja naisilla vielä.
Tuo on kyllä totta, en minäkään usko että tuo tulee menemäään läpi maassa, missä on joka paikassa määritelty sukupuolikiintiöt, jopa opiskelupaikkaa tai peruskoulun kielikylpyluokan oppilaita valittaessa.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 15.03.2009 20:18 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Ei tule onnistumaan, tasa-arvovaltuutettu pistää varmasti hanttiin."
Näin on näppäimet. Eiköhän se olis viisainta vaikka autokoulun arvioida millainen kukin yksilö on, sukupuoleen katsomatta. Mm parin ekan ajotunnin jälkeen opettaja havaitsee kyllä millaisesta opetustarpeesta vois olla kysymys ja varsin kun on käyty ensimmäisen kerran liukkaalla niin suorituskyvyn mukaan voisi hyvinkin harjoituksen tarvetta arvioida.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 16.03.2009 00:37 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Opetuspolkimet tai ulkomaille, eiköhän sen kortin vois ajaa vaikka Virossa huomattavasti halvemmalla 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 16.03.2009 08:58 |
|
Xari kirjoitti: Opetuspolkimet...  Ei ole halpaa sekään enää uudistuksen jälkeen. Lainaa: Myös opetusluvalla korttinsa hankkivien koulutukseen on tulossa muutoksia. Kortin hinta nousee jopa 400 euroa, mutta opettelun voi aloittaa nykyistä nuorempana, 16,5- tai 17-vuotiaana. Lisäksi oppilas ja opettaja joutuvat käymään aluksi kolmen tunnin ajan opetuksessa autokoulussa. Liukkaan kelin opetus jää autokoulun tehtäväksi ja opettelun ajan ajokilometrien määrän pitää olla kaikkiaan vähintään 1 500.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 16.03.2009 11:49 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
quai_de_javel kirjoitti: Lainaa: Myös opetusluvalla korttinsa hankkivien koulutukseen on tulossa muutoksia. Kortin hinta nousee jopa 400 euroa, mutta opettelun voi aloittaa nykyistä nuorempana, 16,5- tai 17-vuotiaana. Lisäksi oppilas ja opettaja joutuvat käymään aluksi kolmen tunnin ajan opetuksessa autokoulussa. Liukkaan kelin opetus jää autokoulun tehtäväksi ja opettelun ajan ajokilometrien määrän pitää olla kaikkiaan vähintään 1 500.
Jos helistäis johonkin virolaiseen autokouluun ja kysyis et kui palju maksaab juhilupa Kun täysin vaihdettaviahan nämä eri EU-maiden ajokortit pitäisi olla, sais siinä sitten suomalaisen autokoulun pitäjä rauhassa ihmetellä rahanahneuttaan.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 16.03.2009 12:45 |
Viestit: 294
|
Hoh hoijjaa. Jopas oli juttua. Luulin aprillipilaksi tms. Ehdoton helmi on tämä: "Vuoden 2013 jälkeen ajokortin saanut joutuu ajamaan ensimmäiset ajokertansa opettajan kanssa. Opettaja siis astuu pelkääjän paikalle kahdesti vielä ajokortin saamisen jälkeen." Oppilas: "Lähdenkin tästä Helsingistä Inarille ajeleen. Tuukko kyytiin?" 
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 18.03.2009 10:53 |
Viestit: 1128
|
Täysin samaa mieltä laakerin kanssa. Ajokertoja on nyt 30, mikä on naurettavan vähän eikä teoriakokeen vaatimustaso päätä huimaa. Huvittavaa on opetusluvalle kaavailtu vähintäin 1500 km ajomatka. Käytännössähän opetusluvalla ajetaan huomattavasti enemmän kuin koulussa. Ongelma mielestäni on tasokkaan opetusmateriaalin puute teoriapuolelle. Autokoulukirjojen oppien siirto käytäntöön näyttää vähän vaikeatajuiselta. Teoriaa voisi selventää multimediaesityksillä, jos vaikka netissä olisi sivut, jotka tukisivat opetusta. Hieman ihmetyttää tuo luja usko autokoulujen oetuksen tehokkuuteen. Onhan siellä tietysti ammatti-ihmisiä, mutta oppiminen taitaa sielläkin jäädä täysin oppilaan kontolle.
Yksinkertaisin tapa nostaa tasoa kautta linjan olisi nostaa tutkintovaatimuksia. Siitä viis miten oppi on hankittu. Opetusluvan opettajakokeen vaatimuksia voisi myös nostaa.
No onneksi ehdin pesueen opetamaan loppuun ennen tuoa uudistusta.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 18.03.2009 12:56 |
Viestit: 294
|
avbx kirjoitti: Täysin samaa mieltä laakerin kanssa. Ajokertoja on nyt 30, mikä on naurettavan vähän eikä teoriakokeen vaatimustaso päätä huimaa. ......... Yksinkertaisin tapa nostaa tasoa kautta linjan olisi nostaa tutkintovaatimuksia. Siitä viis miten oppi on hankittu. Opetusluvan opettajakokeen vaatimuksia voisi myös nostaa.
No onneksi ehdin pesueen opetamaan loppuun ennen tuoa uudistusta. Siis häh? Kuinka halvatun monta kertaa mielestäsi pitäisi ajeluttaa. 130?  Autokoulu "ajelulla" ja liikenteessä ajamisella kun ei ole paljoakaan tekemistä keskenään.  Nykyäänkin on jos jonkinlaista kakkosvaihetta, pimeäajoa, liukkaankelin harjoitusta ja muuta pelleilyä ihan tarpeeksi. Tutkintovaatimus tietty pitäisi nostaa yliopistotasoiseksi, eikö niin? Alle 10000€ kustannuksilla ei kortti saa irrota. Persaukiset pois liikenteestä. Ps. Tän täytyy olla joidenkin viherpellejen juoni. 
|
|
|
|
 |
crolic
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 18.03.2009 13:36 |
Viestit: 20 Paikkakunta: Lohja
|
Kyllä mielestäni nykyinen autokoulun opetusohjema riittä mainiosti, ei siinä mitän vika ole. Eikä se, että meillä on liikeenteessä tarpeeksi reikäpäitä johtu autukoulusta... Jokainen heistä on läpäissyt teoria- ja ajokokeen, eli jokainen pystyy ajamaan ihmisiksi, jos näin haluaa. Ehkä vika on sitten muualla - kasvatuksessa, mentaliteetissa tai asenteessa.
PS: Teoria- ja ajo-opetuksen nimissä kurssin hintaa voi roimasti korottaa, eikä tulevaisuudessa B - luokan AMK kuskilla ei vaan ole vara mennä autokouluun, niin jäävät ainakin kaikki törttöilijät pois liikenteestä... ja autokoulusta. Onneksi muuallakin europaassa voi ajaa kortin...
BX TZi myyty patonkilaiselle XM 2.0 Break myyty patonkilaiselle C5 2.0 HDI Sport Xsara 1.8 16V
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 18.03.2009 13:46 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Jallu kirjoitti: Autokoulu "ajelulla" ja liikenteessä ajamisella kun ei ole paljoakaan tekemistä keskenään.  Nykyäänkin on jos jonkinlaista kakkosvaihetta, pimeäajoa, liukkaankelin harjoitusta ja muuta pelleilyä ihan tarpeeksi. Pimeäajoharjoittelut ajetaan nykyään monessa autokoulussa pimeäajosimulaattorissa Liukkaankelin etukäteisajoharjoittelu tehdään sitten normaaliliikenteessä Lainaa: PS: Teoria- ja ajo-opetuksen nimissä kurssin hintaa voi roimasti korottaa, eikä tulevaisuudessa B - luokan AMK kuskilla ei vaan ole vara mennä autokouluun, niin jäävät ainakin kaikki törttöilijät pois liikenteestä... ja autokoulusta. Onneksi muuallakin europaassa voi ajaa kortin... Eiköhän ne suurimmat törpöt löydy tuolta vähän kalliimpien autojen ratista, tosin tosirikkaat ajaa yleensä siististi, sakotusjärjestelmä kun on mitä on 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
crolic
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 18.03.2009 13:59 |
Viestit: 20 Paikkakunta: Lohja
|
Xari kirjoitti: Pimeäajoharjoittelut ajetaan nykyään monessa autokoulussa pimeäajosimulaattorissa Liukkaankelin etukäteisajoharjoittelu tehdään sitten normaaliliikenteessä Lainaa: PS: Teoria- ja ajo-opetuksen nimissä kurssin hintaa voi roimasti korottaa, eikä tulevaisuudessa B - luokan AMK kuskilla ei vaan ole vara mennä autokouluun, niin jäävät ainakin kaikki törttöilijät pois liikenteestä... ja autokoulusta. Onneksi muuallakin europaassa voi ajaa kortin... Eiköhän ne suurimmat törpöt löydy tuolta vähän kalliimpien autojen ratista, tosin tosirikkaat ajaa yleensä siististi, sakotusjärjestelmä kun on mitä on  Ehkä voisi tulevaisuudessa harjoitella ajamista PlayStation-llä, jos oppimateriaalina on Colin McRae versio, saadaan todella päteviä kuskeja, jotka pärjää erinomaisesti myös jokapäiväisessä liikeenteessä... Kyllä niitä törppöjä löytyy niin Mersun kun Ladan ratin takaa, tehokkammat vaan pistää enemmän silmään...
BX TZi myyty patonkilaiselle XM 2.0 Break myyty patonkilaiselle C5 2.0 HDI Sport Xsara 1.8 16V
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 18.03.2009 15:04 |
Viestit: 1492
|
crolic kirjoitti: Kyllä niitä törppöjä löytyy niin Mersun kun Ladan ratin takaa, tehokkammat vaan pistää enemmän silmään... Menee jo hiukan ohi aiheen, mutta niinhän se on täällä tapana  Crolicin yllä lainattu viesti on täysin totta. Fiktiota on väite, että jollain tietyllä automerkillä ajavat olisivat huonompia tai härskimpiä kuskeja kuin jollain toisella ajavat. Olen ajanut mm. BMW:llä, Mersulla, Volvolla, Citroënilla, Smartilla, Sisulla, Scanialla ja monella muulla ja ei mielestäni oma ajokäytökseni koskaan muuttunut huolimatta siitä minkä automerkin logojen välissä istuin. Samanlainen kohelo olen kaikissa kinnereissä  Vastaväittäjää odotellessa... 
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 19.03.2009 01:21 |
Viestit: 1128
|
30 ajokertaa a'25 min on mielestäni todella vähän, mutta suunnitelmat sen nostamisesta 40 kertaan ei kasvata kuin autokoulun laskua. Sellaistahan ainakin joskus suunniteltiin. Joku voi hyvin oppiakin tuossa ajassa ajamaan liikenteessä. Auton hallinta olisi kyllä hyvä osata ennen tuota. Ennen oli hyvä, kun sai jääradalla ajaa talvisin, itsekin olen n. 10 vanhasta lähtien päässyt kokeilemaan. Siihen kun päälle vähän mopoilua, kevarikorttikin oli ,vaikkei pyörää, niin aika helppo oli liikenteeseen autolla lähteä. Ei meinaan treenattu yhtään, poika puikkoihin ja ruuhkaan ajamaan. Autokoulun opettaja ei edes kysynyt että olenko autolla ennen ajanut. Oli se hyvä että olin.
Eli tutkinto sen verran vaikeaksi, että ne jotka osaa, pääsee läpi vähemmällä ajamisella ja ne jotka oppii hitaammin ajaa sitten enemmän tunteja. Ja ne jotka ei opi niin kulkekoon sitten bussilla. Tavoitteen pitäisi kai olla tietty ajotaitotaso, jolla liikenteeseen päästään, eikä mikään vakioutu tuntien suorittaminen.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 19.03.2009 08:51 |
Viestit: 2699
|
laakeri kirjoitti: No mutta, ei hyvältä kuulosta. Mikähän idea siinä opettajan istuttamisessa kyytiin parille ajolle kortin saamisen jälkeen on? Todennäköinen kolarointi siirtyy parin ajokerran verran tulevaisuuteen, mutta onko siitä muka jotain käytännön apua? Toki jotain täytyy tehdä, että liikenteessä liikkuviin saataisiin vähän enemmän järkeä, kuin nykyään keskiverrolla on. Mutta eivätpä muutokset kuulosta tuohon auttavilta, lähinnä rahastukselta kuulostavat vain. Samaa mieltä. laakeri kirjoitti: Tuon opettajan mukana istumisen sijasta mielestäni voisi yksi vaihtoehto olla vaikka "tarkastusinssi" tms esim. puolen vuoden päästä kortin saamisesta. Siinä voitaisiin jopa kartoittaa ajattajan puolesta hieman sitä, mitkä asiat liikennekäyttäytymisessä muuttuvat poispäin halutuista/turvallisista. Tiedä sitten, olisiko tuostakaan mitään käytännön hyötyä... Aivan selväähän kuitenkin on, että tässä maassa apinallekin annetaan ajokortti, jos apinalla on rahaa siihen. Nyt ilmeisesti on havahduttu siihen, että kortin saa liian helpolla, mutta valitettavasti ainoaksi rajoituskeinoksi on sitten keksitty se raha?  Samaa mieltä. crolic kirjoitti: Kyllä mielestäni nykyinen autokoulun opetusohjema riittä mainiosti, ei siinä mitän vika ole. Eikä se, että meillä on liikeenteessä tarpeeksi reikäpäitä johtu autukoulusta... Jokainen heistä on läpäissyt teoria- ja ajokokeen, eli jokainen pystyy ajamaan ihmisiksi, jos näin haluaa. Ehkä vika on sitten muualla - kasvatuksessa, mentaliteetissa tai asenteessa. Samaa mieltä. - Eivät rattijuopot sillä vähene, että autokouluihin kannetaan lisää rahaa. - Eivät nuoret pojat sillä kaahaamasta lakkaa, että autokouluihin kannetaan lisää rahaa. Miten aikoinaan opin kärjellään seisovan kolmion merkityksen? Autokoulussa aioin ajaa etuajo-oikeutetulle tielle häiriten sen liikennettä. Mitään sanomatta opettaja survaisi jarrun pohjaan siten, että kuorma-auto pysähtyi kuin seinään. Sen liikennemerkin tarkoitus tuli kerralla selväksi. Ei sen opettamiseen tarvittu suurta aikaa eikä puolta sanaa. Joskus tuntuu, että olen niitä harvoja nykyisin, jotka siitä merkistä välittävät tuon taivaallista. Toinen vastaava on pakollinen pysähtyminen. Sitä noudattaa hyvin harva, jos ei liikennetilanne siihen pakota.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 19.03.2009 09:39 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
Itselläni oli peräti 4 ajokertaa = yhteensä 8 ajotuntia (AB -kortti). En nyt tiedä kuinka hurskaaksi siitä tulin:tai opinpahan kotikyläni "inssiajon reputtamispaikat". 80 -luvun alussa sai kevarikortista aika hyviä vähennyksiä ajotunteihin. Hinta oli alle puolet normaalista AB -kortista.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 20.03.2009 00:27 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
avbx kirjoitti: Eli tutkinto sen verran vaikeaksi, että ne jotka osaa, pääsee läpi vähemmällä ajamisella ja ne jotka oppii hitaammin ajaa sitten enemmän tunteja. Ja ne jotka ei opi niin kulkekoon sitten bussilla. Tai autolla ilman korttia Kyllähän sitä muutama vahinko meinasi joskus käydä kun autolla alkoi yleisessä liikenteessä ajella, millä sitä nyt 16-vuotias kaikkea osaa, ainakaan ilman opetusta, ei se autokoulukaan vissiin ihan turhaa ole 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 20.03.2009 19:45 |
Viestit: 1128
|
Lehdessähän oli taannoin juttu jostain mummosta, joka ajoi kortin sen jälkeen kun pappa oli kuukahtanut. n. kertaa oli koettanut inssiä läpi, siiten lopuksi oli saanut säälistä kortin, kun oli luvannut ajaa vain mökin ja kodin välisellä reitillä.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
barfly
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 20.03.2009 19:50 |
Viestit: 107 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Jos aihe on mieltänne vastaan, perustakaa nettiadressi. Ja ottakaa yhteyttä vaikuttaviin tahoihin ( lehdet, kansanedustaja jota äänestitte jne).
Se on vain aktiivisuudesta kiinni, mikä menee läpi ja mikä ei.
|
|
|
|
 |
MasaRin
|
Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia! Lähetetty: 23.03.2009 14:27 |
Viestit: 10 Paikkakunta: Loviisa
|
Korttiuudistus on synonyymi rahastukselle. Jos halutaan että liikenteessä olisi ns. normikuskeja jotka ottaisivat muut liikkujat huomioon, siis ihan kaikki, jopa jalankulkijat, niin ainoa vaihtoehto siihen olisi valvonnan lisääminen, (aukoton=mahdottomuus), ja kunnon sanktiot hölmöilystä. Mallia voisi ottaa vaikka Englannista. Ylinopeus/liikennerike, eikun oikeuteen saman tien. Itse 70luvulla kortin saaneena, ABC kortti kahdella ajokerralla:-), ja kaksi tyttöä opetusluvilla opettanut, olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä, että se vieressä istuva opettaja kyllä osaa arvioida kuinka paljon niitä ajotunteja pitää antaa. Opettajan teoriakoe ennen ajoluvan saamista oli kyllä aika helppo. Jos minä sain molemmat kerrat ekalla läpi, niin se jo kertoo jotakin sen tasosta. Autokoulut väittävät lehtikirjoituksissa kuinka paljon huonommin opetuslupalaiset pärjäävät verrattuna autokoulun käyneihin. Se ainakin minun kokemuksen perusteelle täyttä paskapuhetta. Samaan aikaan kun meidän tytöt ajeli korttia, ajeli tietty heidän kaverinsakin. Molemmat tytöt ekalla läpi niin teoria kuin ajokokeestakin, kun taas kaverit kävivät uusimassa sekä teoria että ajokokeita. Ilman valehtelua ja kehumista, niin yksikään tyttöjen kavereista ei saanut kerralla läpi molempia. Se siitä ajokoulujen tasosta. Mitä tulee opetuslupalaisen ajotuntimääriin, niin niiden lisääminen tuskin tulee ongelmaksi. Jo nyt ajetaan enemmän kuin lupa vaatii. Kivahan siinä vieressä torkkua kun toinen ajaa. Ja oikeasta elämästä sen verran, että kerran kävi niin, että tyttö herätti kun tultiin kotipihaan. Sillä ei tietty pidä kehuskella, vaan tekevälle sattuu. Herää vielä kysymys siitä, että mitä se opettajan läsnäolo alussa auttaa itse opetuslupaan. Jos ei sitten sitä että se opettaja oppisi jotakin. Ai niin, palkka pitää saada 
Citroen C5/2003/Hdi/Automaatti
|
|
|
|
 |
|
|