|
Kirjoittaja |
Viesti |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 17.01.2011 21:23 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Xanttuhan on takuu varma peli, mutta onko V6 automaatissa joitain erityispiirteitä joita tulee tarkistaa ennen ostopäätöksen tekoa? Kyseessä olisi vm. -99 ja ajettu parisataa tuhatta, jakohihna vaihdettu jo.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 17.01.2011 21:38 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
No oikeastaan tuossa kronaa vain airbägit ja ABS:t. Ja jos Airbägi valo vilkuttelee niin vika on vain ja ainoastaan kuskin penkin alla. ABS renklaa releestä, press sensorista tai yksi antureista kuollut vanhuuteen... jooo ei, mene ja osta ongelmia  mutta älä maksa "mitään"
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 17.01.2011 22:40 |
Viestit: 1496
|
Minulla on ollut reilun vuoden vm 1997 Xantia V6, joten kovin paljon ei ole vielä mallista kokemusta. Ainoa "V6-vika" tähän mennessä on ollut moniurahihnan automaattikiristimen vaihto, jollaista ei kuulema muissa Xantioissa ole. Sitä ei Kuopion varaosakaupoista tai Sitroselta löytynyt tarvikkeena, joten piti ostaa merkkiliikkeestä. Reilun 200€ maksoi mokoma vieteri. Muita ongelmia on ollut käynnistyksen estäneet erilaiset kontaktihäiriöt sähköissä, mutta nyt ovat häiriöt elokuusta lähtien olleet erilaisten korjausten myötä poissa. Noista autoni ongelmista löytynee haulla juttua. (Nyt tietysti palaa ongelmat kun mainitsin "ääneen"  ) On muuten hyvä talviauto: lämmin ja kulkee vakaasti. Parempi kuin Hdi, mutta vie mehua kaksi kertaa sen minkä tuo diesel. Hdi:llä pääsee 65 litralla reilusti yli 1000 km ja kuusmukisella 600 km  . No, mukavuus maksaa  . Maantiellä menee reilulla kahdeksalla litralla. Seka-ajossa 9-10 litralla sataselle.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 17.01.2011 22:49 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
Cikatti kirjoitti: Ja jos Airbägi valo vilkuttelee niin vika on vain ja ainoastaan kuskin penkin alla. Onko tuo joku veekutosten oma vika? omassa 1.8:ssa kun paloi valo niin vika oli hantin penkin alla ja täältä haeskelemalla se vaikutti muutenkin yleisemmältä paikalta 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
PetteriP
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 17.01.2011 23:00 |
Viestit: 105 Paikkakunta: Espoo
|
Pelkääjän penkin alta löytyi minulla.
Tällä hetkellä citikaton
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 17.01.2011 23:51 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tirehtööri kirjoitti: Hdi:llä pääsee 65 litralla reilusti yli 1000 km ja kuusmukisella 600 km  . No, mukavuus maksaa  . Maantiellä menee reilulla kahdeksalla litralla. Seka-ajossa 9-10 litralla sataselle. Nelimukinen bensamalli on sitten kai kompromissi noiden väliltä, sillä kun pääsee (enemmän kuluttavalla korimallilla toki siis, eikä takapaksittomalla luiskaperällä) vain vähän yli 1000 km tankillisella parhaimmillaan... Teuski kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Ja jos Airbägi valo vilkuttelee niin vika on vain ja ainoastaan kuskin penkin alla. Onko tuo joku veekutosten oma vika? omassa 1.8:ssa kun paloi valo niin vika oli hantin penkin alla ja täältä haeskelemalla se vaikutti muutenkin yleisemmältä paikalta  Eiköhän se ole tuurista kiinni ja siitä, kumman takana muksut ovat märät kengät jalassa enemmän istuneet? Joku aika sitten nappasin Xantiastani kuskin penkin irti verhoiluttamista varten ja siisteiltä näyttivät kaikki liittimet.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 17.01.2011 23:55 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Jeah, miksi löytyy penkin alta? Siksi että siellä pyörii aina jotain kamaa joka tökkii töpseitä. Pulloja, lasten leluja, tumppuja, isoja tumppuja, suuria roskia, isompia roskia, regulaattoreita, saappaita, miesten kuula, MFCU, kauko-ohjatavan lentokoneen polttoainetankki, jauhesammutin, bassokartio mallia Peerless tai muuta, mitä tahansa mitä sinne ei kuulu.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 18.01.2011 08:57 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kyllä pistokkeet, liittimet siistejä ovat, vaan liittimien kontaktit takkuavat. Syynä lienee ns. naarasliittimien heikko kontaktipaine, piti voimistaa. Siihen tarvitaan ohut ruuvari 1-1,5mm, jolla tehdään, väännetään kontakteja siten, että puristusvoima lisääntyy. Hieman hankalaa, jos istuin on paikoillaan.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 18.01.2011 09:01 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Hieman hankalaa, jos istuin on paikoillaan. Onneksi Xantian istuin irtoaa nopeasti - eniten hommassa menee aikaa odotteluun. Onhan se kyllä aikamoinen liitinhässäkkä siellä alla... liian helppoahan tuo olisi, jos olisivat kaikki sähköt yhdellä tai kahdella liittimellä... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 18.01.2011 11:15 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Eipä ole airbägin valo vilkutellut, mutta eipä oo myöskään tapana pitää ylimäärästä irtoromua pyörimässä jaloissa. Activan mutkanopeuksilla ne romut meinaan vaihtaa paikkaa semmosta vauhtia, että jotkut liittimet on se pienin murhe  Mitään V6-spesifistä vikaa ei ole varsinaisesti ole ollut, ellei haljennutta paisuntasäiliötä lasketa sellaiseksi. On kai erilainen kuin muissa. Jotkin huoltotoimenpiteet on vähän hankalampia, kuten vaikka tulppien vaihto joka edellyttää imusarjan irroittamista. Automaattisesta tehonhukkaimesta ei oo mitään kokemuksia, kun toi oma on väkisinvaihdettavaa mallia. Ja tankillisella pääsee helposti huoltoasemalta toiselle, joten kulutus ei ole mikään ongelma.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 18.01.2011 12:28 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
Vika on hantin penkin alla, jos lapsi on ollut kyydissä, silloin pitää siirtää hantin penkkiä eteenpäin, että turvaistuimessa matkustaja saa lisää jalkatilaa/ei potki hantin penkinselkämystää rapaiseksi. Ja vika on kuskin penkin alla, jos vaimo on lainannut mun kuljinta, jolloin kuskin penkkiä on siirretty ääriasennostaan lähemmäs rattia...
Oikeesti pitäisi taas jaksaa käydä nuo liittimet läpi, kun ovat menneet noin herkiksi penkin liikuttelullekin, puhdistushoidolla saa kerrallaan about 6-9 kk oireetonta aikaa, pitänee kokeilla tuo ealabin ohje, kunhan tulee aikanaan keväisemmät kelit...
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 18.01.2011 13:30 |
Viestit: 909
|
Noitahan korjattiin takuuseen takuuajan loppumisen jälkeenkin vaihtamalla liittimet toisentyyppisiin, eikä siellä penkin alla tarvitse olla edes mitään tavaraa, että alkavat oireilemaan.
|
|
|
|
 |
Pekkax
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 18.01.2011 17:10 |
Viestit: 230 Paikkakunta: Oulu
|
auto mallia 1997 ja "ylimääräset" viat normaalin kuluman lisäksi on liittynyt sähköön. Starttausongelmia tässäkin yksilössä. Kovalla pakkasella ei kestä käydä aukomassa auton ovia, sen jälkeen nimittäin auto alkaa elämään omaa elämää ja aamulla on akku tyhjä.  Alkuun sammuili valoihin tyhjäkäyntihäiriön takia. Kaksi kertaa puhdistettu lisäilmaluisti ja toisen kerran jälkeen on vika lähes kokonaan kadonnut. Joskus tosi harvoin vähän saattaa tyhjäkäynnillä huopailla kaasu, mutta ei ole sammuillut enään. Joskus sytytti absin merkkivaloa, mutta liittimen ronklaus taka-akselin päällä auttoi. Airbagin valo ei ole turhia palanut. Automaatti toimii hyvin, joskin kovalla pakkasella ensimmäiset vaihdot teräviä. Ja autolla ajettu kohta 320tkm. Jakoremmi pitäs keväämmällä vaihtaa, sen vaihtoajankohdasta kun ei ole tietoa.
DS7 eTense 4x4 300 - 2020 ID 20 D super - 1971 B11 Normale - 1955
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 18.01.2011 19:08 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
peltipolvi kirjoitti: Vika on hantin penkin alla, jos lapsi on ollut kyydissä, silloin pitää siirtää hantin penkkiä eteenpäin, että turvaistuimessa matkustaja saa lisää jalkatilaa/ei potki hantin penkinselkämystää rapaiseksi. Ja vika on kuskin penkin alla, jos vaimo on lainannut mun kuljinta, jolloin kuskin penkkiä on siirretty ääriasennostaan lähemmäs rattia... Ehkä meidän Xantioissa eivät ole ongelma tuon takia... kuskin penkkiä liikutellaan lähinnä, jos siivotaan jalkatilaa tms... tai jos kuski syö grilliruokaa tai käyttää läppäriä. Repsikan penkkiä kyllä siirrellään sisätilalämppäriaikana.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
GSAX3
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 18.01.2011 20:19 |
Viestit: 130
|
Jo pelkästään v6:sen moottorinäänet saa veden kielelle, eikä hävetä ajakaan niin paljon, kuin jollain pystyperäsellä 1.8 kalamallilla... Muuten hyvä huoltohistoria plussaa ja vaikka laatikko v6:sessa on järeempi, niin myös aut.öljyjen vaihto siinä tärkeää.
Xantia Activa V6 -98 Dsuper5-74 C5 V6 by Carlsson -06
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 10.03.2011 22:48 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Xantia tuli hommattua kuukausi sitten ja se on kyllä pakko sanoa ensimmäiseksi että ei se kyllä ole XM:n veroinen. Silti hommasin sen oikeastaan vähän niinkuin varoiksi kun aina ei voi luottaa myöskään XM:ään varsinkaan kun se tuli ostettua sähkövikaisena. Kuitenkin XM on ollut se luottopeli kun Xantia on jo toista kertaa "takuu"rempassa. Ensin huomasin heti oston jälkeen että lämppärin kennohan tässä vuotaa ja se vaihdettiin. Siinä meni viikko ja sen jälkeen auto olikin runsaat pari viikkoa ajossa kun herjas perjantai aamuna jäähdytysnesteestä taas. Lisäsin melkein litran sinne. Seuraavaksi sunnuntai iltana herjasi LHM.stä ja sitäkin meni litra tankkiin. Olinhan mä huomannut että vihreitä läiskiä on siellä täällä, mutta luulin että ne ovat tulleet XM:stä kun sen vuodon/tihkumisen tiedän (korjataan kesällä). Autoon oli ennen ostoa teetetty hydepumpun remppa alan tunnetussa liikkeessä läntisessä osassa maatamme. Nyt se kuitenkin vuotaa sitten akselista ja pumppu lähetettiin remppaan uudelleen. Jäähdytysneste taas häviää jäähdyttäjästä kun alaosa on vähän hapero. Onni onnettomuudessa on se että ostin auton liikkeestä ja olen saanut soviteltua sopivasti nämä hommat ja niistä koituvat kulut ja en syytäkkään myyjää viosta. Ainahan vanhan auton osto on riskipeli ja tunsinhan auton jo entuudestaan ja sen edellisen omistajankin. Silti harmittaa kun taas auto on ainakin viikon poissa kotoa (uutta syylaria odotetaan ranskasta) ja on vähän mennyt makukin autosta. Ajatuksena alkanut muhimaan että pitäiskö vaihtaa se johonkin hyvään XM V6:seen tai todella hyvään CX:ään. No aika näyttää mihin kallistun, hyvä farkku XM olis kyllä ehdoton vaikkakin nythän toi Xantia tulee hyvään kuntoon kun kaikki on käyty kohta läpi. Plussat XM V6:seen verrattuna on 24V koneen ansiosta pirteämmän oloinen moottori ja kulku ja kulutus melkein litran vähempi samoissa ajoissa. Sadetunnistin tuulilasinpyyhkijöille. Miinusta se että on selvästi äänekkäämpi sisältä niin moottori- kuin rengasääniltään vaikka tämä yksilö on kitkoilla ja XM nastoilla. Lisäksi jakkarat ovat XM:ssä paremmat, diravi-ohjaus on ehdoton XM.n plussa. Xantia on kylmempi pakkasilla mitä XM. Vakionopudensäädin ei yhtä hyvä kuin XM:n. Tällaista vuodatusta tällä kertaa 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 11.03.2011 08:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
xs2jammu kirjoitti: Xantia tuli hommattua kuukausi sitten ja se on kyllä pakko sanoa ensimmäiseksi että ei se kyllä ole XM:n veroinen. Xantiat ovatkin tarkoitettu meille, joilla ei ole XM:ään varaa 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 11.03.2011 09:08 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
laakeri kirjoitti: Xantiat ovatkin tarkoitettu meille, joilla ei ole XM:ään varaa  Eikun Xantia V6 on tehty meille, joilla ei ole varaa pitää XM:ää kunnossa. XM:ään on nykyisin varaa jokaisella Tsemppiä, noi on just ne kohdat jotka jokaisessa Xantia V6:ssa tulee vastaan. Varmasti tämän jälkeen saat luottamuksen takaisin ja huomaat kuinka mahtava auto se onkaan! Kerro xs2jammu lisää, Berline vai Break, vanha vai facelift, väri, kilometrit, kattoluukku tai nahat, onko suomiauto?
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 11.03.2011 10:16 |
Viestit: 327
|
xs2j kiitos vuodatuksesta. Mielenkiintoista luettavaa ja hienoa jos viitsit jatkaa samaan malliin. - mahdatko tietää millälailla hydepumppu oli tullut tiensä päähän? Omassani sitikka-jumppa tapahtuu hitaasti ja se kielii voiman puutteesta mutta miksi hydepumppu ei nakuta jumppaamisen aikana?
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 11.03.2011 10:17 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
citsportsite kirjoitti: laakeri kirjoitti: Xantiat ovatkin tarkoitettu meille, joilla ei ole XM:ään varaa  Eikun Xantia V6 on tehty meille, joilla ei ole varaa pitää XM:ää kunnossa. XM:ään on nykyisin varaa jokaisella  No ei kyllä ole. Esimerkiksi Nettiautossa näkyy olevan myynnissä kaksi XM:ää, joissa on ratti sillä puolella, missä pitääkin (unohdetaan takapaksittomat yksilöt toki) ja pyynnit ovat 3800 ja 4500 euroa. Citikka.com:issa halvin näkyy olevan 2900 €, eikä sen 2.5 pata oikein innosta. Muilla moottoreilla olevilla pyynnit ovat 3900 €. Hyviä Xantioita saa 1000...2000 eurolla. On siinä jo jonkin verran hintaeroa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 11.03.2011 10:37 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Nettiautossa halvin XM on 390 euroa, siihen jokaisella on varaa. Sen ylläpitäminen on toinen juttu.
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 11.03.2011 10:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
citsportsite kirjoitti: Nettiautossa halvin XM on 390 euroa, siihen jokaisella on varaa. Lienee kuitenkin vajaalla tavaratilalla, eikä täysikokoinen?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 11.03.2011 13:10 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Xantianolle: olen saanu sen käsityksen, että Xantia on aina ollut hidas nousemaan, kunnossa ollessaankin, verrattuna XM:ään ja CX:äänkin?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Xantia V6 ostajalle vinkit Lähetetty: 11.03.2011 13:15 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
laakeri kirjoitti: citsportsite kirjoitti: Nettiautossa halvin XM on 390 euroa, siihen jokaisella on varaa. Lienee kuitenkin vajaalla tavaratilalla, eikä täysikokoinen? Varmasti, mutta kyllä tuon meikäläisen käyttöpelinkin saisi uhkarohkea ostaa pois nettiauton täysikokoisten tarjontaa halvemmalla, vähän tekisi mieli tuoda helpompi projekti tilalle, eikä neljän auton loukku ole järkevä. Kunto sitten kyllä onkin kaikkea muuta kuin täydellinen, eli en suosittele.  XM:n ylläpitokustannuksia tässä taidetaan kyllä hieman liioitella, toki, onhan (varsinkin halvassa) XM:ssä aina jotain vikaa, mutta tarviiko nyt kaikkien varusteiden oikeasti käytettävyyden kannalta toimia? Olen kuitenkin itsekin pitänyt XM:ää käyttöautona yli kolme vuotta, opiskelijabudjetilla, ja tuskin halpa vastaavantasoinen Xanttu mitenkään mullistavasti halvemmaksi olisi tullut. Aina välillä tosin mietin pienempään siirtymistä, mutta berline on kieltämättä vähän ahdas, eli eiköhän seuraavakin XM ole break.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
|
|