|
Kirjoittaja |
Viesti |
Picachu
|
Viestin otsikko: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 14.02.2011 21:05 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
Jokunen aika sitten vaihdoin Ford Cougarin (-99) etupäähän jarrupalat. Kun muuta hommelia varten sukelsin C4 Picasson (-08)etupyörän aukkoon, löysin saman tai ainakin täysin samannäköisen jarrulaitteen. Vain jarrulevy oli erilainen. Ford ja PSA ilmeisesti ovat käyttäneet samaa alihankkijaa jarrujen toimittajana?
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 14.02.2011 23:36 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Vautsi vau, osuit asian ytimeen. Jarruille on muutama eurooppalainen valmistaja: Bosch-Bendix, TRW-Lucas-Girling ja ATE. Ja hämmästyttävää kyllä, ne eivät suunnittele joka autoon kaikkea alusta alkaen, ei edes Citikkaan. Itse asiassa hiemankaan ammattilainen tunnistaa jo palan muodosta minkä valmistajan jarrut on kyseessä, muttei sitä mistä autosta... Ja autosi konepellin alta saattaa löytyä joko Bemarin tai Voortin kanssa yhteistä moottoriteknologiaa 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 00:26 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: Ja autosi konepellin alta saattaa löytyä joko Bemarin tai Voortin kanssa yhteistä moottoriteknologiaa  Ja ovien sisältä voi löytyä vaikka samoja saksalaisia lasinnostimia, kuin saksalaisista autoistakin. BX:n kattoluukussakin luki Webasto, kuten monien saksalaisten luukuissa myös jne... Ja eikös sopivan Citikan (ja Pösön) kiisselimoottorin kaksoisolento saata löydyä vaikkapa Fordin, Mazdan, Minin tai Volvon pellin alta? Olikos Jukulaareissa ja Land Rovereissakin samoja myös?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 00:39 |
Viestit: 308
|
Onhan juu munkin Scudo käytännössä sama auto kuin Citroen Jumpy tai Peugeot Partner vai mikäsenyoli.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
Picachu
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 07:01 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
Jännä juttu. Autot kehittyy (tai ainakin muuttuu) melkein vuosittain, mutta jarrutekniikan kehityksessä 9 vuotta ei meinaa mitään? Minkähän puljun jarrut Picassossa mahtaa olla?
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 08:21 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Picachu kirjoitti: Autot kehittyy (tai ainakin muuttuu) melkein vuosittain, mutta jarrutekniikan kehityksessä 9 vuotta ei meinaa mitään? Autojen kehittyminen on enemmän markkinointimiesten jippo  Toki esim. diesel-moottorit ovat viimeisen 20 vuoden aikana kehittyneet melkoisesti, mutta pääpiirteittäin autoissa on tapahtunut vain muutamia isompia uudistuksia. Ja toisaalta, miksi sitä toimivaa menisi muuttamaan?
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 08:31 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Picachu kirjoitti: Autot kehittyy (tai ainakin muuttuu) melkein vuosittain, mutta jarrutekniikan kehityksessä 9 vuotta ei meinaa mitään? Juuei. Vuosimallin -76 LT-Volkkarissa oli jo nestevälitteiset levyjarrut edessä (vanhempia autoja en tunnusta ropanneeni). Periaate näissä vm 2011 on niin paljon sama että sama satula ajaisi täysin asiansa, ABS-eläimet kun eivät välitä siitä satulasta tuon taivaallista vaan niille riittää että painetta nostamalla jarrutusvoima kasvaa. Rumpujarru on onneksi liian notkea ABS-käyttöön vai onkohan pikkukipoissa rummut+ABS -yhdistelmiäkin?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 08:35 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
laakeri kirjoitti: Ja eikös sopivan Citikan (ja Pösön) kiisselimoottorin kaksoisolento saata löydyä vaikkapa Fordin, Mazdan, Minin tai Volvon pellin alta? Olikos Jukulaareissa ja Land Rovereissakin samoja myös? PSAn pienempää 1,4/1,6 käyttää myös Volvo, Ford, Mazda (kolmikon vanha konserniyhteys), Toyota (Aygo) ja Mini. Isommat 2,0-3,0 Ford, Jaguar, Land Rover eli taas Hoppa-konserni, sekä Ducato. Ei enää Volvo eikä Mazda. Itse asiassa ei käyttäjiä siis olekaan kuin kaksi: PSA ja Ford. Loppu on badge engineeringiä muodossa tai toisessa, tai vanhoja omistussuhteita.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 08:40 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Picachu kirjoitti: Jännä juttu. Autot kehittyy (tai ainakin muuttuu) melkein vuosittain, mutta jarrutekniikan kehityksessä 9 vuotta ei meinaa mitään? Eipä meinaa joo, jos perustekniikasta puhutaan, eikä ABS:eista. Perustekniikassa on menty suorastaan taaksepäin kehityksessä viime vuosien aikana, kun Xantian ja XM:n jälkeen ei ole citikka enää käyttänyt korkeapainejarruja Jarrusatula itsessäänhän on kuitenkin niin yksinkertainen laite, että turha sitä on joka vuosi muutella. Paljon halvempaa ja järkevämpää on käyttää samaa useissa eri autoissa. Ainut merkittävä muutos/keksintö jarrusatuloissa viime aikoina taitaa olla radiaalijarru ja se onkin taas moottoripyöräpuolen juttu, ei hyödyllinen autoissa. Picachu kirjoitti: Minkähän puljun jarrut Picassossa mahtaa olla? Satuloissa voisi lukea merkki? RPekka kirjoitti: Vuosimallin -76 LT-Volkkarissa oli jo nestevälitteiset levyjarrut edessä (vanhempia autoja en tunnusta ropanneeni). Maailman ensimmäinen sarjatuotantoauto levyjarruilla varustettuna lienee silti Citroën DS? Siinä toki "inboard brakes" (onko tuolle suomennosta?) ja korkeapainejarrut, joten ei ihan samanlainen toteutus kuin nykyautoissa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
JarnoF
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 09:48 |
Viestit: 118
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 10:02 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Picachu kirjoitti: Autot kehittyy (tai ainakin muuttuu) melkein vuosittain, mutta jarrutekniikan kehityksessä 9 vuotta ei meinaa mitään? Ei edes sata vuotta: Levyjarrut: Lanchester, 1903 Hydrauliset jarrut: Hutton, 1904 4-pyöräjarrut: Argyll, 1910 Hydrauliset 4-pyöräjarrut: Duesenberg, 1920 Mitä missäkin autossa oli ensimmäisenä: http://www.ajovalo.net/Varusteet.htmLainaa: "Tiedot ovat osittain peräisin valmistajien omista esitteistä tai historiikeista, joten on mahdollista, että varuste on ollut jo aikaisemmin jollakin valmistajalla, joka ei ole halunnut suurta julkisuutta keksinnölleen. Myös kirjallisuudessa ja internetissä on paljon ristiriitaista tietoa. Esim. levyjarruille (jotka ensimmäisissä toteutuksissa oli aina kaikissa pyörissä) on esitetty ainakin 5 eri valmistajaa, jotka väittävät olleensa ensimmäisiä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 10:54 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
laakeri kirjoitti: Ainut merkittävä muutos/keksintö jarrusatuloissa viime aikoina taitaa olla radiaalijarru ja se onkin taas moottoripyöräpuolen juttu, ei hyödyllinen autoissa. Sekin on ihan perinteinen satavuotias levyjarru. Kyse on vain satulan kiinnitystavasta etuhaarukkaan.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Picachu
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 11:41 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
Lainaa: Kiintoisa hämähäkinverkosto. Tuohon kun vielä lisäisi jarru- ym. komponenttitoimittajat niis varmaan saisi aika tuulenpitävän kudoksen...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 11:54 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Picachu kirjoitti: Kiintoisa hämähäkinverkosto. Tuohon kun vielä lisäisi jarru- ym. komponenttitoimittajat niis varmaan saisi aika tuulenpitävän kudoksen... Erityisesti jos jakaisi komponenttitoimittajien kaikki brändit vielä erikseen. Esimerkiksi sellaisten nimien kuin Bosch, Continental, Valeo, ZF ja Federal Mogul alle taitaa mahtua jos jonkinnäköistä eurooppalaisista autoista löytyvää kikkaretta, mistä osaa myydään ties millä brändinimillä. Esimerkiksi aiemmin mainittu ATE taitaa nykyisin olla Continentalin omistuksessa?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
JarnoF
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 14:05 |
Viestit: 118
|
zX-files kirjoitti: Siis tarkoitatko sitä, että esim Valeo on ostanut & sulauttanut itseensä SEV-Marchallit, Paris-Rhonet, Ducellierit jne vaiko sitä, että esim Valeo tunkee jokaiselle markkinoiden osa-alueelle ostamalla muiden tuotteita ja pakkaamalla ne omiin laatikoihinsa  Kyllä?  Jos soppaan haluaa lisää makua, käykää ajovalo.netissä katsomassa kenen renkailla oikeasti ajatte. http://www.ajovalo.net/rengasfirmat.htm 
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 17:09 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
zX-files kirjoitti: Isommat 2,0-3,0 Ford, Jaguar, Land Rover eli taas Hoppa-konserni, sekä Ducato. Sen verran tuosta, että Seveleitten (Jumper, Boxer, Ducato) 3-litrainen HDi/JTD ei ole sama, kuin henkilöautoissa käytetty 3-litrainen V6 (juu, ei sitä ole kukaan väittänytkään  ), vaan se on Fiatin tekele (omaa sukua Sofim), eli sama 4-sylinterinen, joka löytyy Seveleiten lisäksi mm. Ivecosta. Oli kai niin, että uusissa Seveleissä PSA-koneita (os. Indenor) on 2- ja 2.2-litraiset ja Sofimeja 2.3- ja 3-litraiset..?
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 17:32 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
JarnoF kirjoitti: Jos soppaan haluaa lisää makua, käykää ajovalo.netissä katsomassa kenen renkailla oikeasti ajatte. Kuka nyt renkaita autoon ostaisi. Johan se oli muinoin mainoksessa "Onko Sinulla renkaat vai Michelinit?"
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 17:57 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
zX-files kirjoitti: Jarruille on muutama eurooppalainen valmistaja: Bosch-Bendix, TRW-Lucas-Girling ja ATE. Lisätään tuohon listaan vielä Brembo, jotka toimittaa myös OEM-osaa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 18:55 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: Rumpujarru on onneksi liian notkea ABS-käyttöön vai onkohan pikkukipoissa rummut+ABS -yhdistelmiäkin? Tämähän jäi vastaamatta, mutta kun nyt oli IRCin puolella puhetta, niin mainittakoon täälläkin - eli eikös esim. ZX:stä ole löytynyt rummut (takana) + ABS -yhdistelmä?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 19:41 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
laakeri kirjoitti: eli eikös esim. ZX:stä ole löytynyt rummut (takana) + ABS -yhdistelmä? ...Xsara Picassossa ja pikkulohko-C3:ssa ainakin...
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 21:59 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
laakeri kirjoitti: RPekka kirjoitti: Rumpujarru on onneksi liian notkea ABS-käyttöön vai onkohan pikkukipoissa rummut+ABS -yhdistelmiäkin? Tämähän jäi vastaamatta, mutta kun nyt oli IRCin puolella puhetta, niin mainittakoon täälläkin - eli eikös esim. ZX:stä ole löytynyt rummut (takana) + ABS -yhdistelmä? Jo vain. Esim tuossa sigun ZX breakissa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Picassossa on Fordin jarrut vai mitkä ne ny oli? Lähetetty: 15.02.2011 22:02 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Eki kirjoitti: Sen verran tuosta, että Seveleitten (Jumper, Boxer, Ducato) 3-litrainen HDi/JTD ei ole sama, kuin henkilöautoissa käytetty 3-litrainen V6 (juu, ei sitä ole kukaan väittänytkään  ), vaan se on Fiatin tekele (omaa sukua Sofim), eli sama 4-sylinterinen, joka löytyy Seveleiten lisäksi mm. Ivecosta. Oli kai niin, että uusissa Seveleissä PSA-koneita (os. Indenor) on 2- ja 2.2-litraiset ja Sofimeja 2.3- ja 3-litraiset..? Itse asiassa voitaisiin mennä 80-luvun lopulle, jolloin C25/J5 oli CXn 2,5-dieselillä mutta Ducato 2,4-Sofimilla. Pieni 1,9 oli Ritmosta napattu. Katin tulo vaihtoi kaikki isot Sofimiksi, joka kasvoi -> 2,5 -> 2,8 -> 3,0. Ritmon 1,9TD vaihtui täällä tutuksi PSA-myllyksi, myöhemmin 2,0HDi'ksi& 2,2HDi. Ja tuore 2,3 on taas Fiatin oma Sofim. JTD = HDi eli vain merkkien lyhenteitä. svc kirjoitti: zX-files kirjoitti: Jarruille on muutama eurooppalainen valmistaja: Bosch-Bendix, TRW-Lucas-Girling ja ATE. Lisätään tuohon listaan vielä Brembo, jotka toimittaa myös OEM-osaa. Jep, tosin hyvin harvoin tavallisiin henkilökuljettimiin. 2cvkimmo kirjoitti: laakeri kirjoitti: eli eikös esim. ZX:stä ole löytynyt rummut (takana) + ABS -yhdistelmä? ...Xsara Picassossa ja pikkulohko-C3:ssa ainakin... Sekä tietysti sisar-Pösöt. Plus pienemmät Rellut.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
|