...jatkuu:
Paneelikeskustelun osallistujat:
- jekkeri: (C6)
- masa (Jagge XJ8 X350 alumiinikorinen)
- jośe (Lexus RX400h)
- väne (M-B CLS 350)
Jekkeri:
No niin, tarkoituksenahan on siis keskustella C6:n paremmuudesta tai huonommuudesta matka-ajossa suhteessa noihin teidän peltilehmiinne. Pidetään keskustelu asiapitoisena eikä lähdetä idefix-tyyppisiin henkilökohtaisuuksiin ollenkaan, vältetään toisaalta myös misogynismiä (heh heh). Koska minä toimin virallisena puheenjohtajana, jaan myös näin alussa puheenvuorot. Jokainen paneelikeskustelun osallistuja saa ensin avauspuheenvuoron, jossa määrittelee autonsa kuulijoille, joita on salissa noin 180 sitruunapatongin yleisen tilastomatematiikan mukaisesti. Masa, aloita sinä Jaguarisi määrittelyllä!
Masa:
Röhhm... Saatana kun yskittää (kulauttaa vettä). No niin, Jaguarin paras koskaan tekemä auto, X350-sarjan alumiinikorinen XJ8 on merkkipylväs autosuunnittelussa. Se on epitoomi joka näyttää miten hyvä luksusauto voidaan tehdä, kun yksi maailman suurimpia autotehtaita eli Ford lyöttäytyy yhteen yhden maailman hienoimman autokulttuurin omaavan pientehtaan (Jaguar) kanssa, ja päättää näyttää muille närhen munat. XJ8 on Ford-konsernin ensimmäinen alumiinikorinen auto, joten korirakenne ylimitoitettiin kaikin puolin, se on militääritasoista ja -paksuista alumiinilootua koko auto. Siitä seuraa korin ja matkustamon täydellinen äänettömyys - Jaguar XJ8 oli vuonna 2004 mittausten mukaan karkealla asvaltilla maailman hiljaisin auto, voittaen muunmuassa Rolls-Roycen huippumallin. Tähän tekniseen ylivoimaan lisättynä brittiläisen pröystäilevä jalopuu- ja connelly-nahka -sisustus, ZF:n eleetön 6-vaihteinen automaattiloota ja Fordin modulaarinen räyhäkäs 4.2 litran V8 joka kuluttaa 8 litraa sadalla mutta tuottaa 300 hevosvoimaa kylmiltään - mitäs tähän on lisäämistä. Maailman paras auto vuonna 2004 - ja takuulla käytettyjen hintaluokassaan paras tänä päivänä!
Jóse:
No siinä kuultiin ylisanoja Jaguar-mieheltä olan takaa. Unohtui autuaasti mainitsematta tuon takavedon onnettomuus meikäläisissä talvioloissa, sekä jatkuvat ja helvetin kalliit viat. Johan niissä youtube-videoissakin joku vikavalo kellottaa kojetaulussa päällä koko ajan Masalla! Mutta nyt puhutaan laadusta: minun omistamani Lexus RX400h ei ole 60.000 km:n aikana (110.000 - 170.000 km) kehittänyt yhtään vikaa, siis ei ainuttakaan, edes yksikään polttimo ei ole palanut! Ja tämä on taivahan tosi! Siinä saa Jaguar-mies kantaa repullisen setelirahaa korjaamolle samassa ajassa että edes ilmajousitus pysyy erektiossa. Niin, tuon ylivoimaisen luotettavuuden lisäksi hybridi-Lexus on nelivetonsa ansiosta maantiellä vakaa, ja kaupungissa herkkä kiilaamaan liikennevaloista kaikenmaailman kaksivetoisten edelle. Lisäksi kulutus pysyy aisoissa ollen maantiellä luokka 9L / 100km, kaupungissa sama, pankaapa se paremmaksi!
Väne:
Jaa, siinä nyt sitruunapatongin väki kuuli kuinka kaksi leluauton omistajaa yrittää nostattaa omaa egoaan. Minulla on mersu, ja sitä ei tarvi peitellä! Kuten jo TM totesi vuosien takaisessa B-Mersun testissään, yksi lisätähti ja plussa autolle tuli siitä että "Mersu on aina mersu", todellisista ominaisuuksista riippumatta. Tämä on sitä oikeaa imagoa! Minun ei edes tarvi selitellä autoni ominaisuuksia, koska jo lähtökohtaisesti Mercedes-Benz on edelläkävijä. Enkä tule kertomaan teille paljonko korjaukset ovat tulleet maksamaan ja mitä vikoja tässä läntässä on ollut, totean vaan että se ajaa Mersulla jolla on siihen varaa! Loppu.
Jekkeri:
Ja näin siis kanssaveljien avaukset. Itse kerron Citroen C6:sta avaukseksi lyhyesti, että siinäpä on nyt Citroenin parhaiden - joskin senilisoituneiden - insinöörien näyte, millainen auton pitää olla kun se tehdään todellisia hedonisteja varten, eikä autotoimittajia miellyttämään. Ylivoimainen jousitus, kevyt ja herkkä ajettavuus, sikarisalongin sisusta ja avant-gardistinen ulkomuoto takaavat että matka taittuu kuten sitikka itse määritteli C6:n suunnitelufilosofian - the Art Of Travel.
Väne:
Hah hah! Ylivoimainen jousitus - Mersun rautajousituskin on parempi mukulakivikolla kuin tuo C6:n helposti pohjaava hydro-astmaattinen viritys!
Jekkeri: Väne, eipä keskeytetä ennenkuin sana on vapaa. Haluaisin ensiksi ohjata keskustelun tuohon melutasoon, josta niin paljon puhutaan. Onkohan nyt niin, että tämä C6 on satasen nopeudessa hiljaisempi kuin yksikään noista teidän kinnereistänne, tehän olette ajaneet myös C6:lla saman verran kuin minäkin?
Väne: On se totta, mutta mitä väliä sillä. Mersun ylivoimainen äänieristys toimii pienillä nopeuksilla paljon paremmin - ja matkallakin on monesti pakko ajella 50-80 -nopeusvälillä. Silloin Mersu on hiljaisempi! Loppu.
Masa: No kyllä perkele piti Mersu-miehen määritellä kapea väli milloin MB on hiljainen, 50-80, hah hah! Jaguaarin hiljaisuus on ensinnäkin pikkunopeuksilla eli 0-50 täysin ylivoimainen; sisälle ei kuulu yhtään mitään! Se on kuin istuisi maaseudulla jouluyönä yksinään pirtissä kaappikellon raksuttaessa - suurin äänilähde on kojelaudan kellon viisarien liikahtelun vaimea rapina! Ja toisaalta kun Jagessa kaasua painaa, niin bensa-V8:n herkkää ja matalaa murinaa kuuntelee mielellään, eikä vaivautuneesti punastuen kuten sitikan ja MB:n diisselin kalkatusta! Nokivasarat eivät ole herramiehen autoja. Ja kyllä - Jaguar on satasen nopeudessa, skandinaavisella karkealla asvaltilla äänekkäämpi kuin C6, mutta vain marginaalisesti - ja se kuittautuu kun kaasua painetaan ja sitikka jää pölyä nielemään!
Jóse: Nyt puhutaan asiasta joka ei Lexus-miestä juuri kiinnosta. Minun autoni ei liene hiljaisin muuta kuin tyhjäkäynnillä - koska tyhjäkäyntiä ei ole, moottori sammuu silloin! Toisaalta Lexuksen melu on sävyltään varsin autereista, eikä häiritse ketään... no joo, kiihdytyksissä se 3.3-litran V6 jossa on portaaton vaihteisto jatkeena joskus rähisee hieman, eikä se ole maittavaa kuultavaa ainakaan verrattuna Jagen V8-möyrintään. Mutta ei Lexus äänellä koreile...
Jekkeri:
Tämä tosi, Lexuksen avut ovat muualla. Masalle ja Vänelle totean heidän olevan oikeassa, mutta nythän puhutaan matka-ajon hiljaisuudesta. Yli 80:ssä sitikka alkaa hiljentyä ja satasessa on hiljaisempi kuin teidän kinnerinne. Mennään eteenpäin - kaikkia kiehtovaan jousitukseen ja sen toimintaan matka-ajossa. Sana on vapaa!
Jóse:
Lexuksen osalta virsi on lyhyt. Jousitus toimii riittävän hyvin, on riittävän pintapehmeä eikä pohjaa helposti. Ei siinä ole ilmajousituksen hienostuneisuutta nimismiehen kiharalla tai Citroenin hydro-ateistiikan leijuvaa pehmeyttä hyvällä tiellä - mutta se toimii, eikä tarvi korjailla ilmaletkuja tai AMVAR-venttiileitä!
Väne:
Minun mersussani on rautajouset, ja en häpeä sitä näiden hydrolastic-miesten seurassa. Kun maailman paras autovalmistaja eli Mersu tekee rautajousisen auton, on se niin pintapehmeä että sitikkamiesten "leijunta" jää enemmänkin huumausaineiden käytön termiksi. Suurin osa nykyteiden vikaahan on juuri tällaista pientä nypytystä ja poikittaista katkoa, niissä Mersu on paras! Loppu.
Masa:
Ei se paras ole Mersu, ei sinne päinkään. Jaguaarin ilmajousitus yhdistää molempien maailmojen parhaat puolet - rautajousisen pintapehmeys ja hydro-pneumatiikan laajat ja mukavat liikkeet suuremmissa heitoissa. Lisäksi alustaääniä ei Jaguarissa ole - ajat vaikka ratakiskojen yli niin mitään ei kuulu, mennään kuin ilmatyynyllä. Pystyykö tähän C6 vastaamaan?
Jekkeri:
No ei välttämättä pysty Masa, ei. Vänen isottelut Mersun jousituksesta voi unohtaa, se ei pärjää millään tiellä sitikalle eikä jagelle mukavuudessa. Jósen Lexus-kommentti oli rehellinen, Lexus ei kilpaile jousituksellaan tässä voittajuudesta. Mutta Masa - Jaguaarin jousitus ei koskaan aikaansaa sellaista TGV-tunnelmaa, kuin C6 hyvällä tiellä tekee! Jagge kyllä toimii hienosti kaupungin mukulakivikolla ja ratakiskojen ylityksissä, mutta useinko sellaisia matka-ajossa on? Kyllä matka-ajossa on tärkeämpää se unenomainen leijunta hyväkuntoisella tiellä - ja sen C6 tarjoaa.
Masa:
Ehkä totta, mutta katoppa jekkeri kun nykyajan tiet ovat täynnä monenlaista vauriota, terävääkin, jotka aiheuttavat C6:ssa alustan töminää, Mersussa kuminaa ja Lexuksessa hälyääniä ja sivusuuntaista vatkutusta! Jagge menee niistä hiljaa ja eleettömästi!
Jekkeri:
Liioittelua. Esimerkiksi nelostiellä Helsingistä Ouluun on ehkä 10 kilometriä kokonaisuudessaan jossa Jagge olisi sitikkaa parempi. Loput 600 kilometriä Iso Kissa pesee nuo kaikki teidän autonne - on kuin istuisi pikajunassa joka vilistää tasaista raiteistoa myöten Ranskan maaseudun läpi!
Väne:
Jousitus, jousitus, jousitus. Eikö tässä mistään muusta puhuta. Mersu on joka tapauksessa paras, vaikka se olisi huonompi subjektiivisesti, koska Mersu on aina Mersu. Mennään nyt moottoreihin! Loppu!
Jekkeri:
No kyllä, ehkäpä jousitus tuli tuossa käsiteltyä. Yhteenvetona voitaneen todeta, että C6:n jousitus on hyväkuntoisella valtatiellä paras, Jagen kaikissa muissa oloissa. Pax. Moottorit? No todetaan kärkeen, että C6 faceliftin 3.0HDI on sama kuin Jaguarin uusissa XJ-malleissa, niin että tuota... 240 hevosvoimaa, 450 newtonmetriin (japanilaisen vaihdelaatikon takia) rajoitettu vääntömomentti lähes koko kierrosalueella, ja härän sitkeys sekä aasin taloudellisuus!
Väne:
Hah hah haa, yksi sana meni jekkerillä oikeinkin, tuo Aasin sitkeys sitikan osalta, hehheh... No niin - mersussa on melko lailla samantehoinen ja samantyyppinen diesel, mutta sen jatkeena ZF:n loota joka kestää vääntöä helposti yli 60 kiloa. Niinpä lastuttamalla mersusta saa paljon tehokkaamman ja vääntämämmän kuin tuosta C6:sta - minullakin on yli 300 hevosta ja 59 kiloa vääntöä tässä vakiomersussa, pelkällä softamuutoksella! Ja perhana että vastine kaasuun on nopea, ei sellaista veny-vanutusta kuten sitikassa. Kaikesta huolimatta polttoöljyä kuluu keskimäärin alle 7 litraa sadalla matka-ajossa! Loppu.
Jóse:
Lexus edustaa maailman kehittyneintä hybriiditekniikkaa - tuntuma kaasuun ei ole välitön vaan mukavan pehmeä, vähän kuin sitikassa, ja auton teho ja kiihtyvyys ovat aika lailla 1:1 sitikkaan verrattuna. Mutta neliveto ja portaaton vaihteisto (sähkömoottoreineen) tuovat varsinkin talvella menoon joustavuutta ja vaivattomuutta jolle sitikka ei pärjää. Toki bensaa menee niin kaupungissa kuin maanteilläkin saman verran - 9 l/100 km. Mutta hei - sitikankin diisseli ottaa kyllä kaupunkiajossa helposti yli 10 litraa jos ajetaan lyhyttä pätkää!
Masa:
Siinä ns. rahamiehet kilpailevat autojensa polttoaineenkulutuksella. Häpeä, hävetkää. Jaguaarin moottori on noihin teidän virityksiinne verrattuna täysin ylivoimainen: Fordin yli 100-vuotias tietämys V8-moottoreista kristalloituu tähän 4.2-litraiseen helmeen. Vastine kaasuun on välitön. Ääni kiihdytyksissä on helvetin hieno, parempi kuin vaikkapa euro-V8:seissa. Tyhjäkäynti on täysin äänetön ja värinätön. Tasakaasun ominaisuudet ovat kuin turbiinimoottorissa. Ja jos kerran bensasta puhutaan, niin sitä palaa matka-ajossa alle 8 litraa sadalla moottoritienopeuksissakin, repikää siitä.
Jekkeri: Niin, kyllä subjektiivisesti moottoreiden osalta Jagge voittaa niin ääneltään kuin tuntumaltaan. Meillä turbo-miehillä on se turboviive aina haittaamassa asioita Vänen kanssa, ja toisaalta Lexus teknisestä hienoudestaan huolimatta vaan tuntuu jotenkin... löysältä, jopa löysemmältä kuin C6 ellei kaasua runttaa aivan pohjaan asti. Täytyy kyllä mainita että talvella Jagen moottorin hienous jää käyttämättä kun takavetoinen auto suttaa pintakaasulla kelillä kuin kelillä. Sitikan kori ja Jagen bensa-V8, siinäpä olisi yhdistelmä! Vaan ei ole saatavilla, ei... Ehkä yhteenveto konetekniikasta olisi se, että niin kauan kuin mennään tasakaasua sataa tai ohitellaan rauhallisesti matka-ajossa rekkoja, kaikki nämä koneet ovat hyviä. Erot tulevat pienempien nopeuden melutasossa, täyskiihdytyksen tehossa ja polttoaineenkulutuksessa. Ja kulutuksen suhteen sitikka voittaa kaikki nuo teidän pelinne, myös Mersun... Jaa, mutta aikamme alkaa olla lopullaan! Käsitellään vielä ulkonäkö, interiööri ja jälleenmyyntiarvo. Väne, ole hyvä.
Väne:
Ole itse hyvä sinä saatanan tuhero ja vanusormi. Minä en lähde enää mitään käsittelemään teidän kanssanne - Mersu on paras ja sillä hyvä. Minä lähden! Loppu. (Kävelee ulos sitruunapatongista)
Jóse:
Oho, ottipa se itseensä tuo Väne. Olisiko siksi että tuon CLS-mesehän näyttää kokoonpolkaistulta tamppoonilta? No Lexuksen osalta asia on selvä. Ulkonäkö on ketään kiusaamaton mutta tylsä, sisustus on laadukas mutta tylsä, ja jälleenmyyntiarvo on loistava koska kaikki tietävät etteivät nämä mene koskaan rikki. Mielestäni pelkästään tuo jälleenmyyntiarvo tekee Lexuksesta ylivoimaisen - minun autoni on tiputtanut kolmen vuoden aikana arvoaan alle 10 senttiä/kilometriä, vaikka nyt puhutaan luksusautosta! Ai niin - Lexuksessa on sisätiloja lämmittämässä myös sähkölämmitin joka rupeaa heti puskemaan kuumaa kun virta-avaimesta vääntää - ja tämän porukan tehokkaimmat istuinlämmittimet, että siitä plussaa!
Masa:
Ehkä näin Jóse vaan entäs jos ei myy autoaan vaan ajaa sillä aina vain? Jaguaarin muotoilu on klassinen, tämä on se viimeinen "Jaguaarin näköinen Jaguar", varsinkin British racing green-värisenä. Kuten nähdään ilta-sanomien jutusta jossa minun autoni esiintyi, kyllä se on vielä tänäänkin kovaa valuuttaa (
http://www.iltasanomat.fi/elokuvat/art- ... 47103.html) ja herättää kaikkien huomion. Sisusta? Jaguaarin perinteinen nahka+jalopuukombinaatio on monien mielestä vanhanaikainen, minusta taas hyvin käytännöllinen ja tyylikäs "british old boy"-tyyliin - uudessa XJ:ssähän tästä tyylistä on luovuttu ja siksipä se ei minuun vetoakaan, se uusi. Niin, se jälleenmyyntiarvo... näitä saisi antaa puoli-ilmaiseksi pois ja sittenkään kukaan ei suostu ottamaan tällaista yli 150.000 ajettua, että se siitä. Kymppitonnilla saat valita omasi, ja kaikissa on samat kalliit viat korjausta odottamassa!
Jekkeri:
Vänen odotettu lähtö selvästi paransi ilmanlaatua täällä salissa. Mutta joo - C6:n muotoilu jakaa mielipiteitä, ja se on sen tarkoituskin. Futuristinen mutta samalla tyylikäs eikä ylilyövä ulkoasu on harvinaisuus tänä päivänä. Vanteetkin ovat maltillisesti 18-tuumaiset, ei ole lähdetty hulluttelemaan 20-tuumaisilla kuten Jagge noissa XJR-tehomalleissaan. Joka tapauksessa, C6 ei mene marketin parkkipaikalla sekaisin alemman kansanosan autojen kanssa, se seisoo omassa ylhäisessä, hiukan arrogantissa yksinäisyydessään. Interiööri? C6 olisi muuten automaailman helmi sikarisalonkimaisessa tyylissään, onhan sielläkin aitoa jalopuuta ja nahkaa, mutta sen kyllä hieman pilaa tuo puhalletun kondoomin näköinen ratin keskiö sekä C5:stä napattu keskikonsolin nappulaviidakko. Joka tapauksessa sisustukseltaan C6 on kaunein sitikka SM:ää lukuunottamatta. Jaguaarin sisusta on laadukkaampi ja hienompi, mutta ei tyylikkäämpi - kas siinä se syy että 7% ihmisistä haluaa sitikan. Jaa, lämmityksestä on pakko todeta että tällainen ilman webastoa liikkuva ranskasta tuotu C6 lämpiää talvella varsin hitaasti. 10 KM pitää ajella ennenkuin rupeaa kuumaa puhaltamaan suuttimista. Ikkunat saa kyllä sulaksi lyhyellä tyhjäkäynnillä, mutta lämpiämisen suhteen tämän on huonoin tästä joukosta. Ja penkinlämmittimet ovat tehottomimmat - menee kaksi minuuttia ennenkuin lämpö alkaa tuntua peffassa, verrattuna Lexuksen 10 sekuntiin.
Masa:
Olipa puolueellinen yhteenveto. Mutta totta se on että Jagge on laadukkaampi ja hienompi, minusta ei vain sisustan vaan myös ulkoasun osalta. Mitä unohdin mainita on se että Jagge lämpiää varsin nopeasti talvella, nopeammin kuin C6, nimittäin sisätiloiltaan - vaikkakin penkinlämmittimet ovat vain C6:n tehokkuustasoa. Silti jotkut haluavat sitikan ja joidenkin silmään se on tyylikkäämpi - makuasia, sanoi koira kun muniaan nuoli! Jekkeri, vedätkö kä... yhteen?
Jekkeri:
Kiitos Masa. Niin, arvoisat väittelit Masa ja Jóse, sekä Väne postuumisti, sekä yleisö: Tässä nyt on keskusteltu puoli tuntia näiden erinomaisten auton moninaisista ominaisuuksista. Koska vertailun teema oli Citroen C6 vs. muut, voin lyhyesti summata, että C6 on paras
a) jousitukseltaan hyväkuntoisella valtatiellä
b) hiljaisuudeltaan jo yli 80 km/h nopeuksissa, selkeämmin yli 100 km/h nopeuksissa
c) tyyliltään (mutta ei laadultaan eikä hienoudeltaan) avant-gardistisessa mielessä niin ulkoasultaan kuin sisustaltaan
d) polttoaineenkulutuksessa matka-ajossa, jossa C6 3.0HDI pääsee 5-6 litran keskikulutukseen talvellakin
Ja useimmissa muissa suhteissa siis haastajista löytyy parempaa kuin sitikka voi tarjota. Kaupunkiajoa ei nyt juuri käsitelty, siinä sitikka sijoittuu huonommin, mutta siitä paneelikeskustellaan joku toinen kerta.
Vielä kerran, kiitos kaikille keskustelijoille ja yleisölle! Nus nus.