Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 5/5 [ 125 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 27.10.2017 13:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Avausviestiä lainaan. En näe ongelmaa logiikassa vieläkään.

kaseva kirjoitti:
mikä kahdeksankymmentäluvulla suunniteltu/myyntiin tullut perussarjatuotantoauto



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 27.10.2017 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Jatkan itseni lainaamista, pitäis osata kirjoittaa nämä kaikki kerralla samaan lauseeseen. :lol:

kaseva kirjoitti:
Huomaan kirjoittaneeni ns. tutkimuskysymyksen huolimattomasti, sillä siihen on jäänyt liikaa tulkinnanvaraa. Tämä antaa tilaa näkemyksille/tulkinnoille/tunteille ja hämärtää objektiivista tarkastelua.

Yksi vaihtoehtohan aina on, että 1980-luvulla ei esitelty yhtään täysin uutta automallia, joiden joukosta se merkittävin voitaisiin "valita".



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 27.10.2017 14:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
kaseva kirjoitti:
Yksi vaihtoehtohan aina on, että 1980-luvulla ei esitelty yhtään täysin uutta automallia, joiden joukosta se merkittävin voitaisiin "valita".


No se Samara oli täysin uusi automalli, nimeä myöten. ;) Ja niin edistyksellinen, että kelpasi tuotantoon vielä 2010-luvullakin. :lol: Toki sitä suunniteltiin jo 70-luvulla, mutta...

kaseva kirjoitti:
mikä kahdeksankymmentäluvulla suunniteltu/myyntiin tullut perussarjatuotantoauto




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 27.10.2017 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
No niinpä, minulla on kans ollut jo hetken aikaa sellainen fiilis ettei Samaran lisäksi ole muita "puhtailla papereilla" olevia automalleja mainittu. Espacen laskisin myös, vai oliko siinäkin jotain hämärää?



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 27.10.2017 16:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Ei hätää, keksin miten saan suosikkini Audin mukaan, sehän on Audi 200 ja se jos mikä on merkittävä 80 lukulainen. :)

Hämmennetään muutenkin lisää, kuinka menetellään kasevan logiikalla VW Golfin, Rabittin ja Jettan kanssa? Tulevaisuutta ajatellen 80 luvun Skoda ja 90 luvun, ovatko identtisiä autoja, kun oikein nimikin sama?

Tuossa Celica Suprassa hiukan hämäsi, kun se ei ole ollut koskaan Suomen tuontiohjelmassa 70 luvulla.
Kaikkea sitä onkin aikaa miettiä kulkiessaan lumisessa Suomessa? ;)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 27.10.2017 23:10 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Koittakaa nyt saada tuohon selvyys, ennenkuin siirrytään keskustelemaan 90-luvun merkittävimmästä sarjatuotantoautosta :)



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 28.10.2017 00:36 

Viestit: 5887
Paikkakunta: Lahti
Igor kirjoitti:
No se Samara oli täysin uusi automalli, nimeä myöten. ;) Ja niin edistyksellinen, että kelpasi tuotantoon vielä 2010-luvullakin. :lol: Toki sitä suunniteltiin jo 70-luvulla, mutta...


Osa osista oli samoja kuin kanttiladassakin, saksalaisperäisen suunnittelun myötä niiden vaihtaminen oli vain huomattavasti italialaisperäistä helpompaa, ainakin bensapumppu ja lämmityslaitteen hana, olen vaihtanut kumpaankin kummankin.

Samara oli toimiva ja rakenteeltaan yksinkertainen perusauto hyvillä ajo-ominaisuuksilla, laatu sit vähän ryssittiin.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 28.10.2017 00:54 

Viestit: 87
Aapeli kirjoitti:
Koittakaa nyt saada tuohon selvyys, ennenkuin siirrytään keskustelemaan 90-luvun merkittävimmästä sarjatuotantoautosta :)


Mazda MX-5!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 28.10.2017 02:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Samaran sijasta ottaisin Favoritin. Pitkän pohdinnan tulos, aikanaan jopa moderni. Sitikkamaisen hyvä ajaa. Skodan ensimmäinen etuveto. Bertonen muotoilema, Porschen ja volkkarin kanssa suunniteltu. Todella hyvä ajaa Samaraan verrattuna.

Markkinointikin oli tehokasta ulkomailla. Pitkiä promovideoita pyöri mm. Englannissa televisiossa.

Skoda Favoritin suomenkielinen wikipedia-artikkeli on yksi laadukkaimmista.
Kannattaa lukea.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Škoda_Favorit

Kaksi olen omistanut. Ostaisin heti Formanin (farkkumalli) jos löytyisi siisti.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 28.10.2017 07:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Kertooko Lada Samaran ja Skoda Favoritin ehdottaminen 1980 luvun merkittävimmäksi autoksi, koko kuvan Citroen harrastajista ja omistajista? Toivottovasti ei! :D



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 28.10.2017 11:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
No ainakin jonkinlaisesta nöyryydestä. :lol:

Onko siitä tullut selvyyttä, mihin aiempaan malliin 205/AX, 405/BX tai 605/XM perustui? Eikös nämä jossain vaiheessa jo argumentoitu ulos kisasta koska eivät täyttäneet täysin uuden automallin kriteerejä? Suoraan sanoen en jaksa alkaa kahlata läpi koko viestiketjua, kalastelen jos joku sattuisi muistamaan.

Golf/Rabbit/Jetta -osasto on mielestäni ihan samaa Corollan kanssa. Kehitysversioita, ei uusia automalleja. Tuotanto ei ole katkennut ja uutta mallia ei ole suunniteltu uudeksi automalliksi. Samasta syystähän joku ampui alas sen Audi 100 (C3):kin?

Skoda esitteli 1980-luvulla tasan yhden automallin, Favoritin. Mallinimi historiankirjoista kaivettu (kuten monessa muussakin esim. 190) mutta on lähtökohtaisesti uudeksi automalliksi suunniteltu.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 28.10.2017 12:02 

Viestit: 5887
Paikkakunta: Lahti
betaromeo kirjoitti:
Kertooko Lada Samaran ja Skoda Favoritin ehdottaminen 1980 luvun merkittävimmäksi autoksi, koko kuvan Citroen harrastajista ja omistajista? Toivottovasti ei! :D


Vanhoja taistolaisiahan meistä on suurin osa :lol:

Tosiasiassahan tämä on vain osoitus ennakkoluulottomuudesta ja avarakatseisuudesta, suvaitsevaisuudesta ja muusta vastaavasta....



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 28.10.2017 15:17 

Viestit: 5139
kaseva kirjoitti:
No ainakin jonkinlaisesta nöyryydestä. :lol:

Onko siitä tullut selvyyttä, mihin aiempaan malliin 205/AX, 405/BX tai 605/XM perustui? Eikös nämä jossain vaiheessa jo argumentoitu ulos kisasta koska eivät täyttäneet täysin uuden automallin kriteerejä? Suoraan sanoen en jaksa alkaa kahlata läpi koko viestiketjua, kalastelen jos joku sattuisi muistamaan.

Golf/Rabbit/Jetta -osasto on mielestäni ihan samaa Corollan kanssa. Kehitysversioita, ei uusia automalleja. Tuotanto ei ole katkennut ja uutta mallia ei ole suunniteltu uudeksi automalliksi. Samasta syystähän joku ampui alas sen Audi 100 (C3):kin?
...

Kaikki autosuunnittelu peustuu yleensä jollekin vanhalle pohjalle, jos ei muuhun kuin autosuunnittelijoiden kokemuksen myötä.

Otetaan esimerkkinä vaikka silloin uusi Espace, joka euroopassa esitteli ihan uuden autoluokan, se pohjautui Talbot 1510 pohjalevyyn, joka taas pohjautui 1307:ään joka taas...

Minusta Espace on silti uusi auto, joka esiteltiin 80-luvulla. Samoin C5:n on kaksi eri autoa, välissä ollut face-liftiä en laske eri autoksi. Edes sama alusta/pohjalevy ei tee autosta samaa, vaan siitä voidaan suoraan tai muokaamalla tehdä hyvinkin erilaisia autoja kuten löytyy paljon esimerkkejä. Nykyinen modulaarinen "platform" on vielä monipuolisempi, platformeissa ei PSA:lla olisi tulevaisuudessa kuin kaksi "erilaista" atomallia, isompi ja pienempi.

Eli ennenkuin saadaan selvyyttä mikä oli täysin uusi automalli, niin sille kaivattaisiin selkeä määritelmä, eli tarvitaanko täysin uusi valmistaja, uusi tehdas ja ja täysin uudet suunnittelijat, joilla ei ole aikaisempaa autosuunnittelukokemusta vai riittääkö joku vähäisempi, tai saako valmistuksessa käytetyssä teräksessä olla kierrätysrautaa vanhoista autoista vai täytyykö se olla neitseellistä malmista saatua? Minusta auto voi hyvin olla "uusi" vaikka nimi, koko ja osin ulkoasukin muistuttaa edellistä, faceliftejä en laske uusiksi vaikka osa pintapelleistä, moottorivalikoima ja sisustuskin muuttuisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 29.10.2017 10:49 

Viestit: 384
Audi 200 quattro 20V (1989–1990), tuskin selittelyjä kaipaa niille jotka tietävät autoista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 29.10.2017 13:58 

Viestit: 87
Kyllä minä nojaisin autosukupolvien tyyppikoodeihin autoja eritellessä. On joku Corollakin kuitenkin muuttunut aika paljon joidenkin malliuudistuksien välillä, ettei kyseessä ihan Mustanaamio-tyylin "ikuinen elämä" ole kyseessä. Toki on totta että jotkin autot kantavat edellisestä sukupolvesta aika paljon palikkaa eteenpäin, mutta minusta vaikkapa ykköskorin ja kakkoskorin Golfit ovat täysin eri autoja.



1992 Mi16 XU9J4Z
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 29.10.2017 16:18 

Viestit: 45
"Vanhana taistolaisena" itsekin ajoin 90-luvun Samaralla (vm -90). Tuolloin innostuimme matkailemaan euroopan läpikotaisin. Samaralla kiersimmekin mantereen lähes joka kolkan. Auto oli aivan mainio, kuin kotonaan niin Roomassa kuin Lissabonissakin. Ketterä kaupungissa ja vakaa autobahnilla, ei toki kovin nopea. Siinä keskikaistalla Saksassa ihan hyvin 130 km/h kulkien. Jälkeenpäin vähän ihmettelen kuinka kolme lasta siellä takapenkillä viihtyivät. Isohan se ei ollut.
Lada oli tuolloin muuallakin yleinen merkki. Espanjassa kun alkoi keittämään, tuli saman tien hinausauto, joka tiesi minne viedä. Granadassa korjaamon omistaja tuli läheisestä baarista avaamaan sunnuntaina korjaamon ja auto oli maanantaina kunnossa. Ehkä hauskin tapaus oli kun pakoputki meni poikki Monacossa ja auto kuulosti lähes niiltä muilta siellä kulkevilta. Arvelin ettei ihan heti löydy täältäpäin Samaran putkea, mutta mitäs, muutama kilometri Ranskan puolelle ja siellä iso korjaamo puolimetriset LADA mainoskirjaimet katollaan. Liike oli auki, mutta asentaja oli jo ehtinyt lähteä iltaa viettämään. Pomo soitti sille ja kohta kaveri pyöräili paikalle, baaristahan tuokin löytyi.
Paljon on mukavia muistoja Samarasta ja vieläkin tykkään, että oli hyvä auto. Ruostumaanhan se sitten alkoi 10 -vuotiaana, mutta venäläiset osteli näitä hyvään hintaan takaisin. Aina oli tuulilasissa lappu, jotta myypä tämä ja puhelinnumero.
Vielä ylimääräinen bojo Samaralle; näitä tehtiin myös Suomessa. Pysyi autotehdas pystyssä ja näyttää tänään voivan hyvin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 29.10.2017 16:37 

Viestit: 45
PS Omista tuttavistani monet ovat intohimoisia Citroen harrastajia. Taiteilijoita, arkkitehtejä, toimittajia ja kaikki ns "vanhoja taistolaisia". ;) Tältä palstalta olen oppinut, että tämän meidän "kuplamme" ulkopuolellakin harrastetaan samaa merkkiä. Sovitaanko, ettei haittaa jos emme ole kaikista maailman asioista samaa mieltä. Kunhan tästä yhteisestä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 29.10.2017 23:37 

Viestit: 101
Miten FIAT UNO, jokos se on ollut listoilla ja pudotettu romukoppaan?

Korvasi 127, mut aikalailla eri kottero, eiku huippuunsa viritetty peli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 30.10.2017 10:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
sulo kirjoitti:
Miten FIAT UNO, jokos se on ollut listoilla ja pudotettu romukoppaan?

Korvasi 127, mut aikalailla eri kottero, eiku huippuunsa viritetty peli.


Uno menisi minusta hienosti tähän kategoriaan. On valittu vuoden autoksikin. FIRE-moottorit olivat ainakin mun käsittääkseni jotain aivan uutta 80-luvulla. Ja siitä oli hot hatch -versiokin: Uno Turbo.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 30.10.2017 11:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7838
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Igor kirjoitti:
sulo kirjoitti:
Miten FIAT UNO, jokos se on ollut listoilla ja pudotettu romukoppaan?

Korvasi 127, mut aikalailla eri kottero, eiku huippuunsa viritetty peli.


Uno menisi minusta hienosti tähän kategoriaan. On valittu vuoden autoksikin. FIRE-moottorit olivat ainakin mun käsittääkseni jotain aivan uutta 80-luvulla. Ja siitä oli hot hatch -versiokin: Uno Turbo.

Eihän FIREssä mitään sen suurempaa teknistä innovaatiota itse moottorissa ole, tuotanto vaan oli automatisoidumpaa kuin ennen...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 30.10.2017 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Teuski kirjoitti:
Igor kirjoitti:
sulo kirjoitti:
Miten FIAT UNO, jokos se on ollut listoilla ja pudotettu romukoppaan?

Korvasi 127, mut aikalailla eri kottero, eiku huippuunsa viritetty peli.


Uno menisi minusta hienosti tähän kategoriaan. On valittu vuoden autoksikin. FIRE-moottorit olivat ainakin mun käsittääkseni jotain aivan uutta 80-luvulla. Ja siitä oli hot hatch -versiokin: Uno Turbo.

Eihän FIREssä mitään sen suurempaa teknistä innovaatiota itse moottorissa ole, tuotanto vaan oli automatisoidumpaa kuin ennen...


Juu, mutta oliko vastaavaa tehty aikaisemmin?

Kai tuolla ainakin pyrittiin antamaan mielikuva paremmasta laadusta, tiedä sitten toteutuiko.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 30.10.2017 15:44 

Viestit: 2004
Paikkakunta: JKL
FIRE=Fully integrated robotised engine. Eli robottien kasaama moottori. Kyllä sitä aikoinaan mainostettiinkin... Oma 127 oli laiskalla 900-kuutioisella moottorilla varustettu. Uno se vasta peli olisi ollutkin...



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 30.10.2017 18:32 

Viestit: 297
Eikös niitä Unojakin ollut alkuun samalla satakakslaiskan 903 cc OHV moottorilla. Satakaksseiskasta tuli ihan pikkupirteä, kun vaihtoi siihen Abarthin peltipakosarjan. Erityisesti alakierrosten vääntö lisääntyi huimasti.

Satakaksseiskastakin oli joku 1049 cc tehomalli, jota tehtiin Brasiliassa.

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 31.10.2017 13:13 

Viestit: 511
kaseva kirjoitti:
niko kirjoitti:
Ja pakollisena mainitana pitää muistuttaa, että sekä sekä tojota-, että landrovermies pahastuvat, jos Land Cruiseria sanotaan Lantikaksi...


:mrgreen: Naapurin tojomies on juurikin sitä mieltä, että Cruiser (jollainen häneltä löytyy) on se aito Lantikka. :mrgreen: Minä olen aina luullut ilmaisun tarkoittavan Land Roveria...

Tuo jaappanilainen korvike on lantaruisku :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta?
ViestiLähetetty: 06.11.2017 00:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
ovi kirjoitti:
Eikös niitä Unojakin ollut alkuun samalla satakakslaiskan 903 cc OHV moottorilla. Satakaksseiskasta tuli ihan pikkupirteä, kun vaihtoi siihen Abarthin peltipakosarjan. Erityisesti alakierrosten vääntö lisääntyi huimasti.

Satakaksseiskastakin oli joku 1049 cc tehomalli, jota tehtiin Brasiliassa.

Kuva



Toveri osti YK reissun jälkeen ajopeliksi 127 fiiatin, kun ei huomannut joukoista tuoda autoa. Sanottiin sitä sitten YK fiiatiksi. Se oli kyllä pikkulohkolla.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 5/5 [ 125 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: