|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 13:49 |
Viestit: 1878
|
Avausviestiä lainaan. En näe ongelmaa logiikassa vieläkään. kaseva kirjoitti: mikä kahdeksankymmentäluvulla suunniteltu/myyntiin tullut perussarjatuotantoauto
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 13:52 |
Viestit: 1878
|
Jatkan itseni lainaamista, pitäis osata kirjoittaa nämä kaikki kerralla samaan lauseeseen. kaseva kirjoitti: Huomaan kirjoittaneeni ns. tutkimuskysymyksen huolimattomasti, sillä siihen on jäänyt liikaa tulkinnanvaraa. Tämä antaa tilaa näkemyksille/tulkinnoille/tunteille ja hämärtää objektiivista tarkastelua.
Yksi vaihtoehtohan aina on, että 1980-luvulla ei esitelty yhtään täysin uutta automallia, joiden joukosta se merkittävin voitaisiin "valita".
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 14:45 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
kaseva kirjoitti: Yksi vaihtoehtohan aina on, että 1980-luvulla ei esitelty yhtään täysin uutta automallia, joiden joukosta se merkittävin voitaisiin "valita". No se Samara oli täysin uusi automalli, nimeä myöten.  Ja niin edistyksellinen, että kelpasi tuotantoon vielä 2010-luvullakin.  Toki sitä suunniteltiin jo 70-luvulla, mutta... kaseva kirjoitti: mikä kahdeksankymmentäluvulla suunniteltu/myyntiin tullut perussarjatuotantoauto
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 15:03 |
Viestit: 1878
|
|
No niinpä, minulla on kans ollut jo hetken aikaa sellainen fiilis ettei Samaran lisäksi ole muita "puhtailla papereilla" olevia automalleja mainittu. Espacen laskisin myös, vai oliko siinäkin jotain hämärää?
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 16:52 |
Viestit: 2164
|
Ei hätää, keksin miten saan suosikkini Audin mukaan, sehän on Audi 200 ja se jos mikä on merkittävä 80 lukulainen. Hämmennetään muutenkin lisää, kuinka menetellään kasevan logiikalla VW Golfin, Rabittin ja Jettan kanssa? Tulevaisuutta ajatellen 80 luvun Skoda ja 90 luvun, ovatko identtisiä autoja, kun oikein nimikin sama? Tuossa Celica Suprassa hiukan hämäsi, kun se ei ole ollut koskaan Suomen tuontiohjelmassa 70 luvulla. Kaikkea sitä onkin aikaa miettiä kulkiessaan lumisessa Suomessa? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 27.10.2017 23:10 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Koittakaa nyt saada tuohon selvyys, ennenkuin siirrytään keskustelemaan 90-luvun merkittävimmästä sarjatuotantoautosta 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 28.10.2017 00:36 |
Viestit: 5887 Paikkakunta: Lahti
|
Igor kirjoitti: No se Samara oli täysin uusi automalli, nimeä myöten.  Ja niin edistyksellinen, että kelpasi tuotantoon vielä 2010-luvullakin.  Toki sitä suunniteltiin jo 70-luvulla, mutta... Osa osista oli samoja kuin kanttiladassakin, saksalaisperäisen suunnittelun myötä niiden vaihtaminen oli vain huomattavasti italialaisperäistä helpompaa, ainakin bensapumppu ja lämmityslaitteen hana, olen vaihtanut kumpaankin kummankin. Samara oli toimiva ja rakenteeltaan yksinkertainen perusauto hyvillä ajo-ominaisuuksilla, laatu sit vähän ryssittiin.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
public
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 28.10.2017 00:54 |
Viestit: 87
|
Aapeli kirjoitti: Koittakaa nyt saada tuohon selvyys, ennenkuin siirrytään keskustelemaan 90-luvun merkittävimmästä sarjatuotantoautosta  Mazda MX-5!
|
|
|
|
 |
|
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 28.10.2017 02:06 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Samaran sijasta ottaisin Favoritin. Pitkän pohdinnan tulos, aikanaan jopa moderni. Sitikkamaisen hyvä ajaa. Skodan ensimmäinen etuveto. Bertonen muotoilema, Porschen ja volkkarin kanssa suunniteltu. Todella hyvä ajaa Samaraan verrattuna. Markkinointikin oli tehokasta ulkomailla. Pitkiä promovideoita pyöri mm. Englannissa televisiossa. Skoda Favoritin suomenkielinen wikipedia-artikkeli on yksi laadukkaimmista. Kannattaa lukea. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Škoda_Favorit Kaksi olen omistanut. Ostaisin heti Formanin (farkkumalli) jos löytyisi siisti.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 28.10.2017 07:40 |
Viestit: 2164
|
Kertooko Lada Samaran ja Skoda Favoritin ehdottaminen 1980 luvun merkittävimmäksi autoksi, koko kuvan Citroen harrastajista ja omistajista? Toivottovasti ei! 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 28.10.2017 11:02 |
Viestit: 1878
|
No ainakin jonkinlaisesta nöyryydestä. Onko siitä tullut selvyyttä, mihin aiempaan malliin 205/AX, 405/BX tai 605/XM perustui? Eikös nämä jossain vaiheessa jo argumentoitu ulos kisasta koska eivät täyttäneet täysin uuden automallin kriteerejä? Suoraan sanoen en jaksa alkaa kahlata läpi koko viestiketjua, kalastelen jos joku sattuisi muistamaan. Golf/Rabbit/Jetta -osasto on mielestäni ihan samaa Corollan kanssa. Kehitysversioita, ei uusia automalleja. Tuotanto ei ole katkennut ja uutta mallia ei ole suunniteltu uudeksi automalliksi. Samasta syystähän joku ampui alas sen Audi 100 (C3):kin? Skoda esitteli 1980-luvulla tasan yhden automallin, Favoritin. Mallinimi historiankirjoista kaivettu (kuten monessa muussakin esim. 190) mutta on lähtökohtaisesti uudeksi automalliksi suunniteltu.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 28.10.2017 12:02 |
Viestit: 5887 Paikkakunta: Lahti
|
betaromeo kirjoitti: Kertooko Lada Samaran ja Skoda Favoritin ehdottaminen 1980 luvun merkittävimmäksi autoksi, koko kuvan Citroen harrastajista ja omistajista? Toivottovasti ei!  Vanhoja taistolaisiahan meistä on suurin osa Tosiasiassahan tämä on vain osoitus ennakkoluulottomuudesta ja avarakatseisuudesta, suvaitsevaisuudesta ja muusta vastaavasta....
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 28.10.2017 15:17 |
Viestit: 5139
|
kaseva kirjoitti: No ainakin jonkinlaisesta nöyryydestä. Onko siitä tullut selvyyttä, mihin aiempaan malliin 205/AX, 405/BX tai 605/XM perustui? Eikös nämä jossain vaiheessa jo argumentoitu ulos kisasta koska eivät täyttäneet täysin uuden automallin kriteerejä? Suoraan sanoen en jaksa alkaa kahlata läpi koko viestiketjua, kalastelen jos joku sattuisi muistamaan. Golf/Rabbit/Jetta -osasto on mielestäni ihan samaa Corollan kanssa. Kehitysversioita, ei uusia automalleja. Tuotanto ei ole katkennut ja uutta mallia ei ole suunniteltu uudeksi automalliksi. Samasta syystähän joku ampui alas sen Audi 100 (C3):kin? ... Kaikki autosuunnittelu peustuu yleensä jollekin vanhalle pohjalle, jos ei muuhun kuin autosuunnittelijoiden kokemuksen myötä. Otetaan esimerkkinä vaikka silloin uusi Espace, joka euroopassa esitteli ihan uuden autoluokan, se pohjautui Talbot 1510 pohjalevyyn, joka taas pohjautui 1307:ään joka taas... Minusta Espace on silti uusi auto, joka esiteltiin 80-luvulla. Samoin C5:n on kaksi eri autoa, välissä ollut face-liftiä en laske eri autoksi. Edes sama alusta/pohjalevy ei tee autosta samaa, vaan siitä voidaan suoraan tai muokaamalla tehdä hyvinkin erilaisia autoja kuten löytyy paljon esimerkkejä. Nykyinen modulaarinen "platform" on vielä monipuolisempi, platformeissa ei PSA:lla olisi tulevaisuudessa kuin kaksi "erilaista" atomallia, isompi ja pienempi. Eli ennenkuin saadaan selvyyttä mikä oli täysin uusi automalli, niin sille kaivattaisiin selkeä määritelmä, eli tarvitaanko täysin uusi valmistaja, uusi tehdas ja ja täysin uudet suunnittelijat, joilla ei ole aikaisempaa autosuunnittelukokemusta vai riittääkö joku vähäisempi, tai saako valmistuksessa käytetyssä teräksessä olla kierrätysrautaa vanhoista autoista vai täytyykö se olla neitseellistä malmista saatua? Minusta auto voi hyvin olla "uusi" vaikka nimi, koko ja osin ulkoasukin muistuttaa edellistä, faceliftejä en laske uusiksi vaikka osa pintapelleistä, moottorivalikoima ja sisustuskin muuttuisi.
|
|
|
|
 |
|
retrotuner
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 29.10.2017 10:49 |
Viestit: 384
|
|
Audi 200 quattro 20V (1989–1990), tuskin selittelyjä kaipaa niille jotka tietävät autoista.
|
|
|
|
 |
|
public
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 29.10.2017 13:58 |
Viestit: 87
|
|
Kyllä minä nojaisin autosukupolvien tyyppikoodeihin autoja eritellessä. On joku Corollakin kuitenkin muuttunut aika paljon joidenkin malliuudistuksien välillä, ettei kyseessä ihan Mustanaamio-tyylin "ikuinen elämä" ole kyseessä. Toki on totta että jotkin autot kantavat edellisestä sukupolvesta aika paljon palikkaa eteenpäin, mutta minusta vaikkapa ykköskorin ja kakkoskorin Golfit ovat täysin eri autoja.
1992 Mi16 XU9J4Z
|
|
|
|
 |
|
jules
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 29.10.2017 16:18 |
Viestit: 45
|
|
"Vanhana taistolaisena" itsekin ajoin 90-luvun Samaralla (vm -90). Tuolloin innostuimme matkailemaan euroopan läpikotaisin. Samaralla kiersimmekin mantereen lähes joka kolkan. Auto oli aivan mainio, kuin kotonaan niin Roomassa kuin Lissabonissakin. Ketterä kaupungissa ja vakaa autobahnilla, ei toki kovin nopea. Siinä keskikaistalla Saksassa ihan hyvin 130 km/h kulkien. Jälkeenpäin vähän ihmettelen kuinka kolme lasta siellä takapenkillä viihtyivät. Isohan se ei ollut. Lada oli tuolloin muuallakin yleinen merkki. Espanjassa kun alkoi keittämään, tuli saman tien hinausauto, joka tiesi minne viedä. Granadassa korjaamon omistaja tuli läheisestä baarista avaamaan sunnuntaina korjaamon ja auto oli maanantaina kunnossa. Ehkä hauskin tapaus oli kun pakoputki meni poikki Monacossa ja auto kuulosti lähes niiltä muilta siellä kulkevilta. Arvelin ettei ihan heti löydy täältäpäin Samaran putkea, mutta mitäs, muutama kilometri Ranskan puolelle ja siellä iso korjaamo puolimetriset LADA mainoskirjaimet katollaan. Liike oli auki, mutta asentaja oli jo ehtinyt lähteä iltaa viettämään. Pomo soitti sille ja kohta kaveri pyöräili paikalle, baaristahan tuokin löytyi. Paljon on mukavia muistoja Samarasta ja vieläkin tykkään, että oli hyvä auto. Ruostumaanhan se sitten alkoi 10 -vuotiaana, mutta venäläiset osteli näitä hyvään hintaan takaisin. Aina oli tuulilasissa lappu, jotta myypä tämä ja puhelinnumero. Vielä ylimääräinen bojo Samaralle; näitä tehtiin myös Suomessa. Pysyi autotehdas pystyssä ja näyttää tänään voivan hyvin.
|
|
|
|
 |
|
jules
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 29.10.2017 16:37 |
Viestit: 45
|
PS Omista tuttavistani monet ovat intohimoisia Citroen harrastajia. Taiteilijoita, arkkitehtejä, toimittajia ja kaikki ns "vanhoja taistolaisia".  Tältä palstalta olen oppinut, että tämän meidän "kuplamme" ulkopuolellakin harrastetaan samaa merkkiä. Sovitaanko, ettei haittaa jos emme ole kaikista maailman asioista samaa mieltä. Kunhan tästä yhteisestä.
|
|
|
|
 |
|
sulo
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 29.10.2017 23:37 |
Viestit: 101
|
|
Miten FIAT UNO, jokos se on ollut listoilla ja pudotettu romukoppaan?
Korvasi 127, mut aikalailla eri kottero, eiku huippuunsa viritetty peli.
|
|
|
|
 |
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 30.10.2017 10:50 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
sulo kirjoitti: Miten FIAT UNO, jokos se on ollut listoilla ja pudotettu romukoppaan?
Korvasi 127, mut aikalailla eri kottero, eiku huippuunsa viritetty peli. Uno menisi minusta hienosti tähän kategoriaan. On valittu vuoden autoksikin. FIRE-moottorit olivat ainakin mun käsittääkseni jotain aivan uutta 80-luvulla. Ja siitä oli hot hatch -versiokin: Uno Turbo.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 30.10.2017 11:31 |
Viestit: 7838 Paikkakunta: Eurajoki
|
Igor kirjoitti: sulo kirjoitti: Miten FIAT UNO, jokos se on ollut listoilla ja pudotettu romukoppaan?
Korvasi 127, mut aikalailla eri kottero, eiku huippuunsa viritetty peli. Uno menisi minusta hienosti tähän kategoriaan. On valittu vuoden autoksikin. FIRE-moottorit olivat ainakin mun käsittääkseni jotain aivan uutta 80-luvulla. Ja siitä oli hot hatch -versiokin: Uno Turbo. Eihän FIREssä mitään sen suurempaa teknistä innovaatiota itse moottorissa ole, tuotanto vaan oli automatisoidumpaa kuin ennen...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 30.10.2017 12:28 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Teuski kirjoitti: Igor kirjoitti: sulo kirjoitti: Miten FIAT UNO, jokos se on ollut listoilla ja pudotettu romukoppaan?
Korvasi 127, mut aikalailla eri kottero, eiku huippuunsa viritetty peli. Uno menisi minusta hienosti tähän kategoriaan. On valittu vuoden autoksikin. FIRE-moottorit olivat ainakin mun käsittääkseni jotain aivan uutta 80-luvulla. Ja siitä oli hot hatch -versiokin: Uno Turbo. Eihän FIREssä mitään sen suurempaa teknistä innovaatiota itse moottorissa ole, tuotanto vaan oli automatisoidumpaa kuin ennen... Juu, mutta oliko vastaavaa tehty aikaisemmin? Kai tuolla ainakin pyrittiin antamaan mielikuva paremmasta laadusta, tiedä sitten toteutuiko.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
|
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 30.10.2017 15:44 |
Viestit: 2004 Paikkakunta: JKL
|
|
FIRE=Fully integrated robotised engine. Eli robottien kasaama moottori. Kyllä sitä aikoinaan mainostettiinkin... Oma 127 oli laiskalla 900-kuutioisella moottorilla varustettu. Uno se vasta peli olisi ollutkin...
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
|
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 30.10.2017 18:32 |
Viestit: 297
|
Eikös niitä Unojakin ollut alkuun samalla satakakslaiskan 903 cc OHV moottorilla. Satakaksseiskasta tuli ihan pikkupirteä, kun vaihtoi siihen Abarthin peltipakosarjan. Erityisesti alakierrosten vääntö lisääntyi huimasti. Satakaksseiskastakin oli joku 1049 cc tehomalli, jota tehtiin Brasiliassa. 
|
|
|
|
 |
|
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 31.10.2017 13:13 |
Viestit: 511
|
kaseva kirjoitti: niko kirjoitti: Ja pakollisena mainitana pitää muistuttaa, että sekä sekä tojota-, että landrovermies pahastuvat, jos Land Cruiseria sanotaan Lantikaksi...  Naapurin tojomies on juurikin sitä mieltä, että Cruiser (jollainen häneltä löytyy) on se aito Lantikka.  Minä olen aina luullut ilmaisun tarkoittavan Land Roveria... Tuo jaappanilainen korvike on lantaruisku 
|
|
|
|
 |
|
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Merkittävin sarjatuotantoauto 1980-luvulta? Lähetetty: 06.11.2017 00:33 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
ovi kirjoitti: Eikös niitä Unojakin ollut alkuun samalla satakakslaiskan 903 cc OHV moottorilla. Satakaksseiskasta tuli ihan pikkupirteä, kun vaihtoi siihen Abarthin peltipakosarjan. Erityisesti alakierrosten vääntö lisääntyi huimasti. Satakaksseiskastakin oli joku 1049 cc tehomalli, jota tehtiin Brasiliassa.  Toveri osti YK reissun jälkeen ajopeliksi 127 fiiatin, kun ei huomannut joukoista tuoda autoa. Sanottiin sitä sitten YK fiiatiksi. Se oli kyllä pikkulohkolla.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
|
|