Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 7/9 [ 208 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 11:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 294
Tänä aamuna Turun konetiellä olis poliisit saaneet paljon saalista. Mainio kuiva talvikeli ja nopeusrajoitukset oli laskettu 80km/h. Harvempi sitä nopeutta malttoi ajella, mitä en yhtään ihmettele. Olis ollut mahtavaa letkajenkkaa ja haitariliikettä, jos tiellä olis kameratolpat olleet.

Toisaalta aivan karmeassa kelissä voi olla 100:n lätkät. Noi taidetaan arpoa jollain lottokoneella. Porukat pääosin ajelee kelin mukaan, oli noi rajoitukset mitä oli. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 11:25 

Viestit: 5125
Taitavat käyttää nopeuksien arvontaan tiesääennustetta, joka ei aina (kuten sääennusteet yleensäkään) voi pitää täydellisesti paikkaansa:
http://alk.tiehallinto.fi/alk/frames/li ... e-new.html

Tuossa taksin eteen kurvanneessa moottoritiekolarissa ihmetyttää miten kello 21 ei voi huomata takaa tulevaa autoa ajovaloista (ellei lumisade ole muurannut sekä peilit ja takaikkunan umpeen?), eikä ainakaan jutun mukaan rekka ole ajanut kovinkaan lähellä autoa (200 m)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 11:32 

Viestit: 400
Itse en ole koskaan halunnut mihinkään automaattista liikenteenvalvontaa vaan tavallisia poliiseja liikenteen sekaan, se liikenteessä näkyvä poliisi rauhoittaa kummasti liikennettä, tosin valtio ei saa siitä tuloja, automaattivalvonnan näen vain rahastuskeinona

Tässäkin tapauksessa http://www.vartti.fi/artikkeli/bfcda203 ... 3ff66e5b0f oli ilmeisesti tilannenopeudet ja muut kohdallaan :D , ok ei moottoritie, mutta luonteeltaan hyvin samanlainen

Parempaa uutta vuotta ja rauhallisia ajoja toivoen

Scrat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 11:43 

Viestit: 2699
olli__o kirjoitti:
Tuossa taksin eteen kurvanneessa moottoritiekolarissa ihmetyttää miten kello 21 ei voi huomata takaa tulevaa autoa ajovaloista (ellei lumisade ole muurannut sekä peilit ja takaikkunan umpeen?), eikä ainakaan jutun mukaan rekka ole ajanut kovinkaan lähellä autoa (200 m)

Jos lehdissä olevien onnettomuusjuttujen selostusten perusteella alkaa ihmettelemään, kuinka se nyt noin tai näin kävi, niin ihmettelemistä piisaa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 11:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Scrat kirjoitti:
Tässäkin tapauksessa http://www.vartti.fi/artikkeli/bfcda203 ... 3ff66e5b0f oli ilmeisesti tilannenopeudet ja muut kohdallaan :D , ok ei moottoritie, mutta luonteeltaan hyvin samanlainen
Scrat

Normipäivä Kehällä.. :roll:



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
black_van kirjoitti:
tuollaisen kommentin voi vaan heittää ihminen joka rikkoo nopeusrajoituksia eikä noudata sääntöjä jotka on luotu turvalliseen tielläliikkumiseen. Kyllä se vaan muuttaa mieltä kun saat kolme ylinopeussakkoa niin kuukauden saa miettiä ajo-oikeudettomana tekosia. NE EI NARISE JOTKA NOUDATTAVAT PELISÄÄNTÖJÄ


Niin kuin olen joskus jo sanonutkin, ajattlen asian enemmän käytännön kuin moralismin kannalta. Moralismi on täysin hyödytöntä ja turhaa niin liikenteessä kuin yleensä kaikkialla muuallakin. Jos jokin asia on mielestäni perusteltu ja toteutettu päin persettä, niin minähän narisen asiasta. Jos ajattelit syyttää minua lain rikkomisesta niin kysyn onko sinulla antaa asiaan jotain muutakin kuin väitteitä ja stereotypioita? Jos ei ole, niin ehkä kannattaa pitää vähän pienempää suuta ja jättää lapsellinen stereotyypittely vähän vähemmälle. Että hyvää uutta vuotta vaan.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 13:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Mahtavaa, tuo JarmoF:n tilasto tosiaan oli täyttä paskaa sillä siinä oli vain heva ja kuolemanriski. Rytinää tapahtuu silti älyttömästi mutta tietty likikään aina kukaan ei loukkaannu. Toisaalta tilaston kuolemanriski motarilla ja 2-kaistaisella on liki sama eli 0.32 ja 0.33 eli tuossa ei ole käytännössä edes oikeasti eroa.
Itsekin kun oikein ummistaa silmänsä ja käuy muistelemaan niin elämäni pahimmat "liki piti" -tilanteet ovat kaikki motarilta.
Toisaalta tämä keskustelu alkaa muistuttaa vaihteeksi siitä että tosiaan jokaisella meillä on vain mielipide ja harvemmalla paljon motarilla-ajokokemusta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 13:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 294
Cikatti kirjoitti:
....Toisaalta tämä keskustelu alkaa muistuttaa vaihteeksi siitä että tosiaan jokaisella meillä on vain mielipide ja harvemmalla paljon motarilla-ajokokemusta.

~25 vuotta, joka arki(työ)päivä n. 70km/päivä, tosin sitä samaa, eli Turun konetietä. Ns. tilanteita kohdalleni muistan em. aikana 2, mutta myönnän, että voi olla muutama lievä, joita en muista, päälle, ei kuitenkaan yli 5:ttä. Ei huono.

Pahempia "läheltä piti" juttuja on maanteillä sattunut ja usein syynä omalla kaistalla vastaan tuleva ohittaja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 13:57 

Viestit: 5125
Cikatti kirjoitti:
Toisaalta tilaston kuolemanriski motarilla ja 2-kaistaisella on liki sama eli 0.32 ja 0.33 eli tuossa ei ole käytännössä edes oikeasti eroa.

Ehkä luit väärin: 2-ajoratainen on nelikaistainen... eli aikalailla moottoritien kaltainen tie, mutta ei luokiteltu moottoritieksi, joten ihme olisi jos ne ihan erilaisia olisi. Yleensä niillä on vielä eri ajosuunnat erottava keskikaide ja monasti myös hirviaitoja.

Eli verrattavina on vaikka:
moottoritie:
- henkilövahinkoja keskimäärin 4,4 kpl /100 miljoonaa ajoneuvokilometriä
- kuolemariski 0,32 (/100 miljoonaa ajoneuvokilometriä)

Päätie haja-asutus:
- henkilövahinkoja 8,5
- kuolemariski 1,22

Tuossa minun linkissä puhuttiin muuten lisäksi kokonaismäärissä tilastoiduista liikennevahingoista ja kyseessä ihan sama väli ennen ja jälkeen, eikä henkilövahinkoon/kuolemaan johtaneista...

Mutta ehkä sinulle jostain syystä moottoritiet ovat vaan kovin vaarallisia, huono tuurikin ratkaisee kun katsotaan yksilöä eikä keskiarvoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 14:53 

Viestit: 27
"Tänään taas todistin kummaa ilmiötä. Junnataan ohituskaistalla, kun oikealla kaistalla on harvakseen rekkoja yms. Nooh, sitten kun lopulta on tyhjää (yli kilometri) tilaa oikealla, niin palataan sinne ja samanaikaiseti polkaistaan kaasua. Siis mitä ...tua?"

Ohitustilanteessa rekkojen välistä voi putkahtaa mitä vaan eteen, kun tie on vapaa voi vapaammin polkaista kaasua.

Ohitustilanteessa moottoritiellä, siis jonoa, ei yksittäisen auton ohittamisessa nimenomaan vauhtierot aihettavat hämmennystä.


"Tuossa on paljon totuuksia.
Minun joustavuuteni on tosiaan usein, kuin rautakangella, jos joku tietoisesti rikkoo liikennesääntöjä. En sen takia ala rikkomaan sääntöjä, mutta en ala ihailemaan ja nöyristelemään näitä sääntöjen rikkojia."

Itse ajattelen toisin, kukin liikenteessä ajaa omaa ajoaan ja jos joku haluaa ajaa lujempaa tai hiljempää kun minä omapahan on asiansa, jos joku haluaa ohi pyrin edesauttamaan tai edes antamaan merkin jos näen tilaa olevan. Toisten ajotapaa valvovat muut tahot, en minä.

"Mitä tulee "fiksuuden" valvontaan, niin eipä se minua haittaa. Valvokoon miten paljon vain. Kameravalvonta on rauhoittanut paljon, mutta toki resursseja tulisi saada myös ajotapavalvontaankin lisää."

Kyllä ajotapaa valvotaan, muutama kevät sitten sain hiljaiella moottoritiellä ylinopeussakot, keskinopeus 7km matkalla 142, talvirajoitus 100km/h. Tyhjät edessä olevat pätkät ajoin reippaasti, pienet pari jonoa ohitin miltei rajoitusten mukaan ja yksittäiset autot siltä väliltä. Pysäyttänyt poliisi oli huomioinut tämän ja lisäksi olin alentanut omaa nopeuttani kun he lähestyivät takaa, tein sen jotta pääsisivät ohi jos heillä oisi ollut kiire. Siviiliautolla olivat seuranneet todella kaukana perässä. Kameravalvonta tai tutka olisi vienyt kortin, nyt tilanneseuranta johti rikesakkoon ja pyysivät vielä lupaa saada käyttää tilanteessa taltioitua videota koulutuksessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 15:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Kimi kirjoitti:
Kyllä ajotapaa valvotaan, muutama kevät sitten sain hiljaiella moottoritiellä ylinopeussakot, keskinopeus 7km matkalla 142, talvirajoitus 100km/h. Tyhjät edessä olevat pätkät ajoin reippaasti, pienet pari jonoa ohitin miltei rajoitusten mukaan ja yksittäiset autot siltä väliltä. Pysäyttänyt poliisi oli huomioinut tämän ja lisäksi olin alentanut omaa nopeuttani kun he lähestyivät takaa, tein sen jotta pääsisivät ohi jos heillä oisi ollut kiire. Siviiliautolla olivat seuranneet todella kaukana perässä. Kameravalvonta tai tutka olisi vienyt kortin, nyt tilanneseuranta johti rikesakkoon ja pyysivät vielä lupaa saada käyttää tilanteessa taltioitua videota koulutuksessa.

Kerrotko vielä, miksi ajoit ylinopeutta?



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 15:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 294
Kimi kirjoitti:
"Tänään taas todistin kummaa ilmiötä. Junnataan ohituskaistalla, kun oikealla kaistalla on harvakseen rekkoja yms. Nooh, sitten kun lopulta on tyhjää (yli kilometri) tilaa oikealla, niin palataan sinne ja samanaikaiseti polkaistaan kaasua. Siis mitä ...tua?"

Ohitustilanteessa rekkojen välistä voi putkahtaa mitä vaan eteen, kun tie on vapaa voi vapaammin polkaista kaasua.

Ohitustilanteessa moottoritiellä, siis jonoa, ei yksittäisen auton ohittamisessa nimenomaan vauhtierot aihettavat hämmennystä.

Siis harvakseltaan rekkoja ja näkyvyys sitä luokkaa, ettei keneltäkään piiloutuminen ja sieltä yllätyskoukkauksen tekeminen olisi onnistunut. Parempi olisi pysyä siellä oikealla rekkojen perässä, jos ohituskaistalla ei uskalla ajaa edes samaa nopeutta, kuin sielä oikealla kaistalla.

Lainaa:
Itse ajattelen toisin, kukin liikenteessä ajaa omaa ajoaan ja jos joku haluaa ajaa lujempaa tai hiljempää kun minä omapahan on asiansa, jos joku haluaa ohi pyrin edesauttamaan tai edes antamaan merkin jos näen tilaa olevan. Toisten ajotapaa valvovat muut tahot, en minä.

Täsmälleen noin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 18:50 

Viestit: 27
"Kerrotko vielä, miksi ajoit ylinopeutta?"

Miksikö; Tuolla kertaa olin liikenteessä aikaisin pyhäaamuna ja olosuhteet loistavat, seuraavalla viikolla talvirajoitukset poistettiin. Auto jolla ajoin oli suomen olosuhteisiin turhake, nelivetoinen runsaat 300hv ja loistavat ominaisuudet ( Subaru Impereza STI, viritetty) ei sellaisella ole mielekästä körötellä, toisaalta mielestäni muut liikenteessä pitää huomioida.

Jos olisin ollut liikenteessä perheen -89 Corollalla vauhti olisi todennäköisesti ollut alle asetetun rajoituksen, sillä harvemmin ajelen yli sataa.

Ajan paljon vähäliikenteiseen aikaan, ja en koe silloin rikkovani lakia kovinkaan paljon jos esim. kesäaikaan 5-6 aikaan ajan 140km/h moottoritiellä jolla ei ole muuta liikennettä, toisaalta jos liikennettä on enemmän, sopeutan vauhtini valtavirran mukaan, huonoissa kelioloissa usein alle muitten vauhdin.

Liikenne ja ajaminen on mielestäni paljon muuta kuin liikennemerkkien ja opasteiden sokeaa noudattamista, ja mielestäni automaattivalvonnan sijaan pitäisi satsata automaattiseen opastukseen, viime päivinä on monesti olosuhteet olleet sellaisia, että moottoriellä olisi 60km/h ollut sopiva ja sekin yläkanttiin rajoituksena.
Ykköstiellä on jonkinlainen muuttuva rajoitus, se vaan ei toimi, huonoissa olosuhteissa rajoitus voi kesäaikaan olla 120 ja hyvissä 80 km/h.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Kimi kirjoitti:
"Kerrotko vielä, miksi ajoit ylinopeutta?"

Miksikö; Tuolla kertaa olin liikenteessä aikaisin pyhäaamuna ja olosuhteet loistavat, seuraavalla viikolla talvirajoitukset poistettiin. Auto jolla ajoin oli suomen olosuhteisiin turhake, nelivetoinen runsaat 300hv ja loistavat ominaisuudet ( Subaru Impereza STI, viritetty) ei sellaisella ole mielekästä körötellä, toisaalta mielestäni muut liikenteessä pitää huomioida.

Jos olisin ollut liikenteessä perheen -89 Corollalla vauhti olisi todennäköisesti ollut alle asetetun rajoituksen, sillä harvemmin ajelen yli sataa.

Ajan paljon vähäliikenteiseen aikaan, ja en koe silloin rikkovani lakia kovinkaan paljon jos esim. kesäaikaan 5-6 aikaan ajan 140km/h moottoritiellä jolla ei ole muuta liikennettä, toisaalta jos liikennettä on enemmän, sopeutan vauhtini valtavirran mukaan, huonoissa kelioloissa usein alle muitten vauhdin.

Liikenne ja ajaminen on mielestäni paljon muuta kuin liikennemerkkien ja opasteiden sokeaa noudattamista, ja mielestäni automaattivalvonnan sijaan pitäisi satsata automaattiseen opastukseen, viime päivinä on monesti olosuhteet olleet sellaisia, että moottoriellä olisi 60km/h ollut sopiva ja sekin yläkanttiin rajoituksena.
Ykköstiellä on jonkinlainen muuttuva rajoitus, se vaan ei toimi, huonoissa olosuhteissa rajoitus voi kesäaikaan olla 120 ja hyvissä 80 km/h.

..Siksi kysyin, kun on kiva kuunnella noita selityksiä.. :lol:



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 19:31 

Viestit: 2699
On tässä mielipidettä poikineen. Tänään n. 200 km:n ajorupeaman aikana näitä mietiskelin. Ja ihmettelin, jotta hyvin se liikenne soljuu, vaikka näin erilaisia näkemyksiä joustavasta liikennöinnistä meillä on.
Siellä mukana kun on ne lisää valvontaa kaipaavat. Siellä on niitä, jotka kyttäävät ja kiroavat, kun joku ajaa lujempaa kuin MINÄ. Koettavat jopa kaikin keinoin täyttää koko tien, etteivät pääsisi ohi, mokomat. Toisien mielestä ei liikenteessä muita olekaan, kuin turva-autoja kilometrin välein.

Siellä on niitä joiden etupuskurissa, tai takapuskurissa roikkuu rekka. Suurimmalla osalla henkilöauton kuljettajista ei ole minkäänlaista käsitystä, miten sellainen suuri täysperävaunu käyttäytyy. Niiden kuljettajat joutuvat sovittamaan ajonsa senkin sadan erilaisen henkilöauton kuljettajan ajatuksen mukaan liikkuvan kottosen tahtiin. Siellä on niitä, joiden mielestä moottoritiet pitäisi kieltää, koska ovat niin vaarallisia.

Ja siellä liikenteessä on sitä ja siellä on tätä.

On se kumma, miten tuo liikenne voi noinkin sujua?
Ja kaiken lisäksi kaikki ovat omasta mielestään oikeassa.

Aakku kirjoitti:
..Siksi kysyin, kun on kiva kuunnella noita selityksiä..


Omituiset ovat sinulla huvit.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 19:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
Meitä on moneen junaan. Valitettavasti moralistiryhmä on vähän turhan äänekäs. Minusta liikenteessä ainoa järkevä ja toimiva suhtautumistapa on neutraali havainnointi ja toimiminen sen mukaan. Säännöt on ihan hyviä, mutta sokea luottaminen niihin on lähinnä osoitus järjen köyhyydestä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei ole mitään mieltä ajaa täyttä sallittua jos olosuhteet eivät ole sen mukaiset ja toisaalta ei ole mitään syytä kerätä verenpainetta jos hyvällä kelillä joku ajaa vähän yli sen sallitun, saati sitten pitää viimeiseen asti kiinni omista "oikeuksistaan" jos jotain epätavallista tapahtuu. Ensisijaista pitäisi kuitenkin aina olla se, että seurataan mitä tapahtuu ja joustetaan tarvittaessa. Sillä tavalla se sekalainen seurakunta erilaisia ihmisiä liikenteessä pärjää, mutta ei mitenkään muuten. Niin kuin tuolla jo totesin, moralismi on täysin hyödytöntä liikenteessä ja yleensä kaikkialla muuallakin. Itse ajan n. 100km työmatkaa, eli n. 200km/päivä jokseenkin paskamaista tieosuutta ja kyllä useimmiten liikenne soljuu ilman mitään ongelmia. Silloin tällöin näkee naulapäisiä suorituksia, mutta aika harvaan ovat jääneet. Tietääkseni yksikään tämän vuoden vakavista onnettomuuksista ei johtunut ylinopeudesta tai muusta sellaisesta, vaan ns. inhimillisistä tekijöistä ja yhden tapauksen syy on edelleen hämärän peitossa. Joten eiköhän noilla mainitsemillani teeseillä pärjätä myös ensi vuonna aika pitkälle.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Jos nyt vaikka pikkukaupunki- Helsingissä ajettaisiin tiukkapipoisesti aivan liikennesääntöjen mukaan lain kirjainta noudattaen, kaaos olisi täydellinen. Kaikki vaan pyörittäisivät päitään, kunnes kaulanikamat leikkaisi kiinni. Rekkakuskit jäisi risteyksissä eläkkeelle, jos sääntöjä noudatetaan kirjaimellisesti. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
sahtivaari kirjoitti:
Jos nyt vaikka pikkukaupunki- Helsingissä ajettaisiin tiukkapipoisesti aivan liikennesääntöjen mukaan lain kirjainta noudattaen, kaaos olisi täydellinen. Kaikki vaan pyörittäisivät päitään, kunnes kaulanikamat leikkaisi kiinni. Rekkakuskit jäisi risteyksissä eläkkeelle, jos sääntöjä noudatetaan kirjaimellisesti. ;)


Heh, hauskasti sanailtu :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 31.12.2009 23:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Hyvä, että motarilla ovat riskit pienemmät. Lottoaminen henkensä menettämiseen tarvitsee ruksin lisää. Siitäkin huolimatta huolettomuuteen ei ole aihetta.
Ps. Karseimmat tilanteet olen myös kokenut motarilla. Niitä on aiheuttanut raskas liikenne. Valitettavasti. Oma jääräpäisyys ( siis, jos olisin...) ei olisi pelastanut. Nyt näyttäisi nuo tilanteet vähentyneen, lamanko syytä.
Parempaa Onnea ensi vuodelle!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 02.01.2010 21:15 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Just ajoin aamusella 100km motaria tasan sataa, ohitin kolme ja ohi meni varmaan kolmekymmentä, tosin kukaan niistä ei kovinkaan kovaa.

Toissa päivänä ajoin sit itsekin motarilla 120 :shock: kauheeta vauhtia :shock: :lol:
Haluisikos joku tietää syyn moiseen törkeään kaahaamiseen :?: :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 04.01.2010 11:40 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Hö, eikös kukaan kukkahattuautoilija halua tietää syytä holtittomaan kaahailuuni :lol:

Oli vaan muuten juhlaa laskea kun Helsingin kokoisen kaupungin ohitse pääsee 120 lasissa kolmea kaistaa tarvitsematta kertaakaan pysähtyä, siinä siten matkalla miettii että jos pitäisi ajaa vaikka erityistalousalueelta vapautetulle alueelle reservaatti jompaakumpaa kehää kiertäen matkaan menisi aikaa puoli päivää ja otsaan kasvaisi metrin kyrpä pelkästä vitutuksesta.

Juhlaa tosin heikensi lähes loppuun (98tkm) ajettu Ford Focus :oops:

Espanjan liikenne on muuten nykyisin suomea turvallisempaa mut on noi tietkin ihan toisessa kunnossa kuin täällä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 04.01.2010 12:05 

Viestit: 5125
Xari kirjoitti:
Espanjan liikenne on muuten nykyisin suomea turvallisempaa mut on noi tietkin ihan toisessa kunnossa kuin täällä.

Voi olla, mutta silti siellä kuolee kolareissa (noin 10 kolarikuolemaa vuodessa /100000 ihmistä) enemmän ihmisiä kuin Suomessa (noin 7/100000) ja myös enemmän kuin muissa pohjoismaissa.
Kai ne kuolee turvallisesti :mrgreen:

Eli vaikka meillä on talvi ja liukasta, tiet uraisia ja routii, liikennesuunnittelukaan ei toimi meillä vaan osataan ajaa niin hyvin... ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 04.01.2010 12:21 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Kaunis kesäyö Suomessa... edessä ja takana tyhjää tietä kilometreittäin. Aluerajoitus 100 km/h.
Herra X alla mukava uudehko kilometrinielijä.
Mittarissa 140 km/h, kun ei kerran muuta liikennettä ole niin mitä vaaraa olisi ajatteli hän.

Eläköitynyt isäntä 70 v keitteli kahvit varhain klo 04 maissa.
Pitäis se emäntä hakea kylältä, kun linja-auto tuo hänet ulkomaan reissultaan.
Corolla käynnistyy taas luotettavasti ja tuttu pihatie johdattaa isännän valtatienlaitaan.
Risteys on loivassa mutkassa, missä näkyväisyys on riittävä aluerajoituksen huomioiden.
Isäntä laittaa vilkun vasemmalle ja huomaa samalla mutkasta lähestyvän Herra X:n kilometrinnielijän.
Kuten varmaan sata kertaa aiemminkin isäntä toteaa, että tästä ehtii vielä hyvin kääntymään valtatielle.

Mutta kun isäntä polkaisee kaasua sutaisee Corolla tyhjää mihin isäntä reagoi lisäämällä kaasua jolloin Corolla syöksähtää ajoradalle.

Samaan aikaan Herra X havaitsee Corollan, mutta kuten aina ennenkin ajaessaan vähintään 40 km/h ylinopeutta, olettaa toisen odottavan kiltisti paikallaan.
Mutta ei se tulee sittenkin... "Mitä v..ua!" on Herran X:n viimeiset sanat ennen heräämistään sairaalassa...

Isäntä ei sitten hakenutkaan rouvaanssa kylältä.. Aikansa rouva odotteli ja ehti ihmetelläkin kukas nyt tarvii apua, kun ambulanssia, poliisia ja palo-autoa painalsi valtatietä peräkanaa...
Päivän valjettua karu totuus paljastuikin... isäntä ei häntä enää koskaan hakisi...

Tutkintalautakunnan päätös oli:
Aluerajoituksen reipas ylittäminen johti lähestyvän ajoneuvon nopeuden arviointiongelmaan jonka seurauksena isäntä kääntyi valtatielle.
Liian suuri tilannenopeus aiheutti sen, ettei Herra X saanut autoon pysähtymään ennen kohtaamista. Jos Herra X:n ajonopeus olis ollut sallittu 100 km/h ei törmäystä olis tapahtunut ja isäntä voisi vastedeskin noutaa emäntänsä kylältä.

Ja tämä tarina on tosi.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 04.01.2010 12:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
Isäukkoni joutui lyömään liinat kiinni tilanteessa, jossa vanha ukko tuli Corollansa kanssa eteen. Ei ollut huomannut täysin selkeästä ja valoisasta kelistä huolimatta. Onnekseen BX:n jarrut olivat tehokkaat. Tutkintalautakunta luonnollisesti laittaa syyksi sen yleisimmän selityksen, kukaan ei tiedä huomasiko isäntä edes katsoa tielle kun ei ollut ketään ketä haastatella. "Eihän sieltä ole ennenkään ketään tullut..."

Yksittäistapauksista voidaan jossitella voidaan loputtomiin, mutta kylmä tosiasia on se, että suurin osa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista ajetaan selkeässä säässä 80km/h nopeuksilla. Liikenteessä yleensäkin on sellaisia hassuja kaksoismoralismin kukkasia, kuten esimerkiksi vanhojen ja nuorien kuljettajien täysin erilainen kohtelu. Kummassakin ryhmässä on korkeampi onnettomuusriski, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään ehdottavan kasikympin lätkiä tai mitään muitakaan rajoituksia vanhuksille. Nuorille kyllä on ehdotettu suurinpiirtein kieltolakia ja julkista pieksemistä 1 km/h ylinopeuksista. Samat jampat tietysti kiskaisevat herneet hyvin syvälle sieraimiin jos joku huomauttaa siitä toisesta riskiryhmästä jotain. Se ei kuulemma ole soveliasta. Kai se on sitten sitä tasa-arvoa. :D

Noh, ehkä pitäisi taas rajoittaa kyynisyyttä hieman kun uusi vuosikin on alkanut... :ugeek:



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: automaattinen liikennevalvonta
ViestiLähetetty: 04.01.2010 12:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
olli__o kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Espanjan liikenne on muuten nykyisin suomea turvallisempaa mut on noi tietkin ihan toisessa kunnossa kuin täällä.

Voi olla, mutta silti siellä kuolee kolareissa (noin 10 kolarikuolemaa vuodessa /100000 ihmistä) enemmän ihmisiä kuin Suomessa (noin 7/100000) ja myös enemmän kuin muissa pohjoismaissa.
Kai ne kuolee turvallisesti :mrgreen:

Eli vaikka meillä on talvi ja liukasta, tiet uraisia ja routii, liikennesuunnittelukaan ei toimi meillä vaan osataan ajaa niin hyvin... ?

Kai suomalaisilla on parempi talviajotaito, koska täälläkin eniten ajetaan kuolonkolareita kesä- heinäkuussa.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 7/9 [ 208 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: