|
Kirjoittaja |
Viesti |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 17.02.2011 16:14 |
Viestit: 1720 Paikkakunta: Korpilahti
|
itsellä on (turbo)dieselissä ollut n.90Ah:n akku, enemmän olen painottanyt käynnistysamppeereita, että jaksaa pyöräyttää. Yli 700A. saisi antaa, ja mielellään kylmässä, olikohan joku standari, että mitataan -18c° tuo. bensakoneet lähtee sitten vähän vähemmällä, reilu 500A. kylmäkäynnistysvirta riittäne useimpiin. tällä hetkellä on 50Ah. vanha Optima yhden CX-TD:llä varustetun kulkineen akkuna. iloisesti jaksaa pyöräyttää koneen käymään, vaikka on vähän Ah.ta, mutta kylmäkäynnistysvirraksi luvataan liki 900A. eli "hetiheti"virta ratkaisee tuossa. olihan UA:ssa alunperin joku piitkä 120Ah. akku, ja aikoinaan ihmettelin, mikä siinä on, ettei tahtonu kunnolla startata, noin iso akkukin, sitten tutkin tuota virranantokykyä, niin eihän siitä irronnut kuin vajaa 600A. käynnistysvirtaa. seurava akku minkä ostan omaan kulkineeseeni, tulee olemaan optima aika suurella todennäköisyydellä.. hinta on tietty kovahko, 190e kustantaa sopiva akku tällähetkellä, toisaalta akku on pieni kokoinen, helppo laittaa CX:ään, ja luvataan kestävän paremmin sitä CX:n Dieselin tärinääkin 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
JariJ
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 18.02.2011 11:46 |
Viestit: 93 Paikkakunta: Tuusula
|
18.2.2011 Mittarilukema 51542km - 28 astetta Celciusta
CX oli seisonut n. vuorokauden parkkipaikalla,kun tänään aamulla lähdin sitä käynnistelemään. Vaimo piti viedä töihin ja tytär kouluun. Hieman jännitti,kun ulkolämpömittari näytti - 28 C astetta talon seinässä. Pitkään sai startata ennen kuin moottori hyrähti käyntiin. Taitaa vanhan akun ominaisuudet loppua näillä pakkaslukemilla. Annoin moottorin käydä tyhjäkäyntiä ainakin 20-30 min ( olen siis rikollinen ), ennenkuin lähdin kuljetustehtäviin. Sen aikana moottori ennätti lämmetä mukavasti sekä vaihdelaatikonkin öljyt notkistua. Täytyy todeta, että pitkään aikaan ennen CX:ää en ole omistanut autoa,mikä lähtee kelillä kuin kuin kelillä käyntiin. Aina on jotain ongelmia talvella ollut. Esim. viime talvena ajaessani vm.1987 Rangella sitä oli turha yrittää käyntiin ilman lohkolämppäriä yli viidentoista asteen pakkasessa. Tuota Optiman akkua minäkin olen haaveillut,mutta kun se on vaan niin kallis. Se ilmeisesti toimisi myös hyvin sellaisissa autoissa,joilla ajetaan esim. vain kesäkaudet eli alle puolet vuodesta. Onko kenelläkään kokemusta,miten Optima-akku kestää pitkää käyttämättömyyttä ?.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 18.02.2011 13:29 |
Viestit: 1720 Paikkakunta: Korpilahti
|
jossakin mainoksesa taisi olla, että optima säilyttäisi 80% varauksestaan 12kk. varastoinnin jälkeen...
tuo omassa kulkineessa oleva optima on ollut pisimmillään 5kk. starttausten välissä, tosin Jellonassa ei ole juurimitään virtaa kuluttavaakaan, radion lisäksi.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 18.02.2011 13:39 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Dieseli CX:ssä on akuntelinettä jatkettu noin 15 cm, eli niissä on sellainen pieni lisätuki. Ja moiseen sopii siis vanhanaikainen noin 100Ah pitkä akku, jollaisen saa noin 100 eurolla. Bensakoneisessa piisaa talvikäytössäkin joku tuollainen 62-70 Ah Akkukin. Dieselissäkin näyttäisi piisaavan, jos ei autoa seisota pitkää aikaa, ja tosiaan näillä pakkasilla on selvää, että tuollaisella pikkuakulla dieselin on lähdettävä käyntiin ekalla startilla, sillä virtaa ei ole enää toiseen yritykseen  . Noissa "vanhanaikaisissa" auton akuissahan hinta menee pääpiirteittäin luokassa 1Ah=1€, ei toki ihan orjallisesti, mutta karkeesti osuu hinta tuohon haarukkaan.
|
|
|
|
 |
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 18.02.2011 13:53 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Hyvin lähtee oma käyntiin, vaikka se lämmitin ei vieläkään pelaa. Höh. Valot palaa, siis stoppi, aikansa, mutta sammuu hyvin nopeasti, n 3 min. Pitää tarkistaa tuo letkulämmitin ja sisähaaroitus, kun ei sekään pelitä. -32 oli tänä aamuna.
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 18.02.2011 14:05 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Kyllä noi AGM/hyytelö/kuiva-akut (kuten Optima) säilyttää virtaa hyvin varastoituna. Mulla oli Odysseyn AGM-akku lämpimässä varastossa reilun vuoden, ja näytti edelleen 14,7 volttia. Odysseyllä ei vaan ole noi kylmäkäynnistysvirrat ihan Optiman luokkaa... Optima RTS 2.1:lle luvataan CCA 800A, kun tää vastaavalla koolla, painolla ja hinnalla varustettu Odyssey tarjoaa CCA 220A  Ei ihme ettei lähteny Xanttu pakkasessa tulille  Missäs tota Optimaa myydään? EDIT: oho, toi RTS 2.1 olikin 6V akku, ei ehkä paras vertailukohta 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
JariJ
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 18.02.2011 14:34 |
Viestit: 93 Paikkakunta: Tuusula
|
Kyllä tämä nyt vahvasti tuntuu kääntyvän Optiman ostoksi. Täytyy vaan ensin selvittää myykö paikallinen autovaraosaliike Optiman akkuja vai pitääkö lähteä ostoksille Tsadin puolelle. Nettiä kanssa lueskelin ja melkein poikkeuksetta Optima-akkuja kehuttiin, tosin kalliinpuoleiseksi kylläkin. Mutta eikös se olekin niin, että "halvalla ei hyvää saa". Kysyisin vielä,mitä eroa on keltakantisella ja punakantisilla Optima-akuilla ?. Se ei ole minulle vielä oikein selvinnyt. Osasyy ymmärtämyyteen saattaa olla päällä olevassa flunssassa, pää on paksu ja painava -Vanha CX:n akku saa sitten jatkaa elämäänsä Peugeot 404 konehuoneessa, sinne sen toimintakyky riittää erinomaisesti kesäajossa.
|
|
|
|
 |
JariJ
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 18.02.2011 15:07 |
Viestit: 93 Paikkakunta: Tuusula
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 18.02.2011 15:59 |
|
JariJ kirjoitti: Kysyisin vielä,mitä eroa on keltakantisella ja punakantisilla Optima-akuilla ?. Se ei ole minulle vielä oikein selvinnyt. "REDTOP: Käynnistysakut ammattikäyttöön
YELLOWTOP: Käynnistykseen ja sykliseen käyttöön tarkoitetut akut ammattikäyttöön"Tuollaiset tiedot löytyi turkulaisen myyjän sivuilta.
|
|
|
|
 |
JariJ
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 01.03.2011 19:35 |
Viestit: 93 Paikkakunta: Tuusula
|
1.3.2011 Mittarilukema 51905km - 2 astetta Celciusta Kevät lähestyy hirmuvauhtia, kovat pakkaskelit taitavat olla jo ohi. Akkukauppaan ei sittenkään tarvinnut tänä talvena lähteä. Talviajo alkaa lähestyä päätöspistettään viimeistään reilun kuukauden päästä pääsiäisenä (silloin minulla on ollut tapana vaihtaa autoon kesärenkaat) on talviajelut CX:llä ajettu. Taas on aika siirtyä kesäauton rattiin. Eilen käsiini sattui Tuulilasi-lehden numero 8 vuodelta 1999. Lehdessä haastateltiin otsakkeella "Autoilijan tunnustuksia" sen aikaista MTV 3:n kirjeenvaihtaja Kari Lumikeroa. Kun häneltä kysyttiin autoa ,jota hän ei ottaisi missään tapauksessa, kuului vastaus näin; " Käytettyä ranskalaista "Isoa Kissaa",joka on kuulemani mukaan maailman kallein auto,kun korjauskustannukset otetaan huomioon". -Jäin miettimään tarkoittiko Kari CX:ää vaiko XM:ää. En muista onko XM:ää kutsuttu "Isoksi Kissaksi". Jos hän tarkoitti CX:ää, niin enpä voi yhtyä miehen ajatuksiin. Oma CX kun on selvinnyt kylmän talven koitoksista aivan kiitettävin arvosanoin. Kari Lumikero itse ajoi tuohon aikaan MB E240:llä. - Kuulopuheisiin ei aina pidä uskoa 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 02.03.2011 11:48 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Eli K. Lumikeko on julki-idiootti CX:n akun kanssa elämä on maailman helpointa koska joka CX:ään mahtuu piiiitkä 100 tai 120 AH akku. Se ns kohtuullinen Optimahan maksaa 300 eli aikas paljon.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 02.03.2011 13:22 |
Viestit: 1720 Paikkakunta: Korpilahti
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 02.03.2011 19:39 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
JariJ kirjoitti: 1.3.2011 Mittarilukema 51905km - 2 astetta Celciusta Kevät lähestyy hirmuvauhtia, kovat pakkaskelit taitavat olla jo ohi. Akkukauppaan ei sittenkään tarvinnut tänä talvena lähteä. Talviajo alkaa lähestyä päätöspistettään viimeistään reilun kuukauden päästä pääsiäisenä (silloin minulla on ollut tapana vaihtaa autoon kesärenkaat) on talviajelut CX:llä ajettu. Taas on aika siirtyä kesäauton rattiin. Eilen käsiini sattui Tuulilasi-lehden numero 8 vuodelta 1999. Lehdessä haastateltiin otsakkeella "Autoilijan tunnustuksia" sen aikaista MTV 3:n kirjeenvaihtaja Kari Lumikeroa. Kun häneltä kysyttiin autoa ,jota hän ei ottaisi missään tapauksessa, kuului vastaus näin; " Käytettyä ranskalaista "Isoa Kissaa",joka on kuulemani mukaan maailman kallein auto,kun korjauskustannukset otetaan huomioon". -Jäin miettimään tarkoittiko Kari CX:ää vaiko XM:ää. En muista onko XM:ää kutsuttu "Isoksi Kissaksi". Jos hän tarkoitti CX:ää, niin enpä voi yhtyä miehen ajatuksiin. Oma CX kun on selvinnyt kylmän talven koitoksista aivan kiitettävin arvosanoin. Kari Lumikero itse ajoi tuohon aikaan MB E240:llä. - Kuulopuheisiin ei aina pidä uskoa  Jos ei ole ensikäyttäjä, niin onhan se hyvä, että nuo ennakkoluulot elävät. Meille käytetyn ostajille riittää hyviä edullisia Citroeneja, kun ennakkoasenteet painavat jälleenmyyntiarvoa alaspäin.
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
JariJ
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 03.03.2011 20:23 |
Viestit: 93 Paikkakunta: Tuusula
|
Cikatti kirjoitti: Eli K. Lumikeko on julki-idiootti Heh, hyvin sanottu.Kuinkahan paljon yleensäkin ihmiset muodostavat mielepiteensä kuulopuheiden perusteella ?.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 04.03.2011 09:08 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Onko muitakin kuin kuulopuheita Täytyy sanoa että noin 8-9 vuotta (vanhalla) CX:llä ajaneena on todettava että ylläpito oli naurettavan halpaa, kunhan vain on hitsaustaidot ja MIG omasta takaa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 04.03.2011 09:56 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tässä ihan ykkönen CX:ään: http://www.akkunetti.fi/product_info.ph ... fc400dfb33Esittely on aikas tanakkaa tekstiä, "tehty unohdettavaksi"  ja "sopivat erinomaisesti myös kausiluonteiseen käyttöön pienen itsepurkautumisensa takia"
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 11.03.2011 10:05 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
CX dieselikoneella pitäisi olla suhteellisen varman käynnistymään, kun ei se sähköä kaipaa kuin kolmeen paikkaan, startille, hehkuille ja sammutinsolenoidille. No nyt kauhulla odotan koska se startin sähkö ei perille asti löydä, sillä kaksi muuta sähkövikaa olen tänä talvena kokenut  . Eilen meinaan tuli hehkun releestä toimintasavut ulos  . Oli taas naapureilla hauskaa, kun minä käynnistin CX:n konepellin alta johdon pätkällä  . Ainoa sähköjohdon pätkä minkä onnistuin löytämään oli niin ohutta, että oli pakko laittaa kahdet työhanskat päällekkäin, jotta sormet kesti pidellä sitä melkoisesti kuumenevaa johtoa sen 40 sekunttia mitä CX:n hehkuilla kestää lämmetä.
|
|
|
|
 |
JariJ
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 11.03.2011 22:58 |
Viestit: 93 Paikkakunta: Tuusula
|
Heh, tuosta tulee mieleeni elämä Peugeot 404 dieselin kanssa aikoinaan, melko samanlaista.
11.3.2011 Mittarilukema n. 52700 km, -1 astetta Celciusta
Ison Kissan takavalot häipyvät pimeään maaliskuun iltaan. Kävelen mietteissäni kohtia kohti, mieli haikeana, Kissa on löytänyt uuden kodin uuden omistajan luota. Lohdutan itseäni sillä, että uusi omistaja on myös kissaihmisiä jo monen vuoden ajalta ja CX:ni löysi hyvän kodin, jossa siitä pidetään huolta.Lohdutan itseäni myös tänä iltana "miestä väkevämmällä" juomalla ja toivon että se auttaa helpottamaan eron aiheuttamaa haikeutta. - Elämä jatkuu nyt ilman Kissaa, mutta luotan siihen että rahatilanteen helpottaessa uusi Kissa vielä joskus ja jossain odottaa minua.
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 13.03.2011 20:37 |
Viestit: 519
|
Viikon verran on nyt ajeltu parin litran farmarimallilla ja mikäs siinä. Aiemminkin kun on noilla farkuilla itseään siirrellyt niin ei sitä jotenkin voinut olla omaan parkkiruutuun raahamatta. On se vaan jotain muuta. Tosin eipä kai tollasella ajamisessa mitään ihmeellistä raportoitavaa ole. Ei tuo näillä pakkasilla ole edes kylmä, siitä kun pitää kai jotenkin marista. Selvispä tänään että toinen takalaakeri lienee vaihtolistalla joskus, vaikka rasvaamalla nyt hiljenikin. Ja olihan hauskaa ja mukavaa kun kaverin talliin peruuttaessa sai lipsautettua kohtuujyrkässä alamäessä toisen puolen pyörät ojanpenkkaan. Siinä meni rattoisasti puolisen tuntui lapioidessa ja kiskossa. Mutta enhän minä mikään ammattilainen olekaan, ajan vaan autoa työkseni. Kymmenen ja puoli litraa ysikasia on näkynyt maistuvan satasta kohden. Viereisessä parkkiruudussa olis C1 joka kulkis puolella tosta. Jännästi se siinä vaan seisoo ajamatta... Ostakaa ilmastoitu, joku 25tkm ajettu, C1. 
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä Lähetetty: 14.03.2011 08:34 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
BXboy89 kirjoitti: Siinä meni rattoisasti puolisen tuntui lapioidessa ja kiskossa. Unohtui muuten ottaa kuvia, kun Series Land Roverilla kiskotaan Citroënia. Näistä saisi jo hienon kuvakollaasin 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
|
|