|
Kirjoittaja |
Viesti |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 15.06.2024 11:35 |
Viestit: 4994
|
pvalila kirjoitti: Tää on hyvä, kun meillä on ChatGPT jolta voi kysellä kaikenlaista.
Kumpi kuoli ensin, marsalkka Mannerheim vai Josif Stalin? ... Oliko tuo oma kokeilu vai jostain netistä? Pelottavaa joka tapauksessa, tekoäly saa aika inhimillisiä piirteitä, Sorry, muistin väärin - uskaltaakohan siltä enää kysyä (kuvitteellinen keskustelu tekoälyn kanssa): Q: - Onko sinulla tarkoitus tuhota ihmiskunta? ChatGPT: - Öööö, ei... ei tietenkään, älä nyt ole höpsö!
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 18.06.2024 10:50 |
Viestit: 3645
|
olli__o kirjoitti: pvalila kirjoitti: Tää on hyvä, kun meillä on ChatGPT jolta voi kysellä kaikenlaista.
Kumpi kuoli ensin, marsalkka Mannerheim vai Josif Stalin? ... Oliko tuo oma kokeilu vai jostain netistä? Pelottavaa joka tapauksessa, tekoäly saa aika inhimillisiä piirteitä, Sorry, muistin väärin - uskaltaakohan siltä enää kysyä (kuvitteellinen keskustelu tekoälyn kanssa): Q: - Onko sinulla tarkoitus tuhota ihmiskunta? ChatGPT: - Öööö, ei... ei tietenkään, älä nyt ole höpsö! Tuo oli ihan aito kysymys, johon hain vastausta. Stalin kutsui Mannerheimia aina vanhaksi kenraaliksi ja mieleeni tuli varmistaa, kumpi noista eli pidempään. Jännä oli miesten suhde. Ei vaatinut Stalin sodan jälkeen Mannerheimin teloittamista, vaan marsalkasta piti N-liiton vaatimuksesta tehdä presidentti. Vanha ja sairas mies ei jaksanut virassa kuin pari vuotta; iso uhraus se oli tuossa elämänvaiheessa, kun vuosia oli jäljellä enää varsin vähän. Oli muuten toka kerta, kun Mannerheim toimi Suomen valtionpäämiehenä; saman tempun teki Ukko-Pekka aikaisemmin.
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 21.06.2024 10:32 |
Viestit: 1242
|
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 21.06.2024 15:21 |
Viestit: 3645
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Mitä ihmettelet? Hinta vähän rasvainen Amin normihintaan verrattuna? Tekivät tuosta muuten Italian markkinoita varten oman versionsa, jota siellä myydään Fiatin nimellä. Eivät siitä sentään keksineet Alfa Romeota tehdä... 
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.06.2024 01:24 |
Viestit: 3645
|
Autoaan myyvän amatöörin töppäyksiä on helppo ymmärtää, mutta ammattikauppiaiden virheitä ei oikein jaksa uskoa vahingoiksi.
Plugarin etsiminen on turhauttavaa, koska aivan hemmetin iso osa plugareiksi merkityistä autoista on ihan tavallisia hybridejä, joita ei pysty lataamaan edes Erkki. Ja kun yrittää etsiä vaikkapa mobile.de:stä A-sarjan mersun sedan-versioita (saksaksi Limousine), niin löydökkäistä yli puolet on ilmiselvästi luukkuperiä.
Tuskin nuo virheet vahinkoja ovat: myyjät vain ajattelevat, että hyvällä tuurilla ladattavaa sedania hakeva innostuukin ostamaan ei-ladattavan hätsbäkin. Ihan ilman tuota kiusantekoakin sopivan auton etsiminen netin syövereistä on turhauttavaa hommaa; nuorena auton metsästäminen oli jopa kivaa, nyt siitä kivuudesta ei ole kyllä enää mitään jäljellä.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.06.2024 06:59 |
Viestit: 1145
|
pvalila kirjoitti: Ihan ilman tuota kiusantekoakin sopivan auton etsiminen netin syövereistä on turhauttavaa hommaa; nuorena auton metsästäminen oli jopa kivaa, nyt siitä kivuudesta ei ole kyllä enää mitään jäljellä. Ihmettelen, miksi sitä autoa pitää jatkuvasti etsiä. Varsinkin, jos se ei ole kivaa. Itse etsin tarpeeseeni auton ja ajan sillä vähintään 10 vuotta, tai niin kauan, kuin se kestää. Ei se auto nyt sen kummempi ole, kuin kehon, tai tavaran kujetusväline.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.06.2024 10:44 |
Viestit: 5687 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Ja kun yrittää etsiä vaikkapa mobile.de:stä A-sarjan mersun sedan-versioita (saksaksi Limousine), niin löydökkäistä yli puolet on ilmiselvästi luukkuperiä. Miksi joku haluaa tavaratilattoman auton  kun tuollainen A-Mese on muutenkin ihan älyttömän pieni.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.06.2024 10:52 |
Viestit: 3645
|
Aakku kirjoitti: pvalila kirjoitti: Ihan ilman tuota kiusantekoakin sopivan auton etsiminen netin syövereistä on turhauttavaa hommaa; nuorena auton metsästäminen oli jopa kivaa, nyt siitä kivuudesta ei ole kyllä enää mitään jäljellä. Ihmettelen, miksi sitä autoa pitää jatkuvasti etsiä. Varsinkin, jos se ei ole kivaa. Itse etsin tarpeeseeni auton ja ajan sillä vähintään 10 vuotta, tai niin kauan, kuin se kestää. Ei se auto nyt sen kummempi ole, kuin kehon, tai tavaran kujetusväline. Meillä on sama tilanne. Nämä kohta vaihtoon menevät ranskattaremme (C5 ja 308) ovat vuosilta 2009 ja 2008. Juuri nyt on kuitenkin menossa jonkin sortin murrosvaihe (siirtyminen sähköön ja ties mihin bensankorvikkeeseen) eikä nykyautoille voi automaattisesti laskea enää yli 10 vuoden elinkaarta. Eikä minullekaan.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.06.2024 11:02 |
Viestit: 3645
|
Xari kirjoitti: pvalila kirjoitti: Ja kun yrittää etsiä vaikkapa mobile.de:stä A-sarjan mersun sedan-versioita (saksaksi Limousine), niin löydökkäistä yli puolet on ilmiselvästi luukkuperiä. Miksi joku haluaa tavaratilattoman auton  kun tuollainen A-Mese on muutenkin ihan älyttömän pieni. Kun ostimme tämän talon aivan juna-aseman vierestä (300 metriä asemalle) ajattelimme, että hyvän sijainnin ansiosta pärjäämme yhdellä autolla. Sitten muutimme sisään ja aloitimme remontin: oli ihan pakko ostaa toinen auto remppakyytejä varten. No, kahdesta autosta tuli saavutettu etu ja jatkossakin meillä tulee varmaan kaksi autoa olemaan, vaikka kilsoja aika vähän ajammekin. Eli ei haittaa, vaikka vain toisessa autossa olisi tilaa tavaroiden roudaamista varten. Normiajossa tuollainen A-sarjalainen on ilmeisesti ihan ok, plugarina jopa pirteäkin. Luukkuperänä sen muotoilu jotenkin tökkii, aivan kuin se olisi C-sarjan sedanin ja Volkswagen Golfin avioton lapsi.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.06.2024 13:15 |
Viestit: 5687 Paikkakunta: Lahti
|
Autojen hintoja, yks tuossa osti 330 hybridi-BMW:n hinnalla joka on 20.000€ alle uuden vastaavan, auto on vuoden vanha.
Hirveästi en kyllä ihmettele jos uusien myynti on aika olematonta, ennemminkin ihmettelen että niitäkin joku vielä ostaa, noilla arvonpudotuksilla.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 25.06.2024 22:08 |
Viestit: 3645
|
Xari kirjoitti: Autojen hintoja, yks tuossa osti 330 hybridi-BMW:n hinnalla joka on 20.000€ alle uuden vastaavan, auto on vuoden vanha.
Hirveästi en kyllä ihmettele jos uusien myynti on aika olematonta, ennemminkin ihmettelen että niitäkin joku vielä ostaa, noilla arvonpudotuksilla. Saksassa 7600 kilometriä ajettu Lexus UX 300e maksaa 23.000 egeä ja uusi 49.000 euroa. Rahamiehen hommaa tuollaisella ajaminen, noin 3,5 euroa per kilsa pelkkä arvonalenema. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... d0e&vc=CarMobilen linkit tuntuvat kuolevan nykyisin tosi nopeasti, tuokaan ei välttämättä kohta toimi.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 25.06.2024 23:27 |
Viestit: 3645
|
Äsh, Lexuksella olikin ajettu vain 5679 kilsaa. Eli rapiat 4,5 euro/kilometri.
Lexus on varakkaamman väen auto, selvästikin.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 01.07.2024 11:19 |
Viestit: 3645
|
Telkkareitakin olen tässä katsellut, josko ehtisi senkin loman aikana päivittää.
Uuteen minä kaiketi päädyn, mutta uudenkarheita takuulla olen myös katsellut.
Facea tulee harvemmin katseltua, mutta nyt sitten tulin vilkaisseeksi marketplacea.
Kylläpä siellä on valtava määrä isoja ruutuja tooosi halvalla! Aina tarjotaan ison ruudun lisäksi kotiinkuljetusta. Ja myyjällä sellainen nimi, ettei suomi ilmeisesti ole äidinkieli. Ennakkomaksua noista ruuduista pitäisi arvatenkin maksaa, ja sitten vain odotella ruudun ilmestymistä kotiovelle.
Torissa noita tuollaisia ilmoituksia ei näy, taitavat vähän moderoida.
Toinen kummastuksen aihe näihin telkkareihin liittyen ovat rikkinäiset@kalliit.
Ensin kopautetaan paneeli rikki ja sitten yritetään saada risasta televisiosta aivan järjetön hinta. Kun paneeli on rikki, ei loppulaitteen varaosa-arvo kovin suuri ole. Moni rikkinäisen television myyjä uskoo, että mekaanisesti rikki menneen paneelin voi joku jotenkin korjata. Taustavalon voi usein vaihtaa, mutta siinä se suunnilleen sitten onkin.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 16.07.2024 20:03 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Miksi -03 C8:n vaihteistossa ei ole nopeusanturia, mutta -05 C8:ssapa onkin. Molemmat "oikealla" moottorilla, varusteissa erona uudemmasta löytyvä tehdasnavi...  Tyhjä paikka peitelevyllä tukittuna...  Ja vastaava paikka anturin kanssa... Tietääkö joku, arvaako jotakin, miksi noin on tehty? Ja vieläpä anturin piuha kierretty siten että sain nykäistyä piuhat irti liittimestä, kun ei käynyt mielessäkään että tuossa tuommonenkin olisi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 16.07.2024 21:15 |
Viestit: 2585 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Olikos nämä samalla laatikolla? C5 tais olla kans jotain samanlaista, en vaan nyt muista että mitä, mutta molempia versioita on tullut vastaan. Osahan ottaa nopeuden ABS-yksiköstä mutta en enää muista miten pähkäilin että tuo nopeusanturi liittyi mihinkään.. Laiskanmiehen lootassahan on myös nopeusanturi mutta se on siellä lootan sisällä ainakin C5V6 ZF:n lootassa (oliko se nyt 4HP20).
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 16.07.2024 21:58 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
On vastaavilla paketeilla, ES9J4-4HP20, V6 mukavuusvaihteistolla molemmat. 2003 ilman anturia, 2005 anturin kanssa... Vanhempi ainakin ottaa nopeustiedon takapyörien ABS-antureiden keskiarvosta, ja tulee vähän myöhässä eli viiveellä se tieto viisarille asti. Tätä uudempaa ei vielä ole päässyt testaamaan, kun jakohihnasta puuttuu yksi hammas -sitä en vielä ole löytänyt. Siitä katkeaman kohdalta katosi, ja sen verran pyöritellyt nokkia-kampiakselia, että useampi venttiili on varmasti mutkalla, tuskin vähempää kuin kymmenen...  Niin, ja kuulemma nuo ei sovi yläkautta pois. Saamastani tiedosta huolimatta, kokeilin, ja kummastakin sopi... Joo, on ahdasta...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 16.07.2024 22:06 |
Viestit: 368
|
Tutkin tuota Servicestä. Tuo on tullut C8:aan samana päivänä kaikkiin vaihdelaatikkoihin (DAM10067). Katsoin myös C5:n vastaavan, niin siinä on myös molempia tapoja mutta tarkkaa päivämäärää ei ole. Ilmeisesti tuo anturi ei vaikuta nopeusmittariin vaan se vertaa ulostulon nopeutta kierroslukuun.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 17.07.2024 10:59 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuo selventää ajatuksia hieman. Mielenkiintoista kuitenkin, että ensin tehtiin vuosia ilman kyseistä anturia, ja sitten laitettiin taas mukaan. Servicestä ei varmaan sen tarkempaa selvitystä anturin olemassaololle löydy? Ilmeisesti ei mistään, kun kyseessä on noinkin vanha muutos...
Ulostuloakselin nopeusanturi on käytössä ainakin 4HP22 ja -24 vaihteistoissa Brittimaastureissa, Discovery 2 ja Range Rover P38. Paremmin ehkä ymmärtää syyn, kun niissä pyörien nopeustietoa ei suoraan voi käyttää sellaisenaan kun vaihteiston ja pyörien välissä on vielä jakovaihteisto josta voi valita eri välityssuhteita. 2-vetoratkaisussa, luotettavamman tiedon saisi vetäviltä pyöriltä, olisko tässä sitten tullut jotain ongelmaa kun nopeustietona käytettiin takapyöriä, nehän mutkassakin kulkee hitusen hitaammin mitä etupyörät, ja pidon menetyksissä vielä isompi on pyörimisnopeuksien ero? Kaikkea sitä pitääkin käydä pohtimaan, vaan minkäs teet kun on hieman utelias...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 17.07.2024 15:32 |
Viestit: 3645
|
Uusissa autoissa on lakisääteisesti räikkä, joka huutaa, jos kuski ajaa kilsankin ylinopeutta. Jos huuto alkaisi jostain järkevästä ylinopeuden määrästä, voisi tuo olla ihan hyväkin juttu. Nollatoleranssin vuoksi tuo on ihan peffasta. Kuulemma moni auto huutaa jo reilusti ennen ylinopeutta, ja olenkin hieman ihmetellyt, mistä räikkä ottaa nopeusinformaationsa. Vaihteiston nopeusanturi ja ABS:n anturit tulevat ensimmäisenä mieleeni. Tuohon informaatioon pitäisi päästä väliin, jotta saisi järjestelmään muutaman kilsan verran joustoa. Helpoin tapa huijata nopeusinformaatiota on ostaa ylikokoinen rengaskerta. Katsastusmiehelle esitellään vuosittain vain toinen auton kahdesta rengaskerrasta... CAN-väylään saattaisi olla myös mahdollista lisätä dongeli, joka lykkää väylään ne käskyt (napinpainallukset) jotka laitteen poiskytkentä vaatii (poiskytkentä on usein ohjelmoitavissa ratin pikavalintanappeihin). Nuo autojen nopeusrajoitusnäytöt näyttävät vähän väliä metsään. Samalla tavalla tuo räikkäkin varmaankin aina välilä tietää (arvaa...) nopeusrajoituksen väärin.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 20.07.2024 21:48 |
Viestit: 3645
|
Ainahan kesä on hiljaista aikaa myös täällä Patongissa, mutta jotenkin palsta tuntuu nyt aivan poikkeuksellisen hiljaiselta.
Jutunaiheista ei pitäisi pulaa olla, niin paljon on tapahtumassa niin autoihin liittyen kuin muutoinkin.
Itseeni nämä uusimmat uutiset (tullit kiinalaisille autoille jne.) vaikuttavat viiveellä (viipeellä...), koska välittömästi päätökset kohdistuvat lähinnä upouuden auton ostajiin.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 23.07.2024 17:24 |
Viestit: 3645
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 25.07.2024 12:38 |
Viestit: 974
|
Ihmettelen, että voiko ruusun piikki puhkaista renkaan niin että se alkaa vuotaa. Ko. auto on pysäköity toistuvasti kadun reunaan asvaltille paikkaan jossa ruusupensaat hipovat auton peltejä. Pensaan puoleisessa eturenkaassa oli tihkuvuoto, jota sai vähän aikaa etsiä. Vesialtaassa löytyi hienon hieno kuplavana joka tuki renkaan kyljestä läheltä olkapäätä, noin 2cm kulutuspinnan reunasta. Ohjausliikkeissä tuo kohta voi juuri ja juuri hieroa asvaltilla olevia kohteita. Silmällä vikakohdassa ei näy yhtään mitään, tussilla piti se merkata että osaa katsoa oikeaa paikkaa kun rengas oli kuivattu vesikokeen jälkeen. Paineen aleneminen siihen pisteeseen että sen huomasi ilman mittaamista kesti monta viikkoa. Paikkausvaahdolla asettui ainakin toistaiseksi.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 27.07.2024 12:47 |
Viestit: 468
|
Ottaakohan kaatopaikka vastaan omenapuun oksat ilmaiseksi jos niissä on omenat kiinni? Yleensähän oksille ja omenoille on oma lajittelupisteensä. Mutta meillä kävi niin että omenapuusta katkesi sademyräkässä puolet irti ennen kuin omput kypsyivät. Eli ne eivät irtoa ravistelemalla ja irti repimisessä on melkoinen urakka. Kaatopaikka on tänään kiinni joten ei voi soittaa ja kysyä.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 27.07.2024 13:45 |
Viestit: 3645
|
IJN kirjoitti: Ihmettelen, että voiko ruusun piikki puhkaista renkaan niin että se alkaa vuotaa. Ko. auto on pysäköity toistuvasti kadun reunaan asvaltille paikkaan jossa ruusupensaat hipovat auton peltejä. Pensaan puoleisessa eturenkaassa oli tihkuvuoto, jota sai vähän aikaa etsiä. Vesialtaassa löytyi hienon hieno kuplavana joka tuki renkaan kyljestä läheltä olkapäätä, noin 2cm kulutuspinnan reunasta. Ohjausliikkeissä tuo kohta voi juuri ja juuri hieroa asvaltilla olevia kohteita. Silmällä vikakohdassa ei näy yhtään mitään, tussilla piti se merkata että osaa katsoa oikeaa paikkaa kun rengas oli kuivattu vesikokeen jälkeen. Paineen aleneminen siihen pisteeseen että sen huomasi ilman mittaamista kesti monta viikkoa. Paikkausvaahdolla asettui ainakin toistaiseksi. Suomessa tubeless-paikkoja tehdään vain renkaan kulutuspintaan, kyljessä ne eivät kestä. Tallinnassa ottivat nurkumatta työn alle renkaani, jossa oli pieni vuoto kyljessä. Dremelin kaltaisella paineilmatyökalulla ajoivat kumia pois renkaan sisäpinnasta ja jotain vetivät siihen pintaan liimalla kiinni. Viisitoista euroa tuo kustansi ja renkaan normaalin eliniän loppuun paikka kesti.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Ihmettelen... Lähetetty: 27.07.2024 15:41 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
 Päivän ihmettelyn aihe, olisiko öljypohjan tiivistemassan pitänyt olla liimautuneena, lohkoon, peltiin vai mihinkään..? Tätä ihmetellään lisää sitten, kun Loctite -massa on kuivanut ja saa öljyä kipattua koneeseen, että pitääkö tiivistys tällä kertaa. Saatan ihmetellä vielä öljyjen kanssa, ennen pannuhuoneeseen sovittelua, hieman on helpompi operoida tuonkin kanssa näissä olosuhteissa...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|