Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 8/38 [ 942 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 38  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
mitäs miehistä, mutku naisetki palelee... :evil:
Täällä Kotkassa ei meijän emäntä ainakaan vaikuta palelevan. Kuuma sillä taitaa ennemminkin olla, kun ulkolämpötila ei ole edes kovin paljoa parinkymmenen pakkasasteen kylmemmälle puolelle vielä kerinnyt. Eiköhän se talvi vielä joskus tännekin tule, ehkä...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 19:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Melkein on käynyt mielessä vaihtaa t-paita pitkähihaiseen mutta ei ihan olekkaan tarves kun näyttää huomenna lämpenevän.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 19:33 
Cikatti kirjoitti:
Melkein on käynyt mielessä vaihtaa t-paita pitkähihaiseen mutta ei ihan olekkaan tarves kun näyttää huomenna lämpenevän.

Hei onks tätä lämpenemistä ihan oikeesti luvattu??? En tykkäisi pahaa jos lämpenisi...


   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 19:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
Hei onks tätä lämpenemistä ihan oikeesti luvattu??? En tykkäisi pahaa jos lämpenisi...
Toivottavasti ei lämpene ennen maaliskuuta. Sitten kerralla plussan puolelle. Pysyisi vaan tämmöset mukavan raikkaat pakkaskelit, niin olisi mukava ulkoilla ja citikallakin pystyisi ajamaan tarvittaessa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 19:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
laakeri kirjoitti:
Lemon kirjoitti:
Hei onks tätä lämpenemistä ihan oikeesti luvattu??? En tykkäisi pahaa jos lämpenisi...
Toivottavasti ei lämpene ennen maaliskuuta. Sitten kerralla plussan puolelle. Pysyisi vaan tämmöset mukavan raikkaat pakkaskelit, niin olisi mukava ulkoilla ja citikallakin pystyisi ajamaan tarvittaessa.

Joo, kyllä tämä loskakelit voittaa. Ei tarvitse autoakaan pestä koko aikaa, ja kun Xantiakin on osoittanut kyntensä hyvänä talviautona niin eipä ole valittamista.

Mutta kyllä toki +25 astetta ja auringonpaiste voittaisi tämän kylmyyden, pointti oli vaan se, että nollan puolelta toiselle hyppiminen on sitä kamalinta kidutusta.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 20:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Käin tuossa tyttö-gremlinssien kanssa HopPlopissa ja en raaskinut räjäyttää V6:sta käymään -25 yön jälkeen kylmiltään. Laiton kuumailmapuhaltimen 30 minuutiksi jauhamaan öölipohjaa kohti ja kyllä muuten teki gutaa. Lämmin öljy on sentään jotain laakereille saati tuo lämmitetty vesi. Miksi moottoreille tehdään veden lämmitys yleensä vaan ei öljyn?!



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Miksi moottoreille tehdään veden lämmitys yleensä vaan ei öljyn?!
Lienee suotavampaa, että mahdollisesti vioittuessaan kipinöivä lämmitysvastus kipinöi vesi-, kuin öljytilassa. Lisäksi veden lämmitys lämmittää kyllä mukanaan varmasti jonkin verran öljyäkin ja öljy kyllä lämpenee nopeasti moottorin käynnistyttyä.

Jokunen vuosi sitten, kun tähän nykyiseen asuinpaikkaani muutimme, niin ei ollut lämmityspaikkaa käytettävissä. Tuli Xantiaa käynnisteltyä -25 °C kelilläkin (leuta talvi, niin ei sen kylmämpää ollut silloin) ilman esilämmitystä, eikä siinä mitään ongelmia ollut. Kyllähän se vähän ikävältä kuulostaa, mutta ei tuntunut siitä millänsäkään olevan...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 21:54 

Viestit: 2699
laakeri kirjoitti:
Tuli Xantiaa käynnisteltyä -25 °C kelilläkin (leuta talvi, niin ei sen kylmämpää ollut silloin) ilman esilämmitystä, eikä siinä mitään ongelmia ollut. Kyllähän se vähän ikävältä kuulostaa, mutta ei tuntunut siitä millänsäkään olevan...

Vai ei? Tuskin moottori nyt muutamaan kylmäkäynnistykseen hajoaa. Mutta ei kait siitä ole epäilystä, etteikö se aina moottoria vaurioita verrattuna esilämmitettyyn.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 22:10 
Laakeri, oletko kysellyt tonttien hintoja etelä- tai pohjoisnavalla? :?: Saattaisit viihtyä, eikä hinnatkaan varmaan päätä huimaa, koska suurin osa ihmisistä ei tykkää palella! :lol: Meillä on nyt -19 astetta, mikä on 20 astetta enemmän kuin mun sietokyky, mut minkäs teet...


   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Vajaa parikymmentä vantaalla. Tosin lehmät tuntuu olevan aika jäykkänä kun tehostin ei meinaa pysyä mukana. Itse diesel kyllä toimii



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 23:26 

Viestit: 188
Paikkakunta: ähtäri
ulkona -25C ulkosaunassa +85C jäi lumessa peppurointi väliin.



c5 2,0td 03..cx c-matic 78..bx gt 85..bx td 89..bx 90 1,6..xsara picasso 1,8 01...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 02.01.2010 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
suurin osa ihmisistä ei tykkää palella! :lol:
Juu, en miekään tykkää palella. Mutta suomalaiset ovat täällä Suomessa tottuneet pitämään talvella -20...-35 °C lämpötiloja normaaleina. Ja semmoisessa kelissähän viihtyykin talvella ihan mukavasti, toisin kuin -5...+5 °C välillä vaihtelevassa kelissä, jota huonompaa ei kait olekaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 00:18 
laakeri kirjoitti:
suomalaiset ovat täällä Suomessa tottuneet pitämään talvella -20...-35 °C lämpötiloja normaaleina. Ja semmoisessa kelissähän viihtyykin talvella ihan mukavasti

Olen kai sitten täysin epäonnistunut suomalaisena, kun en tykkää pakkasesta enkä tykkää saunastakaan. Varsinainen lottovoitto...


   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 00:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
114 astetta. Lämpötilaero meidän saunan ja ulkoilman välillä tänäiltana. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 00:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2817

Profiili ICQ
laakeri kirjoitti:
-5...+5 °C välillä vaihtelevassa kelissä, jota huonompaa ei kait olekaan.

Jep Jep!
kyllä pakkanen on parempi kuin tuo märkä ja loskainen noin nolla keli :lol:
just kotiuduttu koiruuden kanssa ja ulkona mukavat -28 astetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 00:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2617
Paikkakunta: Päijät-Häme
arzi kirjoitti:
ulkona -25C ulkosaunassa +85C jäi lumessa peppurointi väliin.

Perhana, oisin voinut tulla näyttämään mallia. Ei oo hankeen päässyt kun oli lumenpuutetta aina kun ois ollut semmonen sauna mistä se ois mahdollsita. Nyt ois lunta mutta ei saunaa, ei täällä kaupungin keskustassa viitsi :roll: . Joka vuosi vähintään Morvassa pitää hangessa pyörähtää.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 01:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2193
Paikkakunta: Laukaa
tulin just kotia, -32 näytti c5:n mittari kylmimmillään :roll:
auton sisällä mukavan lämmin :)

eikä autossa minkäänlaisia vikavaloja kahteen päivään, täähän taitaa taas olla kunnossa :shock:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 02:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Laakeri, olet nyt hieman "kaffeella". Öljypohjan lämmitys on vanha juttu ilman vaaraa (syttymisvaaraa) koska se lämmitys EI ole suoraan öljyyn vaan pohjaan.

Se että muutaman kerran käynnistät paskan romu-Citikkasi -25 pakkasella on koneen kulumisen kannalta sama kuin ajaisit kylmästartin sijasta 700-800 km. Tämä asia on melko vaikea ymmärtää mutta se on vaan kovin totta miten tärkeää on laakeripintojen voitelu käynnistyksen jälkeen jonkinverran lämpimällä öljyllä. Veden lämmitys on ihan helvetinmoinen vitsi ja kusetus. Sen tarkoitus vain se että losoperse kuljettaja saa nythetijaäkkiä lämmintä niillä kohmettuneille nakkisormilleen.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 08:22 

Viestit: 2699
Paljon näyttää lämpötila vaihtelevan. Meillä -7 °C ja samanaikaisesti Jyväskylässä -27 °C. Yöllä Jyskässä käynyt näköjään jopa -30 °C:ssa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 10:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mikään ei estä laittamasta vesilämmityksen lisäksi öljypohjan lämmitintä. Tarvitsee vai lämmitinelementin, haaroitusliittimen ja pätkän välijohtoa. Miten esim. Xantian moottorin kevytmetallipohjaan voisi lämmittimen kiinnittää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 11:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
60-luvun lopulla tuttavaperheen isä lämmitti Commer Cob:insa moottoria autotallissa ihan yksittäisellä keittolevyllä, jonka nosti klapien avulla kiinni öljypohjaan.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 12:02 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
aamulla klo 7,00 -28, vesijohto jäässä. :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 12:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tapsa 550 kirjoitti:
aamulla klo 7,00 -28, vesijohto jäässä. :oops:

Yöllä käynyt -25° ja aamulla vesijohto viittä vaille jäässä. Vartti myöhempään herännyt niin olisi ollut ummessa? Nyt heräsi yhdestä hanasta virtaamaan...
Pitää jättää ensi yöksi tippumaan kun tänään lauhtuu. Sehän se on pahin. Ja on lämpövastus pahimmassa kohtaa putkea mutta kun koko matkaa ison putken haarasta ei voi lämmittää...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 12:48 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Vesijohto sula joskus 15 vuotta sitten viimeksi jäässä.
jäätyy lattian alta pumppu omassa tilassaan sulatus 500w halogeeni lattiaa vasten lämmittää betonin.
pitäs kesällä korjata,mutta kun se ei silloin jäädy.. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE...
ViestiLähetetty: 03.01.2010 13:38 

Viestit: 5065
Cikatti kirjoitti:
Se että muutaman kerran käynnistät paskan romu-Citikkasi -25 pakkasella on koneen kulumisen kannalta sama kuin ajaisit kylmästartin sijasta 700-800 km. Tämä asia on melko vaikea ymmärtää mutta se on vaan kovin totta miten tärkeää on laakeripintojen voitelu käynnistyksen jälkeen jonkinverran lämpimällä öljyllä. Veden lämmitys on ihan helvetinmoinen vitsi ja kusetus. Sen tarkoitus vain se että losoperse kuljettaja saa nythetijaäkkiä lämmintä niillä kohmettuneille nakkisormilleen.

Moottorilämmittimet jotka lämmittävät suoraan vettä toimivat varsin hyvin päätarkoituksessa eli moottorin lämmittämisessä.

Vesi ja alumiini ovat erinomainen yhdistelmä sekä lämmön siirtämisessä vastuksesta että lämmön tasaamisessa eri moottorin osiin. Yleensä suoraan vedessä kiinni olevat vastukset ovat teholtaan melkein kaksinkertaisia vastaaviin säteilylämmittimiin (300 W vastaan 600 W tai usein 550 W). Nykyään lohkojen valmistuksessa ei juuri enää ole sopivia pakkastulppia, joten erilaiset lohkon/öljypohjan kylkeen sopivat säteilylämmittimet ovat tulleet tilalle.

Nykyään suuntaus on säteilylämmittimiin, mutta kyllä niidenkin tarkoitus toimia moottorinlämmittäjänä, eikä vain öljyjä: vaikka olisi 150 asteista öljyä jäähtyisi se välittömästi muutaman millin kokoisissa öljykanavissa, jos lohko olisi kylmä.

Koko moottorin lämmityksen tarkoitus on myös vähentää rikastuksen tarvetta. Bensiini kylmänä pisaroituu imukanavien kylkiin ja sylinterin seinämiin. Kylmänä tiivistyvä bensa huuhtelee öljyt pois sylinterien seinämistä öljytilaan ja lisää männän, renkaiden ja sylinterin kulumista, eli kyllä se lohko ja kansi tarvitsee myös lämpöä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 8/38 [ 942 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 38  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: