|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 02.02.2018 19:55 |
Viestit: 5940 Paikkakunta: Lahti
|
Lauri kirjoitti: Eikö ne käytettynä Suomeen tullatut Mersut ole pääosin jotain yli viisi vuotta ja toistasataatuhatta ajettuja vanhoja rutkuja? Eikai ne enää "uudehkon auton" määritelmää täytä?  No, työkaveri osti just 3v 300E dieselhybridi farkun, kait sekin tuontiauto on ja vanha rutku mut samalla rahalla saa uusia sitikoita pari ja risat, ostoksena ei edes minusta paha kun hinnasta on hävinnyt jo vissiinkin puolet uudesta, kyllä ihmetellä pitää kuka moisia uutena suomesta ostaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 02.02.2018 21:23 |
Viestit: 2164
|
Lauri kirjoitti: Eikö ne käytettynä Suomeen tullatut Mersut ole pääosin jotain yli viisi vuotta ja toistasataatuhatta ajettuja vanhoja rutkuja? Eikai ne enää "uudehkon auton" määritelmää täytä?  Koska et näytä tietävän, vaan arvailet, niin valistan sinua hieman. Ensiksi esim. kaikki Mercedekset jotka ovat Euroopassa leasing, tai vuokraamo käytössä ovat tehtaan omistuksessa olevia. Toiseksi mieti niitä määriä, jotka ovat pelkästään konsernin omassa käytössä olevia, niin saattaa olla, että ei edes mielikuvituksesi riitä arvioimaan sitä määrää. Ei, ne eivät ole yli 100tkm ajettuja, tai noin 5 vuotiaita, vaan noin vuoden, tai max kaksi vanhoja ja hyvinkin pienillä kilometreillä. Suurinta osaa näistä autoista ei pääse edes kukaan yksityinen ostamaan, vaan niihin pitää olla osto lupa, kuten vaikka Veholla. Näitä ko. autoja sitten tuodaan tänne rekoittain. Mitä sitten tulee uusien Mersujen myyntiin, niin kyllä niitä vaan myydään, vaikkakin suureksi osaksi yrityksille, jotka pitävät niitä 3v ja ottavat niistä poistot vuosittain, mutta se tietysti tarkoittaa, että yrityksen kassan oltava kunnossa ja saattaa olla jopa niin, että auto menee sen jälkeen perheen käyttöön kohtuullisella kirjanpito arvolla. Ja nyt taas ei sitten kenenkään kannata vetää hernettä nenään tästä Mercedeksen nimen mainitsemisesta, sillä näin se toimii BMW:llä, Audi:lla VW:llä ja kaikilla muillakin.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 02.02.2018 21:58 |
Viestit: 1496
|
|
Kiitos betaromeolle täsmentävästä vastauksesta. Etenkin tuo ensimmäinen kappale oli hyvä muistutus. Perustin luuloni tuontiautojen vuosimalleista Tullin verotuspäätöksiin.
Muistatteko muuten aikaa kun "tuontiautoja" tai "jälkituontiautoja" (millä nimellä niitä nyt haluaakaan kutsua) vähäteltiin jotenkin vaihtoautomyymälöissä? "Suomiauto" oli jotenkin parempi ja siitä sai paremman hinnan . Tämä ilmiö lienee hävinnyt, koska suuret ketjut rahtaavat käytettyjä ulkomailta itsekin.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 03.02.2018 01:09 |
Viestit: 5158
|
Lauri kirjoitti: Kiitos betaromeolle täsmentävästä vastauksesta. Etenkin tuo ensimmäinen kappale oli hyvä muistutus. Perustin luuloni tuontiautojen vuosimalleista Tullin verotuspäätöksiin. ... Eikös niissä tilastoissa pitäisi näkyä kaikki Vehonkin maahantuomat käytetyt autot ja jos ei, niin mitä kaikkea niistä on jätetty pois?
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 03.02.2018 07:52 |
Viestit: 2164
|
Tuohon "Laurin" kysymykseen tuontiautojen hyljeksinnästä, niin se oli aivan yleinen käytäntö vielä 10v sitten. Se oli aivan yleinen käytäntö silloin ja useissa taloissa ohjeistettu, ettei niitä oteta vaihdossa. Selitykset asialle olivat mitä moninaisimmat, vaikka että takuut ei toimi, niihin ei saa varaosia, mittarilukemat ei pidä paikkaansa ym. Tilanne muuttui kuitenkin aika nopeasti, kun suomalaiset autokaupat huomasivat, että kauppa ei käy ja ihmiset haluavat paremmin varusteltuja autoja, kuin meillä oli tarjolla. Esimerkkejä on lukemattomia, miten alkuun koitettiin väittää, ettei vaikka takuu ole voimassa takuun alaisessa autossa. Niistä yleensä selvittiin yhteydenotolla tehtaalle, josta tuli mahti käsky, että se auto kuntoon välittömästi. VW:n kanta taitaa vieläkin olevan hakusessa, kun eivät taida edes kunnolla toimia täällä uutena myydyissä? Se mitä tulee näiden Euroopasta tulleiden autojen kuntoon, niin ovat ainakin alustansa puolesta aivan eri kunnossa, kuin Suomessa olleet. Viimeksi tuonut BMW:n maasturin, joka oli jo 150tkm ajettu ja lähes 10v vanha. Maahantuonti katsastuksessa, kun auto oli nosturilla, niin ympärillä oli taivastelijoita, kun alatukivarsien jousi kupeissa ei ollut kuin pölyä, tarrat joissa kerrottiin hinauksen olevan kielletty tukivarsista virheettömät ja kiiltävät ja iskareiden pultitkin näyttivät uusilta. Miltä veikkaatte näyttävän vastaavassa suomalaisessa? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 03.02.2018 08:35 |
Viestit: 1199
|
|
^ Tällä viikolla kävin liikkeessä, missä myydään uusia Mersuja, sekä Citroënia. Myyntiin oli tulossa useita käytettyjä premiumautoja, jotka oli saksalaisissa tuontikilvissä vielä. Tästä saattoi päätellä, että autokaupat ovat lähteneet tuontiautojen kilpailuun mukaan. Tuskin vähättelevät enää tuontiautoja, kun itsekin niitä välittävät.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 03.02.2018 12:34 |
Viestit: 1496
|
olli__o kirjoitti: Lauri kirjoitti: Kiitos betaromeolle täsmentävästä vastauksesta. Etenkin tuo ensimmäinen kappale oli hyvä muistutus. Perustin luuloni tuontiautojen vuosimalleista Tullin verotuspäätöksiin. ... Eikös niissä tilastoissa pitäisi näkyä kaikki Vehonkin maahantuomat käytetyt autot ja jos ei, niin mitä kaikkea niistä on jätetty pois? Näin minäkin olen aiemmin luullut. Tein Tullin avoimesta aineistosta haun aikaväliltä syyskuu - joulukuu 2017 hakukriteereillä Mercedes-Benz, käyttöönottovuosi 2012 tai myöhempi ja ajokilometrit alle 100 000 km. Tuolta ajanjaksolta vain noin neljännes (26%) tuoduista MB:stä täyttää nuo kriteerit. Patongissa tämä kuitenkin tiedettiin vääräksi tiedoksi. 
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 03.02.2018 13:17 |
Viestit: 2164
|
Lauri kirjoitti: olli__o kirjoitti: Lauri kirjoitti: Kiitos betaromeolle täsmentävästä vastauksesta. Etenkin tuo ensimmäinen kappale oli hyvä muistutus. Perustin luuloni tuontiautojen vuosimalleista Tullin verotuspäätöksiin. ... Eikös niissä tilastoissa pitäisi näkyä kaikki Vehonkin maahantuomat käytetyt autot ja jos ei, niin mitä kaikkea niistä on jätetty pois? Näin minäkin olen aiemmin luullut. Tein Tullin avoimesta aineistosta haun aikaväliltä syyskuu - joulukuu 2017 hakukriteereillä Mercedes-Benz, käyttöönottovuosi 2012 tai myöhempi ja ajokilometrit alle 100 000 km. Tuolta ajanjaksolta vain noin neljännes (26%) tuoduista MB:stä täyttää nuo kriteerit. Patongissa tämä kuitenkin tiedettiin vääräksi tiedoksi.  Aletaanpa sitten vääntämään tästä! Suomessa taidetaan myydä noin 600 000 käytettyä autoa vuodessa? Paljonko niistä on näitä alle 5 vuotiaita ja alle 100tkm ajettuja? Päästäänkö edes tuohon 26% arvoon? En tiedä, mutta veikkaan Mercedeksen kohdalta löytyvän paljonkin yksityisten tuomia jo 2-3v ja yli 100tkm ajettuja? Tuo 26% on jo aika suuri lukema, jos ajattelee niiden olevan Mersuja, jotka suomalaisten tulotason huomioiden ovat kuitenkin melko arvokkaita autoja vielä 5v/100tkm ajettuinakin. Ko. autojen kokonais tuonti määrä käytettynä taitaa olla vuositasolla 5000-6000 kpl ja kaikkiaan tuodaan noin 29 000kpl Kun kuitenkin haluat laskea tilastoista eri jakautumia, niin kuinka on Citroenien tuontien kanssa? Onko siellä noiden alle 5v/100tkm ajettujen määrä kovinkin suuri, vaikka huomattavasti edullisemmista autoista kyse?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 03.02.2018 13:48 |
Viestit: 1496
|
|
Ei ole tarkoitus vääntää mistään. Perustelin vain tuolla "tilastokommentillani" aiemmin kirjoittamani heiton "Eikö ne käytettynä Suomeen tullatut Mersut ole pääosin jotain yli viisi vuotta ja toistasataatuhatta ajettuja vanhoja rutkuja? Eikai ne enää "uudehkon auton" määritelmää täytä?".
Autokaupasta ymmärrän hyvin vähän ja siinä väännössä kyllä jäisin asiantuntijoiden varjoon.
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Autokauppaa Lähetetty: 03.02.2018 17:27 |
Viestit: 5940 Paikkakunta: Lahti
|
Se vähän on mitä kannattaa tuoda, aiemmin kannatti tuoda hyväkuntoisia vanhempia kun ne sai pienemmällä verolla, uudemmat vähäpäästöiset on niin pienellä veroprosentilla ettei sillä suomalaisella kalliimmallakaan vertailuhinnalla juuri ole merkitystä. Se on jotenkin koomista kun kehutaan miten suomalainen autoverotus kannustaa vähäpäästöisyyteen ja sitten siellä on jotain Dodge Chargeria autoveroa 94€  Yli 11 sivua oli Mersuja, vielä niitä suomeen mahtuu...
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|