Tänään vaihdoin C5 lähivalopolttimot toisen kerran, eka kerta oli 2v ja 50000km sitten. Ekassa vaihdossa meni varmaan pari tuntia kun ajan kanssa pähkäilin oikeaa tulokulmaa askareeseen, irrotin akun mutta en sähköjä ja kehittelin erilaisia työkaluja. Nyt toisella kerralla sujui vajaassa puolessa tunnissa molemmat puolet, akun ollessa paikallaan.
C5 ei ole C4, mutta umpion sisällä on käsittääkseni samat systeemit ja ulkopuolella suunnilleen yhtä ahdasta. Olen sitonut polttimon pidinjouseen langan joka tulee ulos takatulpan reunan alta, ja langan päässä kumiletkun pätkä punnuksena jottei lanka pääse livahtamaan umpioon. Polttimon irrotus käy niin että ensin jousi irti sormenpäillä, polttimo johtoineen ulos ja jousi langasta vetämällä myös ulos. Umpion ulkopuolella liitin on naurettavan helppo irrottaa polttimosta verrattuna irrotukseen polttimo paikallaan. Jousi täytyy ottaa myös irti jos polttimon tuo ulos johtoineen, toisaalta jos tiukkaa liitintä kiskoo irti polttimon ollessa paikoillaan niin jousi helposti vääntyy ja irtihän se on otettava kuitenkin. Sitten asennus: jousi takaisin saranapuolellensa kiinni sormenpäillä ja langalla ohjaten. Polttimon toiseen liittimeen tyrkätään sopivan kevyesti mutta tukevasti (jotta sen saa kohta irti) työkalu joka on abikoliitin+rautalankapätkä. Työkalulla tarjotaan polttimoa paikalleen, samalla katsoen umpion lasin läpi missä se menee. Sitten varovasti työkalu irti polttimon kannasta pitämällä polttimo sormin paikoillaan ja kääntämällä jousi kiinni. Ennen jousen lukitusta pientä heiluttelua että asento on oikea, polttimo jää helposti pikkasen kantamaan ja silloin valokuvio on mitä sattuu. Jousen ulosvetolanka kauniisti jemmaan ja takatulppa kiinni.
Osram Ultra Lifet kesti tuon 2 vuotta, eikä siinä kaikki, niillä on 3 vuoden takuu, ja sen palaneen polttimon tilalle sain uuden. Enpä ole ennen käynyt kaupassa vaihtamassa palaneita polttimoita ehjiin ilmaiseksi, parin vuoden käytön jälkeen
