Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 22.12.2013 02:19 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Akaile kirjoitti:
Tähän nuorisoon ja harrastamiseen palatakseni, minua on viime vuosina ihmetyttänyt se, että useammalla nuorella harrastajalla on yllättävän konservatiivinen ja puritaaninen tapa harrastaa näitä vehkeitä. Ei välttämättä haluta muuttaa vanhaa konseptia esim. "elektronisempaan muotoon" vain siitä syystä, että "ei se ole alunperinkään ollut näin". SE on minusta kummallista ahdasmielisyyttä, jota en osannut odottaa vielä joitakin vuosia sitten.


Ongelma lienee siinä, mihin vedetään raja muutoksissa. Eli kuinka suuria muutoksia voi tehdä ilman, että auton luonne muuttuu. Tuohonhan se raja on erittäin helppo vetää, että ei tee mitään muutoksia alkuperäiseen.



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 22.12.2013 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Aake kirjoitti:

Ongelma lienee siinä, mihin vedetään raja muutoksissa. Eli kuinka suuria muutoksia voi tehdä ilman, että auton luonne muuttuu. Tuohonhan se raja on erittäin helppo vetää, että ei tee mitään muutoksia alkuperäiseen.


Tässähän juuri se hulluus tuli? Jos puhutaan harrastamisesta niin samaan harrastavaan piiriin mahtuu ihan varmasti monensorttista harrastajaa, joten miksi yritetään tasapäistää porukkaa "moralisoimalla" toisten tekemistä ratkaisuista? Varsinkin, jos ajatellaan polttomoottoristen autojen vaikean näköistä tulevaisuutta niin se on koko harrastajaporukan etu, että edes joku "tuotekehittelee" vanhaa kalustoa uuteen uskoon. Enkä nyt puhu mistään LED-valoshown lisäämisestä Traction Avanttiin, vaan esim. siitä puolesta mitä konepellin alle pystyy tekemään ilman, että ulkokuori muuttuu millään tavalla.

Jos en mene rättärimaailman puolelle niin otetaampa esimerkiksi vaikkapa DS:t; Montako viimeisen päälle kiiltävää läpikäytyä D-mallia on Suomessa? Entäpä montako sellaista, jota olisi maalattu ihan miten huvittaa, konepellin alla uusinta ruiskutekniikkaa ja ehkä jopa turbo? Vaikka D-malli on nimensä mukaisesti Jumalatar niin mielestäni tähänkin joukkoon mahtuisi muutama nuori "hullu", joka arkiajoihinsa käyttäisi D-mallia, jonka olisi rakentanut omanlaisekseen sen hetkisten mieltymysten mukaisesti. Kokoontumisissa joku vanhempi voisi sitten mennä taputtelemaan olalle kuinka rohkeasti on uskaltanut tehdä toisenlaisen ratkaisun, oli se sitten kuinka pöljä muutos tahansa :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 22.12.2013 15:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
Akaile kirjoitti:
Kokoontumisissa joku vanhempi voisi sitten mennä taputtelemaan olalle kuinka rohkeasti on uskaltanut tehdä toisenlaisen ratkaisun, oli se sitten kuinka pöljä muutos tahansa :lol:



Meinaat että ihan oikeasti tulis taputtelemaan olalle? Täällähän katsotaan jo nenänvartta pitkin, jos olet erehtynyt pyöräyttämään vanteille jotkut perusrenkaat XAS:ien tilalle. Tai jos se etuovi ei istu kunnolla etulokasuojaan nähden, korihan on elämänsä aikana vasta hitsattu neljännen kerran kasaan ja ovi on niistä kuudesta löytyneestä vähiten ruosteinen eikä tarvinnut uusia kun pohja ja pintapelti, ja vähän yläosaakin. Himppu sisäosiakin. :)



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 22.12.2013 18:46 

Viestit: 238
Paikkakunta: Tuusula
Akaile kirjoitti:
Tässähän juuri se hulluus tuli? Jos puhutaan harrastamisesta niin samaan harrastavaan piiriin mahtuu ihan varmasti monensorttista harrastajaa, joten miksi yritetään tasapäistää porukkaa "moralisoimalla" toisten tekemistä ratkaisuista? Varsinkin, jos ajatellaan polttomoottoristen autojen vaikean näköistä tulevaisuutta niin se on koko harrastajaporukan etu, että edes joku "tuotekehittelee" vanhaa kalustoa uuteen uskoon. Enkä nyt puhu mistään LED-valoshown lisäämisestä Traction Avanttiin, vaan esim. siitä puolesta mitä konepellin alle pystyy tekemään ilman, että ulkokuori muuttuu millään tavalla.


Pyrin vain tilanteen analysointiin, ei tuo minun Geesu ole täysin orkkis, eikä tule sitä olemaankaan :lol:



GS Pallas -79
XM 2.0i Break -92
XM V6 Aut. -91
Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94
(Naisen) C3 1.4HDi -04
(Varalla) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 23.12.2013 09:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Citunkia pitää sen verran kompata, että osa harrastajista on ihan asiallista porukkaa ja kyllä juttu lentää kun tutuiksi tullaan. Osalla on sellainen armoton vitu¤%s jos tehdään jotain uutta ja ihmeellista kun ei siitä ymmärretä mitään. Olise sitten hifiä, muuta thyyninkiä ja rakentelua. Mites te "vanhukset" :lol: meinaatte tälläisten harrastajien kanssa toimia? Nehän on kaikki tuolla toisella Voorumilla kun eivät tänne uskalla tulla kun heti alkaa armoton Ajetaan toi pois meininki ja kettuilu....

Oli nyt herneet nenässä tahi ei niin tasapuolisesti Kaikille harrastajille Hyvää Joulua ja ennen kaikkea turvallista ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kuinka keskustella nuorten harrastajien kanssa?
ViestiLähetetty: 23.12.2013 16:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Millä toisella Voorumilla? Kutsu ne takaisin tänne, eikös tämä ollut se suomen ainoa foorumi jossa kannattaa yleensä mistään mitään keskustella.

Kyllä minä ainakin olen ollut aina kiinnostunut myös noista raskaasti "tuunatuista" autoista, sitä enemmän mitä taitavammin ne on tehty. Nuorten kädentaitoja pitäisi arvostaa paljon enemmän kuin nykyään tehdään.

Ja nimenomaan Hifi-asiat, myös autoissa, ovat aina olleet lähellä sydäntä. Olen käynyt myös thuuning-autonäyttelyissä aina kun mahdollisuus on avautunut... Oulussa aikoinaan vielä asuessani joka vuosi.

Mutta ei pidä katsoa asiaa näin yksipiippuisesti. Vastaavasti iso osa "omakätisiä" harrastajia katsoo vinoon heitä, jotka harrastavat isolla rahalla tyyliin "viedään lokinsiipi triangle motorsille entisöitäväksi". Ikäänkuin harrastuksen arvon määrittäisi vain se, kuinka monta neliömetriä peltiä autoon on omin käsin tuohattu migillä kiinni.

Ainoa asia jota olen hieman joskus oudoksunut on tämä autojen kohtuuton mataloittaminen jousituksen osalta sekä vannekoon suurentaminen 24 tuumaan asti. Minulla kun on aina ollut sellainen ajatus, että autot olisivat myös edes ajoittaista ajamista varten. Tietenkin jos se taide-esineenä otetaan, eihän siinä silloin mitään. Jotenkin se vaan näyttää teknisessä mielessä hassulta kun porukka asettelee laudankappaleita suojatien korotuksen molemmille puolille että "tuuningh-auto" päästäisiin ajamaan näettelypaikan suojatien yli ilman kiinnijääntiä pohjasta. Mutta jos noin haluaa harrastaa, on hyvä vaan! Ei se minua häiritse, vaikka en itse noin tekisikään.

Viestini on, että antaa kaikkien kukkien kukkia. Harrastuksen muotoja on monia erilaisia, minusta niillä kaikilla on paikkansa. Tärkeintä on että harrastetaan, ja nuoret kokevat harrastuksen myös mielekkääksi vanhojen pussihousu-pierujen lisäksi. Puritaanit, tunaajat, rahalla entisöittäjät, ajamisesta nauttijat, autotallissa puunaamisesta nauttijat, hitsaajat, vaihdelaatikon shimmaajat, koneen virittäjät. Kaikki ovat yhtä hyviä!

Näkisinpä vielä kerran C6:n, joka olisi tunattu seuraavasti: 15 tuuman renkaat kokoa 195/80R15, maavara nostettu 2 cm ja joustovaroja lisätty 4 cm alaspäin, ja löysemmät pallot...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: