|
Kirjoittaja |
Viesti |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 22:04 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Juu, mulla on folkkarissa öljyn kulutus sitä luokkaa että vaihtovälillä menee täyttömäärä komeasti läpi. Näin muuten tapahtuu tuoreemmissakin autoissa. Muuan työtoverini kuivasi 60 tkm ajetun mazdan. Öljyvalo paloi hämeenlinnasta linnatuuleen mutta mitäs sitä suotta kesken reissun hidastelemaan.
Rupattelin tuossa erään hydrauliikkasuunnittelijan kanssa ja hän kertoi että isommissa koneikoissa on jo pitkään olleet analysointi-ja puhdistuslaitteet, jolloin öljyt vaihdetaan vasta kun on oikea tarve. Varmaankin ympäristötietoisuuden kasvaessa sama tulee pienempiinkin yksiköihin.
Saakos muuten tuosta jäteöljystä tehtyä uutta öljyä? Eikös teräketjuöljy ole kierrätyskamaa?
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 22:46 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
^Tuohan se aina pistää Tuulilasia lukiessa naurattamaan kun vertailuissa muistetaan aina kehua VAGineiden pitkää huoltoväliä, se kun tulee niin halvaksi sitten  Kai se nyt voi väli ollakin pitkä jos öljyt kertaalleen vaihtuu välissä.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 22:50 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Valvoline myy vihreässä tonkassa "kierrätysöljyä" itse olin (olen) kiinnostunu noista PAO-öljyistä, joilla ei siis ole juurikaan tekemistä maastaporatun öljyn kanssa... euroopassa taitaa ainakin Fuchs, Silkolene, RED Line, Motul, GULF, Miller tekevät tuommoisia, ja niitä saa joistain Euroopan maistakin, samoin Gastrol Edge ja mobil-Exxon ... Tiedä sitten, ovatko liian "ohuita" vanhempiin harraste-autoihin... juurikin tuo turbojen korkea lämpötila, jota moottoriöljyllä jäähdytetään, sai kiinnostumaan näistä. "Normaali-öljyjen" lämpötilan kesto alkaa loppua n. 200c° paikkeilla, ja CX:n turbotkin tahtoo välillä hehkua punasena 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 23:03 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
BX saa nyt täys-synteettiset öljyt, 19€/5L motoxin parasta Tuolla hinnalla ei taida saada kuin 7dl redlinea 
|
|
|
|
 |
retro.tuner
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 23:20 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Jönköping
|
Tänä päivänä öljyt on niin hyviä että se on melkein sama mistä tonkasta kaatelee, jos vaihtaa öljyt 10 000km ja ei harrasta moottoriurheilua autollaan. Pääasia on että öljyä on koneessa, laatikossa ja perässä. Taitaa kuitenkin Midland antaa jopa 400000 km takuun henkilöauton moottorille, mikäli käyttää kyseisen valmistajan öljyjä uudesta saakka ja vaihtaa ne valtuutetussa liikkeessä. Eniten konerikkoja varmasti aiheuttaa tämä 50000km vaihtoväli, jolloin se öljyn tarkistaminen ja lisäys tarvittaessa unohtuu. 
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 08:55 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
cxtb2 kirjoitti: itse olin (olen) kiinnostunu noista PAO-öljyistä, joilla ei siis ole juurikaan tekemistä maastaporatun öljyn kanssa... euroopassa taitaa ainakin Fuchs, Silkolene, RED Line, Motul, GULF, Miller tekevät tuommoisia, ja niitä saa joistain Euroopan maistakin, samoin Gastrol Edge ja mobil-Exxon ... : Taisi kuitenkin tulla termimoka, eli ainakin Redlinen ja Motulin positiivinen erikoisuushan on esteripohjaisuus eikä PAO-pohjaisuus. Toisaalta kuluttajakaupan Edget ja Mobilit on ihan tavallista PAO-pohjaa 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 10:52 |
Viestit: 708
|
ZX-filekselle: Aivan oikein sama valmistaja tekee esim. saksaan eri öljyn kuin suomeen vaikka purkkin etiketti on samanlainen, syy: Suomessa täysisynteettinen öljy ei tarvise nykyään olla suomessa täysisynteetistä, mutta saksassa täysisynteettinen pitää olla myös sitä täysisynteettistä. Siihen en ota kantaa onko se saksan öljy parempaa kuin suomen osasynteettinen...
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 13:21 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Missäs on tuon näkemyksen kaupallinen järki? Eli mitä hyötyä on tehdä Suomeen osasynteettinen versio?
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 17:22 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Juu, PAO tilalla olisi pitänyt olla jokin esteripohjaisiin tai ainakin ei-fossiiliseen öljyyn viittaava lyhenne. olikohan ekomobiili-sivulla testattu moottoriöljyjen lämmönkestoa "optisesti" eli kuumennettu öljyjä haluttuihin lämpötiloihin, ja tutkittu, miten tummuu  ja tuossa "tavalliset" mineraaliöljyt pärjäsi hyvin synteettisiä öljyjä vastaan. voiteluominaisuuksia ei tutkittu.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 17:58 |
Viestit: 708
|
Täysisynteettistä öljyä ei ole kuin saksasassa, koska siellä laki todellakin määrää tavaran olevan aitoa ja ehtaa. Toisissa EU maissa täysisynteettinen voi olla jotain ihan muuta. Googlella löytyy paljon tietoo... Toisissa EU maissa täysisynteettisyys on ollut vapaampaa muutamia vuosia. Eli saksaan tehdään kalliimpi öljy kuin muihin maihin.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 18:13 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
jjuu....onhan sakuilla kokemusta jo aatun ajoilta synteettisten aineitten kehittelyssä. tärkein ominaisuus kuitenkin lienee edelleenkin voitelu ja näissä olosuhteissa myös riittävä juoksevuus kylmässä. loput ovat pelkkää näpertelyä ja tyhjänpäiväistä jaarittelua
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 18:15 |
Viestit: 708
|
kuule koke nyt oli puhe mikä on täysisynteettistä ja mikä ei, ei muusta.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 18:25 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Huonoa on voteluaineena öljy, jossa on pelkkää polyalfaolefiinia...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 18:30 |
Viestit: 708
|
no-niin johan rupesi tulemaan asian vierestä... Vanha täysisynteettinen suomi öljy on samaa mitä nykyään saa vain pääosin saksasta PISTE
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 20:32 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Juu, uskovaisia pitää ymmärtää. Varmaan tämäkin menee niin, että aito Saksasta ostettu on parempaa kuin rajan toisella puolella. Tunnistaako ne siitä, että purkissa on pelkkää saksaa, vai mainitaanko Reinheitsgebot tässäkin? Aijjai, ettei vaan lipsahda muille noita XO-purkkeja! Siis ihan oikeesti, tuommoisen 5W-40 öljykannun omakustannushinta Exxon-Mobilin linjan päässä on jotain 6-7 euron luokkaa. Ja jos sama öljy oikeesti sekoitetaan kahdella eri reseptillä, pitää käytännössä kaikki olla tuplana. Kannut, varasto, etiketit, hyväksynnät jne. Ja etenkin ne hyväksynnät on se paska juttu. Ne kun on satojen tuhansien kustannuserä, per sortti. Siihen sitten katoaa se hyöty. Juu, öljyillä on erilaisia hintoja Euroopassa. Mutta se on sitten markkina-alueesta kiinni: kilpailu, taloudellinen tilanne, brändiarvo. Sen takia Suomestakin löytyy kannuja, joissa on outoja tekstejä. Mutta samaa tavaraa se sisältö on, jollei kyse ole tuoteväärennöksestä.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 20:59 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ja itse asiassa koko keskustelu on nyt ihan harhateillä. Se, onko öljy täyssynteettiseksi luokiteltavaa, ja missä maassa on ihan jonninjoutavaa hölyn pölyä. Ja etenkin PAO-n kohdalla (varsinkin blenderille), jonka etuna on halpuus sekä helppous. Joku multisynteettinen sekoitus useampaa perusöljyä (vetykräkätyt, PAO ja puhtaasti mineraaliset) voi olla erittäin toimiva ratkaisu. Itse asiassa tästä on jopa hyvä esimerkki Castrolin alkuperäisen Ford-öljyn kohdalla. Öljy, joka on OE-öljy liki 20 vuoden tuotantoon (saman moottorin käytön suhteen mukaan lukien PSA-tuotteitakin) ja erittäin vähän haukuttu. Kaiken lisäksi ACEA A1/B1 eikä mikään A3/B3. Sen minunkin erinomaiseksi myöntämäni esteripohjan kohdalla ainoa iso haitta on kustannus, joka valitettavasti rajoittaa sen käyttöä erikoistarkoituksiin.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 15.01.2014 22:16 |
Viestit: 708
|
joo kyllä esim mobil (merkki josta täällä ei saa puhua) löytyy kahdella eri speksillä saksa ja muut eu maat. Samannäköiset kannut speksit erillaiset... Miten tämän voi selittää? En ota kantaa kumpi ölppi on parempaa... ja tuskin sillä on mitään käytännön merkitystä.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 16.01.2014 19:38 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ei sitä voi selittää, kun ei tarvi, koska eroa ei tosiaan ole. Samaa, yleensä vielä kaiken lisäksi Naantalissa purkitettuakin se vaan on kun ykkösistä puhutaan. Halvemmissa laaduissa on Ranskan purkittamo toinen vaihtoehto Euroopan markkinoissa. Ja se lähde, josta halpahalleihin nyt tulvii halpoja Mobileja on sitten Puolassa. Niin ja se viimeinen erilainen ykkönen, oli "Arctic 0W-40", koska sitä ei myyty Keski-Euroopassa. Sitäkään ei enää tänne Eurooppaan tosin myydä, ei edes pohjoiseen osaan.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 17.01.2014 20:10 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tulikin ostettua valvoline max life öljyt(10w-40), nuo motox Kantis tarjousöljyt oli loppuunmyyty Hintaero motoxin vastaavan ja max lifen välillä oli niin pieni, molemmat 5L kannuissa. Normaalisti taitaa olla 4L kannuissa?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 17.01.2014 20:14 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
no niih. sitten vaan kuuntelemaan konetta ........
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 18.01.2014 00:48 |
Viestit: 624
|
Nyt päästiin mieliaiheeseen ja vuosien kokemuksella väitän tietäväni kokemuksesta ettei ole saman tekevää mitä kaataa moottoriinsa voitelemaan jos aikoo ajaa moottorilla vuosia eteenpäin on voitelulla silloin suurempi merkitys loppupään kilometreihin kuin uskotaankaan. Ennen 2000 luvun autoihin sopii vanhemmat öljyt ja 2000 luvun autoihin taasen nämä life öljyt joita ei saa laittaa vanhempiin sillä näissä life öljyissä ei ole riittävästi fosforia ja rikkiä joita vanhemmat tekniikat tarvitsevat, sillä muutoin kulahtaa nokka-akseli ja yleensäkin venttiilikoneisto kun uudemmissa öljyissä ei ole suojaa jota vanhempi moottori tarvitsee.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 18.01.2014 00:54 |
Viestit: 624
|
Vastaan vielä toisen kerran jotta kone ei heitä roskiin viestiä. Olen yliherkkä voiteluaineen suhteen ja koska omaan erinomaisen musiikkikorvan kuulen myös moottorin käynnistä sen kuinka on öljyissä eroa ja sitten takapuolituntuma vahvistaa ajaessa tämän, sillä kun olen vuosikymmenet ajellut vanhoilla ikälopuilla autoilla niin voitelun merkitys on noussut suureksi jotta ei ole tarvinut tehdä moottoriremonttia vaan huoltaa ja ajaa, Kannattaa tutustua midlandin valmistamiin öljyihin ja maahantuoja antaa kyllä voiteluun neuvoja, sillä kun löysin kyseisen öljyn en ole tarvinut muita enään käyttää sillä olkoon mobilia tahi kendaalia niin ylivoimaista on ollut feo super diesel 10w-40.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 18.01.2014 06:47 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Total vedethän(5w-40) siellä oli sisässä, kyllä muuttui käynti nätiksi kun sai kone tuoretta öljyä Hajusta jo huomasi, kuinka ponnettomaksi tuo oli mennyt Tämä nyt on vain tämmönen väliponnistus, ostetaan keväämmällä esteripohjasta, kun saan tuon toisen öljyn tarvitsijan nippuun! Haluaako joku lähteä kimppaan? Pääkaupunkiseudulta nouto, motul v300 eri viskoilla, hinta <15€/L vapaasti@Keravalla. Vähän riippuu määrästä, suositushinta tais olla 130€/4L ja kimpassa n. 50+€/4L. Esim bexuun menee 5L suodattimen kanssa, noin. Motul v300 on se toinen kaupallinen esteripohjainen, tulee halvemmaksi kuin redline ja skaala on laajempi.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 18.01.2014 07:39 |
Viestit: 624
|
Toivottavasti Esa66 ostit sopivaa öljyä moottoriisi sillä minulla on huonoja kokemuksia valvoline maxlifestä, esteripohjaisia on tuo midlandin feo super diesel öljykin ja erinomainen myös bensiinimoottorille, minulla on molemmilla moottoreilla olevia kulkineita enkä parempaan voiteluöljyyn ole vielä törmännyt ja tietääkseni midland on amerikkalaisesta raakaöljystä valmistettu, sekoitukset vain on tehty sveitsissä pienessä kotijalostamossa joka valmisti ennen vuotta 2003 Qakerstate öljyjä joita tekniikan maailmakin luokitteli maailman parhaiksi öljyiksi takavuosina kun 10w-40 öljyllä oli paremmat kylmävoiteluominaisuudet kuin mobil 1:sellä. Shell osti tuon merkin 2003 jolloin öljyn nimeksi tuli midland , feo super dieselin litrahinta on hiukan toistakymppiä kun ostaa 25 litran ämpärin.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 18.01.2014 09:07 |
Viestit: 725
|
Mielenkiintoinen selvitys öljyjen eroista. http://www.balancemotorsport.co.uk/imag ... 0v%202.pdfLainaa: That's the PDF i was reading and quoted from, it does say SHC is PAO which i believe has already been established but it appears Mobil is using the acronym together with other words to redefine it. Look at the jug carefully it has "SHC Synthese Technology" and trademark symbol not just SHC synthetic oil. Arvatenkin tuossa "SHC Synthese Technology" termillä tarkoitetaan SHC Group III+ blandattuna PAO:lla? Australialainen öljytesti: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... YjI5&hl=enTestissä käy helposti selväksi miksi ei kannata tyytyä halpisöljyihin johon myös blandattu Mobil new Life kuuluu. Menee minulta ainakin boikottiin. Lisäksi kannattaa huomata miten markkinoinnilla saadaan perusöljyt "huipputasolle".
|
|
|
|
 |
|
|