Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/5 [ 103 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 14.01.2014 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Juu, mulla on folkkarissa öljyn kulutus sitä luokkaa että vaihtovälillä menee täyttömäärä komeasti läpi. Näin muuten tapahtuu tuoreemmissakin autoissa. Muuan työtoverini kuivasi 60 tkm ajetun mazdan. Öljyvalo paloi hämeenlinnasta linnatuuleen mutta mitäs sitä suotta kesken reissun hidastelemaan.

Rupattelin tuossa erään hydrauliikkasuunnittelijan kanssa ja hän kertoi että isommissa koneikoissa on jo pitkään olleet analysointi-ja puhdistuslaitteet, jolloin öljyt vaihdetaan vasta kun on oikea tarve. Varmaankin ympäristötietoisuuden kasvaessa sama tulee pienempiinkin yksiköihin.

Saakos muuten tuosta jäteöljystä tehtyä uutta öljyä? Eikös teräketjuöljy ole kierrätyskamaa?



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 14.01.2014 22:46 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
^Tuohan se aina pistää Tuulilasia lukiessa naurattamaan kun vertailuissa muistetaan aina kehua VAGineiden pitkää huoltoväliä, se kun tulee niin halvaksi sitten :D Kai se nyt voi väli ollakin pitkä jos öljyt kertaalleen vaihtuu välissä.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 14.01.2014 22:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
Valvoline myy vihreässä tonkassa "kierrätysöljyä"
itse olin (olen) kiinnostunu noista PAO-öljyistä, joilla ei siis ole juurikaan tekemistä maastaporatun öljyn kanssa...
euroopassa taitaa ainakin Fuchs, Silkolene, RED Line, Motul, GULF, Miller tekevät tuommoisia, ja niitä saa joistain Euroopan maistakin, samoin Gastrol Edge ja mobil-Exxon ...

Tiedä sitten, ovatko liian "ohuita" vanhempiin harraste-autoihin... juurikin tuo turbojen korkea lämpötila, jota moottoriöljyllä jäähdytetään, sai kiinnostumaan näistä. "Normaali-öljyjen" lämpötilan kesto alkaa loppua n. 200c° paikkeilla, ja CX:n turbotkin tahtoo välillä hehkua punasena 8-) :lol:



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 14.01.2014 23:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
BX saa nyt täys-synteettiset öljyt, 19€/5L motoxin parasta :lol:
Tuolla hinnalla ei taida saada kuin 7dl redlinea :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 14.01.2014 23:20 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Tänä päivänä öljyt on niin hyviä että se on melkein sama mistä tonkasta kaatelee, jos vaihtaa öljyt
10 000km ja ei harrasta moottoriurheilua autollaan. Pääasia on että öljyä on koneessa, laatikossa ja perässä. Taitaa kuitenkin Midland antaa jopa 400000 km takuun henkilöauton moottorille, mikäli käyttää kyseisen valmistajan öljyjä uudesta saakka ja vaihtaa ne valtuutetussa liikkeessä.
Eniten konerikkoja varmasti aiheuttaa tämä 50000km vaihtoväli, jolloin se öljyn tarkistaminen ja lisäys tarvittaessa unohtuu. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 08:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
cxtb2 kirjoitti:
itse olin (olen) kiinnostunu noista PAO-öljyistä, joilla ei siis ole juurikaan tekemistä maastaporatun öljyn kanssa...
euroopassa taitaa ainakin Fuchs, Silkolene, RED Line, Motul, GULF, Miller tekevät tuommoisia, ja niitä saa joistain Euroopan maistakin, samoin Gastrol Edge ja mobil-Exxon ... :


Taisi kuitenkin tulla termimoka, eli ainakin Redlinen ja Motulin positiivinen erikoisuushan on esteripohjaisuus eikä PAO-pohjaisuus. Toisaalta kuluttajakaupan Edget ja Mobilit on ihan tavallista PAO-pohjaa :?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 10:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
ZX-filekselle: Aivan oikein sama valmistaja tekee esim. saksaan eri öljyn kuin suomeen vaikka purkkin etiketti on samanlainen, syy: Suomessa täysisynteettinen öljy ei tarvise nykyään olla suomessa täysisynteetistä, mutta saksassa täysisynteettinen pitää olla myös sitä täysisynteettistä. Siihen en ota kantaa onko se saksan öljy parempaa kuin suomen osasynteettinen...



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 13:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Missäs on tuon näkemyksen kaupallinen järki? Eli mitä hyötyä on tehdä Suomeen osasynteettinen versio?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 17:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
Juu, PAO tilalla olisi pitänyt olla jokin esteripohjaisiin tai ainakin ei-fossiiliseen öljyyn viittaava lyhenne.

olikohan ekomobiili-sivulla testattu moottoriöljyjen lämmönkestoa "optisesti" eli kuumennettu öljyjä haluttuihin lämpötiloihin, ja tutkittu, miten tummuu ;) ja tuossa "tavalliset" mineraaliöljyt pärjäsi hyvin synteettisiä öljyjä vastaan. voiteluominaisuuksia ei tutkittu.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 17:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Täysisynteettistä öljyä ei ole kuin saksasassa, koska siellä laki todellakin määrää tavaran olevan aitoa ja ehtaa. Toisissa EU maissa täysisynteettinen voi olla jotain ihan muuta. Googlella löytyy paljon tietoo... Toisissa EU maissa täysisynteettisyys on ollut vapaampaa muutamia vuosia. Eli saksaan tehdään kalliimpi öljy kuin muihin maihin.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 18:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jjuu....onhan sakuilla kokemusta jo aatun ajoilta synteettisten aineitten kehittelyssä. tärkein ominaisuus kuitenkin lienee edelleenkin voitelu ja näissä olosuhteissa myös riittävä juoksevuus kylmässä. loput ovat pelkkää näpertelyä ja tyhjänpäiväistä jaarittelua


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 18:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
kuule koke nyt oli puhe mikä on täysisynteettistä ja mikä ei, ei muusta.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 18:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Huonoa on voteluaineena öljy, jossa on pelkkää polyalfaolefiinia...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 18:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
no-niin johan rupesi tulemaan asian vierestä... Vanha täysisynteettinen suomi öljy on samaa mitä nykyään saa vain pääosin saksasta PISTE



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Juu, uskovaisia pitää ymmärtää.
Varmaan tämäkin menee niin, että aito Saksasta ostettu on parempaa kuin rajan toisella puolella. Tunnistaako ne siitä, että purkissa on pelkkää saksaa, vai mainitaanko Reinheitsgebot tässäkin? Aijjai, ettei vaan lipsahda muille noita XO-purkkeja!
Siis ihan oikeesti, tuommoisen 5W-40 öljykannun omakustannushinta Exxon-Mobilin linjan päässä on jotain 6-7 euron luokkaa. Ja jos sama öljy oikeesti sekoitetaan kahdella eri reseptillä, pitää käytännössä kaikki olla tuplana. Kannut, varasto, etiketit, hyväksynnät jne. Ja etenkin ne hyväksynnät on se paska juttu. Ne kun on satojen tuhansien kustannuserä, per sortti. Siihen sitten katoaa se hyöty.
Juu, öljyillä on erilaisia hintoja Euroopassa. Mutta se on sitten markkina-alueesta kiinni: kilpailu, taloudellinen tilanne, brändiarvo. Sen takia Suomestakin löytyy kannuja, joissa on outoja tekstejä. Mutta samaa tavaraa se sisältö on, jollei kyse ole tuoteväärennöksestä.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 20:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ja itse asiassa koko keskustelu on nyt ihan harhateillä. Se, onko öljy täyssynteettiseksi luokiteltavaa, ja missä maassa on ihan jonninjoutavaa hölyn pölyä. Ja etenkin PAO-n kohdalla (varsinkin blenderille), jonka etuna on halpuus sekä helppous. Joku multisynteettinen sekoitus useampaa perusöljyä (vetykräkätyt, PAO ja puhtaasti mineraaliset) voi olla erittäin toimiva ratkaisu. Itse asiassa tästä on jopa hyvä esimerkki Castrolin alkuperäisen Ford-öljyn kohdalla. Öljy, joka on OE-öljy liki 20 vuoden tuotantoon (saman moottorin käytön suhteen mukaan lukien PSA-tuotteitakin) ja erittäin vähän haukuttu. Kaiken lisäksi ACEA A1/B1 eikä mikään A3/B3.
Sen minunkin erinomaiseksi myöntämäni esteripohjan kohdalla ainoa iso haitta on kustannus, joka valitettavasti rajoittaa sen käyttöä erikoistarkoituksiin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 15.01.2014 22:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
joo kyllä esim mobil (merkki josta täällä ei saa puhua) löytyy kahdella eri speksillä saksa ja muut eu maat. Samannäköiset kannut speksit erillaiset... Miten tämän voi selittää? En ota kantaa kumpi ölppi on parempaa... ja tuskin sillä on mitään käytännön merkitystä.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 16.01.2014 19:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ei sitä voi selittää, kun ei tarvi, koska eroa ei tosiaan ole. Samaa, yleensä vielä kaiken lisäksi Naantalissa purkitettuakin se vaan on kun ykkösistä puhutaan. Halvemmissa laaduissa on Ranskan purkittamo toinen vaihtoehto Euroopan markkinoissa. Ja se lähde, josta halpahalleihin nyt tulvii halpoja Mobileja on sitten Puolassa. Niin ja se viimeinen erilainen ykkönen, oli "Arctic 0W-40", koska sitä ei myyty Keski-Euroopassa. Sitäkään ei enää tänne Eurooppaan tosin myydä, ei edes pohjoiseen osaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 17.01.2014 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Tulikin ostettua valvoline max life öljyt(10w-40), nuo motox Kantis tarjousöljyt oli loppuunmyyty :shock:

Hintaero motoxin vastaavan ja max lifen välillä oli niin pieni, molemmat 5L kannuissa.
Normaalisti taitaa olla 4L kannuissa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 17.01.2014 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no niih. sitten vaan kuuntelemaan konetta ........


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 18.01.2014 00:48 

Viestit: 624
Nyt päästiin mieliaiheeseen ja vuosien kokemuksella väitän tietäväni kokemuksesta ettei ole saman tekevää mitä kaataa moottoriinsa voitelemaan jos aikoo ajaa moottorilla vuosia eteenpäin on voitelulla silloin suurempi merkitys loppupään kilometreihin kuin uskotaankaan.
Ennen 2000 luvun autoihin sopii vanhemmat öljyt ja 2000 luvun autoihin taasen nämä life öljyt joita ei saa laittaa vanhempiin sillä näissä life öljyissä ei ole riittävästi fosforia ja rikkiä joita vanhemmat tekniikat tarvitsevat, sillä muutoin kulahtaa nokka-akseli ja yleensäkin venttiilikoneisto kun uudemmissa öljyissä ei ole suojaa jota vanhempi moottori tarvitsee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 18.01.2014 00:54 

Viestit: 624
Vastaan vielä toisen kerran jotta kone ei heitä roskiin viestiä.
Olen yliherkkä voiteluaineen suhteen ja koska omaan erinomaisen musiikkikorvan kuulen myös moottorin käynnistä sen kuinka on öljyissä eroa ja sitten takapuolituntuma vahvistaa ajaessa tämän, sillä kun olen vuosikymmenet ajellut vanhoilla ikälopuilla autoilla niin voitelun merkitys on noussut suureksi jotta ei ole tarvinut tehdä moottoriremonttia vaan huoltaa ja ajaa,
Kannattaa tutustua midlandin valmistamiin öljyihin ja maahantuoja antaa kyllä voiteluun neuvoja, sillä kun löysin kyseisen öljyn en ole tarvinut muita enään käyttää sillä olkoon mobilia tahi kendaalia niin ylivoimaista on ollut feo super diesel 10w-40.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 18.01.2014 06:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Total vedethän(5w-40) siellä oli sisässä, kyllä muuttui käynti nätiksi kun sai kone tuoretta öljyä ;)
Hajusta jo huomasi, kuinka ponnettomaksi tuo oli mennyt

Tämä nyt on vain tämmönen väliponnistus, ostetaan keväämmällä esteripohjasta, kun saan tuon toisen öljyn tarvitsijan nippuun!
Haluaako joku lähteä kimppaan? Pääkaupunkiseudulta nouto, motul v300 eri viskoilla, hinta <15€/L vapaasti@Keravalla. Vähän riippuu määrästä, suositushinta tais olla 130€/4L ja kimpassa n. 50+€/4L. Esim bexuun menee 5L suodattimen kanssa, noin.
Motul v300 on se toinen kaupallinen esteripohjainen, tulee halvemmaksi kuin redline ja skaala on laajempi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 18.01.2014 07:39 

Viestit: 624
Toivottavasti Esa66 ostit sopivaa öljyä moottoriisi sillä minulla on huonoja kokemuksia valvoline maxlifestä, esteripohjaisia on tuo midlandin feo super diesel öljykin ja erinomainen myös bensiinimoottorille, minulla on molemmilla moottoreilla olevia kulkineita enkä parempaan voiteluöljyyn ole vielä törmännyt ja tietääkseni midland on amerikkalaisesta raakaöljystä valmistettu, sekoitukset vain on tehty sveitsissä pienessä kotijalostamossa joka valmisti ennen vuotta 2003 Qakerstate öljyjä joita tekniikan maailmakin luokitteli maailman parhaiksi öljyiksi takavuosina kun 10w-40 öljyllä oli paremmat kylmävoiteluominaisuudet kuin mobil 1:sellä.
Shell osti tuon merkin 2003 jolloin öljyn nimeksi tuli midland , feo super dieselin litrahinta on hiukan toistakymppiä kun ostaa 25 litran ämpärin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot
ViestiLähetetty: 18.01.2014 09:07 

Viestit: 725
Mielenkiintoinen selvitys öljyjen eroista.
http://www.balancemotorsport.co.uk/imag ... 0v%202.pdf

Lainaa:
That's the PDF i was reading and quoted from, it does say SHC is PAO which i believe has already been established but it appears Mobil is using the acronym together with other words to redefine it.
Look at the jug carefully it has "SHC Synthese Technology" and trademark symbol not just SHC synthetic oil.


Arvatenkin tuossa "SHC Synthese Technology" termillä tarkoitetaan SHC Group III+ blandattuna PAO:lla?

Australialainen öljytesti:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... YjI5&hl=en

Testissä käy helposti selväksi miksi ei kannata tyytyä halpisöljyihin johon myös blandattu Mobil new Life kuuluu. Menee minulta ainakin boikottiin. Lisäksi kannattaa huomata miten markkinoinnilla saadaan perusöljyt "huipputasolle".


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/5 [ 103 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: