Mielestäni varsin vertailukelpoinen pari vanhan ja uuden dieseltekniikan vertailuun ovat vm. -98 Xantiat 2.1TD ja 2.0 HDi.
2.1 TD, XUD11BTE, 2088 cm3, 80 kW @ 4300 r/min, 250 Nm @ 2000 r/min
2.0 HDi, DW10ATED, 1997 cm3, 80 kW @ 4000 r/min, 250 Nm @ 1750 r/min
Suorituskyvyltään ja massoiltaan autot ovat lähes identtiset mutta kulutuslukemissa HDi on aivan toisella tontilla:
2.1TD
Kaupunki: 9,4 l/100km
Maantie: 5,5 l/100km
Yhdistetty: 7,0 l/100km
HDi
Kaupunki: 7,3 l/100km
Maantie: 4,5 l/100km
Yhdistetty: 5,5 l/100km
XUD-moottorin ensimmäiset versiot tulivat tuotantoon 1982 ja DW sarja 1998.
25 vuotta XUD sarjan esittelyn jälkeen nuo teho- ja vääntölukemat revitäänkin jo 1.6 litraisesta moottorista:
1.6 HDi: DV6C: 82 kW @ 3 600 rpm, 270 Nm @ 1 750 rpm
Tuolla moottorilla varustetun C5 II:n suorituskyky on jälleen samaa luokkaa, kuin em. Xantioilla (190 km/h, 12s), vaikka omamassaakin on n. 50 kg enemmän:
Kaupunki: 6,8 l/100km
Maantie: 4,5 l/100km
Yhdistetty: 5,4 l/100km
Ja lisää:
Mercedes-Benz OM617, 3.0 litrainen 5-sylinterinen oli vuonna 1974 kohtuullisen voimakas diesel henkilöautoon:
59 kW @4000rpm, 171 Nm@2400rpm.
Vertailun vuoksi PSA:n nykyaikainen 1.4 litrainen DV4C on lähes vastaava:
50 kW @ 4000 rpm, 160 Nm @ 1750 rpm
Tosin hieman epäilen, että tuolla DV4:llä saavutettaisiin Mersun perinteistä miljoonaa kilometriä...
