Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 18:11 

Viestit: 5139
Tuo arvion 18...26 snt/km ilman pääomakuluja kuulostaa jo järkevämmältä käytetylle autolle, aika nonessa kohdassa tosin voi tehdä valintoja suuntaan tai toiseen.

Ja tuo vastasi minulle että kyse oli siis mutusta ja kai tässäkin kaikki oli arviolaskelmia ja mukaan laskettu arvonalenema.

Mutta mikä on ongelmana arvioissa on -se että niillä saa ihan mitä tuloksia haluaa:
Esimerkki2: Uusi pikku Audi:
Arvonalennus: 6000 €/a
Polttoaine dieseliä: 8 snt/km
Vakuutukset, katsastus ja verot: 2380 € (Anneli on uusi kuski, ilman bonuksia ja hyvät vakuutuksetkin)

Helppouden takia jätään loput: Anneli Audisti hoitaa itse huollot ja saa/tekee itse kaikki tarvikkeet ja varaosatkin ilmaiseksi, renkaiden pinnatkin hoitaa omien kumipuiden tuotolla eikä osta joka vuosi uusia alumiinivanteita.

Anneli ajaa 9000 km vuodessa => 1 €/km

Eli tuolla voi laskea melkein minkä luvun vaan, kun tuohon sopivasti vaihtaa vuosittaiset ajokilometrimäärät, ja kaikki on tietyllä tavalla oikein, mutta ei kovin tyypillisiä kuluja kenellekään.

Itse en myöskään laskisi pääomakuluja siihen paljonko yksi keikka Helsinkiin maksaa, auton arvo ei paljon alene lisää kilometreistä, toki jotain sekin... Mutta omissa laskelmissa olen päätynyt siihen että pikku dieselillä pääsee yksinkin usein halvemmalla kuin VR:n normi junalippu ja mahdolliset bussiliput. Nyt tosin uudet bussiyhtiöt ovat täälläpäin (TKU-HKI) aika agressiivisella hintakilpailulla syöneet ainakin paljon väkeä junista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 19:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Vielä voi laskelmissa huomioida yhden seikan: Noin puolet auton kuluista on aikaan sidottuja. Auton arvo alenee vuosittain, vaikka käyttäisit junaa 5 kertaa päivässä. Verot ja vakuutukset samoin. Miksi siis maksaisin VR:lle tuplasti, + vielä auton kiinteät kulut?

Pointtini on, että jos lasketaan, kuinka edullista on kulkea junalla, tai omalla autolla, niin lopputulos on, että AUTON OMISTAJA ei voi ikinä säästää käyttämällä julkisia kulkuneuvoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 19:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
XM-Hannu kirjoitti:
Pointtini on, että jos lasketaan, kuinka edullista on kulkea junalla, tai omalla autolla, niin lopputulos on, että AUTON OMISTAJA ei voi ikinä säästää käyttämällä julkisia kulkuneuvoja.
Halvalla saa mennä, jos junaa halvemmalla meinaa mennä. Toki tuota kompensoi se, että vakuutusmaksut ja katsastusmaksu kun eivät ole kilometrisidonnaisia ja arvonalenemakin vain osittain. Huollot yms sen sijaan ovat - ja ajomäärästä riippuen renkaatkin. Vähän ajavalla tulee ensin aika vastaan - yleensä kolmen vuoden jälkeenhän renkaat joutuu kuitenkin heittämään kierrätykseen, vaikka pintaa olisi kuinka. Paljon ajava joutuu taas vaihtamaan renkaat, kun pinta loppuu kesken.

No kuitenkin - halvalla junavuorolla (23 €) Lappeenranta-Helsinki välillä pitäisi saada autoilukustannukset tasolle 10 snt/km, että olisi halvempaa. Kalleimmalla mahdollisessa (economy-luokassa kuitenkin) riittäisi 24 snt/km. Kovin hankalaa tuon 10 snt/km:n alle on mennä, jos pelkät polttoainekulut ovat yli sen... :?

Tuo aiemmin esittämäni laskelma osuu siis kohtalaisesti tuolle omalle kinnerille omalla ajomäärällä. Bonuksiin jätin joustovaran, että jokainen voi sopeuttaa laskelman sopivalla tavalla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 19:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Sorry, ajattelin taas vain omalta kohdaltani. :oops:
Aamulla ensin bussilla tai taksilla kouvolaan
Junalla Helsinkiin
Bussilla tai taksilla työmaalle

kulut 30-65 €/suunta, ja aikaa 3-4 h/suunta.

tai omalla XM:llä 120 km x 0.08€/km=9,6€/suunta, josta työnantaja maksaa jotain. Ja aikaa kuluu 1t 20min.

Auton verot ja vakuutukset menee joka tapauksessa joka päivä.
Puhumattakaan arvonalenemasta. Jos XM:n arvo tänään on 35 tuh...eikun 35€, niin kuinka alas se onkaan vajonnut ensi vuonna? :roll:
Nyt vuodenvaihteesta tähän päivään olen laskenut kulutusta. Kovien pakkasten vuoksi lämmityskäyttöä on ollut usein, (ja paljon). Ne mukaanlukien on kulutus nyt ollut n.6,8 l/100 km, ja mielestäni löpö on nyt halpaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 20:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
laakeri kirjoitti:
ja ajomäärästä riippuen renkaatkin. Vähän ajavalla tulee ensin aika vastaan - yleensä kolmen vuoden jälkeenhän renkaat joutuu kuitenkin heittämään kierrätykseen, vaikka pintaa olisi kuinka. Paljon ajava joutuu taas vaihtamaan renkaat, kun pinta loppuu kesken.

Taitaa olla parampi jättää kertomatta, minkä ikäisillä renkailla nyt ajan :lol: . Muutama lukija sen ehkä tietääkin aikaisemmista keskusteluista :roll: Eikä mitään valittamista, melkein hiljaisempi, kuin kesäkelillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 20:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
XM-Hannu kirjoitti:
Auton verot ja vakuutukset menee joka tapauksessa joka päivä.
No ne verothan mie unohdin laskelmastani :oops:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 21:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3154
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Samaten unohdit sen että vallan moni täällä ajaa sen ikäisillä/hintaisilla ettei arvonalenemaa tosiaan enää tule. Osalla jopa toisinpäin, arvonalenema onkin negatiivista...


Ei oikein tuosta omassa käytössä olevasta Xm:stä arvoa alemmaksi saa, myydessä saatava summa on aika lähellä sitä minkä Stenaltakin saisi. Osina moninkertaisesti. Silti en ole pilkkomassa enkä suunnittelemassa sitä, kun tuosta -28'C lämmöstä huolimatta kuljetti kivasti kakaroita mummilaan ja takaisin, paluumatkan vieläpä ilman esilämmitysmahdollisuutta...

Entäs ne -70 lukuiset, mitkä pitäisi "normilaskelman" mukaan olla paalattu jo 35 vuotta sitten? Mikä on arvonalenema, -93 2900mk hintaan ostetulla laitteella, jollaisia ei tuohon summaan nykyrahassa edes tarjolla ole? Tai sitten se vähän vanhempi, ostohinta nelinumeroinen mutta nyt halvimmat mitä tyrkyllä (projektikuntoisina) näkee on nekin jo useamman viisinumeroisen hintaisia? Oletuksella mitä toimivasta semmoisesta nyt voisi saada, kaikkine kuluineen, polttoaineita myöten, lopputulos olisi pitkästi plussan puolella. Eikä menneen kesän reipasta neljää tonnia kilometreissä olisi mitenkään voinut nautinnoksi josta maksaa, verrata itse väkkärällä ajeluihin...




Usko jo hyvä Laakeri, maailma ei ole sellainen kuin sen kuvittelet omissa ajatuksissasi. Eikä mustavalkoinen, vaan pikemminkin täynnä sekalaisia harmaasävyjä. Myöskään mielipiteesi ei muutu jänkkäämisellä faktoiksi, eikä muiden mielihalut omiasi vastaaviksi. Niitä omia, välillä sanoisinko mielenkiintoisiakin, näkemyksiä ei tarvitse ihan joka asiaan tunkea. Niin, ja jos jotain vertailuja tehdä haluat, niin pysy aiheessa, hyvänä (vai huonona) esimerkkinä tämä prätkän kustannuksiin vertaaminen autonkäytön hintaa pohdiskellessa... Eikä kaikessa voi aina yleistää, mikään ei oikeasti tapahdu "keskiarvollisesti", ja monen asian suhteen onneksi vielä saamme ihan itte päättää miten toimitaan, mitä hankitaan, miten pitkään niitä pidetään jne. Toiset jopa ajattelevat itse, eikä tee kuten "yleinen mielipide" kertoo...

Kevättä odotellessa...

PS. Kun kerran kolmen vuoden välein ostat uusia renkaita, niin voin ilmoittaa osoitteen minne ne saa toimittaa "kierrätykseen", jatkaisivat varmasti kiertämistään siten kuin ne on suunniteltu. Ja ei, en usko että oikeasti toimit kuten tuossa kerrot, renkaiden hankkimisen suhteen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 21:52 

Viestit: 5139
Mutta ainakin minä joudun maksamaan ne verot, vakuutukset, katsastukset, auton arvokin alenee (osin huoltokin) vaikka ostaisin 23 € lipun VR:ltä. (Periaatteessa osan kuluista voisin säästää maksamalla yhden 8 € kulun trafille liikennekäytöstä poisto/otto, mutta sekin alkaa vasta seuraavasta päivästä säästämään) (ja kun omassa verot+vakuutukset ei ole tonnikaupalla vuodessa, niin ehkä pari euroa voisi säästää päivässä uhraamalla trafille 8 €), katsastukseen tai arvon alenemaan tuo trafi ei yleensä vaikuta.

Eli voisi myös siis laskea että sen minkä tahansa hintaisen VR:n lipun lisäksi kuluu joka tapauksessa esim (3000 €+x+y)/365, sanotaan vaikka kympin päivä, jos ei autoa myy pois). Eli ilmeisesti sinun tapauksessa sen VR:n Helsingin 23 € tarjouslipun lisäksi maksat 10... € autoilun kiinteitä kuluja/päivä?

Eli voi toisaalta noilla arvoilla laskea myös: Jos yhtenä päivänä säästät autoa ja et liiku kuin kävellen 5 km, kuluu sinä päivänä esimerkiksi kuitenkin tuo 10 € arvonalenemaa+muita kiinteitä, niin kärjistäen voi sanoa että liikkuminen (kävely) aiheuttaa kuluja 2 €/km

(Suomessa rengasvalmistajat muuten suosittelee iäksi 10 vuotta ja 5 vuotta varastossa maanneita saa vielä myydä uusina, mutta jo yli kolmevuotiaista suositellaan mainittavan ostajalle)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 17.01.2016 22:35 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
En tiiä muuta kuin että nykyinen meno meikäläisellä on ihan sikahalpaa kilometriä kohden :D Toukokuun alusta vuoden loppuun vois kalkuloida kuluja.

2000€ maksaneella 307sw 1.6hdi pösöllä ajettiin tuossa ajassa 35 tkm.
Korjauksiin on mennyt huimat 120€, kun vaihdoin suuttimen ja takaluukun katkaisijan 0,35senttiä/km :D
Öljynvaihtoihin on mennyt peräti 100€ (oikeasti siis alle). Molemmat renkaat oli hyvät ostaessa ja näillä mennään vielä ensi kesääkin => 0 euroa vuosi kun kuuluu ostohintaan.
Kulutus tuossa on sen hiukan vajaa 5l/100km eli voidaan sanoa vaikka 6 senttiä/km.
Vakuutuksissa on täydet bonarit ja jollakin etukaskolla (melko turha tollaseen) jne. maksut on kai jotain 300€ vuodessa => noin 0,4 senttiä/km
Verot on 345€ tuolle ajalle eli 1 senttiä/km.

Pesut(itse kotona) / parkkikset jne. on ollut tänä aikana varmaan 20€.

Eli käyttökulutko on sitten ollut yhteensä noin 7,8 senttiä kilometrille?
Arvonalenema tuolle taitaa sitten olla 0 euroa kun vieläkin on isommat pyynnit enemmän ajetuissa? (kun ostaa auton sillon kun jokua siitä haluaa eroon...)
No laitetaan nyt arvonalenamaan vaikka koko ostohinta eli 5,7 senttiä kilometrillä niin saadaan kokonaiskuluksi 13,5 senttiä kilometrille.

Mitä tässä nyt lasken väärin kun ei se kulkeminen niin kallista olekaan?
Ai niin kuluista pitää laskea sekin että tankissa oli 80 eurolla ainetta ostaessa. Taas lähti kuluja pois.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 18.01.2016 00:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
olisi kiva nähdä laskentakaavaa miksi vaikka Audi olisi noin kallis pitää
jasu kirjoitti:
Entäs ne -70 lukuiset, mitkä pitäisi "normilaskelman" mukaan olla paalattu jo 35 vuotta sitten?
No mutta kun ei tuo mainittu kinneri, jonka kululaskelma haluttiin esitettävän, nyt vaan satu olemaan 70-lukuinen :? Vanhemmalla ajamisen ja itse huoltojen tekemisen halvemmista kuluistahan mainitsinkin, mutta se ei ilmeisesti kiinnostanut. Lisäksi mainitsin siihen käytetyn ajan kustannuksista, koska loppujen lopuksihan aika on rahaa, ja siitä voidaan jatkaa spekulointia laajemminkin.

Ja tämä on hyvä keskustelu, koska keskustelua on saatu aikaiseksi. Sehän on useimmissa keskusteluissa tärkeintä, eikä niinkään lopputulos. Mainitsemasi mustavalkoisuus on tosiaankin hävitetty, koska on nyt pystytty esittämään, että autoilu voi olla tapauksesta riippuen joko junalla matkustamista halvempaa tai sitä kalliimpaa. Aikatauluista ja mukavuudesta keskustelu on nyt tainnut jäädä hieman vähemmälle...
jasu kirjoitti:
PS. Kun kerran kolmen vuoden välein ostat uusia renkaita, niin voin ilmoittaa osoitteen minne ne saa toimittaa "kierrätykseen", jatkaisivat varmasti kiertämistään siten kuin ne on suunniteltu.
Jos vielä tuota kinneriä ensi syksyyn pidän, niin silloin tulevat siinä talvirenkaat kolmen vuoden ikään ja saa minun puolestani tulla noutamaan ne pois.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Japani pitää rautatieasemaa auki vain yhdelle...
ViestiLähetetty: 18.01.2016 01:10 

Viestit: 5890
Paikkakunta: Lahti
Aikomus on ajella tämä talvi tuolla ylimääräiseksi jääneellä teini-xantialla josta maksettiin 4,5 vuotta sitten 500€, muutamalla satasella siihen on laitettu välillä peltiä lisää, viimeinen katsastusremontti maksoi 5€, viimeinen korjaus, lämppärin säätövastukseen joku osa Bebekistä 2€ :mrgreen: talvirenkaat on mukana tulleet, jos toi vuosi lisää ajoa on tähän mennessä maksanut siis 7€ niin mä pidän aika halpana ajona :lol:

Ton oman farkku-xantian arvonalennus olis nykykäytöllä joku 800€/v, ja jos vielä pari vuotta lisää laskis silläkin, on muuten liian kallista ajoa :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron