olli__o kirjoitti:
...
MUTTA: ainakin muissa XU-koneissa on kumilla värinävaimennettua kampiakselin hihnapyörää joka pääsee nitkahtamaan, nitkahtaa siten että sen keskiosa ja tapin reiän sisältävä ulko-osa ei ole enää paikoilleen, silloin sillä ei saa ajoittaa... Ja näemmä tämäkin kärsii:
"WARNING: This engine may suffer from failure of the crankshaft pulley resulting in the possible incorrect alignment of the timing pin hole. The timing belt should be removed and installed with the engine at 90° BTDC. If necessary: Fit new"
Jos kampiakselin tappi ei mene paikoilleen, voi myös tarkistaa (vaikka tulpanrei'istä) että kone on ajoitusasennossa: 90 astetta ennen 1. yläkuolokohtaa - eli männät kaikki tasan ja ykkössylinterissä puristustahti.
venetpohjaaa kirjoitti:
Katselin jakoa ja pyörittelin ajoitustapit paikalleen ja hihna takas kiinni no eihä kone pyörinyt... Voiko vika olla että dampper pyörä pettänyt?
Voi ja melko todennäköisesti, Tuo tulpanrei'istä kokeilu on tapa tsekata summittainen ajoitus tai hihnapyörän kunto. Yksi helppo tapa on tunkea vaikka yhtäpitkät puiset grillitikut tai syömäpuikot 1 ja 2 sylinterin tulpanrei'istä - jos ovat tasan on oikea ajoituskohta, mutta jos ei niin jotain häikkää.
[Edit] tarkastin että oli siellä Citikan omassakin ohjeessa jonkinlainen maininta asiasta: Ensin käsketään tapittaa, jos ei mene, niin ESSENTIAL: Check that crankshaft DAMPERS pulleys are in good condition... Ja käsketään vaihtaa uusi hihnapyörä.
Netistä löytänee myös kuvia ehjistä ja varmaan täältäkin, että voi verrata vaikka kiilan suuntaa ja reikää.