Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 20:27 

Viestit: 28
Onko vukanointi vain ala siivapyörässä vai onko myös ala hammaspyörässäkin? :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 20:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Vain siivapyörässä, mutta kun ajotustapin reikä on ulkokehällä joka siis liikkuu vulkanoinnin pettäessä, niin siksi ajoitus menee munilleen.



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 20:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ja tästä on siis kyse. Oheisen hihnapyörän ollessa kuitenkin 1.8:sta, mutta olisiko 2.0:ssakin jopa ihan sama - ainakin sama ilmiö:
Kuva
Vasemmalla on siis vanha pyörähtänyt ja oikealla uusi. Pieni oli ero vielä tuossa vaiheessa, mutta kyllä tuon reiän mukaan laittamalla olisi jaon pieleen saanut. Ja moniurahihnapyörästä on kyse.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Juu, XU7:sta olen löytänyt hihnapyörän joka on vaeltanut melko tarkalleen puoli kierrosta. Melko mielenkiintoinen "ominaisuus".



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 16.02.2016 22:33 

Viestit: 5124
olli__o kirjoitti:
...
MUTTA: ainakin muissa XU-koneissa on kumilla värinävaimennettua kampiakselin hihnapyörää joka pääsee nitkahtamaan, nitkahtaa siten että sen keskiosa ja tapin reiän sisältävä ulko-osa ei ole enää paikoilleen, silloin sillä ei saa ajoittaa... Ja näemmä tämäkin kärsii:
"WARNING: This engine may suffer from failure of the crankshaft pulley resulting in the possible incorrect alignment of the timing pin hole. The timing belt should be removed and installed with the engine at 90° BTDC. If necessary: Fit new"

Jos kampiakselin tappi ei mene paikoilleen, voi myös tarkistaa (vaikka tulpanrei'istä) että kone on ajoitusasennossa: 90 astetta ennen 1. yläkuolokohtaa - eli männät kaikki tasan ja ykkössylinterissä puristustahti.


venetpohjaaa kirjoitti:
Katselin jakoa ja pyörittelin ajoitustapit paikalleen ja hihna takas kiinni no eihä kone pyörinyt... Voiko vika olla että dampper pyörä pettänyt?


Voi ja melko todennäköisesti, Tuo tulpanrei'istä kokeilu on tapa tsekata summittainen ajoitus tai hihnapyörän kunto. Yksi helppo tapa on tunkea vaikka yhtäpitkät puiset grillitikut tai syömäpuikot 1 ja 2 sylinterin tulpanrei'istä - jos ovat tasan on oikea ajoituskohta, mutta jos ei niin jotain häikkää.

[Edit] tarkastin että oli siellä Citikan omassakin ohjeessa jonkinlainen maininta asiasta: Ensin käsketään tapittaa, jos ei mene, niin ESSENTIAL: Check that crankshaft DAMPERS pulleys are in good condition... Ja käsketään vaihtaa uusi hihnapyörä.

Netistä löytänee myös kuvia ehjistä ja varmaan täältäkin, että voi verrata vaikka kiilan suuntaa ja reikää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xu10j4rs napunapu
ViestiLähetetty: 17.02.2016 11:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
Netistä löytänee myös kuvia ehjistä ja varmaan täältäkin, että voi verrata vaikka kiilan suuntaa ja reikää.
Tuossa aiemmassa postissani olevassa kuvassa oikeanpuoleinen on siis ihan paketista otettu 1.8 16V:n oleva genuiini. Kervisestä voi katsoa, onko 2.0 16V:ssä sama, itse en pysty muistamaan nyt.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: