Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 28.03.2017 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
HiTec kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Pakkohan sen on sadetta kestää jos kestää lumimärän autonkin.

Ehkä se vesimäärä jostain sulavasta autosta on kuitenkin hieman toinen kuin vaakaan satava kaatosade :roll: Mutta eihän mikään (kaiketi) kiellä lisäämästä siihen katostakin, niin saa edes sateelta suojassa nykertää - ja seuraavaksi jotain kevyttä seinää ettei tuulikaan pahemmin tuiverra ;)


Olen tutkinut asiaa korjaamolla tänään, siellä oli noin 3500 eur nelipistenosturi jollaista harkitsen. Säänkestäväksi tekeminen tarkoittaa yhdessä tolpassa olevan moottorin ja ohjausyksikön suojausta sateelta. Kaikki muu palikka kestää kyllä säätä vuosikymmenen,ehkä ylikin. Niissä on yksi hydraulisylinteri vasemman rampin alla ja sieltä noste viedään järeillä vaijereilla joka nurkkaan. Joka tolpassa on oma lukituksensa niin ettei vaijerien pettäminen missään vaiheessa pudota autoa.

Tuollaisen nosturin neljä 30x30 cm metallilaatalla olevaa nurkkaa valettujen metristen kakkujen päälle, ja se on avot. Paremminkin voisi tehdä mutta miksi, käytännön eroa ei voi paljoa tulla.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 28.03.2017 21:23 

Viestit: 384
Kaivat 200 litran tynnyrit sinne Virolaiseen maaperään ja täytät tynnyrin ympäristön sopivaksi katsomallasi maa-aineksella. Nosturin kiinnitystä varten teet valmiit pulttikehät joihin hitsaat sopivasti harjaterässorkoja tartunnoiksi. Nämä voi vaikka hitsata kiinni tynnyriin ja saada ne siten oikeaan korkoon ja oikeaan paikkaan. Sitten vain kurat ruuhiin ja betonin kuivumista odotellessa voi vaikka korkata kylmän olusen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 28.03.2017 22:45 

Viestit: 5157
Mihin käyttöön on ajateltu, itsellä ainakin on useimmiten jotain asiaa auton alle siten että pyöriä pitää poistaa ja jotain roppuloida vaikka etupään nivelissä. tuollainen joka nostaa pyörillään ajorampeilla ei ole niissä yhtä kätevä kaikkeen kuin vaikka kaksipilarinostin, mutta toisaalta eipä minulla ole ikinä itsellä ollut kumpaakaan ja kun miettii niin pakoputkenvaihdosta itse onkin jo aika paljon aikaa. Tuo ensimmäinen mallikuva on varmaan kätevä pakoputken vaihdossa tai alustan massauksessa, mutta hyde/jarruputkienkin vaihto vaatii jo jonkun keventimen/tunkkisysteemin lisänä (joku oli rakentanut erillisen alustan, jonne auton sai jäämään kun rampit laski alas.)

riittävän isot betoniklunssit varmaan sopii kaksipilarinostimellekin eli tuo kannattaa ainakin päättää ennen valamista. tosin kaksipilarinostimissa taitaa olla kaksi sähkömoottoria suojattavaksi ja vanhemmissa ainakin mekaaninen ruuvi joka säilynee vaseliinia lotraamalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 29.03.2017 09:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5855
Paikkakunta: Tuusula
Minun Stenhöj oli ulkona varmaan 6 vuotta ja pultattu pölkkyjen päälle...

Ulkonaolossa on se merkittävää todella että nosturitolppien päällä pitää aina olla huput, maahan asti. Mikään nosturi ei ole tehty aidosti jatkuvaan ulkokäyttöön mutta suojattuna skulaa hyvin. Vain kerran piti vaihtaa nostopuolen rele koska hän otti kosteudesta kipeetä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 29.03.2017 11:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
2-pilarinosturia en edes harkitse koska haluan saada auton renkaiden varassa ylös, eihän maavaran säätöjä ja korkeuden mittauksia jne pysty muuten tekemään. Tämä on niin hydesitikoissa kuin ilmajousitetuissa jageissa jne jokavuotista askartelua. Koritöitä en varmasti tule ulkosalla tekemään, mutta alustan nivelien ja laakereiden vaihtoja, pakoputki- ja jarrutöitä kyllä, niin että toki kevennin pitää olla. Kevennin voi olla käsihydraulinen, ei ole kiirettä sen tunkkauksen kanssa. Harrastushommiahan tällä tehdään.

Kiva olisi myös päästä soodapuhaltamaan alustaa ja tervaamaan sen jälkeen spraytervalla, mutta eihän nelipilarinosturi tätä estä. Hieman ahtaampaa on helmoissa mutta ei haitanne. Ja voihan keventimellä tunkata autoa 20cm ylemmäs tarvittaessa.

Onkohan mahdollista käyttää kahta kevennintä samaan aikaan. Sais nelivetoisen kaikki renkaat pyörimään esim kardaanivärinän tarkastelua varten.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 29.03.2017 11:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1957
Paikkakunta: Helsinki
ds-jekkeri kirjoitti:
2-pilarinosturia en edes harkitse koska haluan saada auton renkaiden varassa ylös

Eikös noihin 2-pilarisiin saa (tai tekee vaikka itse) jonkinlaisia "sovittimia", jotka nostaisi nimenomaan renkaiden alta? Jotkut "lankunpätkät" joiden päällä auto lepää renkaillaan ja nostin nostaa sitten "lankkujen" alta? Periaatteessahan tuohon riittäisi ihan vain pari U- tai H-palkkia (H-palkkiin voisi vaikka loveta paikat noille nostimen käpälille, niin ei varmaankaan lipsuisi), jotka lepää nostimen käpälien päällä, päistään maahan tuettuina ja auto ajetaan jonkinlaisen liuskan avulla noiden palkkien päälle :?

Ajatuksena siis että 2-pilarisesta saa tuolla tavalla myös tasonostimen, mutta entäs jos on tasonostin ja haluaisikin renkaat roikkumaan tai muuten vain enempi vapaata työskentelytilaa kynnyskoteloiden alla? :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 29.03.2017 12:39 

Viestit: 5157
Yleensä nelipilarisiin saa noita pohjasta nostavia tunkkeja, eli keventimiä ja ne liikkuu usein rullien kanssa päästä päähän, ettei tarvitse autoa kääntää tai sihdata tarkasti , tuolla vaikka käytetty Stenhöj yhdella tai kahdella paineilmakäyttöisellä keventimellä:
https://www.nettivaraosa.com/korjaamolaitteet/2410063
Renkaidenkin vaihdossa kätevä.
Kebenninkin voi olla jonkinlainen kompromissi, tai jos on tai vielä useampi, niitä joutuu rullailemaan pois tieltä ja siirtämään ehkä ulkoa talveksi varastoon (tai ehkä kesäksikin ettei varasteta?)

Kaksipilarinostimestintakin ehkä voisi tuunata ajorampeilla,en ole ikinä nähnyt, mutta jos tuunaisin itse tekisin tukevasti ja hitsaisin palkit vielä poikittainkin vaikka päihin kauemmas, ja kai siihenkin saisi vielä keventimiä jos sopivat palkit, kantavuutta täytyy ottaa sitten sen muutama sata kiloa enemmän noita varten?. Mutta en usko että mitenkään noista saa tehtyä sitä toista tyyppiä kovin hyvin vastaavaa. Mutta sitten on vielä erilaisia korkeussäädettäviä apupukkeja, joilla voi kikkailla, onpa joku tehnyt yksijalkaisen pukin jossa alhaalla vinot tukijalat ja ylhäällä sivukäpälät ja yksi pukki kannattaa koko auton, oli tosin isohalkaisijaista putkea ja painava...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 29.03.2017 14:12 

Viestit: 384
Asiasta vielä kolmanteen. Nämä harkko muotit, vai mitä ne nyt on suomeksi, on tosi käteviä kun rakentelee jotakin betonista:
http://www.finja.se/App_Resource/Produc ... 2050-1.pdf


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 29.03.2017 14:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1957
Paikkakunta: Helsinki
retrotuner kirjoitti:
Nämä harkko muotit, vai mitä ne nyt on suomeksi, on tosi käteviä kun rakentelee jotakin betonista:

Noita kutsutaan valuharkoiksi 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 16.06.2017 14:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Lienee syytä kertoilla tämän loppuratkaisu. Eli tuli ostettua harrastusautoksi autonkuljetusrekka, jossa nuppi jää harrastuskäyttöön, peräkärrystä tulee tuo pihanosturi. Tulen ajamaan peräkärryn hydrauliikkaa pienellä sähköpumpulla (noin 200 euroa tankkeineen hinta) ja pneumatiikkaa kompuralla. Tulee lähelle pyramiidia, niinpä sähköt ja pneumatiikkapaineen vedän pyramiidin laboratoriohuoneesta suoraan, ei tarvi ulos askarrella kompuralle tms mitään säilytyspaikkoja. Hydrauliikkapumppu kestää ulkokäytön edellytykset, tosin 10m letkunpätkällä voisin senkin asentaa sisätiloihin. Ei liene tarpeellista.

Peräkärry on siinä mielessä näppärä että lepää pneumaattisen jousituksen varassa, ilman painetta maavara on lähes nolla ja alataso on 20cm korkeudella maasta. Ylätason minimikorkeus on puolisen metriä, ja nousee pitkälle yli kahteen metriin. Ylätason takaosa on ns.pikanostolla eli kahdella järeällä hydrauliikkasylinterin ohjaamalla linkulla toteutettu, etuosa normaalista kahdella ruuvilla. Niinpä takaosa laskee ja nousee todella nopsaan, yksikään oikea "autonosturi" ei siihen pysty, heh heh. Ylätasolle menee kaksikin autoa peräkkäin jos tarvii esim luovuttaja-autosta poistaa jotain ja asentaa toiseen :)

Pohjavaluja tms ei luonnollisesti ollenkaan tarvita, mutta hiekkasoramontut meinaan laittaa noiden neljän renkaan alle ettei vajoa mahdottoman alas (saa joskus poiskin jos tarve tulee). Jansenilla kaivetaan...

Talvikäyttö? Joo... pakkoko niitä romuja on pakkasella rassata. Minulle olennaista oli löytää ratkaisu jossa kivalla ilmalla voisi tarkistella esimerkiksi C6:n jousituskorkeuden ja kalibroida sen itse, tai vaihdella Kangoo 4x4:n peräkytkimeen paksumpia öljyjä nurmikolla konttaamatta. Jos talvella tulee tarvetta isompaa remonttia auton alla tehdä niin siihen etsitään ratkaisut erikseen, luultavasti eri tontiltakin. Olen vähän laskeskellut että nykyisten rakennusmääräysten ja lupien ristitulessa on rupea mökin pihaan mitään hallia rakentamaan, menee ikä, terveys, ja rahaa sata tuhatta. Valmiita halleja saa ostaa muutamalla kympillä lähiympäristöstä Pärnussa, niin että se siitä.

Erikseen kiitos vielä tuosta valuharkkovinkistä. Oli minulle tuntematon tuote, ja vaikka tähän nosturihommaan ei niitä tarvitakaan, niin terassin lattian sokkelin meinaan rakentaa just niillä. Ei tarvi valumuotteja rakennella.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 16.06.2017 15:00 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Meinasin pari viikkoa sitten kysellä, että kuinkas tämä projekti jakselee. Jääkö peräkärry peräkärryksi vai meinaatko modata siitä riisumalla ylimääräiset pois?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Betonilaatta pihanurmikolle?
ViestiLähetetty: 16.06.2017 15:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Aapeli kirjoitti:
Meinasin pari viikkoa sitten kysellä, että kuinkas tämä projekti jakselee. Jääkö peräkärry peräkärryksi vai meinaatko modata siitä riisumalla ylimääräiset pois?


No reunakaiteet, jotka ovatkin pikakiinnityksellä, luonnollisesti pois. Samaten ylätason keskilevyt poistan että jää vain ne ajorampit, ylätason nenän myös joka on niistä keskilevyistä hydraulisesti extensioitu. Muuten jätän kärryn sellaisekseen, renkaat kiinni jne. Hydrauliikkaa en ehkä jätä enää autoon kytkettäväksi, poistan ne letkut että saan ilman kalliita pikaliittimiä sen pumpun sinne kiinni. Muuten oletan että hitaammin hapantuu jos on alkuperäiskuosissaan. Samaten joskus ehkä tarvittava siirto onnistuu nappaamalla koukku kiinni ja nykäisemällä se nupilla toiseen paikkaan, 15 min homma.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: