Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 15.05.2017 08:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1958
Paikkakunta: Helsinki
yason kirjoitti:
WD:t ja CRC 5-56:t yms. on ihan hyviä pesemiseen ja huuhtelemiseen hapettumia putsaillessa ja kosteutta ne ainakin lupaavat syrjäyttävänsä.

No kosteutta syrjäyttäväksi ruostesuoja-aineeksihan tuo WD-40 aikanaan kehitettiin 8-)
https://en.wikipedia.org/wiki/WD-40



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 15.05.2017 15:26 

Viestit: 5157
Plösöilijä kirjoitti:
Joo sopii myäs kuparisille lukee spekassa

Juu, mutta siis erityisesti tarkoitettu AL/Al tai Al/Cu -liitoksiin, Alumiinioksidi kun on erinomainen eriste, anodisoituun(eloksoitu) alumiiniin on vaikea tehdä sähköä johtava liitos ja esimerkiksi sytytystulpan keraamikin on pääosin alumiinioksidia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 15.05.2017 15:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Keskustelussa suhtaudutaan näihin ohuisiin öljyihin kuin niistä tulisi jymähtämätön eristekerros liittimeen. Menkääpä syvemmälle siihen liitoksen fysiologiaan: kuparipinta hankaa kuparipintaa, ehjä jopa työntäen riittävästi sitä öljyä pois edestään siitä kohdasta, johon kontakti syntyy. Oleellista on juurikin se, että jäljelle jäävä öljy suojaa sen kontaktialueen viereisiä pintoja, eikä anna hapettuman levitä siihen varsinaiseen kontaktialueeseen kuin rutto. Sama mekanismi kuin ruosteessa; kun sitä jossain on, se levittäytyy ympärilleen.

Juuri otin yhden kulkimen talviseisonnasta käyttöön, sähköt mykkänä ja syyksi paljastui päävirtasulakkeen hapettuminen kontaktipinnoistaan. Ohuella rasvakerroksella olisi tuoltakin vältytty :D



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 15.05.2017 18:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Tässä vielä tokumenttia WD-40 toiminnasta. Liekö totuudenmukaista, vai lavastettua koko juttu... :roll: :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=ioeEpDQyXY8


Poissa
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.05.2017 08:00 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Näillä aineilla olisi pelastunut naapurin Massikan sähköt. Kun kojelaudan syövereissä, virtalukolta lähtevä kabiinipistorasian "riippusulake" oli täysin hapettunut olemattomiin. Kuivassa paikassa! Koettu on myös mustaksi oksidoituneen kuparin kontakti. Sitä ei löytynyt, vaikka kuinka liitosta tiukkasi. Vasta kaapelisäikeiden erilliset kraappimiset tuotti tulosta. Kyse oli mitä ankarimmista käyttöolosuhteista, raiteen kaapelien liitoksista. Sittemmin näitäkin kontakteja suojattiin em. COROX:lla. No problemo. Joskus HIFI-henkiset tyrmäsivät paljaan kuparin käytön esim. kaiutinliittimissä, sellaisenaan. Kyllähän kupari, vaikka olisikin erityisen puhdasta. alkaa vähitellen oksidoitua. Oksidin määrästä ja laadusta riippuen se toimii tasasuuntaajana, kuka muistaa kuparioksiduulitasasuuntaajat. Putkitasasuuntaajat ei tähän kontaktiasiaan kuulu. (Seleenit tulivat näiden jälkeen.) Hommat ei aina olekaan simppeleitä.


Viimeksi muokannut ealab päivämäärä 16.05.2017 08:12, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 16.05.2017 08:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
20v sitten rasvasin kaikki irrotettavat liittimet " enston volttivassulla" eipä ollut subarussa sähkövikoja.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16.05.2017 08:19 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ps. Joskus pihakaapelina vajaan oli MCMK. Sähköt hävisivät. Syy kaapelin konsentrisen manttelin, 0-johdon(silloin)kuparinauhojen lähes täydellinen vihreäksi mössöksi muuttuminen. Kaapeli ei ollut kotimaista. Kupari ei tainnut olla kovin puhdasta, eikä varmaankaan tykännyt kaapelivaipan muovikemikaaleista...?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 02.06.2017 20:45 

Viestit: 5157
Laitetaan raporttiin pari parantumista, toisen voi luokitella ihmeparantumiseksi:
1. kaukosäädin (digitallennin) ja kosteus, toimii/ei toimi ja patterit kuluu nopeaan: kännykän kameralla kun katsoo mitä IR-ledit vilkuttelee, niin nehän vilkkuu koko ajan vaikkei mitään painele. Kake auki ja sisällä näkyy vihreää juurikasvustoa. Reilu ruiskaus kontakti- ja puhdistusspraytä sekä harjaus vanhalla hammasharjalla, lisää hipistelyä kytkimen kalvoihin, pieni lisä ruiskaus että liat valuu pois ja ylimääräisten pyyhintä. Kake kiinni ja toimii täysin
2. Älylaturi Ctek, ei tee mitään, valo syttyy, mutta nappi ei reagoi "kuollut". Kurkataan sisälle, ei näy mitään kummaa, joten pieni ruiskaus pintaliitos mikrokytkimeen ja vähän naputtelua ja mietintä -ei se varmaan sinne sisälle pääse eikä pääse kitkuttelemaankaan eri suuntiin. Kokeilu ja sehän toimii kuin uutena (tämä oli se ihme jota en itse olisi uskonut).

Tässä ei tosin voi sanoa "ja vastaava" kuin ehkä CRC:ltä löytyisi tuotteita tuohonkin tarkoitukseen. Nyt käytössä luottolitkut vuosikymmenten takaa Välimeri Oy: Tehoset Electro Corox (kontakti- ja puhdistusöljy) ja Solventti nro 6. (Nuo on sen aikakauden tuotteita että otsonitkin taitaa lähteä lipettiin ja Trumpillakin lämpöä pukkaa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 02.06.2017 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
olli__o kirjoitti:

Tässä ei tosin voi sanoa "ja vastaava" kuin ehkä CRC:ltä löytyisi tuotteita tuohonkin tarkoitukseen. Nyt käytössä luottolitkut vuosikymmenten takaa Välimeri Oy: Tehoset Electro Corox (kontakti- ja puhdistusöljy) ja Solventti nro 6. (Nuo on sen aikakauden tuotteita että otsonitkin taitaa lähteä lipettiin ja Trumpillakin lämpöä pukkaa)


Nyt tuli asiaa. Vielä 80-luvun lopussa oli käytössä kemikaaleja ja maaleja, jotka todella toimivat. Hapettumisenpuhdistusaineissa oli pääkallon ja syövyttävän aineen kuva mutta niinpä vaan yhdellä ruiskauksella puhdistui kiiltäväksi cx:n hapettuneet sulakepitimet.

Lyijymönjä-ferreksillä maalasin vanhan mz:n ruostuneen rungon ja lokasuojat, olleet sontatunkiossa nyt 30 vuotta ja edelleen ruosteettomat ja lyijymönjämaali täysin kunnossa. Olisipa vielä sellaista maalia, vaan ei ole. Nämä hammerritet ja nykyferrexit on aivan paskaa, alle vuosi ja ruostetta puskee läpi.

Nykylitkut ovat jonninjoutavia. Pitäisi kai ruveta jostain kiinasta tai venäjältä tilaamaan teollisuuskemikaaleja tms.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03.06.2017 08:32 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joo, varsinkin punainen Corox oli laatua. Pysyi peräkärrypistorasia siistinä, myös siistiytyi, myös CRC:n penetroolilla. Pihavalotolpat (sinkittyä terästä) hitsauksineen maalasin aluksi sinkkispraylla, sitten panssarimaalilla, pintaan punaisen Ferrex:n ja metallihohtoisen Rust Oleum:n sekoitusta. >25v ja ok. Pitäisikin vähän kaivella ja katsoa, mitä löytyy maanpinnan alta.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 03.06.2017 23:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Pitää ostaa oikeita tölkkejä, muistini ja tallentamani kuvan mukaan se menis näin? Vasemmalta oikealle. "Oikea" käsittely, siis. Näitä ei prismassa tai motonetissa ole.

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 04.06.2017 08:31 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Otsikkoon viitaten, CRC:tähän nuokin on. Trion vasen puteli skraappaa hapettumat kemiallisesti, keskimmäinen huuhtelee töhnät pois ja oikea suojaa. Etran sivulta luettua - minulle täysin uusi asia. Näitä vois kyllä hommata. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun on hankalassa asennossa kihnutettu hapettumia pois liittimistä.

Vaihdoin eilen Evasioniin pa-suodattimen. Annoin auton käydä ja nyppäsin pumpun sulakkeen irti. Samalla kun moottoritilan sulakerasia oli auki, suhauttelin liitoksiin CRC HD Vaselinea. Teki nimensä mukaan vaseliinin pintaan. Onkohan tuo samanlaista ainetta kuin kuvan 61?

Tuon HD:n muuten nappasin Motonetin hyllyltä luullen sen olevan voitelevaa spray-vaseliinia.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 04.06.2017 14:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7849
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Toi punainen kontakt 60 on toimivaa tavaraa



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 04.06.2017 16:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Kaikkihan em on toimivia, pitää muistaa vain järki. Ei niitä pidä jättää sinne lillumaan. 5-56 ja Classic purkeissa on happoa, joten se saattaa pikku kontaktit tuhota(syövyttää)

En nyt muista tuota crc HD vaseliinia, olisko semmosta sinertävää? Oikein hyvää tavaraa saranoihin yms sellaiseen, sähköön liittyviin asioihin en kyllä itse laittaisi. Jasu tai joku muu, näkymättömiin asioihin perehtynyt voi kommentoida tarkemmin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 04.06.2017 22:41 

Viestit: 5157
Esa66 kirjoitti:
Kaikkihan em on toimivia, pitää muistaa vain järki. Ei niitä pidä jättää sinne lillumaan. 5-56 ja Classic purkeissa on happoa, joten se saattaa pikku kontaktit tuhota(syövyttää)

En nyt muista tuota crc HD vaseliinia, olisko semmosta sinertävää? Oikein hyvää tavaraa saranoihin yms sellaiseen, sähköön liittyviin asioihin en kyllä itse laittaisi. Jasu tai joku muu, näkymättömiin asioihin perehtynyt voi kommentoida tarkemmin.

"HD Vaseline on korkeaviskoosinen suoja-aine ajoneuvojen sähkö- ja kytkentälaitteita varten."

Tuo on paksumpaa tavaraa, ei ole suunniteltu saranoihin, vaan vaikka akunnaparasvaksi, kai väriä voisi sanoa valkoiseksi (onkohan siitä kaksi eri versiota "Pro" ja ilman? vai onko kaikki nykyään prota).


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: