|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 12.12.2017 10:55 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
|
Taas oli aamulla raskaita ajoneuvoyhdistelmiä pitkin poikin teitä jumissa ja liikennettä tukkimassa. Okei, tuli vajaa 5cm lunta, mutta se on täysin normaalia talvella Suomessa. Jos ajoneuvo ei selviä kunnolla tuollaisissa olosuhteissa niin se ei mielestäni ole tieliikennekelpoinen. Syy ei ole olosuhteissa tai tienpitäjässä. Hiukan lisää panostusta esim. renkaisiin, lisää vetäviä pyöriä alle, kokonaispainoa vähemmäksi, kyllä keinoja löytyy. Jätetään se suola vähemmälle.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 12.12.2017 12:00 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
|
Mietin tuossa töihin ajellessa suolauksen haittoja ja hyötyjä:
- autot ruostuu - rapa roiskuu ja tuulilasinpesunestettä kuluu - asfaltti kuluu nopeammin - sohjopaska - pohjavedet pilaantuu
+ liukkaus vähenee pikkupakkasella
Jos ajattelen asiaa muiden kannalta, suolauksesta hyötyvät tietysti suolanvalmistajat ja myyjät, autonvalmistajat, tuulilasinpesunesteiden valmistajat sekä autoja pesevät tahot. Kaikenkaikkiaan autoilijoiden kannalta haitat on kuitenkin suuremmat kuin hyödyt.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 12.12.2017 13:32 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Suolauksellahan pyritään minimoimaan pidon vaihtelu. Jos suolaus lopetettaisiin, välillä olisi ihan sula ja/tai kuiva keli, eli pito hyvä. Välillä taas musta jää tekisi tiet jumalattoman liukkaiksi. Noiden puolivälissä on sellainen keli kuin lapissa on normaalistikin, eli tiet lumessa. On aika utopistista haikailla, että lopettamalla suolaus saataisiin etelään lapin tiekelit.
On aivan satavarmaa, että jos suolaus lopetettaisiin, tulisi kolareita reilusti enemmän ja henkiä menisi. Joku tietysti ajattelee, että ihmiset oppisivat aikaa myöden ajamaan eri tavalla, kun tiedostettaisiin liukkaus. Aikaa myöden. Viiden vuoden sisällä? Että siirtymäaikana sallittaisiin kuolonkolareiden hirvittävä nousu. Ja kuka päättäjä ottaa vastuun siitä, että kuolonkolarit kääntyisi laskuun viidenkään vuoden päästä?
Vähän sama kun lapsi kiukuttelee vanhemmille, että miksi jokapäivä ei ole karkkipäivä. Lapsi ei näe koko kuvaa, vaikka kuinka ajattelee olevansa oikeassa.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 12.12.2017 14:38 |
Viestit: 5877 Paikkakunta: Lahti
|
Suolaamattomuus etelässä olisi vaan nopeutettua luonnonvalintaa Kumma kun nuo tukkikuskit ajelee jollain 74-tonnisella pikkuteitä joilla normi henkilöautoilija on vaikeuksissa. 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 12.12.2017 15:06 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Linkola lobbaa suolauksen lopettamisen puolesta 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 12.12.2017 15:33 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Linkolalla on omat motiivinsa. 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
|
läjjeejä
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 12.12.2017 20:48 |
Viestit: 292
|
|
tuosta uupuu vielä se tärkein .tie kuin tie kakki suomalaiset ajaa sitä samaa uraa samaa jälkeä ,samat kuopat tienlukutaito 0,ja sitten vaaditaan parempaa aurausta ,ym ym .olemme taitoajokansaa ,tämä kuluttaa teitä eniten ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia valtionteillä ja vielä enemmän yksityisteillä tuo tuhotapa näkyy .ugh olen puhunut
|
|
|
|
 |
|
citax
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 05:55 |
Viestit: 624
|
|
Autokoulussa jo opetettiin sovittamaan nopeus kelin mukaan, sillä hiljempaa saa ihan laillisesti ajaa. On autoilijan oma vastuu siirtää autoansa turvallisesti kelistä riippumatta paikasta toiseen tai jos ei kykene ei tule silloin istua ratin taakse. Kuolemantapauksia tulee joka tapauksessa liikenteessä tehdään niin tai näin, mutta väitän et valtaosa kuolemantapauksista tapahtuu vuoteessa nukkuessa. Suolauksella tietyt tahot huolehtivat myös autokannan nopean vaihtumisen.
|
|
|
|
 |
|
citax
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 06:02 |
Viestit: 624
|
|
Asuin vuosikymmeniä Turun kaupungissa jossa aivan älyttömästi suolattiin ja nyt viimeisenä yli 9 vuotena kun olen asunut pienessä maalaiskunnassa kaukana kaikesta jossa talvi on myös talvi ei ole ollut mitään ongelmia autoilussa lumimyräkkä keleillä vaikka aurauskalustoa on harvassa.
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 10:56 |
Viestit: 5877 Paikkakunta: Lahti
|
citax kirjoitti: Autokoulussa jo opetettiin sovittamaan nopeus kelin mukaan, sillä hiljempaa saa ihan laillisesti ajaa. Nykyäänhän tämä hiljempaa ajaminen on toteutettu viranomaismääräyksellä, eli talvinopeusrajoituksella, ei kait nyt siitä enää tarvitse hidastaa 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 11:44 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Kaupungin liukkaissa risteyksissä on pelti tänäänkin rytissyt. Miksei ihmiset sovittaneet ajonopeutta vastaamaan olosuhteita? Jostain syystä eivät ja samasta syystä sitä ei tehtäisi liukkailla maanteilläkään. Suolaa suolaa enemmän suolaa. Kuolemantapauksia sattuu nukkuessa, mutta niin tapahtuu hapettumistakin. Nyt olen sanomiseni sanonut, paitsi että lumen hävittämistä suolalla pitäisi välttää, ja uskon että vältetäänkin, viimeiseen saakka. Tehtäessä suolaus ennen lumimyräkkää selvitään huomattavasti pienemmällä suolamäärällä.
Tänään olisin halunnut olla nelivedon omistaja. Olen yllättänyt itseni ajattelemasta korvaavaa autoa Evasionin tilalle. Jos vaikka sellainen neliveto-sysleri. Kuuden hengen kuljetuskapasiteetti ja neliveto rajaa tarjonnan pieneksi. Onhan niitä vaihtoehtoja, mutta jos vielä pitäisi olla halapa.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 12:14 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Aapeli kirjoitti: Tänään olisin halunnut olla nelivedon omistaja. Olen yllättänyt itseni ajattelemasta korvaavaa autoa Evasionin tilalle. Jos vaikka sellainen neliveto-sysleri. Kuuden hengen kuljetuskapasiteetti ja neliveto rajaa tarjonnan pieneksi. Onhan niitä vaihtoehtoja, mutta jos vielä pitäisi olla halapa. Todella vähän taitaa olla vaihtoehtoja. Onkos Dangelin tekniikka kunnollinen? Niitähän voisi bussiversioinakin löytyä, toki tarjonta vähäistä. VW Caravellessa ja Multivanissa 4motion taitaa olla Haldex-lelu, joten näillä keleillä nelikkoa kaipaavalle siitä ei iloa ole. Vanhoja nelikko-Sisuja (Karhu, Jyry, SK...) toki löytyy satunnaisesti miehistöhytillä varustettuna - taitaahan niihin kuusi henkilöä mahtua?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
niko
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 15:38 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
laakeri kirjoitti: Haldex-lelu, joten näillä keleillä nelikkoa kaipaavalle siitä ei iloa ole. Mikä tekee Haldexista lelun? Minulla on kokemusta vain "junttinelivedoista", niin en tiedä ja siksipä kysyn.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
|
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 17:51 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Aapeli kirjoitti: Tänään olisin halunnut olla nelivedon omistaja. Olen yllättänyt itseni ajattelemasta korvaavaa autoa Evasionin tilalle. Jos vaikka sellainen neliveto-sysleri. Kuuden hengen kuljetuskapasiteetti ja neliveto rajaa tarjonnan pieneksi. Onhan niitä vaihtoehtoja, mutta jos vielä pitäisi olla halapa. riippuu tietysti mikä on "halapa" mutta itte ajelen Land Roverin Discovery2:lla nykyisin aikapaljon, ja niitä saa (ja useimmat on Suomeen tuotaessa olleet) 7h. rekisteröityinä... omasta pakuversiosta, joka on edelleen rekisteröitävissä vaikka 7h. käyttöön (kaikki jakkarat löytyy), maksoin alle 3ke.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 18:31 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
niko kirjoitti: laakeri kirjoitti: Haldex-lelu, joten näillä keleillä nelikkoa kaipaavalle siitä ei iloa ole. Mikä tekee Haldexista lelun? Minulla on kokemusta vain "junttinelivedoista", niin en tiedä ja siksipä kysyn. Eikös "junttineliveto" ole sellainen mikä löytyy Land Cruiserista, Chevy Blazerista yms, eli takaveto mihin saa kytkettyä etuvedon halutessaan mukaan? Ja siullahan on Range(ja?) ollut, joissa taasen on jatkuva neliveto lukittavalla (BW -jakoaskissa visko, eilman lukintamahdollisuutta) keskitasauspyörästöllä..? Discossakin on vastaava voimansiirto, kakkosessa lukitusvermeetkin mutta ilman käyttövipua... Ja joo, paljoa ei eilinen myräkkä tänäänkään tuntunut, kyllähän tuo Xm:kin ruudusta poistui ilman taistelua, mutta Rangella oli reilusti vapaampaa mm. pysäköintipaikkojen valinnan suhteen...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
niko
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 19:19 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
jasu kirjoitti: Eikös "junttineliveto" ole sellainen mikä löytyy Land Cruiserista, Chevy Blazerista yms, eli takaveto mihin saa kytkettyä etuvedon halutessaan mukaan? Toisaalla viittaavat "junttinelivedolla" mekaanisiin, "tyhmiin", systeemeihin. Haldex lie joku ATK-ohjattu moderin välppä ja sellaisesta ei ole kokemusta. Ja juu, mulla on ollut kytkettävää ja jatkuvaa nelivetoa, mutta aina mekaanisesti toetutettuna (tällä hetkellä pihassa yksi viskolla ja yksi torsenilla).
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 19:54 |
Viestit: 5129
|
|
Joku toinen voisi sanoa myös että VAG-ryhmä teki jotain parempia autoja ranskassa ja valitsi niihin myös parhaimman nelivedon eli Haldexin (Bugatti Veyron). Totta että alun halpisversiot olivat huonompia kuin "tyhmät" jatkuvat nelivedot, eli kytkivät toisen pään hitaasti mukaan vasta kun etupää jo ruopii, mutta joihinkin saa virityspurkkejakin. Mutta kyllä niillä alkupään Haldexeilla kai yleensä pärjää, vaatii vain enemmän osaamista/eri ajotyyliä.
|
|
|
|
 |
|
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 20:23 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
|
Kyllä tuo tienhoito on ollut aivan karseata tänä syksynä ja korostunut viimeisen viikon aikana.
Päivittäin kun turussa käyn niin normaalisti liikenne toimii ihan ok, mutta tämän viikon aivan tukossa koko kylä työmatkaliikenteen aikaan.
Tänään oli oikein malliesimerkki suolauksen vaikutuksesta, eilen lumentulon jälkeen 10-tie aurattiin sekä suolattiin hämeen puolelta ja tänään tie oli hieman liukas, mutta puhdas laidasta laitaan. Varsinaissuomen puolella oli käynyt aura-auto eilen jossain vaiheessa ilman suolausta ja tie oli tänäänkin urilla ja ihan hemmetin liukas.
Lumentulon aikaan on aivan sama miten lumet aurataan, mutta kyllä nuo valtatiet pitäisi seuraavana päivänä olla ihan puhtaat. Ja ihan turha jostain perämetsästä huudella että ajetaan hiljempaa jne. Näillä liikennemäärillä kun homman pitää toimia... Ja kyllähän nuo autot nyt näyttää tuota suolaamista ihan hyvin kestävän kun ainakin laatumerkit vielä 10 vuoden iässä on käytännössä ruosteettomia, mersut jne. erikseen.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
|
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 20:44 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
niko kirjoitti: jasu kirjoitti: Eikös "junttineliveto" ole sellainen mikä löytyy Land Cruiserista, Chevy Blazerista yms, eli takaveto mihin saa kytkettyä etuvedon halutessaan mukaan? Toisaalla viittaavat "junttinelivedolla" mekaanisiin, "tyhmiin", systeemeihin. Haldex lie joku ATK-ohjattu moderin välppä ja sellaisesta ei ole kokemusta. Ja juu, mulla on ollut kytkettävää ja jatkuvaa nelivetoa, mutta aina mekaanisesti toetutettuna (tällä hetkellä pihassa yksi viskolla ja yksi torsenilla). Minulla on ollut useita VW-groupin nelivetoisia autoja. Vanhin oli ns. junttilukko-quattro eli jatkuva neliveto jossa oli sellainen hellannuppi keskikonsolissa josta sai keski- ja takatasauspyörästön lukittua. Torsen-tyyppisiä pitkittäismoottorisia quattroja on ollut lukuisia, joissakin näistä napilla lukittava takatasauspyörästö. Viimeksi on ollut pari täälläkin parjattua haldex-tyyppistä nelivetoa, toisen kauppanimi quattro ja toinen 4motion. Epäilen vahvasti ettei laakerilla ole näistä jälkimmäisistä kokemusta, nimittäin ne toimivat arkiajossa todella hyvin ja autot ovat "aktiivisessa ajossa" helpommin hanskassa kuin pitkittäiskoneiset torsen-laitteet. Voi olla että eroa syntyy jos autossa on puoli megawattia tehoa tai ryynätään akseleita myöten paskassa pidempiä aikoja. Omalta kohdalta lasken kuitenkin volkkarin GEN II Haldexit nelivetoisiksi autoiksi  Poikittaismoottorisia henkilöautoja, joissa voimansiirto on ns. rautaa läpi asti, ei 2000-luvun laitteista isommin löytyne.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 20:50 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
niko kirjoitti: Mikä tekee Haldexista lelun? Minulla on kokemusta vain "junttinelivedoista", niin en tiedä ja siksipä kysyn. Haldexilla ilo on lähinnä liikkeellelähdössä. Ja siinäkin varsin kyseenalainen, kun ainakin osassa kytkeytyy toinen vetävä akseli mukaan vasta siinä vaiheessa, kun toinen sutii jo holtittomasti. Ajossahan nuo ovat lähinnä vaaraksi. En itse ainakaan haluaisi autoa, jossa jos mutkassa tai ohitustilanteessa sattuu etupyörä sutaisemaan hieman, kytkeytyy takaveto päälle ja auto pyörähtää (kyllä, näitä on tapahtunut). Jos nelikko on, pitää sen olla jatkuva tai käsin kytkettävä. Ei luulisi olevan liian vaikeaa tehdä moisia. Hessu kirjoitti: Viimeksi on ollut pari täälläkin parjattua haldex-tyyppistä nelivetoa, toisen kauppanimi quattro ja toinen 4motion. Epäilen vahvasti ettei laakerilla ole näistä jälkimmäisistä kokemusta Vain Transporterista ja Caravellestä on itsellä kokemusta 4motionina, mutta ei pahassa kelissä. Hyvä, jos edes VAG on saanut tuosta toimivan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 21:09 |
Viestit: 297
|
|
Nykyisillä päästövaatimuksilla jatkuvan nelivedon tekeminen on mahdotonta. Ei taida olla enää kovin montaa uutta autoa, jossa on jatkuva neliveto.
Bemarin xdrive tuntuu olevan aika loogisesti käyttäytyvä, koska se on takaveto, johon lisätään tarvittaessa etuvetoa 0-100 %. Aavistuksen ärsyttävän siitä tekee se, että kunnolla vedättäessä voiman jako on 50/50, niin auto lähtee hyvin mielellään puskemaan.
|
|
|
|
 |
|
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 13.12.2017 21:18 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
|
Pandan nelivetoon olen tyytyväinen. Tuo vakautta maantieajoon ja pääsee paksuunkin hankeen ja takaisin. Lukot päällä puskeminen ja kääntösäteen suuruus on samanlaista kuin vanhoilla keppinelikoilla joista lukittiin etuperä kepistä käyttöön.
Myös Volvon V90 neliveto oli normiajossa ok. Maastossa sillä ei tee mitään.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 14.12.2017 00:06 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
cxtb2 kirjoitti: Aapeli kirjoitti: Tänään olisin halunnut olla nelivedon omistaja. Olen yllättänyt itseni ajattelemasta korvaavaa autoa Evasionin tilalle. Jos vaikka sellainen neliveto-sysleri. Kuuden hengen kuljetuskapasiteetti ja neliveto rajaa tarjonnan pieneksi. Onhan niitä vaihtoehtoja, mutta jos vielä pitäisi olla halapa. riippuu tietysti mikä on "halapa" mutta itte ajelen Land Roverin Discovery2:lla nykyisin aikapaljon, ja niitä saa (ja useimmat on Suomeen tuotaessa olleet) 7h. rekisteröityinä... omasta pakuversiosta, joka on edelleen rekisteröitävissä vaikka 7h. käyttöön (kaikki jakkarat löytyy), maksoin alle 3ke. En ole tuollaisen sisälle kurkannut, joten paha sanoa miten sinne menisi kuusi henkeä plus tavarat. Bensakoneinen ei tulisi kysymykseen ja reilun tonnin dieselvero on aika hurja. Katselin ihan huvikseni Defendereiden hintoja ja meinasin tipahtaa sohvalta. 20 vuotta vanhasta autosta 25000€, vaikka onhan tuo siistissä kunnossa, mutta silti. Mikä selittää sen, että yhden lantikan hinnalla saa kolme saman ikäistä rangea?
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Kansalaisaloite tiestön talvikunnossapidolle Lähetetty: 14.12.2017 08:01 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
Aapeli kirjoitti: cxtb2 kirjoitti: Aapeli kirjoitti: Katselin ihan huvikseni Defendereiden hintoja ja meinasin tipahtaa sohvalta. 20 vuotta vanhasta autosta 25000€, vaikka onhan tuo siistissä kunnossa, mutta silti. Mikä selittää sen, että yhden lantikan hinnalla saa kolme saman ikäistä rangea?
Juu defendereiden hinnat pompsahti, kun valmistus lopetettiin. Discoja saa paljon halvemmalla, ja ovat parempia ajaa, hiljaisempia, paremmin varusteltuja ja tilavampia (ainakin Disco2:t) (ja se on yllättänyt positiivisesti, että ainakin verrattuna CX:n ja XM:n vara-osahintoihin, lantikan osat on paljon edullisempia) Tuon kokoluokan laitteissa dieselverot on kyllä aika korkeita, mutta alkaapa ne olla wanhemmissa bensavehkeissäkin, kun käyttömaksuja on koroteltu jokavuosi. Itse harkitsen tuommoisen bensa-V8.n hommaamista, ja sen muuttamista kaasukäyttöiseksi, olisi halvinta ajoa, ja saisi ne takapenkitkin pitää mukana. 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
|
|