Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 21.09.2018 13:02 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Perusmallit ajetaan loppuun ja huippumalleja varjellaan. Tuosta seuraa, että perusmallit käy lopulta harvinaiseksi.

Ostin pääsiäisenä Dartin. Tekniikkana suora kutonen ja automaattiloota. Tuossa on valmiiksi levyt edessä, joten pellin alle saisi lupien osalta helposti 440cid kasin. Ihan noin iso kone ei ollut mielessä, mutta joku 318cid ehkä. Sitten aloin tuumaamaan, että kun auto on koriltaan ja sisustukseltaan hyvässä kunnossa, niin pidetään siinä tuo pappatekniikka. Ei sillä, että kutos-Dartit olisi maailmasta loppumassa, mutta pidetään tämä kuitenkin tämmöisenä. Jotenkin haluan ajatella, että jos tämä vielä museoisi, niin säilyisi tulevien sukupolvien ihmeteltävänä tämmöinenkin auto pidempään, kuin että jos tähän laittaisi isomman tekniikan ja päätyisi lauluautoksi. Meni vähän ohi aiheen.

*************

Jos tarpeeksi paljon tykkää vanhoista autoista, niin siinä ei enää pistä merkille niitä pieniä puutteita, joita uudemmassa autossa ei ole. Hallintalaitteiden käytön keveys, ryhdikäs jakkara, ylimääräisten äänien puute jne. tekee uudemmalla autolla ajosta vaivattomampaa. Varsinkin lyhyemmässä ajossa vanhan auton fiilis saattaa peitota puutteet, mutta enemmän ajaessa todennäköisesti paatuneinkin mobilisti alkaisi kaipaamaan mukavuutta matkantekoon. Niin kiva kuin hyvin toimivalla Dartilla onkin taajamassa pyöriä, niin kyllä erään viikonlopun jälkeen, kun ajoa tuli 600km, auto sai olla pari viikkoa koskematta.

************

Omalta osalta voin todeta, että nuoruusvuosien ehdoton unelma oli Lotus-Omega.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 21.09.2018 22:35 

Viestit: 1242
Jotenkin sitä uskoo ihmisen kuin ihmisen tekemisiin löytyvän jonkin järjellisen selityksen.

Kulutuskäyttäytymiseen miehillä vaikuttaisi eniten testosteronitaso, mitä autovalintoihin tulee. Loogista, mutta kun en ole itse asiaa mitannut, liityn epäilijöihin. Toisaalta, kun on menty jo useampi kymmenen vuotta alle tonnin autoilla, enkä edes muista nykyisen rekisterinumeroa. Palatakseni tähän tutkimukseen, kaikki edesottamukseni työelämässä ja harrastuksissa viittaisivat edellä mainitun hormoonin tason mataluuteen. Melkoinen helpotus lompakolle.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 21.09.2018 23:00 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Aapeli kirjoitti:
Perusmallit ajetaan loppuun ja huippumalleja varjellaan. Tuosta seuraa, että perusmallit käy lopulta harvinaiseksi.

Ostin pääsiäisenä Dartin. Tekniikkana suora kutonen ja automaattiloota. Tuossa on valmiiksi levyt edessä, joten pellin alle saisi lupien osalta helposti 440cid kasin. Ihan noin iso kone ei ollut mielessä, mutta joku 318cid ehkä. Sitten aloin tuumaamaan, että kun auto on koriltaan ja sisustukseltaan hyvässä kunnossa, niin pidetään siinä tuo pappatekniikka. Ei sillä, että kutos-Dartit olisi maailmasta loppumassa, mutta pidetään tämä kuitenkin tämmöisenä. Jotenkin haluan ajatella, että jos tämä vielä museoisi, niin säilyisi tulevien sukupolvien ihmeteltävänä tämmöinenkin auto pidempään, kuin että jos tähän laittaisi isomman tekniikan ja päätyisi lauluautoksi. Meni vähän ohi aiheen.

*************

Jos tarpeeksi paljon tykkää vanhoista autoista, niin siinä ei enää pistä merkille niitä pieniä puutteita, joita uudemmassa autossa ei ole. Hallintalaitteiden käytön keveys, ryhdikäs jakkara, ylimääräisten äänien puute jne. tekee uudemmalla autolla ajosta vaivattomampaa. Varsinkin lyhyemmässä ajossa vanhan auton fiilis saattaa peitota puutteet, mutta enemmän ajaessa todennäköisesti paatuneinkin mobilisti alkaisi kaipaamaan mukavuutta matkantekoon. Niin kiva kuin hyvin toimivalla Dartilla onkin taajamassa pyöriä, niin kyllä erään viikonlopun jälkeen, kun ajoa tuli 600km, auto sai olla pari viikkoa koskematta.

************

Omalta osalta voin todeta, että nuoruusvuosien ehdoton unelma oli Lotus-Omega.

Tämäkin menee varmaan "Ohi aiheen"..
Isolohkoa ei kovin helposti Darttiin saa,eikä kannata laittaa,koska parempi teho/painosuhde on uustuotanto 360cid Magnum koneessa..
Ilmeisesti -67..-74 Mallia?Kun levyjarrut..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 22.09.2018 00:23 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Silläpä laitoinkin tuohon ”lupien osalta”. Siihen se helppous jäisikin. Ahdasta tulisi isolohkon kanssa. Joutuisi tietysti myös paksumpaa vääntösauvaa laittamaan ja 904 voisi antautua aika äkkiä. Tää on -73.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 24.09.2018 00:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Jasun kommentin herättämänä päätin tehdä tänään käytännön testin. Ajoin sivutuulivideossakin nähdyn CX turbo 2:sen Pärnusta Tallinaan nyt yöllä ja vaihtelevassa kelissä, välillä sateli vettäkin.

Täytyy pysyä alkuperäisessä kannassani, että halvahkokin nykyauto tällä kelillä olisi vetänyt pitemmän mukavuuskorren. CX:n suuntavakavuus on hyvää tasoa ja kone toimii hienosti kaikilla kierrosalueilla, loota ja kytkin samoin, mutta mutta... 35 vuotta vanhoilla valoilla ei näe kynttilää pidemmälle (releet siellä on ja jännitteet kunnossa mutta kun hopeointi tummuu parissakymmenessä vuodessa...), pyyhkijän nopein asento vastaa nykyauton hidasta asentoa, ja auto on takaikkunoita ja takalasia myöten huurussa kun cx:n ilmanvaihto on mitä on. Siihen päälle toisen takavalon kontakti rupesi oikuttelemaan, vilkku ja jarruvalo toimivat puoli matkaa vain oikealla puolella autoa.

Vaikka Diravi oli 80-luvulla kova sana ei se pärjää uudehkon laatuauton höyhenenkevyelle ohjaukselle. Kallistelevaisella ja huonolla tiellä autoa joutuu kuitenkin sahaamaan keskialueen molemmin puoli ja Diravin pieni ”tahmeus” siinä ihan keskellä rupeaa 50 km jälkeen pännimään.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 24.09.2018 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
...lisäksi kun tiellä oli paljon liikennettä, olisinpa melkein antanut taivasosani automaattisesti himmenevistä peileistä, kaukovaloassistentista ja tutkavakkarista. Nyt kun taakse kiihdytti LED-valoinen ökykaupunkimaasturi niin peileistä tuleva valosaaste ylitti sen mitä omat tuikut jaksoivat tietä valaista. Siihen vielä reuhakampi sadepuuska ja hitaasti toimiva pyyhkijä päälle niin kyllä piti olla helkkarin tarkkana eikä tullut mieleenkään nopeusrajoitusta ylittää.

Mukavuusvarusteisiin meno on tietysti elitismiä mutta niinhän se on shamppanjan juominenkin. Parin tunnin köröttelyä olisi ihmeesti piristänyt hierova penkki ja laadukas bluetooth-puhelumahdollisuus, mutta ne eivät kuitenkaan turvallisuuteen tai ajonautintoon tällä reissulla vaikuttaneet joten jätetään ne pisteyttämättä.

Toisaalta jos matka olisi ollut aurinkoinen ja kuiva 30 km - vaikka sivutuulinenkin - olisin ilman muuta valinnut CX turbon ennen oikeastaan mitään nykyautoa. Klassikoilla on paikkansa ja niitä tarvii, mutta niin tarvii nykyautojakin jos elämänlaatuun haluaa panostaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 06:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ei kai kukaan oikeasti väitä, että yhtään millään 80-luvun autolla ajelu olisi kokonaisvaltaisesti mukavampaa kuin keskiverto nykyautolla? Ei edes beksillä :)
Toki joku autoilija henkilökohtaisesti määrittelee mukavuutensa pääasiassa sillä, että saa ajaa nimenomaan vanhalla autolla (tai just sillä beksillä), mutta sillä tuskin on merkitystä yleisesti asiaa pohdittaessa.

Minäkin mieluiten ajan vanhemmilla laiteilla ja olen valmis tinkimään mukavuuksista ja hienouksista, koska itselleni se vanhalla laitteella ajaminen tuo sitä lisäarvoa niin, että se voittaa nykyajan mukavuudet. Se ei kuitenkaan lisää yhdenkään laitteen haluttavuutta ja himoittavuutta...
Toisaalta mitäpä minä nykyajan mukavuuksista tiedänkään, ajelen 15 vuotta vanhalla femmalla :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
No, muistaakseni kirjoittelin että olisin vähän vinksahtanut jollain tapaa mielipiteeni kanssa, koskien uusia/vanhoja ajopelejä... :lol:

C5X7 on uusin millä on tullut kurvailtua, enkä sitä oikein miltään osin helpommaksi tai mukavammaksi osaa väittää, kuin noita millä pääasiassa tulee ajeltua. Verrokitkin on kyllä vähän omanlaisiaan, mutta kummasti tuo automaattivaihteinen V6 XM pistää X-seiskalle kampoihin. Ja loput ajot, mitä ei sillä ajella, tapahtuu sitten -71 SM:llä ja -76 Rangella. Minut kovin on yllättänyt tuo Range, manuaaliaskistaan ja ohjaustehostimen puutteestaan huolimatta, se on varsin näppärä pyöritellä jopa kaupungissa. Enkä uskoisi jos joku moista väittäisi ilman omaa kokemusta... Vielä jos tuon -95 Rangen saisi leimattua niin voisi taas mielikuvat muuttua..?

Tämän kesän aikana on sitten omien lisäksi tullut ajeltua aika paljon myös Cx Breakilla, manuaali ja 2.5td, sekä satunnaisia ajoja -99 Discovery 2:lla. Kaikissa on omat juttunsa, muttei mitään sellaista mikä "estäisi" käyttöä jonkun omituisuuden kannalta mikä olisi merkittävästi "pilalla" uudempiin verrattuna...

Huurteenpoiston on toki kehittynyt noiden 70-lukuisten jälkeen, Xm:ssä toimii hienosti, uudempi Rangekin putsaa lasit hyvin, vanha Range ja CX. no on niissä jonkinlainen sumunpoisto sisätiloista. Ja taas se mitä on SM:llä tullut huurukeleillä ja kylmällä ajettua, niin eihän sen huurunpoisto vastaa tarkoitustaan, mutta jos sitä kylmäksi väittää niin sitten on jossain (luultavasti lämppärin hanassa, etenkin sen automatiikassa) jotain vikaa. Kone tekee lämmintä bensasta, ja suht kookas kuparikenno luovuttaa lämpöä hyvin. Lasitkin saa kirkkaaksi, ainakin yksin ajellessa, mutta sitten kun syyskolealla on joka penkillä istuja niin kyllähän se taaemmat lasit pitää huurteessa...


Pitänee tähän omaan kummalliseen ajatukseen muistaa lisätä myös se että aika monta hetkeä on tullut ajeltua myös Dyanella. Toistakymmentä talveakin, yhdeksän vuotta ainoana kulkupelinä. Muutamaa juttua on siinä talvikäyttöä ajatellen muutettu/parannettu, ja varmasti monta juttua on mitä ei edes enää tiedosta sen käyttämisen suhteen joilla esim lasien huurtumista voi välttää. Ja joo, on kyllä taas ollut ajatuksissa palauttaa kyseinen laitos ajoon, sopisi nykyisen asuinpaikan pikkupyöritykseen jokseenkin sujuvammin kuin isommat, ehtisi ehkä jo hitusen konekin lämmetä kaupasta palatessa. Vai alkaisiko jatkojalostamaan 4x4 Dyanea, talven pikkupyörityksiin..? Joo, vähän taas karkasi aiheesta...

Vielä semmoinen mitä tuossa eräänkin kanssaharrastajan kanssa on pohdittu, on nämä harrastusta hitusen rajoittavat päästömittaukset. Nyt on kahdessa autossa päästöpulmaa (92 ja 95), alkupään vähäpäästöisiä molemmat. Toivotaan että pakoputken vuotojen poistolla selviäisi, muuten mielekkyys alkaa kärsiä. Ja kun kaikki noiden mukavuusvarusteetkin on rakennettavissa ennen -78 valmistettuihin laitteisiin, niin tuossa olisi jo syytä pysytellä vanhemmassa kalustossa. Jonkun pikkupuutteenkin kanssa jaksaa helposti elää jos monta isompaa murhetta sitten poistuu... Mutta taas ollaan sillä vinksahtaneella alueella...

Entäs sitten tämä vanhojen suosimisen ymmärtämättömyys tietyissä tahoissa? Paljon kuulee perustelua että "ne kun niitä päästöjäkin kovasti tuottaa", ja sitten kun keskustelua jatkaa tarpeeksi, esittäen moninaisia vaihtoehtoja miten päästötasot sadaan varsin matalalle tasolle kun silloista tekniikkaa päivittää nykyosaamisella, niin sitten nämä vanhat ovatkin päästöjen osalta enää marginaaliryhmä, ja huikein perustelu miksi tällaista ajatusta saati toimintaa ei "saisi" tukea oli se ettei jatkuva talouskasvu kestä tällaista toimintaa. Ja mihin sitten jo päästöt unohtuivatkaan..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Mukavalta toi femma tuntuu ainakin uuteen hybridi yarikseen jos vertaa toi pakukin on mukavampi
Noo toi vaan oma pielimide.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 16:58 

Viestit: 555
Paikkakunta: Lahti
Plösöilijä kirjoitti:
Mukavalta toi femma tuntuu ainakin uuteen hybridi yarikseen jos vertaa toi pakukin on mukavampi
Noo toi vaan oma pielimide.


Yaris on kamala ajettava...

Neljä vuotta sitten vaihdoin C5 ykkösen uuteen Aurikseen. Parempi se femma oli ajaa, vaikka ikäeroa oli 10 vuotta.



Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG

"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit"
Citikka Maken asentaja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 17:11 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Työkaveri ajaa kesät -38 Ford V8 kuorma-autolla ja välillä aika pitkällekin, onhan sillä ajettu talvi Petsamosta rahtiakin.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 19:11 

Viestit: 297
Sitähän voi kiusata itseään ihan kuinka haluaa. Olen ajanut monet talvet moottoripyörällä ja siihen verrattuna -38 Ford saattaa olla jopa mukava talvikulkine. Vanhoissa ajoneuvoissa on oma viehätyksensä, mutta ei ne kuitenkaan yllä uudempien vaivattomuuteen. Mukavuudessa saattavat mennä uudemmista ohi, mutta vaivattomuus puuttuu hyvin monesti.

Kyllä sen vain huomaa, että istuuko -04 malliseen Sitikan vitoseen, vai -12 malliseen Bemarin vitoseen. Sitikka on omalla tavallaan mukava ja kiehtova, mutta Bemari toimii kuin ajatus Sitikkaan verrattuna. Eipä siinä, kyllä DS tai CX herättää omistamisen halua, vaikka mieliharmejahan siinä vain kerjää, jos tuollaisen ostaa.

Mun mielestä eniten ajamisen vaivattomuuteen vaikuttava varuste on ESP. Tuollahan ei ole juurikaan tarvetta, jos ajaa alitehoisella Taunuksella kymmenen kilometrin työmatkaa päivittäin, mutta kun ajetaan ylitehoisella dieselillä 60 tkm vuosittain, niin homma käy liian rasittavaksi ilman ESP:tä. Eikä nykyään enää näy olevan liukkaalla kelillä moottoritien varrella niitä pieniä punaisia etuvetoautoja keula tulosuuntaan, mitkä olivat aika yleinen näky vielä 2000-luvun alkupuolella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
ovi kirjoitti:
Sitähän voi kiusata itseään ihan kuinka haluaa.... Mukavuudessa saattavat mennä uudemmista ohi, mutta vaivattomuus puuttuu hyvin monesti..


Laittamattomasti ja hyvin sanottu. Jousitusmukavuus on vain yksi elementti, vaivattomuuteen kuuluu niin paljon kaikenlaista.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 21:17 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ovi kirjoitti:
Kyllä sen vain huomaa, että istuuko -04 malliseen Sitikan vitoseen, vai -12 malliseen Bemarin vitoseen. Sitikka on omalla tavallaan mukava ja kiehtova, mutta Bemari toimii kuin ajatus Sitikkaan verrattuna.


I beg to differ, Sir! Oman kokemukseni mukaan asia on pikemminkin päinvastoin.

Ranskalainen vitonen ei ole ehkä kiehtova ja saksalainen vitonen on ehkä näyttävä, mutta ranskalainen on mukava (muutenkin kuin jousitukseltaan), tilava ja konstailematon, toimiva auto, joka nimenomaan käy selkärangan jatkeena kuin ajatus. Ja jossa on lisäksi riittävästi tarvittavia varusteita niin mukavuuteen kuin muutenkin. Eli ideaali matkakumppani, etenkin mitä useampia kymppitonneja pitäisi ajaa vuodessa.

Toki viereiseltä kaverilta kysyttäessä mielipide voi olla ihan toinen, mutta absoluuttisesti noissa ei ole läheskään niin paljon eroa kuin voisi ajatella. Erot ovat hälventyneet tällä vuosituhannella. 1980-2000 autoissa on ihan järkyttävän suuri laatuero nimenomaan käyttömukavuuden ja turvallisuuden suhteen, 2000-2020 autoissa ei juurikaan muuta kuin heikkoa asteittaista kehitystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 21:45 

Viestit: 297
Ehkäpä se ero tulee siitä, että Sitikka on perustaltaan 80-luvun auto ja Bemari 2010-luvun auto.

Tässä voisi luetella lukuisia yksityiskohtia, jotka tekevät Bemusta vaivattomamman. Ero tulee näkyviin oikeastaan ihan kaikissa asioissa ja sille ei vain voi mitään, että ikä näkyy. Vertailuhan on epäreilu jo alunpitäen, koska autot ovat eri ikäluokkaa. En nyt moiti Sitikkaa, koska siinä on, kuten mainitsin, oma viehätyksensä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 26.09.2018 22:50 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ovi kirjoitti:
Ehkäpä se ero tulee siitä, että Sitikka on perustaltaan 80-luvun auto ja Bemari 2010-luvun auto.


No C5-I on 90-luvun lopun suunnittelun tuotos ja F10-mallisarja on suunniteltu 00-luvun lopulla. Kymmenen vuotta väliä ykköskoppaiseen verrattuna. Ja väitän edelleen, että tuo kymmenen vuotta on keskimäärin, automerkistä riippumatta, mutta myös C5:n ja F10:n välillä, vähemmän suuri hyppäys kuin esimerkiksi edellinen kymmenen vuoden jakso.

ovi kirjoitti:
Tässä voisi luetella lukuisia yksityiskohtia, jotka tekevät Bemusta vaivattomamman.


Kaikenlaista eroa noiden kahden välillä toki on ihan ikäerosta ja tavoitellusta laatutasosta ja hinnastakin johtuen, mutta mitkä nyt olisivat vaikkapa kolme olennaisinta eroa, jotka tekevät F10 Bemusta realistisesti vaivattomamman ihan käytännössä? Jotta siis päästään samalle sivulle, puhumaan samoista asioista ja samoin termein.

Ajonvakautukset ja automaatti-ilmastoinnit yms. nykyajan perusasiat on kummassakin autossa. Kummatkin ovat hiljaisia ja jousitus on hyvä. Sitten on painotuksia moottoritehon, tyylin ja ajettavuuden suhteen, mutta ne nyt ovat lähinnä suunniteltuja ominaisuuksia kummassakin eivätkä niinkään ikäkysymyksiä. Bemussa vaikuttaa paljon, mitä lisävarusteita on ruksittu listalta, toki valitettavasti Suomi-autoissa se tilattu lista on aika lyhyt. C5:n perusvarustetaso on ollut aina suhteellisen hyvä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 07:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Nykybemuista on lähinnä kokemusta muualta kuin ratin takaa. Mutta kesällä jouduin pari viikkoa kurvailemaan vuoristo- ja rantateitä uudella pikkubemullla säädettävine alustoineen. Lähtökohtaisesti siis vaikutti hyvältä, pieni näppärä takavetoinen laatuauto sportline varustuksella ja sopivat tiet. Auto oli fiilikseltään suuri pettymys. Ehkä odotukset oli turhan korkealla, mutta aktivaan tuli väkisin verrattua ja täytyy sanoa että jos joku pikkujuppi hankkii tuollaisen ja kuvittelee saavansa pikkusportin joka edustaa parasta ajettavuutta, niin sääliksi käy. Itseä häiristsi tavattomasti myös liika informaation ja himmeleiden määrä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 08:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Toi vaivattomuuskin on eri ihmisillä erilainen eli makukuasia vähän kun Mustilla.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 08:17 

Viestit: 297
yason kirjoitti:
Kaikenlaista eroa noiden kahden välillä toki on ihan ikäerosta ja tavoitellusta laatutasosta ja hinnastakin johtuen, mutta mitkä nyt olisivat vaikkapa kolme olennaisinta eroa, jotka tekevät F10 Bemusta realistisesti vaivattomamman ihan käytännössä? Jotta siis päästään samalle sivulle, puhumaan samoista asioista ja samoin termein.


Tarkoitin tuolla 80-luvun perustalla sitä, että alustarakenteet ovat käytännössä samat, kun oli BX:n aikoihin. Jos C5-I sukupolvea verrataan XM/Xantia sukupolveen, niin mitä muuta muutosta, kuin muotoilu ja uusi sisustus noiden välille on tullut? Bemareissa e39 ja e60 olivat aika lähellä toisiaan perusratkaisuiltaan, mutta f10 on täysin uusi auto, kuten X7 Sitikalla. Toki e60 myötä tuli enemmän pleikkariosastoa mukaan, kuten myös nelivedon mahdollisuus.

Piti oikein miettiä, että mitkä asiat tekevät Bemarista oikeasti vaivattomamman ja mitkä asiat vaikuttavat ainoastaan tuntemukseen vaivattomammasta autoilusta. Koitin karsia pois ne asiat, jotka vaikuttavat ainoastaan tunteeseen.

Suorituskyky:
Sitikan tehokkain malli pääsee nipin napin Bemarin mopomallin suorituskykyyn. Suorituskykyinen auto tekee ajamisesta nimenomaan vaivatonta, kun ei tarvitse yrittää, vaan riittää, että pyytää. Meidän 2.2 HDi automaatti ei suinkaan ole suorituskykyisin Sitikan malli.

Automaattivaihteisto:
Nopeasti reagoiva kahdeksanvaihteinen vs. uinuva nelivaihteinen

Neliveto:
Ei tarvinne perustella.

Ajovalot:
Bemarin vakiovarusteena tuleva xenon vs. lähes kaikkiin Sitikoihin valittu halogeeni.

Sisävalaistus:
Bemarin palatsimainen sisävalaistus vs. Sitikan onnetomat tuikut ja takapenkiltä kattoluukun myötä kokonaan puuttuva valaistus.

Lasinpesuri:
Bemarissa toimii oikeasti vs. Sitikassa vähän sinne päin

Sadetunnistin:
Bemarissa toimii vs. Sitikan tunnistimessa on kaksi asentoa

Penkit:
Bemarin penkit ovat erittäin hyvät ja ei Sitikan penkitkään mitkään huonot ole. Tuossa taas näkyy autojen ikäero, koska X7 penkit ovat taas askel parempaan.

Penkinlämmittimet:
Bemarin penkit lämpenevät parissa minuutissa liiankin kuumaksi vs. Sitikan penkit ovat lämpimät, kun pääset perille.

Hallintalaitteiden selkeys:
Bemarissa on kaikki siinä missä pitääkin olla vs. Sitikan nappuloita on viljelty sinne tänne ja vieläkään en osaa sano, että mitä yhdestä nappulasta pitäisi tapahtua. Kaiken ärsyttävin piirre on penkinlämmittien katkaisijoiden sijoitus penkkien ulkoreunoihin. Jos vänkärin penkin lämppäri on jäänyt päälle, niin sitä ei voi sammuttaa muuten, kuin pistämällä auton parkkiin. Toinen ärsyttävä asia on vakkarin viiksen toimintalogiikka.

Lämpeneminen:
Bemari lämpenee kovimmillakin pakkasilla nopeasti vs. Sitikka jää kovimmilla pakkasilla liian viileäksi.

Lämmityslaitteen toiminta:
Bemarin lämppäriin ei tarvitse koskea ennen, kuin pakkanen alkaa olla -20, jolloin tuulilasille tuleva puhallus on automaatilla ollessa liian pientä. Sitikassa pitää valita, että haluatko lämmintä jaloille, sivuikkunoille, vai tuulilasille. Kaikkia noista ei voi saada kerralla, mutta kaksi onnistuu.

Avaimeton käynnistys:
Starttaaminen on aivan samanlaista avaimillakin, mutta avaimettoman auton voi jättää talvella käyntiin ja laittaa ovet lukkoon.

Siinäpä listaa, joka olisi jäänyt varmasti lyhyemmäksi, jos vertailu olisi tehty X7:n kanssa, mutta tässä ketjussahan nimenomaan vertailtiin eri sukupolvien tuotteita. Kaikki kohdat ovat sellaisia, johon voi totutella ja olen myös niin tehnytkin, mutta se ei muuta sitä seikkaa, että Bemari on vaivattomampi. Joskus käynyt mielessä Bemarista luopuminenkin, koska se on turhankin vaivaton ja luotettava auto. Laittaisi Bemarin taipaleelle, vähentäisi moottoripyöriä ja ostaisi tilalle jonkun vanhemman Sitikan mieliharmiksi. :)


Viimeksi muokannut ovi päivämäärä 27.09.2018 08:23, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 08:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Ajotilaa tarkoitin aiemmassa viestissä, en alustaa. Tehostukseen ja moottoriin taisi vaikuttaa. Mutta hermostuttava, ei rentouttava kokemus..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 10:22 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Joo, himottais Sahara rättäreistä ja avomallinen D :D Tosiasiallisesti, koska ilmeisesti olen vähän "Sulo Vilen", niin mielellään tyydyn neekerimalleihin eli 70-luvun nelkku ja DSuper5. Jotenkin en vaan löydä mallisarjan sisäisten harvinaisuuksien himoa itsestäni. Sovitaan vaikka niin, että mä olen halpa :roll:
Toisaalta ymmärrän tavallaan harvinaisuuksien keräilijätkin. Mulle on myös aivan sama, jos esim. LP levystä puuttuu originaali lisämateriaali jos levyn saa huomattavasti halvemmalla, kuin vaikka alunperin mukana tulleen sarjakuvan kera.

Vaivattomuus ja mukavuus.... henk koht parasta tolla osastolla on kyllä tuo oma DSuper5. Työmatkailevana joutuu ajelemaan uusilla autoilla aika paljon, aika karmeeta :lol: Tältä vuodelta kokemuksia esim. bimmereistä 118, 320 GT, X1, 418. Karmeita hydealustaan tottuneelle. Juuri nyt alla Audi A4 jollain s varustuksella. Ei nämä kyllä sytytä. Audissa on kyllä hyvä penkki... Täysin päinvastainen kuin D-malleissa. En voi käsittää miten selkä/perse ei väsy D:llä ajaessa? Ei voi penkki olla pehmeämpi. Pitkällä matkalla pitää väkisin pitää taukoja, koska niin kuuluu tehdä, eikä sen takia että perse puutuu. Kuten vaikka bimmerillä tai mersulla ajaessa. Kojelauta täynnä himmeleitä. Toisaalta joka kerta kun starttaa rättärin nappia painamalla ei voi muuta kuin nauraa, kun muistaa ettää toihan on saatu jo nykyautoihinkin :lol: :lol:



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 11:26 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Uskon että moni aivan vilpittömästi pitää 60-luvun autoa vaivattomampana ajaa kuin tuliterää. Kertoo vain sen, että autoromantiikan voima estää aistittujen puutteiden nousemisen tietoisuuteen, ts. autoromanttiikka estään havainnon syntymisen. Eikä tuossa mitään pahaa tai väärää ole. Päinvastoin hienoa!



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 11:40 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Aapeli kirjoitti:
Uskon että moni aivan vilpittömästi pitää 60-luvun autoa vaivattomampana ajaa kuin tuliterää. Kertoo vain sen, että autoromantiikan voima estää aistittujen puutteiden nousemisen tietoisuuteen, ts. autoromanttiikka estään havainnon syntymisen. Eikä tuossa mitään pahaa tai väärää ole. Päinvastoin hienoa!


Erittäin hyvin lausuttu, tästähän juuri on kyse. Ei mistään absoluuttisesta tieteellis-teknisestä tutkimuksesta!



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 14:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Jotenkin samaan tapaan kuin kameratolpat ja nopeuden valvonta, vie liika koelauta informaatio, "mukavuus"himmelit fokuksen ja nautinnon ajamisesta.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Haluttu, Himoittu, Haikailtu, Unelmoitu...
ViestiLähetetty: 27.09.2018 14:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Ottaisin vielä esiin tuon mainitun vaivattomuuden esiintulon. Nimenomaan huono ja/tai kylmä keli, ruuhkaiset tiet ja kaupunkipyöritys/ venyvässä letkassa ajo maantiellä tuovat sen vaivattomuuden esiin uudemmissa.

Hyvällä kelillä ja tyhjällä tiellä CX on tosi vaivaton ja haastaa uudetkin, saati XM. Mutta kun olosuhteet huononevat...

- tutkavakkari
- kaukovaloautomatiikka
- parkkitutkat ja kamerat
- hierova ja tuuletettu penkki
- kaista-avustimet = auto ajaa osittain itse

Kukaan ei väitä että näitä välttämättä tarvisi. Mutta jos pitää aamuväsyneenä ajaa paskakelissä ja jonossa Tallinnasta Tartoon, kyllä CX:n tietty jousitusmukavuus peittyy noiden seikkojen varjoon.

Uuteen Yarikseen vertaaminen ei ole ehkä kovin produktiivista, aika harva meistä kai sellaisella köröttää. enemmänkin mulla mielessä kajastelee täällä 15-20k eli siellä 25-35k autot. Perustuoretta XJ-jaggea, A8-audia tai S-mersua esim. Onhan 7-bemareitakin. Eikä Lexuksen LS600h:kaan toivoton ole, 2010-luvun mallina. Range Rover sähkölämmitteisel tuulilasilla... gsm webastolla...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: