Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Käytetty sähköauto edullisesti
ViestiLähetetty: 10.02.2020 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
jto kirjoitti:
Kuten varmaan useimmat tietävätkin, ne säteilymittauskriteerit tarkoittavat laitteiden aiheuttamien sähkömagneettisten häiriöiden sallittuja tasoja.


Näinhän se on. Tästäkin löytyy hyvin vähän mitään julkista materiaalia, kun kukaan ei konvertoi Euro 3:sta uudempia autoja koskaan, ainakaan Suomessa. Liian haastavaa, niin teknisesti kuin lainsäädännöllisesti. Kaikki konversiot ovat niihin 90-lukuisiin ja vanhempiin. Rivien välistä voi jossain lukea noista uudempien haasteista, tässä vähän asiaan liittyvää tekstiä kohdasta 8.2 eteenpäin:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1

Suomessa on niin joustavia katsastusmiehiä että ehkä Teslan (pitää olla eurooppa-mallin Tesla, FCC ja CE EMS/EMC-standardit ovat hiukan erilaisia!) komponenteista rakennettua härveliä ehkä vois yrittää läpi ilman mittauksia. Todennäköisesti kuitenkaan ei, koska EMC-häiriöt eivät riipu ainoastaan moduuleista ja niiden sisuksista, vaan myös niiden välisistä kytkennöistä ja moduuleita ympäröivistä metallirakenteista. Niinpä se että on väkerretty moottorit ja ohjainlaitteet - akutkin - Teslasta ei mitenkään takaa sitä että toteutettu rakenne johdotuksineen toisessa autossa olisi EMC-kelpoinen nykystandardien mukaan. Tarvitaan mittauksia - kalliita ja vaikeita. Ja sanoisinpa, että enemmän kuin todennäköisesti löytyy häiriösäteilyä joka tulee sitten jotenkin vaimentaa.

"Kapasitiivinen eli sähköstaattinen purkaus tai kytkeytyminen, jonka kytkeytymisteinä ovat hajakapasitanssit, eli sähkökentät, joita aiheuttavat esimerkiksi syöttöjohtojen transientit. Transientteja vastaan usein käytetään: kaapeleiden aseman ja suunnan muuttamista, laitteen metallista suojaa, maatason lähelle sijoittamista ja impedanssitason muuttamista. Kapasitiivista kytkeytymistä johtimien välillä voidaan mallintaa esimerkiksi yhtälöllä 5..."

Rohkeasti, rohkeasti vaan muutostöihin! ;)


Ainakin aiemmin tekivät Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa EMC-mittauksia, ja oli käsittääkseni luvat suorittaa noita ajoneuvoihinkin liittyvissä jutuissa. Käytiin tutustumassa eräällä elektroniikan kurssilla aiheeseen, kun tehtiin harjoitusmielessä väkkärä jolla saatiin aika reilustikin häiriöitä aikaiseksi. 9V paristosta mahdollisimman paljon jännitettä, toteutustapa oli vapaa, ja aika monenlaista sovellusta sitten niistä tulikin. Opetin esitti että "varma kurssin läpäisy täysin pistein, jos pystyy kynsille antamaan", ja kyllähän niitä parhaan arvosanan läpäisijöitä muutama kertyi, meidän ryhmä sai vaatimattoman 47kV jännitettä aikaan...

Voisin kysäistä miten nykyään, jos vaan muistan..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käytetty sähköauto edullisesti
ViestiLähetetty: 13.02.2020 12:54 

Viestit: 87
Tässä aiheeseen sopiva video:

https://www.youtube.com/watch?v=CYrk5r4kiSM&t=32s

Jenkkifirma rakentelee VW pohjaisista klassikoista sähköversioita. Esim. Teslan tekniikka porschessa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: