|
Kirjoittaja |
Viesti |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 16:44 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
kaseva kirjoitti: Koska omat valinnat ovat aina niitä ainoita oikeita ja tekee ihmisestä maailmannavan sekä oraakkelin, en malta olla kehumatta BMW:n toteutusta F10/11 -mallisarjassa. Autohan on vielä sen verran "vanhaa aikaa", että digimittaristo ja kosketusnäytöt oli tulevaisuutta autoissa niin sen takia tai siitä huolimatta mielestäni tuo näyttö on saatu istumaan ihan kivasti osaksi kokonaisuutta. Ollakseen kuitenkin yli 10" halkaisijaltaan.
Lisäksi auton toimintojen hallinta ohjaamalla tuota näyttöä erittäin loogisella iDrive-systeemillä (se rulla siinä keskikonsolissa) on todella intuitiivista eikä kosketusominaisuutta edes kaipaa. Toki tuossa iDrive-rullassa on kosketuspinta, joten halutessaan voi sen osoitteen naville sitten vaikka kirjoittaa. Eikös tuo BMW:n i-Drive ollut epäonnistunut tullessaan?Sitähän muutettiin muistaakseni,koska niin hankala käyttää..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 17:01 |
Viestit: 297
|
Taisi käydä niin, että ihmiset tottuivat siihen... Toki iDriven esittelystä on jo 20 vuotta, että eiköhän tuossa ajassa tule jo luonnollista kehitystäkin ja ensimmäisen on aina kehitettävä tekniikka alusta pitäen ja siten tasoitettava perässä tulevien tietä. Mulla on ollut kolmessa Pemarissa iDrive ja kaikissa se on ollut hyvin looginen käytettävä. E60 koppasessa oli laitettu keskisuuttimien lämpötilan säätö iDriveen ja se oli aavistuksen tympeä käyttää, mutta tuo virhe korjattiin f10 korimalliin laittamalla perinteinen säätöpylpyrä suuttimien väliin.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 17:15 |
Viestit: 472
|
tcane kirjoitti: Tähän asti kosketusnäytöt ovat tosiaan olleet tasomaisia. Käsittääkseni seuraava askel on jo kovasti työn alla eli näyttöihin tulee muotoja jolloin toimintojen tunnistaminen ja käyttö ilman katsomista mahdollistuu. Samoja pikkunäyttöjä voidaan käyttää eri toimintoihin. Fyysiset nappulat ovat kalliita, niitä pyritään välttämään. Niitä oli varaa laittaa autoihin ennenkin, kun tuotantomenetelmät eivät olleet niin tehokkaita. Isompi syy taitaa olla se kun ne vievät tilaa. Kun keksitään aina vain lisää toimintoja ja säätömahdollisuuksia ja tilaa on rajallisesti, kosketusnäytöillä saadaan pienempään tilaan lisää toimintoja. Tosin pistää miettimään paljonko niistä oikeasti tarvitaan. Kuinkahan moni ihminen esimerkiksi todella vaihtelee vaihteiston tai alustan toimintatilaa sen jälkeen kun sitä on kerran kokeillut? Ovatko ratin taakse laitetut vaihteiden käyttölämiskät kovassakin käytössä jossain tila-autossa tai pappa-Corollassa? Tai miksi ratissa pitää olla radion kaukosäätö jos itse radioonkin yltää enempiä kurkottelematta? Nyt kun moneen autoon ei enää saa manuaalivaihteita, voitaisiin lattiatilaa hyödyntäviä jalkakäyttöisiä toimintoja kaivaa takaisin esiin historiasta. Esim. valonvaihtaja, lasinpesuri, seisontajarru, radion kanavahaku...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 17:49 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Säxä77 kirjoitti: Kuinkahan moni ihminen esimerkiksi todella vaihtelee vaihteiston tai alustan toimintatilaa sen jälkeen kun sitä on kerran kokeillut? Omien tottumusten ja sivusta seurattujen havaintojen perusteella veikkaisin, että aika moni. Säxä77 kirjoitti: Ovatko ratin taakse laitetut vaihteiden käyttölämiskät kovassakin käytössä jossain tila-autossa tai pappa-Corollassa? Tai miksi ratissa pitää olla radion kaukosäätö jos itse radioonkin yltää enempiä kurkottelematta? Meillä tuli töissä ohjeistus, että työajossa on oltava jatkuvasti kädet ratissa. Hyvä siis, että on rattinapit, niin onnistuu radion kanavan vaihtaminen tai äänenvoimakkuuden säätäminen vauhdissa. Mutta voi niitä manuaalivaihteisilla ajavia ressukoita, kun joutuvat pysähtymään vaihdetta vaihtaakseen Säxä77 kirjoitti: Nyt kun moneen autoon ei enää saa manuaalivaihteita, voitaisiin lattiatilaa hyödyntäviä jalkakäyttöisiä toimintoja kaivaa takaisin esiin historiasta. Esim. valonvaihtaja, lasinpesuri, seisontajarru, radion kanavahaku... [/quote]Seisontajarrua on sinne aivan turha tunkea, kun ei siihen normikäytössä joudu nykyautoissa koskemaan. Osaavat itse kytkeä sen päälle pysähtyessä ja vapauttaa liikkeellelähdössä. Valonvaihtajatkin ovat alkaneet mennä melko lailla automaattisiksi. Lasinpesurin pumppukin toimii nykyisin sähköllä, eikä tarvitse sen vuoksi jalalla pumpata.... Ehkä tuo radionn kanavahaku sitten?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 18:54 |
Viestit: 1941 Paikkakunta: Helsinki
|
laakeri kirjoitti: Eikös myös esim. Sisu SK:ssa ollut namiska mittariston tummentamiseen? Tuossa omassa Berlingossa on myös tuo lääppimänäytön pimennys, vaikka mittaristo kyllä tilittää HUD-näyttöineen ihan täpöllä (juu, kirkkauden voi säätää niin alas kun vaan menee, mutta vieläkin se on melko kirkas säkkipimeässä) päin näköä 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 19:54 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
tcane kirjoitti: Fyysiset nappulat ovat kalliita, niitä pyritään välttämään. Moni muukin on kallista ja silti niitä autoihin tungetaan. Kai se on niin, että kun kilpailijalla on jotain, jonka tarpeeksi iso osa ostajakunnasta kokee edistykselliseksi, se on kopioitava omiinkin autoihin. Vaikka tehtäisiin ergonomisesti täydellinen nuppinippelikojelauta, se lytättäisiin arvosteluissa vanhanaikaiseksi. Mielenkiintoinen on myös uuden Honda E:n koko kojelaudan levyinen näyttö, jossa laidoilla näkyy peilit korvaavat kamerakuvat...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 20:05 |
Viestit: 184
|
En oikeen noista lagaavista ja turhaan häikäisevistä näytöistä perusta. Eräässä kulkineessa radion kanavia kun piti selata, oli se hankalahkoa ja muuten en sitä sitten käyttänytkään. Jos jotain älytekniikkaa ajon aikana tarvin, niin laitan puhelimen telineeseen. Siinä on samalla modulaarisuutta ettei aina ole joku tahmainen paneeli pilaamassa hienon kabiinin feng shuita.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 20:30 |
Viestit: 1242
|
Käsityksenion sellainen, että nuo litteät "teollisuustabletit" on miltei ainoa vaihtoehto, kun noiden asioiden ympärillä on hinta, softat, lisenssit, yhteensopivuudet ja patentit. Saattaa olla, että sen näytön pitää ilmestyä tehtaalla siihen autoon alle 300 eurolla kehyksineen nappuloineen ja johtoineen, sisältäen Garminin ja Bluetoothin?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 20:30 |
Viestit: 2162
|
Kovasti tunnutaan kaipaavan nappuloita ja vierastetaan näytön lääppimistä, eikö kukaan käytä ääni-ohjausta?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 20:59 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
En ole kyllä tottunut minkään ohjaamiseen äänellä, hulluhan se on joka itsekseen puhuu  tulos on vähän arpapeliä omien puheentunnistuskokemusten perusteella. Tekstiviestien luku ääneen on kyllä kätevää. Tuo toimi joskus Android Autossa loistavasti suomeksikin, mutta meni rikki reilu vuosi sitten eivätkä ole vieläkään saaneet kuntoon. Tuon ominaisuuden kanssa AA puhelimessa oli loistava autokäyttöön sisältäen spotifyn yms. ohjauksen. Oli kojelaudassa näyttöä tahi ei miin sille kännykälle on vaan usein vaikea löytää luontevaa sijoituspaikkaa kun aima peittää jotain tai on huonossa asennossa.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 21:00 |
Viestit: 1941 Paikkakunta: Helsinki
|
betaromeo kirjoitti: eikö kukaan käytä ääni-ohjausta? No kun ei tuo Berlingossakaan savoa tajua ja allekirjoittaneen rallienklantikin on sille ihan hepreaa 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 21:13 |
Viestit: 2162
|
Se ei kuitenkaan taida olla valmistajan vika, jos oma itsetunto ei kestä antaa puheenmuodossa pyyntöjä? Totta tietenkin, että nykyäänhän ei enää kukaan saa sanaa suustaan, vaan kaikki pitää saada mahdollismman hankalasti toteuttaa kirjoitetussa muodossa. Tietysti sen myös pitäisi tukea 5,5 milj. ihmisen käyttämää kieltä ja sen kaikki murteet, esim. boat-vene-puotti.  ja tuo puottikin taitaa olla väärin kirjoitettu alkuperäiselle savolaiselle?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 21:26 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
laakeri kirjoitti: Säxä77 kirjoitti: Kuinkahan moni ihminen esimerkiksi todella vaihtelee vaihteiston tai alustan toimintatilaa sen jälkeen kun sitä on kerran kokeillut? Omien tottumusten ja sivusta seurattujen havaintojen perusteella veikkaisin, että aika moni. Säxä77 kirjoitti: Ovatko ratin taakse laitetut vaihteiden käyttölämiskät kovassakin käytössä jossain tila-autossa tai pappa-Corollassa? Tai miksi ratissa pitää olla radion kaukosäätö jos itse radioonkin yltää enempiä kurkottelematta? Meillä tuli töissä ohjeistus, että työajossa on oltava jatkuvasti kädet ratissa. Hyvä siis, että on rattinapit, niin onnistuu radion kanavan vaihtaminen tai äänenvoimakkuuden säätäminen vauhdissa. Mutta voi niitä manuaalivaihteisilla ajavia ressukoita, kun joutuvat pysähtymään vaihdetta vaihtaakseen Säxä77 kirjoitti: Nyt kun moneen autoon ei enää saa manuaalivaihteita, voitaisiin lattiatilaa hyödyntäviä jalkakäyttöisiä toimintoja kaivaa takaisin esiin historiasta. Esim. valonvaihtaja, lasinpesuri, seisontajarru, radion kanavahaku... Seisontajarrua on sinne aivan turha tunkea, kun ei siihen normikäytössä joudu nykyautoissa koskemaan. Osaavat itse kytkeä sen päälle pysähtyessä ja vapauttaa liikkeellelähdössä. Valonvaihtajatkin ovat alkaneet mennä melko lailla automaattisiksi. Lasinpesurin pumppukin toimii nykyisin sähköllä, eikä tarvitse sen vuoksi jalalla pumpata.... Ehkä tuo radionn kanavahaku sitten?[/quote] Kyllä taitaa aika harva tavallinen autoilija ("Siirryn paikasta A paikkaan B ") Olla niitä jotka jotain alustan säätöjä tekee.. Mutta tuo teidän työpaikan vaatimus molempien käsien ratissa pitämisestä jäi askarruttamaan?Onko teillä kameravalvonta autoissa?Vai tunnistinjohdot ranteissa/ratissa jolla tuota valvotaan?Kiva olisi myös tietää heitättekö peruutusvaihteen "lennossa" pysähtymättä?
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 21:44 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Northstar kirjoitti: Mutta tuo teidän työpaikan vaatimus molempien käsien ratissa pitämisestä jäi askarruttamaan?Onko teillä kameravalvonta autoissa?Vai tunnistinjohdot ranteissa/ratissa jolla tuota valvotaan? Ei meillä ole kameravalvontaa työkohteissakaan. Ei kameravalvota siis esimerkiksi, että toteamme jännitteettömyyden luotettavasti, vaan uskotaan kyllä, kun kerromme sen tehneemme. Northstar kirjoitti: Kiva olisi myös tietää heitättekö peruutusvaihteen "lennossa" pysähtymättä? Väittäisin, ettei ainakaan meidän porukasta kukaan vauhdissa peruutusvaihteelle vaihda vaan pysähtyy ensin. Sotaväessä meillä oli kyllä seuraavassa saapumiserässä yksi veijari, joka aina polki kierroksia koneeseen automaattivaihteisissa, ennen kuin rusautti N:ltä D:lle... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 21:56 |
Viestit: 1496
|
betaromeo kirjoitti: Kovasti tunnutaan kaipaavan nappuloita ja vierastetaan näytön lääppimistä, eikö kukaan käytä ääni-ohjausta? Täällä yksi autolleen puhuja. Autojen käyttöliittymissä on nykyään suuria eroja. Joidenkin merkkien automatiikat toimivat paremmin kuin toisissa. Huurteenpoisto on tästä hyvä esimerkki: toisissa ei tarvitse "poikkeusoloissakaan" koskea asetuksiin samalla kuin jonkun merkkinen auto taas menee jo sekaisin märistä vaatteista. Sama on ääniohjauksen kanssa. MBUX ääniohjauksineen ja muine toimintoineen lienee tällä hetkellä yksi parhaimmista. Jotkut muut ovat taas aivan käyttökelvottomia. Sama pätee näyttöihin: joidenkin autojen kosketusnäytöt ovat hyviä, joidenkin ei. Käytettävyys ja tarpeellisuus eivät kuitenkaan tainneet olla tämän viestiketjun asia vaan muotoilu. Näyttöjen lisäksi seuraava muotioikku on jo ilonamme ja yleistyy vauhdilla: nyt on keksitty, että ovien kahvat täytyy keksiä uudelleen. Tesla, Ds, Jaguar, Land Rover ja viimeisimpänä Ford Mustang Mach e:llä ovat jo esitelleet mitä on talviautoilijan iloksi tulossa. Loppuun jännä juttu. Netin keskustelupalstoilla ja tosielämän kahvipöydissä toivotaan yksinkertaisia ja edullisia autoja. Kuitenkin Suomessa myydyimmät uudet autot eivät ole yhdelläkään merkillä mallistonsa perusversioita. Siis vaikka keskinäytöttömiä ja hyvin perusautoja on myynnissä, niitä myydään vähän. Sama itku on sähköautojen "korkeasta hinnasta". Suomessa myydään paljon yli 40 000€ uusia autoja, joten edullisille ja yksinkertaisille uusille autoille ei ilmeisesti ole ostajia, muutenhan myyntitilastojen ykkösinä olisivat alle 20 000€ autot. Vai?
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 22:49 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
torneol kirjoitti: Aapeli kirjoitti: Patongin teknologiaa vastustava siipi voi olla mitä mieltä lystää. Tarkoitus oli kyseenalaistaa muotoilua näyttöjen osalta - ei pohtia mitä järkeä näytöissä on. Jos minua tarkoitit tuolla lausahduksella, niin ilolla ja nöyränä ota tittelin vastaan! Olkoonkin, että en lähtökohtaisesti ole teknologia vastainen, minua vaan ärsyttää turhat asiat. Olen käynyt lasteni kanssa hyviä keskusteluja siitä, mitä kaikkea ihmiset osaavat nykyisin tehdä ja mikä kaikki on kivaa ja mikä tarpeellista. Välttämättömyyksien listakin on joskus kahlattu. Ulkonäöllisistä asioista voidaan keskustella ja mielipiteitä on varmaan aika paljon. Tarpeellisuuskin mielletään aika erilailla eri ihmisten kesken. Kaupallisuutta ohjaa aika pitkälti kysynnän ja tarjonnan laki. Se välillä harmittaa, että hyvillä ominaisuuksilla varustettuihin malleihin on ympätty myös paljon ainakin omasta mielestä turhaa. Koskee aika montaa tavaraa. Taloja, autoja, viihde-elektroniikkaa jne. Miksei olisi vaan hyvin toteutettu perusmalli, johon saisi tarvittaessa lisää ominaisuuksia modulaarisen rakenteen ansiosta? Kuten Juice - 80 luvun puolivälin jälkeen lauleskeli, "Digitaalisysteemi on vienyt hommasta hohdon Ja tolpalta johdon" Mitä otsikkoon tulee, niin yhtään kauniisti autoon istuvaa "isoa näyttöä" en ole nähnyt. Totuuden nimissä sanon, että en ole kyllä etsinytkään. Bentley Mulsanne osuu omaan silmään. Analogisen näköiset mittarit eikä mitään kovin turhannäköistä heti kuskin näköpiirissä. Ominaisuuksia varmaan ihan riittävästi kuitenkin. Ajattelen, että kuskin paikka on kuin toimisto. Kaikki ylimääräinen häiritsee työn tekemistä; ajamista. Jos haluaa räplätä tablitsaa, niin sitten vaikka sinne Bentleyn takapenkille.  . Ehkä asettelin sanani vähän hyökkäävästi. Itse myönnän olevani monessa asiassa teknkologiaa vastaan. Näin esim. asumiseen liittyvissä asioissa. Joissain asioissa olen ihan luontaisesti teknologian puolella. Sitten on asioita, joissa joutuu vähän miettimään, että mitä mieltä on. Ja kriittisesti tarkastella, että onko teknologian vastaisuudessa ripaus persaukisen katkeruutta Koskaan en ole edes tainnut ajaa autolla jossa on tuollainen iso ruutu. Aloituksen pointtina oli tuumailla näyttöä puhtaasti esteettisestä näkökulmasta.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
torneol
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 23:13 |
Viestit: 516 Paikkakunta: Sipoo
|
En osannut ottaa sanojasi lainkaan hyökkäävästi, päinvastoin! Teknologialle on aikansa ja paikkansa. Myös minun elämässä. Kuitenkin ajattelen niin, että suunnittelu menee väärään suuntaan, kun sitä tehdään "lisää teknologiaa" tyylillä. Olen vahvasti käytettävyys edellä menevä, joten huonosti toimimaan suunniteltu ratkaisu ei parane teknologiaa lisäämällä. Muotoilu on osa suunnittelua, tässä ketjussa piti keskustella näyttöjen "istuvuudesta" autoihin. Minä näen tämän niin, että huono suunnittelu on erittäin useassa mallissa korvattu ylimääräisillä / turhilla tingeltangeleilla, jotta huomio saataisiin pois oleellisesta. Valitettavasti sama laulu on erittäin useassa muussa vempeleessä. Esimerkkinä Mazda 6: https://cars.usnews.com/static/images/A ... hboard.jpg
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 10.01.2021 23:51 |
Viestit: 2162
|
Mennään sitten se muotoilu edellä. Kauanko nyt näitä Teslan tuomia isoja näyttöjä on lopulta ollut markkinoilla, ehkä 5v? Ymmärrän sen arvostelun, varsinkin silloin, jos ei edes ole koskaan käyttänyt moista näyttöä , eikä edes oikein kiinnosta. Silloin ei siihen ole vielä todellakaan silmä kerinnyt tottua. Ajattelitteko, etteivät autoteollisuudessa insinöörit olisi saaneet sellaista älypuhelimen näytön kokoista pakettia saaneet enää sopimaan integroituna kojetauluun nykytekniikalla, olisivat saaneet, mutta sen jälkeen olisikin alkanut parku, kuka sitä pystyy käyttämään autoa ajaessa? Nyt taas näiden nyky hömpötysten kehitys on ottanut harppauksia ja kaikki hiukankin vakavasti otettavat valmistajat integroivat niitä koko kojetaulun mittaisiksi, jo alkaa parku, jos jollakin on tyhjää tilaa sen takana, ei hyvä sekään.
Muistatteko, millaiset oli vielä hetki sitten taustapeilit autossa, siellä lokasuojissa? Niin vaan niihinkin ollaan totuttu siinä ovessa kaikkine muotoiluineen, vilkkuineen ja poistumisvaloineen, kaistavahteineen, vaikka ei niitä kukaan halua, tai tarvitse. Ne sillä lokasuojissa olevat laatikot oli hyvät!
Entä sitten se yletön tekniikka, mitä ei tarvita. Ei tarvittu 60 luvulla jarrutehostinta, ohjaustehostimesta puhumattakaan, ABS sontaa, bensiinin suihkutus, kivempi olisi pelata sen ryypyn kanssa, saati dieselissä commonrail ja turbo, kyllä sillä 40-50 hv pärjäsi.
Muotoilusta vielä Sierra ja Volvo 740 aivan järkyttävän näköisi, kun tulivat, mutta ei sitten niin paha muutaman vuoden päästä. Ei ne asiat olleet ennen paremmin, vaan toisin!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 11.01.2021 00:57 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Tuossahan ne kitinät on, jos niputtaa yhteen eri henkilöiden negatiiviset mielipiteet. Teslan näyttöä olis joskus mukava kokeilla. Ainakin kokoa on. Honda e:ssä on täysleveä näyttö, eikä ole sitä tyhjää tilaa takana. Ihan älyttömän tyylikäs! Mitään näkyvyysongelmaa ei tule siitä, jos muotoilee näytön taustan juohevammin. Nuo törröttävät versiot on sellaisia, jossa muotoilijalle ei ole enää annettu aikaa. Mulla oli joskus auto jossa oli vasemmalla lokasuojassa peili. Oikealla sitä ei ollut alunperinkään, mutta oli lisätty - oveen 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Macinaggio
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 12.01.2021 14:28 |
Viestit: 85 Paikkakunta: Espoo
|
Mersun w123 mallista oli erikseen saatavissa Taxiaustattung, jossa oli erilainen kojetaulu siviilimalliin verrattuna. Kojetaulussa oli aika iso tyhjä alue taksamittaria varten. Eli muotoilullisesti noissa ruuduissa ollaan lähes 45 vuotta vanhan keksinnön äärellä. Ruuduissa on mielestäni se haitta, tietenkin sen lisäksi että se herättää epäilyksiä siitä kauanko se kestää, että kaikki ruudut eivät toimi samalla logiikalla ja ruuduissa on vaihteleva määrä toimintoja. Kerran yritin vuokraamassani Corollassa saada lämmityslaitteen puhallinta päälle. Oli pakko pysähtyä tutkimaan kojetaulua kun olin lähtenyt liikkeelle sillä oletuksella että noin oleellinen toiminto löytyisi helposti. Puhallinta ei läävittykään päälle ruudusta vaan kynsimällä ruudun kehystä sen alareunasta.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 14.01.2021 16:53 |
Viestit: 982
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Autojen näytöt Lähetetty: 14.01.2021 16:57 |
Viestit: 1941 Paikkakunta: Helsinki
|
IJN kirjoitti: Teslan näytöissä on muutakin kuin ulkonäköongelma, muistipiirit "kuluvat puhki" No flash-muisteilla nyt vain yksinkertaisesti on rajattu määrä kirjoitustapahtumia mitä ne kestää ja on vain paskaa suunnittelua jos tuota ei ole huomioitu, käytetään flasheja kuten ram-muistia konsanaan 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
|
|