Wesa kirjoitti:
Vertailussa tulee myös huomoida että öljyn saastuttava vaikutus on hyvin monitahoinen eikä puhuta pelkistä autoista ja niiden bensiineistä tai dieseleistä. Öljystä saadaan monia tuotteita jotka tislautuu eri lämpötiloissa ja nykyinen jalostus, muoviteolllisuus tarvitsevat kaikki osansa. Jos liikennepolttonesteiden kulutus vähenee, tuottaa se ongelmia monille muillekkin jakeille.
Mielenkiintoinen sivujuonne on myös se, että käytännössä maapallo saa ruokansa öljystä. Lannoitteissa ja torjunta-aineissa käytettävät hiilivedyt on helpointa tehdä öljystä ja maakaasusta. Muutokset petrokemiallisessa prosessiteollisuudessa vaikuttavat myös ruoan hintaan ja saatavuuteen.
IJN kirjoitti:
Muistaako enää kukaan miten noin 10v sitten rummutettiin dieselmoottorien pelastavan maailman. Nyt on sähkö samassa tilanteessa, sillä erolla että se on uutta tekniikkaa. Ollapa selvänäkijä ja tietää mikä on in 2030-luvulla.. joten pysyttelenkin toistaiseksi bensamoottoreissa

Toisaalta ihmiset ajavat sillä, mitä on saatavilla. Useinhan "väärä" teknologia on voittanut edistyneemmän.
Sähköautojen osalta voin sanoa suoraan, että asiassa on kaksi erillistä osa-aluetta, joista toinen on ihan selvä tie tulevaisuuteen ja toinen on täynnä kysymysmerkkejä: sähkömoottori ja virtalähde.
Sähkömoottori sinänsä tulee olemaan teknisesti ja käytännössä paras ja yksinkertaisin vaihtoehto, mutta ongelma on se, että miten se sähkö saadaan auton ajomoottoreille. Akkuteknologian varaan en laskisi liikaa paukkuja, ellei tule jokin "valkoinen joutsen", eli yllättävä läpimurto, joka Niemen kuljetusfirman tapaan "muuttaa kaiken". Polttokennojen ongelma on vedyn tuotanto ja jakelu; teknologiaa on kyllä kehitetty, ja jotain kokeiluja taas tehdään raskaamman kaluston kanssa.
Jos valtatiet voisi sähköistää ja autot ajaisivat verkkovirralla pitkät matkat, ajoakuksi riittäisi usein pieni akku, jolla pääsee 100km.
Teuski kirjoitti:
Vety on kiinnostava, mutta en jaksa oikein uskoa sen laajaan käyttöön liikenteessä. Sähköinfra on vaan niin paljon halvempi ja yksinkertaisempi toteuttaa ja se on pääpiirteissään jo olemassa. Eikä tartte yhtään tankkiautoa syrjäseuduillekaan.
Toisaalta syrjäseudulla voi sähkön avulla tuottaa vetyä tankattavaksi, jos ihan pakko on. Ei tarvi tankkiautoja silloinkaan. Ei niin tehokasta kuin jossain isomman prosessin osana, mutta toisaalta maahan rakentuu markkinaehtoisesti tuulimyllyjä valtavat määrät, jotka voivat jauhaa loputtomasti puoli-ilmaista sähköä silloinkin, kun muu kulutus on pientä. Tätä halpaa sähköä voisi ajaa vedyntuotantoon sen sijaan, että laitetaan tuulimyllyt parkille, kun tuotanto olisi muuten kysyntää suurempi.