Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 2/3 [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mitä akkutyökalumerkkiä käytät?
ViestiLähetetty: 15.02.2022 09:56 

18 V Makita rakennus- ja remonttiyrittäjän käytössä lähes 10 vuotta. Hinta/laatusuhde mielestäni kohdallaan. Kyllä nekin joskus menee rikki mutta huolto toimii kohtuullisen mukavasti, ainakin Jyväskylässä. Akkuja saa järkihintaan kun seuraa Makitan tarjouskampanjoiden ilmoittelua.

Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
Poissa

ViestiLähetetty: 16.02.2022 00:53 

Onko porukoilla kokemusta upotussirkkelin käytöstä? Vierestä olen katsonut ja pakko sanoa, että käsittämättömän hienoa jälkeä tuollainen tekee osaavissa käsissä.

Itse olen kuitenkin päätymässä kevyen peruspyörösahan (Makita DHS680) ostamiseen. Kiskon kanssa sekin leikkaa aika nätisti (hyvällä terällä) ja normikäytössä yhden akun kevyt saha on helkkarin paljon kivampi kuin iso, kallis kahden akun upotussirkkeli.

Jos mä joskus rikastun, niin sitten voin ostaa sen upotussirkkelinkin. Sitä odottaessa...

Poissa

ViestiLähetetty: 16.02.2022 16:30 
Käyttäjän avatar

Makitaa on itselläni, tosin vain yhden pienen iskumutterivehkeen ja valaisimen verran. Toi valaisin jäi kerran auton alle, kun laskin autoa pukeilta alas... pikku halkeama siihen kahvaan ilmeistyi, mutta valo pysyi päällä. :D

Kovasti kiinnostais hommata myös isompi mutterinväännin ja semmonen kulmaväännin, mutta varskinkin toi kulmavekotin olis Ryobilla hiton paljon halvempi... mistäs niitä akkuadaptereita saa?

- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa

ViestiLähetetty: 16.02.2022 21:26 
Käyttäjän avatar

Igor kirjoitti:
Kovasti kiinnostais hommata myös isompi mutterinväännin ja semmonen kulmaväännin, mutta varskinkin toi kulmavekotin olis Ryobilla hiton paljon halvempi... mistäs niitä akkuadaptereita saa?
Piti oikein guuglettaa, minkälainen on Ryobin kulmapora. Itselläni on sellainen porakoneeseen liitettävä kulmakara jostain halpahallista hommattuna. Satunnaiseen tarpeeseen riittävä.
Joku tuollainen: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... MrEALw_wcB

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 16.02.2022 21:47 

Makitaa on. 2014 keväällä oli pieni rakennusprojekti johon piti saada ihan oikea akkuporakone-ruuvinväännin Parksiden tilalle. Tunnistin olevani isomman ekosysteemin valinnan äärellä ja suht miettimättä ostin 18V Makitan koska a) niillä oli akkulaitetarjonta jo silloin laajaa, ja b) sama akku "kaikkiin", ja c) ammattilasillakin niitä oli. Noin yksi laite per vuosi on tullut lisää sen jälkeen.
Kulmaporakoneen löysin rautakaupan tarjouslaarista. Porakoneena en ole sitä kovinkaan monta kertaa käyttänyt, on se siihenkin hyvä jos tila on ahdas, mutta olen pärrännyt sillä ja pyöröharjoilla rälläkkätyylisesti monenlaisia ruosteisia kohteita, suurimpana talon räystäskourut jotka ovat meillä kiinteä osa peltikattoa.
Makitalla oli takavuosina hyvä akkuvalaisin/matkaradio. Ikävä kyllä poistunut tuotannosta. Minä puolestani yritin ajaa autolla sen päältä rempan jälkeen, mutta älysin ajoissa että joku vastustaa. Vain antenni katkesi :D

Poissa

ViestiLähetetty: 17.02.2022 02:04 

Igor kirjoitti:

Tuolta:

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... xt=MT20RNL

Yksi varoituksen sana! Makitan koneissa on sisäänrakennettu alijännitesuoja, joka estää akun purkamisen liian tyhjäksi. Ryobissa tuo sama suojauselektroniikka on sijoitettu akkuun. Jos sulla on Makitan akku adapterilla kiinni Ryobissa, niin suojauselektroniikka pitäisi sijoittaa siihen adapteriin.

Kannattaa siis vahtia akun jännitetasoa, kun adapteria käyttää. Litiumakku vaurioituu, jos sen purkaa liian tyhjäksi.

Ostin tarkoituksella sellaisen adapterin, että sen sisälle mahtuu pieni piirilevy. Jahka ehdin, niin asentelen tuonne adapterin sisälle piipparin, joka alkaa huutaa, kun säädetty jännitetaso alittuu.

Mä haluan mieluummin piipparin, kuin laitteen, joka katkaiseen akun virrat kerrasta. On kivampi, että laite antaa hoitaa vaikkapa sahauksen loppuun. Säädän piipparin niin, että koneella voi vielä hetken työskennellä turvallisesti, kun piippaus alkaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.02.2022 02:08 

Aakku kirjoitti:
Igor kirjoitti:
Piti oikein guuglettaa, minkälainen on Ryobin kulmapora. Itselläni on sellainen porakoneeseen liitettävä kulmakara jostain halpahallista hommattuna. Satunnaiseen tarpeeseen riittävä.
Joku tuollainen: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... MrEALw_wcB

Ajoittain myydään käytettynä halvalla Metabon pikkuporaa, jonka mukana tulee tuo kulmalaite. Aivan mainio pora mm. keittiökalusteasennuksiin! Mulla oli akkulaitteet Metaboja ennen kuin siirryin Makitaan: vähän kolhoja olivat, mutta laadukkaita.

- Uusissa Metaboissa ergonomiakin on tietenkin kunnossa, mun laitteeni olivat kivikautista sarjaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.02.2022 14:05 
Käyttäjän avatar

Tarkotin kulmavääntimellä siis tämmöstä: https://www.amazon.de/RYOBI-R18RW2-0-Ak ... B08HSM7592

Halvimmillaan noita saa ebaystä reilulla satasella. Makitan vastaavasta joutuu pulittamaan melkein tuplahinnan.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.02.2022 16:59 

Igor kirjoitti:
Tarkotin kulmavääntimellä siis tämmöstä: https://www.amazon.de/RYOBI-R18RW2-0-Ak ... B08HSM7592

Halvimmillaan noita saa ebaystä reilulla satasella. Makitan vastaavasta joutuu pulittamaan melkein tuplahinnan.

Tuo sun linkkisi oli Amazoniin, ei Ebayhin.

Mutta Amazonista löytyy myös Makita ehkä jokseenkin kohtuuhintaan (en tiedä tarkkaa loppuhintaa, kun en halunnut kirjautua sisään)

https://www.amazon.de/-/en/DWR180Z-Cord ... VC5L&psc=1

Poissa

ViestiLähetetty: 21.02.2022 17:49 

Vanhaa DeWalttia ollut käytössä NiMH -akuilla. Ihan OK vähäisessä käytössä.

Nyt kuitenkin pojan autoa laittaessa kampuran pultti ei suostunut irtoamaan millään. Lukitukseen käytettävän työkalun pultit meni poikki vääntäessä jatkovarrella (okei, olivat vaivaiset 10 mm:t, mutta kuitenkin).
Tässäpä oli oiva tekosyy hommata kunnon akkukäyttöinen pulttipyssy. Olihan mulla Ingersoll Rand paineilmalla mutta kuitenkin..

Ostin siis Milwaukeen 1/2" karalla olevan pulttipyssyn : 1800 Nm aukaisuvoima, kiinni reilut 1300 Nm

Voimaa on ihan älyttömästi. Kampuran pulttia kun takoi minuutin niin irtosi siististi. Yhdellä 5 AH:n akulla maksoi persialaisia mattoja eli rapiat 400.

Olin niin tyytyväinen että tilasin Milwaukeen poran (99€) seuraavana päivänä.

PS: tuo kampuran pultin momentti pitäisi olla 160 Nm. Joku oli Saksassa pistänyt kiinni niin että pysyy.

--------------
XM V6 24 -91
Poissa

ViestiLähetetty: 21.02.2022 20:12 

Just avasin kampuran pultin minuutissa, välineinä 22 lenkki ja moska.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 21.02.2022 20:33 

Jep, noinhan se aukeaa mutta tarvitsin tekosyyn ostokselle :)

--------------
XM V6 24 -91
Poissa

ViestiLähetetty: 21.02.2022 21:20 

Pääasiassa Tokmannin Bryche koneita. Yllättävän laadukkaita halpiskoneita. Mutta myös Makitaa

Poissa

ViestiLähetetty: 22.02.2022 13:23 
Käyttäjän avatar

ace kirjoitti:
Olenko ainut Milwaukeen vehkeiden käyttäjä? Näistä pääosin hyviä kokemuksia, vaikka iskevä ruuvinväännin hiljenikin varsin uutena ihan ykskaks ilman mitään toimintasavuja tms. Takuu kyllä pelasi mallikkaasti, ja kone oli parissa päivässä toimitettuna takaisin koko elektroniikka vaihdettuna.

Et ole. Minulla huoltoautossa pelkkää Milwaukeeta ja pääosin kotonakin.

Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa

ViestiLähetetty: 22.02.2022 14:30 

Eki kirjoitti:
ace kirjoitti:
Olenko ainut Milwaukeen vehkeiden käyttäjä? Näistä pääosin hyviä kokemuksia, vaikka iskevä ruuvinväännin hiljenikin varsin uutena ihan ykskaks ilman mitään toimintasavuja tms. Takuu kyllä pelasi mallikkaasti, ja kone oli parissa päivässä toimitettuna takaisin koko elektroniikka vaihdettuna.

Et ole. Minulla huoltoautossa pelkkää Milwaukeeta ja pääosin kotonakin.

Tietääkö joku, miksi ITT (=Milwaukee, AEG, Ridgid, Ryobi) ei valmista upotussirkkeleitä? Festoolin patentit ovat jo ajat sitten vanhentuneet, ei se enää niistä voi johtua.

Muuten, vihjeenä: Boschin nimellä myytävät upotussirkkelit ovat hieman karsittuja malleja Mafellin sahoista. Jos sattuu saaman keikkumattoman yksikön (yleinen tyyppivika, saha keikkuu suoralla alustalla) niin tuossa on mahdollisuus saada huippusaha melkein puoleen hintaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.02.2022 12:04 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Igor kirjoitti:

Mutta Amazonista löytyy myös Makita ehkä jokseenkin kohtuuhintaan (en tiedä tarkkaa loppuhintaa, kun en halunnut kirjautua sisään)

Tiedän kyllä että linkki oli Amazoniin, siksi mainitsin että niitä saa ebaystä reilulla satasella... pahoittelut epätarkkuudesta, tuo nyt vain sattui kuukkelilla ekana vastaan :D

Makitan valikoimista olin katsellut vain sellaista ~200€ iskevää vehjettä, en edes tiennyt että niillä on tuommoinen kevyempikin väännin. Se varmaan riittäisi oikein hyvin. 14€ näköjään postit.

Poissa

ViestiLähetetty: 23.02.2022 15:38 

Igor kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Igor kirjoitti:

Tiedän kyllä että linkki oli Amazoniin, siksi mainitsin että niitä saa ebaystä reilulla satasella... pahoittelut epätarkkuudesta, tuo nyt vain sattui kuukkelilla ekana vastaan :D

Makitan valikoimista olin katsellut vain sellaista ~200€ iskevää vehjettä, en edes tiennyt että niillä on tuommoinen kevyempikin väännin. Se varmaan riittäisi oikein hyvin. 14€ näköjään postit.

Makitalla on vieläkin kevyempi malli, 12 voltin sarjaan. Tuo Makitan liukuakkua käyttävä 12 voltin sarja (CTX) houkuttelee minua: työkalut ovat kevyempiä ja halvempia kuin LTX-sarjan romppeet.

Ajattelin jossain vaiheessa ostaa uuden Makitan laturin ja jahka ostan, niin ostan sellaisen, jolla pystyy lataamaan myös tuon pikkusarjan akkuja.

Milwaukee oli kai eka, joka tosissaan panosti korkealaatuisiin 12 voltin työkaluihin.

Kun mies tulee tiettyyn ikään niin työkalu ei voi olla liian kevyt... :roll: :roll: :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 23.02.2022 15:42 

Ai niin, jos täällä sattuu olemaan joku toinenkin, joka himoitsee upotussirkkeliä...

Mulle selvisi vasta nyt, että sekä Mafell että sen halpaversio Bosch toimivat pienellä säätämisellä myös Festoolin/Makitan kiskolla.

Tuo nostaa jo muutenkin erinomaisen Boschin osakkeita mun silmissäni. Festoolin kisko on de facto -standardi alalla.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.04.2022 23:04 

Milwaukeehen oon päätynyt. Merkin pulttipyssy on muuten mahottoman hyvä, eikä sahassakaan valittamista. Sopivan proon olonen vehe harrastekäyttöön.

" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
Poissa

ViestiLähetetty: 09.04.2022 09:54 
Käyttäjän avatar

DeWaltin koneita on tullut kerättyä. Aluksi tietenkin porakone ja sitten n.1/vuosi tahtiin pulttikone, kulmahiomakone, nytkysaha, puukkosaha, käsisirkkeli, ruuvinväännin ja parempi porakone. Niin ja BT-kaiutin, joka oli kyllä pettymys.

Eikö muut patonkilaiset ehtineet Motonetistä hakea AEG:n alennustyökaluja? Siellähän oli hetken poistomyynti ja 70% alennus! Siksi noita on useita uusia myös töissä myytävänä. Minulla mukaan tarttui 18v (Pro) sarjan akkuporakone, paras ruuvinväännin, lamppu, hiomakone, kompressori ja nytkysaha. Lisäksi muutama sähkötyökalu. 8-)

Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa

ViestiLähetetty: 09.04.2022 11:47 

Japa kirjoitti:
DeWaltin koneita on tullut kerättyä. Aluksi tietenkin porakone ja sitten n.1/vuosi tahtiin pulttikone, kulmahiomakone, nytkysaha, puukkosaha, käsisirkkeli, ruuvinväännin ja parempi porakone. Niin ja BT-kaiutin, joka oli kyllä pettymys.

Eikö muut patonkilaiset ehtineet Motonetistä hakea AEG:n alennustyökaluja? Siellähän oli hetken poistomyynti ja 70% alennus! Siksi noita on useita uusia myös töissä myytävänä. Minulla mukaan tarttui 18v (Pro) sarjan akkuporakone, paras ruuvinväännin, lamppu, hiomakone, kompressori ja nytkysaha. Lisäksi muutama sähkötyökalu. 8-)

AEG oli myös minulle yksi vaihtoehto, kun etsin uutta merkkiä Metabon tilalle.

Vanhaan aikaan AEG oli todella hyvä merkki ja hyvä firma, minulla on edelleen käytössä isäni vanha pyörösaha mallia iso, vahva ja Made in WEST Germany.

Nykyisin AEG yrityksenä on kuollut ja kuopattu, merkkinä sitä hallitsee ITT eli sama firma, joka tekee mm. Ryobit ja Milwaukeet. Kodinkonepuolella merkin omistaa Electrolux.

Jenkkilässä AEG tunnetaan nimellä Ridgid ja siellä se tarjoaa hyvän hinta-laatusuhteen.

Vanhoista merkkisympatioista huolimatta päädyin Makitaan. AEG/Ridgid oli hidas siirtymään harjattomiin eivätkä sen koneet istuneet minun tassuuni aivan yhtä hyvin kuin Makitat.

ITT:llä on usein tapana julkaista sama työkalu sekä Ryobin että AEG:n nimellä ja uskoisin, että juuri nyt markkinolle tulossa olevasta Ryobin (18 voltin) upotussahasta tulee varsin pian myös versio AEG:n nimellä. Milwaukseen käyttäjien verenpainetta tämä nostaa, koska he ovat jo vuosia odottaneet kuin kuuta nousevaa, että ITT saa lopultakin aikaiseksi upotussirkkelin laadukkaimmalle brändillensä.

Ryobista vielä sen verran, että Afrikan markkinoilla myydään Ryobin nimellä vaikka mitä: saatavilla on esimerkiksi Elu/DeWalt -tyyppinen kääntöpöytäsirkkeli, josta muualla maailmassa ei ole edes kuultu. Upotussahakin Afrikan Ryobilla oli jo vuosia sitten, tosin verkkovirtaversiona.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.04.2022 07:42 

tullu kans hommattua milwaykee 3/4" pulttipyssy... avaa vissiin 2034nm... kai ny ainaki renkaan pultit aukee...

Poissa

ViestiLähetetty: 13.04.2022 10:54 

Kotona on Makitaa, töissä metallipajalla Festoolin koneita. Uskomattoman vahvoja koneita nuo Festoolit, vanhimmat käytössä olevat on vuodelta 2016 ja niillä on tosiaankin tehty töitä.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.04.2022 14:48 

uuno kirjoitti:
tullu kans hommattua milwaykee 3/4" pulttipyssy... avaa vissiin 2034nm... kai ny ainaki renkaan pultit aukee...

Tossa taitaa kyllä olla yks numero liikaa... :shock: :shock: :shock: :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 13.04.2022 14:52 

Jr- kirjoitti:
Kotona on Makitaa, töissä metallipajalla Festoolin koneita. Uskomattoman vahvoja koneita nuo Festoolit, vanhimmat käytössä olevat on vuodelta 2016 ja niillä on tosiaankin tehty töitä.

Ei niin hyvää konetta, etteikö sitä hölmöilemällä saisi rikki. Teillä on varmaankin täysjärkiset ammattilaiset töissä ja pienen vian tullessa (vaikka hiilet loppu) koneet huolletaan.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava