Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Mulla on talon yhden päädyn osalta menossa juuri tuollainen 100 ==> 200 milliä lisäeristys. Mutta siinä vaihtuu myös kutteripuru moderniksi lämmitysmateriaaliksi eli paksuus tuplaantuu ja tehokkuus kolminkertaistuu, yhteensä siis parannuskerroin on siis luokkaa kuusi. Mä rajaan tällä kertaa tän ulkopuolisen lisäeristyksen talon alaosaan, suunnilleen korkeudelle 400 milliä lattiasta ylöspäin. Sokkelin eristän myös.
Näissä tuo lisäeristäminen vielä vaikuttaa kunnolla, eihän 100mm purua vastaa kun 50mm villaa, moista paksuutta ei laiteta enään kuin väliseiniin, äänieristeeksi.
Uudemmat eristeen lisäykset taas...pääkaupunkiseudulla on 2 isoa kerrostaloa joissa ei ole mitään muuta eroa kun että uudempi on tehty nykynormeilla ja vanhempi edellisillä, ei mitattavaa eroa, mittaajia on käynyt paljon, tuloksia ei juurikaan julkisuudessa näy kun ne ei oikein sovi nykykohkaamisen kanssa yksiin.
Lämpötiloja pitäisi laskea että energiaa säästyy, mites jäädyttäminen? sen energian kulutuksesta huolestuneita ei juuri näy eikä kuulu, ei edes siellä missä sitä oikeasti paljon käytetään...
Jäähdyttämisen energiankulutus ei ole kovin iso.
Kun mä talvella lämmitän ilmalämpöpumpulla, seinän kahdella puolella saattaa olla 40 asteen lämpötilaero (+20 sisällä ja - 20 ulkona). Pumppu joutuu siis tekemään hemmetisti töitä.
Kesällä se jäähdyttäminen tarkoittaa usein ihan vain kahden tai neljän asteen muutosta lämpötilaan. Tosi pienikin muutos lämpötilaan riittää, koska ilpin kylmennyksen läpi mennessään ilmasta poistuu kosteus (joka sitten lorisee sieltä putkea pitkin pihalle). Ihan vain ilman kuivaaminen helpottaa oloa hemmetisti.
Jäähdyttämisen suhteen Suomessa on myös yleensä se tilanne, ettei jäähdyttää tarvitse ympäri vuorokauden.
Kerrostaloissa ei aina oikein voikaan, kun parvekkeella humiseva ulkoyksikkö häiritsee naapureita, jotka nukkuvat helteillä ikkunat auki.